Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Ni får inte glömma att jag hyrde ut lägenheten svart till henne i 2 månader, kommer ihåg att jag skrev på bit papper i stil med " jag har erhållit 8500 för månader november,

kan vara så att det är detta som hon kommer använda sig av, för jag ser verkligen inte hur hon kunde vända så snabbt, en person vänder bara så snabbt om de har något starkt kort att använda,

Hon måste ha något som hon kan använda annars hade hon inte gjort allt detta, och jag vet verkligen inte vad det är, jag har inte skrivit på något annat än det pappret.

Får se, väntar nu på vännen och mamma som är på väg nu, vi skall dit strax,

Låter mer som att du råkat ut för en sociopat som helt enkelt försöker bränna dig och utnyttja dig. Hon har inget att komma med överhuvudtaget.

Var stark och bestämd, stå på dig!!! Gå inte in någon diskussion överhuvudtaget, ge inga alternativ. Hon ska ut, hennes möbler ska ut omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Ni får inte glömma att jag hyrde ut lägenheten svart till henne i 2 månader, kommer ihåg att jag skrev på bit papper i stil med " jag har erhållit 8500 för månader november,

kan vara så att det är detta som hon kommer använda sig av, för jag ser verkligen inte hur hon kunde vända så snabbt, en person vänder bara så snabbt om de har något starkt kort att använda,

Hon måste ha något som hon kan använda annars hade hon inte gjort allt detta, och jag vet verkligen inte vad det är, jag har inte skrivit på något annat än det pappret.

Får se, väntar nu på vännen och mamma som är på väg nu, vi skall dit strax,

Det värsta som kan hända är att ditt kontrakt ryker och det medför att hon ska ut oavsett. De pengar du har fått är inget du behöver beskatta för. Så är du inte så orolig för kontrakten så är det lugnt.

Gällde det kontraktet bara till slutet av November?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Hahah driver du?

Bra reaktion, tack!
Läste inte allt och gav en reaktion, det var fel.

Mitt förslag är att köra på .1.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Det värsta som kan hända är att ditt kontrakt ryker och det medför att hon ska ut oavsett. De pengar du har fått är inget du behöver beskatta för. Så är du inte så orolig för kontrakten så är det lugnt.

Gällde det kontraktet bara till slutet av November?

andrahandskontraktet skulle börja gälla från och med idag fram till maj. dvs tillåtelsen, vi har aldrig skrivit eget kontrakt.

Vi ska ut snart, och om detta inte fungerar så får jag säga sanningen att jag hyrt ut den svart och därmed få dem att säga upp mitt kontrakt, låter hellre dom säga upp mig än att någon mäniiska gör detta mot mig,.

Jag kan fortfarande inte tro att detta är sant, att någon gör detta, har endast sett detta på filmet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Var stark och bestämd, stå på dig!!! Gå inte in någon diskussion överhuvudtaget, ge inga alternativ. Hon ska ut, hennes möbler ska ut omgående.

👆 This.

Inga diskussioner, debatter, snälla gester eller annat. Direktiv -> verkan. Inget annat. Dra dig inte för att ringa polisen heller.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Ayish256: Jag är lite nyfiken på vad du betalar varje månad för lägenheten.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast om om gick med på att betala 10 000kr så kvittar det om den är hög eller inte, i så fall skulle hon avböjt från början istället för att blunt skita i överenskommelsen och betala mindre.

Hoppas det löser sig för ts. I din sits hade jag gått dit med vänner och slängt ut henne och hennes prylar och sagt hej då lycka till. Är hon våldsam så ring Hells Angels eller dylikt, polisen gör inte så mycket längre tyvärr.

Hon hade utan problem kunnat gå till hyresrättföreningen och kunnat driva ärendet vidare. 100% hyrespåslag är ett helt döttfall för ts, det finns inte mycket att diskutera egentligen. Som han nämnde själv betalade han 5000kr i hyra. Tyvärr ligger skulden hos TS, även om man tycker det är orättvist hur hon har agerat.

10-15% påslag anses som praxis för möblerad lägenhet, men då ska allt vara inkluderat enligt hyresgästen, dvs hyresgästen ska inte behöva ta med egna möbler.

Muntlig/sms överenskommelsen är som sagt inte ens sand värd i juridiska sammanhang. TS ska ha ett skriftligt godkännande av sin hyresvärd, att han har lov att hyra ut den.

Att visa upp smset med 10k i hyra vore nog det dummaste, detta skulle bara vara ett bevis för att ts hyrde ut svart och dessutom med oskälig hyra. Jag hoppas nästan TS är rökt faktiskt, lita aldrig godtroget, försök inte med oskälig hyra, svartuthyrning och annat du inte har fog för blir nog läxan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ayish256: Jag är lite nyfiken på vad du betalar varje månad för lägenheten.

#17671002
5000kr verkar det vara enligt hans tidigare inlägg.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

andrahandskontraktet skulle börja gälla från och med idag fram till maj. dvs tillåtelsen, vi har aldrig skrivit eget kontrakt.

Vi ska ut snart, och om detta inte fungerar så får jag säga sanningen att jag hyrt ut den svart och därmed få dem att säga upp mitt kontrakt, låter hellre dom säga upp mig än att någon mäniiska gör detta mot mig,.

Jag kan fortfarande inte tro att detta är sant, att någon gör detta, har endast sett detta på filmet :/

Tänkte på det tidigare kontraktet(?) där hon skulle betala 8500 gällde det bara till sista november eller hur va det skrivet?

(Går på djupvatten nu men någon med mer erfarenhet för tillrättavisa mig)

Som jag kan läsa blir du uppsagd p.g.a kontraktsbrott är uppsägningen med omedelbar verkan som kan vara positivt för din del för då blöder du inte lika mycket om hon vägrar betala och det blir hyresvärds problem att få ut henne eftersom hon har kastat ut alla dina saker.

Men det du ska göra oavsett är att polisanmäla henna för Egenmäktigt förfarande för att hon har kastad dina saker utan tillstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Sms:Et jag hade från henne är plötsligt borta????+ Hur i hv-te är detta möjligt, jag har iphone x, försvinner hennes sms verkligen om hon blockerar mig?

Herregud, vägrar tro att detta är sant. Jag kan fortfarande ringa henne som vanligt, men ser inte längre sms-et

Är det SMS eller iMessage? Oavsett så ska de lagras lokalt och inte påverkas av aktiviteterna på avsändarens enhet. Kolla så att du verkligen tog emot det på Meddelande-appen i telefonen, och inte på exempelvis datorn (om du kör MacOS) eller typ Facebook Messenger.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tänkte på det tidigare kontraktet(?) där hon skulle betala 8500 gällde det bara till sista november eller hur va det skrivet?

(Går på djupvatten nu men någon med mer erfarenhet för tillrättavisa mig)

Som jag kan läsa blir du uppsagd p.g.a kontraktsbrott är uppsägningen med omedelbar verkan som kan vara positivt för din del för då blöder du inte lika mycket om hon vägrar betala och det blir hyresvärds problem att få ut henne eftersom hon har kastat ut alla dina saker.

Men det du ska göra oavsett är att polisanmäla henna för Egenmäktigt förfarande för att hon har kastad dina saker utan tillstånd.

Det är nog närmast en lösning, att TS lägger korten på bordet för hyresvärden så blir hon deras problem. Alternativt att TS byter lås och jävlas, hoppas att hon ger sig frivilligt.

Men något säger mig med hennes sms/kaxiga svar att hon gjort detta innan och vet att hon nu har ess på hand.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: Ess på hand är väl lite mycket. Tror du inte att hon åker ut hur som helst? Att hamna på gatan är knappast en vinst.
TS kan få lite skit för ockerhyra, men det kan han säkert snacka sig ur med att han inte visste ock så vidare. Hur som helst en elak historia.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@murzoo: Aha, tack så mycket för klargörandet.
Så, 5000:- extra för möblemang.

Jag anar att någon såg en chans till att blåsa någon annan men som i slutändan sket sig ganska rejält.
Får iallafall önska lycka till och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Maarus: Ess på hand är väl lite mycket. Tror du inte att hon åker ut hur som helst? Att hamna på gatan är knappast en vinst.
TS kan få lite skit för ockerhyra, men det kan han säkert snacka sig ur med att han inte visste ock så vidare. Hur som helst en elak historia.

Jo givetvis åker hon ut om Ts lägger korten på bordet, men det kan i värsta fall ta ett tag då dem enda som kan ta detta vidare är kronofogden. Och det är hyresvärden som kommer behöva ta fallet vidare, sen hur sugna dem är på att hyra ut till TS igen är omöjligt att veta.

Det är bara läsa om Malmö där svartuthyrning/kontrakt blivit en egen marknad i deras redan dysfunktionella ekonomi, där är köerna för avhysning också väldigt långa, kan ta evigheter rent av. Nu är väl Malmö ett fall i sig.

Polisen kommer inte lägga ner någon energi på fallet då det är TS som skulden ligger hos, det är han som klantat till det. Tjejen har knappt gjort något brottsligt förutom att slänga ts möbler. Hon har lurat TS rakt in i björnfällan, han var naiv/godtrogen och trodde han hade rätten på sin sida.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Någon annan som är sugen att hyra av TS efter ha läst tråden?

Permalänk
Medlem

@krft: Vad känner du är problemet? Så som jag ser på det hade de kommit överens om en uppgörelse (bra eller dålig är upp till var och en att bedöma), vilken TS fullföljde medan hyresgästen bröt mot den.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Herregud. Önskar dig lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Någon annan som är sugen att hyra av TS efter ha läst tråden?

Aa betala mer i hyra för en lägenhet än ett stort och fint hus kostar i månaden, jättesugen =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om det inte finns något kontrakt med hyresvärden att du hyr ut i andrahand så är det bara att hävda att hon är ett galet ex som vägrar flytta där ifrån och slänga ut henne.
Men samtidigt så bryter du mot lagen att hyra ut svart, så du får nog stå ditt kast. Viktigast nu är att få ut henne ur lägenheten dock.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om det inte finns något kontrakt med hyresvärden att du hyr ut i andrahand så är det bara att hävda att hon är ett galet ex som vägrar flytta där ifrån och slänga ut henne.
Men samtidigt så bryter du mot lagen att hyra ut svart, så du får nog stå ditt kast. Viktigast nu är att få ut henne ur lägenheten dock.

Vilken lag bryter man mot att hyra ut svart?

Länka gärna paragrafen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Aa betala mer i hyra för en lägenhet än ett stort och fint hus kostar i månaden, jättesugen =D

Helt orelevant. Har ju helt med storleken på lägenheten + plats att göra. Finns många lägenheter som är större än hus.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Detta blir spännande att följa, håll oss uppdaterade.

Tycker du gör rätt nu i att återta din lägenhet. Är inget kontrakt skrivet så är det du som bor där fortfarande, så bara att gå hem, kasta ut hennes saker och snällt be henne dra åt helvete.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Detta blir spännande att följa, håll oss uppdaterade.

Tycker du gör rätt nu i att återta din lägenhet. Är inget kontrakt skrivet så är det du som bor där fortfarande, så bara att gå hem, kasta ut hennes saker och snällt be henne dra åt helvete.

+1

Kan hoppas TS och fler lärt sig att man ska Alltid skriva kontrakt och få saker på papper. Även om det är sin bästa kompis, sin egen bror/syster eller en främling.
Hurvida priset är rimligt eller inte får ju TS/hyresgästen bestämma. Beroende på storlek och plats så Kan det mycket väl vara rimligt. Läs Kan inte ÄR. Häromkring så är det liknande priser just nu för det byggs en hel del här och det är mycket folk utifrån som behöver bo någonstans. Så jag har sett priser över 10k för lägenheter av storlek 2-3 rok. En bart för man kan ta ut de summor. Och det är billigare än att bo på hotell. Lite annan förutsättning dock. Efterfrågan styr, och går hyresgästen med på summan så får denna skylla sig själv.

Så se detta som en lärdom, skriv ALLTID kontrakt. Oavsett vem det är, under rätta förutsättningar så kan det vara någon i sin egen familj man har på andra sidan i denna typ av fall.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

För all uthyrning, även i bostadsrätt och villa, finns ett schablonavdrag på 40 000 kronor per år. Så tjänar du mindre än så på uthyrning behöver du varken deklarera för inkomsten eller betala någon skatt. så rätta mig om jag har fel.. men måste det inte överstiga 40 000kronor då, för att det ska kunna betraktas som "svart"?

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vilken lag bryter man mot att hyra ut svart?

Länka gärna paragrafen

https://open.karnovgroup.se/fastighetsratt/jordabalken#K12P39

Hyran
12 kap. 19 §

Vad jag kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

För all uthyrning, även i bostadsrätt och villa, finns ett schablonavdrag på 40 000 kronor per år. Så tjänar du mindre än så på uthyrning behöver du varken deklarera för inkomsten eller betala någon skatt. så rätta mig om jag har fel.. men måste det inte överstiga 40 000kronor då, för att det ska kunna betraktas som "svart"?

Svart i detta fall var väl att han hyrde ut Utan kontrakt/förreningens vetskap? Kan väl ses som olagligt/utan tillåtelse, svart e kanske lite missvisande ord i detta fall. Gällande inkomst så anses väl alla inkomst svart om du inte deklarerar det? Även om du sedan inte behöver betala skatt av olika orsaker, en som du nämnde.

Edit: Det kanske heter "svart" även i dessa fall enligt praxis.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

För all uthyrning, även i bostadsrätt och villa, finns ett schablonavdrag på 40 000 kronor per år. Så tjänar du mindre än så på uthyrning behöver du varken deklarera för inkomsten eller betala någon skatt. så rätta mig om jag har fel.. men måste det inte överstiga 40 000kronor då, för att det ska kunna betraktas som "svart"?

Stämmer under 40k räknas det som hobby bara leva livet utan att bry sig men allt som kommer över 40k gränsen är man tvungen att skatta/deklarera

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det är bara underlag för hyresvärden kunna vräka men det är inte *olagligt* i samma benämning som att man blir åtalad eller får böter för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hyressättningen avseende andrahandsuthyrning är inte fri. Spelar ingen roll om hyresgästen formellt gått med på det eller inte. Sverige har inte marknadshyror.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Svart i detta fall var väl att han hyrde ut Utan kontrakt/förreningens vetskap? Kan väl ses som olagligt/utan tillåtelse, svart e kanske lite missvisande ord i detta fall. Gällande inkomst så anses väl alla inkomst svart om du inte deklarerar det? Även om du sedan inte behöver betala skatt av olika orsaker, en som du nämnde.

Edit: Det kanske heter "svart" även i dessa fall enligt praxis.

Tjänar du under 40k så behöver du inte ens ta upp det i deklarationen been there done that. Är lite missvisande att kalla det olagligt eftersom det finns inga påföljder direkt utav att det ger hyresvärden mer makt att vräka en som vilket avtal som helst för i de flesta hyres/bostads kontraktet man skriver på så står det att man måst söka om tillstånd att hyra ut i andra hand.

Man har bara benämnt det olagligt bara för att påskynda processen vid kontraktsbrott.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan