Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Hej,

Detta är en lång historia men ska korta ner detta och försöka vara så ärlig som möjlig för jag vill verkligen komma undan all skit nu.

För ett tag sedan lärde jag känna en kvinna (jag är en man), hon behövde verkligen akut hjälp, och behövde någonstans att bo, och jag skulle precis börja jobba på annan ort, så vi kom överens om att hon skulle få hyra min lägenhet i andrahand, så jag lämnar in en ansökan där vi skriver att hon skall flytta in tidigast 1 December, och den här anmälan gjordes då runt september, och fram till dess så fick hon alltså redan flytta in, med andra ord så hyrde jag då ut bostaden "svart"

Vi kom överens om ett pris redan vid dag 1 innan hon flyttade in i september, och väl nu för bara några dagar sedan så får jag ett sms där hon skriver "kommer betala dig 8500kr från och med nu, om du vill ha det, så skriv ett kvitto och du får dina pengar, jag tänker inte betala 10,000kr).

Vilket betyder att hon helt enkelt självmant ändrat på våra villkor. Anledningen bakom den höga summan är för att möbleringen ingick, men hon valde att slänga mina möbler utan tillåtelse och ersatte dessa med hennes, och samtidigt så ingår bredband osv.

Andrahandskontraktet anmälan som jag lämnade in till hyresvärden är ett vanligt sådan som finns på nätet, där fyller man i datum från och till hyresperioden samt pris, och bådas namnskrift. Ungefär sådant:
http://brfgrimberget.se/wp-content/uploads/2017/07/andrahands...

Jag ansökte om 6 månaders uthyrning från och med 1 december (idag) och vi skrev aldrig något privat kontrakt, utan vi kom mer överens muntligt. Så nu har hon helt enkelt ändrat om i villkoren och vägrar göra rätt för sig, och jag sitter verkligen i tårar nu medan jag skriver detta eftersom jag läst hur bedrövligt dessa ärenden kan bli, då hyresgästen oftast har mer rättigheter än hyresvärden (mig).

Min fråga till er, vad kan jag göra för att lösa detta? Jag vet att jag gjort bort mig rejält och riskerar att bli av med lägenheten. Vad har jag för alternativ?

Det enda jag kan komma på i dagsläget är :

1. Jag vänder mig omgående till min hyresvärd på måndag morgon och stoppar ansökan om det fortfarande är möjligt och de fortfarande inte hunnit godkänna denna .
2. Har läst någonstans att ansökan som jag gjorde till min hyresvärd (andrahandsansökan), egentligen bara räknas som tillåtelse och inte egentligen något kontrakt? Och jag kan därför avhysa henne omgående? Bara säga att jag ändrade mig efter ansökan gjordes?
3. Jag tar mig in i bostaden och tar och stannar kvar tills hon flyttar ut, eftersom hon egentligen inte har något kontrakt alls mellan oss två?
4. Jag tar mig in, byter lås och påstår sedan att hon var ett argt ex som vägrar lämna mig i fred?

Jag vet att jag gjort bort mig, så snälla, ber verkligen om en lösning, för jag har inte kunnat sova alls sen igår, hon har sedan då skickat kaxiga svar och vägran om betalan enligt överenskommelse, så jag antar att hon gjort detta tidigare och vet hur systemet fungerar.
Jag ber er inte om råd hur jag skall bryta mot lagen, utan mer hur jag bemöter henne med hennes egna medel om det så behövs.

Edit:
Vill tillägga att jag står fortfarande skriven på min bostad, och hon har också gjort en adressändring till min bostad.

Permalänk
Medlem

Hon har slängt dina möbler? Då kan du väl göra en polisanmälan..

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Du bör kunna få ersättning för uppkommen skada, tex att hon slängt dina möbler osv.
Sen finns det en lagstadgad uppsägningsrätt på 3 månader från din sida.

Säg upp kontraktet idag. Säg att hon har 3 månader på sig att flytta. Samtidigt behöver hon betala den överenskomna hyran (10000/mån) under tiden och ersätta dig för de slängda möblerna och andra eventuella skador som inte kan anses normalt slitage.

Om hon vill flytta tidigare har hon 1 månads uppsägning (men hon behöver samtidigt betala full hyra).

https://www.lawline.se/answers/vad-galler-vid-muntliga-hyresa...

Det kluriga är väl bevisbördan, men har du skriftligt att hon säger "jag tänker inte längre betala 10000" samt återkommande insåttningar av det beloppet på ditt konto så borde ju detta hålla som bevis på er överenskomna hyra.

Möjligen kan hon i efterhand hävda att hyran är för hög och begära återbetalning, det verkar vara lite snårigt där och till hyresgästens fördel. Men detta är ju en process som hon behöver starta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du bör kunna få ersättning för uppkommen skada, tex att hon slängt dina möbler osv.
Sen finns det en lagstadgad uppsägningsrätt på 3 månader från din sida.

Säg upp kontraktet idag. Säg att hon har 3 månader på sig att flytta. Samtidigt behöver hon betala den överenskomna hyran (10000/mån) under tiden och ersätta dig för de slängda möblerna och andra eventuella skador som inte kan anses normalt slitage.

Om hon vill flytta tidigare har hon 1 månads uppsägning (men hon behöver samtidigt betala full hyra).

https://www.lawline.se/answers/vad-galler-vid-muntliga-hyresa...

Det kluriga är väl bevisbördan, men har du skriftligt att hon säger "jag tänker inte längre betala 10000" samt återkommande insåttningar av det beloppet på ditt konto så borde ju detta hålla som bevis på er överenskomna hyra.

Möjligen kan hon i efterhand hävda att hyran är för hög och begära återbetalning, det verkar vara lite snårigt där och till hyresgästens fördel. Men detta är ju en process som hon behöver starta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

fast det är ju en bostadsrätt TS har troligen mer att förlora än X ?
BRF kan tvinga TS till att sälja,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

fast det är ju en bostadsrätt TS har troligen mer att förlora än X ?
BRF kan tvinga TS till att sälja,

Fast det står väl hyresrätt i både trådens rubrik och i första inlägget?

Permalänk
Medlem

Om hon har skrivit på SMS / mail att hon inte tänker betala 10k så har du ju bevis på att hon visste vilkoren och sedan valde att inte följa dess.

Installera samtalsinspelning på telefonen och förösk få henne att medge skuld.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är den "riktiga" hyran på?

Tillägg för möbler har jag för mig räknas att 10% av värdet på dem slås ut över 12 månader så det krävs ett möbelvärde på 120 000:- för att få lägga på en tusenlapp på hyran.
Hur stort uppskattar du värdet på de möbler hon slängt ut?

Permalänk
Avstängd

Uppskattar alla råd och tips.

Jag ringde idag igen , bara för att kolla om hon skulle ha samma attityd över telefon, och hon hade en värre attityd över telefon, nu så vägrar hon betala alls, dvs ingen summa alls, så detta har verkligen gått för långt.

Snälla ni måste förstå att en polisanmälan gör ingenting och att anmäla detta till kronofogden kommer ta månader och tills dess så har jag hunnit bli av med rejäla pengar.

Detta är någon som gjort detta tidigare mot andra troligtvis. Ja hon slängde mina möbler , till ett värde av 40,000kr, och mycket av det har jag inte ens kvar kvitto på. Den riktiga hyran ligger på ca 5000kr.

Jag är mer intresserad om jag verkligen har hyrt ut den i andrahand nu eller inte, om anmälan som gjordes till min hyresvärd verkligen var en tillåtelse eller ett riktigt avtal mellan mig och tjejen.

Jag undrar om jag bara kan öppna dörren med min extra nyckel, gå in dit, och sedan påstå att jag också bor där och att hon inte alls hyr lägenheten.

Snälla, vill verkligen veta vad jag kan göra, för detta är för jävligt, sådant man endast ser på filmer :/

Permalänk
Medlem

Släng ut henne och hennes möbler och byt låset.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Man kan få viss juridisk hjälp via hemförsäkringen. Vet inte alls om detta kvalar in för det, men det kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja, du måste polisanmäla skadegörelse, egenmäktigt förfarande etc, eller vad det nu ska rubriceras som.

Sen verkar du ha tagit ut en alldeles för hög hyra, vilket hon kan kräva pengar tillbaka för genom hyresnämnden.

Säg upp kontraktet, oavsett om det är giltigt eller inte.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre att en person kan göra livet till ett helvete för andra.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd

Sms:Et jag hade från henne är plötsligt borta????+ Hur i hv-te är detta möjligt, jag har iphone x, försvinner hennes sms verkligen om hon blockerar mig?

Herregud, vägrar tro att detta är sant. Jag kan fortfarande ringa henne som vanligt, men ser inte längre sms-et

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Jag är mer intresserad om jag verkligen har hyrt ut den i andrahand nu eller inte, om anmälan som gjordes till min hyresvärd verkligen var en tillåtelse eller ett riktigt avtal mellan mig och tjejen.

Hyresvärden ger bara tillåtelse, det är nog inte ett avtal i sig.
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/andrahand-och...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

jag skulle vilja be dig ringa driekt till hyresgäst föreningen där dom kan svara med jurister direkt om hur allt står till i hyres lagarna. känns som ett bättre alternativ än att gissa sig fram på ett internet forum.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Hyresvärden måste ge sin tillåtelse för att man ska få hyra ut en lägenhet i andra hand. Har du inte fått detta utan bara skickat en ansökan så finns ingen tillåtelse och således hyr du ut utan hyresvärdens tillåtelse, vilket kan vara skäl för vräkning, så det är ju inte så bra. Hyr man ut i andra hand så bör man inte ta ut ockerhyra då det endast är tillåtet att lägga till 10-14% för möblemang.
Du har endast ett muntligt avtal med tjejen? Då har ni i princip inget avtal såvida hon inte spelat in det eller nåt. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men kan man inte bevisa något så existerar egentligen inte avtalet.

Rent praktiskt så kan du åka till DIN lägenhet, gå in med nyckel, slänga ut tjejen och aldrig släppa in henne igen. Hon kan inte rent rättsligt göra nånting. Du kan även kräva ersättning för de möbler hon kastade. Hon är rent tekniskt inte din hyresgäst då ni inte har nåt kontrakt och hon heller inte betalar hyra. Vill du följa det muntliga avtalet så kan du kräva att hon vräks men jag hade inte gjort det då du måste kontakta hyresbolaget och de då troligen kommer att vräka dig med.
"Jag undrar om jag bara kan öppna dörren med min extra nyckel, gå in dit, och sedan påstå att jag också bor där och att hon inte alls hyr lägenheten." Du kan göra detta, du har ju kontrakt, hon har ingenting.
Hur du än gör så räkna med konflikter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Mycket dyrköpt läxa.

Mina tankar:

Kontakta hyresvärden och säg att det kommit fram att detta har visat sig vara en psykopat och någon varken du eller hyrsvärden vill ha där.

Ring polisen och fråga om de kan hjälpa dig driva ut henne.

Om polisen inte kan göra något pga våra sjuka lagar i Sverige så åk dit med ett par kompisar och driv ut henne, vänligt men bestämt.

Läs den tråden om folks mardrömsdejter på Flashback. Inte säkert att detta var menat som annat än vänskap men det hjälper dig att känna igen signalerna hos såna här människor.

En sista bra livsregel (återigen, inte säkert att det är applicerbart här men fruktansvärt viktigt ändå): Never stick your dick in crazy.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Gör dig förberedd på massiva ekonomiska förluster.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Ring omgående hyresgästföreningen, lägg korten på bordet och var ärlig. Du kommer säkert få en varning, de kommer riva upp ansökan om uthyrning. Hon ska flytta ut, du ringer till polisen och säger att en person är i din lägenhet och vägrar gå därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En skälig hyra hade varit under 6500kr med möbler. Du kommer nog snarare vada återbetalningsskyldig 3500kr per månad hon bott. Hon får såklart inte slänga dina möbler!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Ringde precis polisen och blev kopplad direkt till polisen .

De säger eftersom hon inte betalat mig och hon kan heller inte visa på att hon betalat mig, så kan jag gå in i lägenheten hur som helst eftersom det inte finns något kontrakt mellan mig och hon, men att jag borde ta med mig vänner så hon inte gör något.

Jag skall ringa ett par vänner nu inkl min mamma och bege mig dit, jag får bara hoppas på att hon inte bytt lås eller förfalskat några dokument,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayish256:

Ringde precis polisen och blev kopplad direkt till polisen .

De säger eftersom hon inte betalat mig och hon kan heller inte visa på att hon betalat mig, så kan jag gå in i lägenheten hur som helst eftersom det inte finns något kontrakt mellan mig och hon, men att jag borde ta med mig vänner så hon inte gör något.

Jag skall ringa ett par vänner nu inkl min mamma och bege mig dit, jag får bara hoppas på att hon inte bytt lås eller förfalskat några dokument,

Önskar dig all lycka och hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Ringde precis polisen och blev kopplad direkt till polisen .

De säger eftersom hon inte betalat mig och hon kan heller inte visa på att hon betalat mig, så kan jag gå in i lägenheten hur som helst eftersom det inte finns något kontrakt mellan mig och hon, men att jag borde ta med mig vänner så hon inte gör något.

Jag skall ringa ett par vänner nu inkl min mamma och bege mig dit, jag får bara hoppas på att hon inte bytt lås eller förfalskat några dokument,

Släng ut hennes grejer i trapphuset så hon inte uppfattar att det finns förhandlingsutrymme. Viktigt att inte backa sin position eller inställning en mm med sådana här störda individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Ringde precis polisen och blev kopplad direkt till polisen .

De säger eftersom hon inte betalat mig och hon kan heller inte visa på att hon betalat mig, så kan jag gå in i lägenheten hur som helst eftersom det inte finns något kontrakt mellan mig och hon, men att jag borde ta med mig vänner så hon inte gör något.

Jag skall ringa ett par vänner nu inkl min mamma och bege mig dit, jag får bara hoppas på att hon inte bytt lås eller förfalskat några dokument,

Sätt telefonen på röst-memo så att du spelar in allt som sägs när du träffar henne, men göm telefonen. Gör gärna en testkörning så att du vet att mikrofonen tar upp ljud om du har den i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Ringde precis polisen och blev kopplad direkt till polisen .

De säger eftersom hon inte betalat mig och hon kan heller inte visa på att hon betalat mig, så kan jag gå in i lägenheten hur som helst eftersom det inte finns något kontrakt mellan mig och hon, men att jag borde ta med mig vänner så hon inte gör något.

Jag skall ringa ett par vänner nu inkl min mamma och bege mig dit, jag får bara hoppas på att hon inte bytt lås eller förfalskat några dokument,

Om jag uppfattar det rätt så har ni inte skrivit något kontrakt alls? (både smart och dumt)

Kontrakten från hyresvärden är bara ett tillåtelse så att du har ryggen fri och inte blir av med lgh för att nuvarande boende är ett rötägg.

Krucket här är om hon har gjort adressändring så blir det problem https://www.expressen.se/leva-och-bo/hyresgasterna-kapade-val...

Så det som kan rädda dig att det inte finns något kontrakt men om det blir stök ring polisen direkt och förhoppningsvis löser allt sig på plats eller så blir det en lång process.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du ville tjäna en summa och blev bränd. Ser inte att du kan köra något här.

Hahah driver du?

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det går bra, uppdatera gärna hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Ja, du måste polisanmäla skadegörelse, egenmäktigt förfarande etc, eller vad det nu ska rubriceras som.

Sen verkar du ha tagit ut en alldeles för hög hyra, vilket hon kan kräva pengar tillbaka för genom hyresnämnden.

Säg upp kontraktet, oavsett om det är giltigt eller inte.

Fast om om gick med på att betala 10 000kr så kvittar det om den är hög eller inte, i så fall skulle hon avböjt från början istället för att blunt skita i överenskommelsen och betala mindre.

Hoppas det löser sig för ts. I din sits hade jag gått dit med vänner och slängt ut henne och hennes prylar och sagt hej då lycka till. Är hon våldsam så ring Hells Angels eller dylikt, polisen gör inte så mycket längre tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Ni får inte glömma att jag hyrde ut lägenheten svart till henne i 2 månader, kommer ihåg att jag skrev på bit papper i stil med " jag har erhållit 8500 för månader november,

kan vara så att det är detta som hon kommer använda sig av, för jag ser verkligen inte hur hon kunde vända så snabbt, en person vänder bara så snabbt om de har något starkt kort att använda,

Hon måste ha något som hon kan använda annars hade hon inte gjort allt detta, och jag vet verkligen inte vad det är, jag har inte skrivit på något annat än det pappret.

Får se, väntar nu på vännen och mamma som är på väg nu, vi skall dit strax,

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Släng ut hennes grejer i trapphuset så hon inte uppfattar att det finns förhandlingsutrymme. Viktigt att inte backa sin position eller inställning en mm med sådana här störda individer.

Problemet är att det kan räknas som Egenmäktigt förfarande eftersom det inte är TS egna grejer fast de är i hans egna lgh. (Vet att det låter sjukt)

Mitt tips är att ringa polisen och fråga om de kan bistå med patrull p.g.a oroligt läge som kan spåra ur.

Nu är det bara att spela offer och dra på så mycket det bara går hur synd det är om etc så ökar chansen att allt går fort.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan