Microsoft kan släppa skärm samt Surface-enheter med processorer från AMD

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan släppa skärm samt Surface-enheter med processorer från AMD

Microsoft uppges arbeta på en fristående skärm med modulär design för enkla komponentbyten. Samtidigt kan bolaget byta till AMD-processorer till följd av Intels kapacitetsbrist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft börjar att seriöst bli ett bra alternativ till Apple med sina produkter. Deras partners fick tid på sig men deras svårigheter har inte avhjälpts.

Önskemål: Enhetliga inställningsmenyer i Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Intressant. Kanske priserna blir bättre även dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Den enda Surface-produkten jag är intresserad av är Surface Headphones, vilka Microsoft av någon outgrundlig anledning vägrar släppa i vår del av världen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Microsoft börjar att seriöst bli ett bra alternativ till Apple med sina produkter. Deras partners fick tid på sig men deras svårigheter har inte avhjälpts.

Önskemål: Enhetliga inställningsmenyer i Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är riktigt fin hårdvara. Någon som har koll på hur bra den kör Linux?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Det är riktigt fin hårdvara. Någon som har koll på hur bra den kör Linux?

Av vad jag Googlade för inte så längesen så fungerar det inte så bra, med väldigt viktiga funktioner som inte är aktiverade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Önskemål: Enhetliga inställningsmenyer i Windows 10.

Både det roligaste och märkligaste att de inte fått till ett färdigt koncept där.

Lite konstigt att de blandat menyerna så mycket när windows 8 först kom ut.
Jag blev så förvånad när windows 8.1 kom ut och de fortfarande inte styrt upp ett enhetligt system.
Sen kom windows 10 med samma röra. Två höjda ögonbryn här hehe.
Och jag blir faktiskt lika förvånad varje stor release att de inte tar hand om det.

Inte för att det är någon katastrof, men det upplevs helt klart som ofärdigt med byggställningar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Wow! Microsoft steps up their game! Att kunna uppgradera hårdvaran själv är ett mycket stort plus Medans Apple låser in allt de kan för att försvåra för användaren och verkstäder. Tom så de stämmer verkstäder för att de vill laga produkterna. Urusel business practice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Spännande Blir det AMD i surface kanske till och med jag kan tänka mig en

Det kan ju sägas vara ett gott betyg till intel att de har så hög efterfrågan att de inte ens klarar av att leverera allt som beställs utan att vrida upp priserna så till den grad att kunderna blir förbannade, men i verkligheten så leder det ju till att de i princop ger bort marknadsandelar till AMD helt gratis, vilket på sikt kan få ganska otrevliga följder för intel. Det är en spännande tid vi lever i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt spännande ut!

Permalänk
Medlem

Nej snälla ingen AMD plzzzz. Jag hade ju tänkt köpa nästa surface book 15 med gamergraffe. Intel kräver jag...annars får jag vänta till 2020

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, synd att man sitter på en pro från 2017 som jag inte ser nån direkt nödvändig anledning att byta ut nästa år direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt bra. Har själv en SP3 och tror den skulle må bättre med AMD i sig. Tror det kan bli riktigt bra, för det är på grafiksidan den fallerar lite. Och där är ju AMD vida överlägsna Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bildskärmen är väl bättre sen än aldrig (den borde kommit samtidigt som Studio tycker jag), och jag fattar inte riktigt hur den kan vara modulär. Det är en bildskärm. Måste du byta något har den gått sönder, alltså gör du det inte ofta och så länge den har garanti inte själv. Att bygga så den är hyffsat lätt att reparera ser jag som en självklarhet att de borde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sniglom:

Det är riktigt fin hårdvara. Någon som har koll på hur bra den kör Linux?

Korta svaret är: det fungerar inte lika bra som på t.ex. Dells bärbara, då det finns saker som inte fungerar.

Lägre svar: out-of-the-box får man trots allt en fungerade dator, man får rätt uppläsning, grafiken rullar på fint, touchcover fungerar och går att justera ljus- och ljud-nivå på ett förväntat sätt.

Men out-of-the-box fungerar inte touchskärmen, men finns patchar för det. Det som är show-stopper för min del (har gjort flera försök att byta till Ubuntu på min SP4) är att suspend i praktiken inte fungerar (och vill nog se stöd för touchskärmen utan att behöva bygga egna kärnor).

Har testat lite olika virtualiseringslösningar. VirtualBox brukar ju fungera OK, men tror upplösningen ställer till det för grafiken blir rätt seg. Linux-gäst utan GUI fungerar bäst med HyperV (kräver Windows Pro), Linux gäst med grafik fungerar långt bättre under Vmware än under VirtualBox, där rullar grafiken på riktigt fint.

Skrivet av Svantesson666:

Kan bli riktigt bra. Har själv en SP3 och tror den skulle må bättre med AMD i sig. Tror det kan bli riktigt bra, för det är på grafiksidan den fallerar lite. Och där är ju AMD vida överlägsna Intel.

"Stark" integrerad GPU verkar vara väldigt efterfrågat här på forumet. Men verkar som marknaden i stort inte ser vitsen givet att både Dell (XPS-serien) och Microsoft (Surface 4/5) haft modeller med Intel Iris Graphics men båda har gått tillbaka till standardmodellerna.

Apple och vissa NUC:ar använder Iris Pro även idag. Iris 655 presterar i praktiken identiskt med Vega 8/10 i spel som t.ex. Dota, Overwatach och Rocket League.

Varför ser då ingen annan det enorma värde många här ser med "stark" iGPU?

Min gissning här är att för majoriteten är alla iGPuer redan "tillräckligt" snabba för i princip allt utanför spel (har själv noll nytta av Iris Graphics i min SP4, har det bara för 16 GB RAM bara gick att få med ihop med den CPUn). Nvidias prissättning på MX130/150, de kretsarnas energieffektivitet samt det faktum att två distinkta paket är lättare kyla gör nog att de som ens vill göra lättare gaming på en bärbar väljer en modell med dGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej snälla ingen AMD plzzzz. Jag hade ju tänkt köpa nästa surface book 15 med gamergraffe. Intel kräver jag...annars får jag vänta till 2020

AMD har ju betydligt bättre integrerad grafik än Intel, vilket tom Intel erkänner då de har AMD grafik i deras nya NUC.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Korta svaret är: det fungerar inte lika bra som på t.ex. Dells bärbara, då det finns saker som inte fungerar.

Lägre svar: out-of-the-box får man trots allt en fungerade dator, man får rätt uppläsning, grafiken rullar på fint, touchcover fungerar och går att justera ljus- och ljud-nivå på ett förväntat sätt.

Men out-of-the-box fungerar inte touchskärmen, men finns patchar för det. Det som är show-stopper för min del (har gjort flera försök att byta till Ubuntu på min SP4) är att suspend i praktiken inte fungerar (och vill nog se stöd för touchskärmen utan att behöva bygga egna kärnor).

Har testat lite olika virtualiseringslösningar. VirtualBox brukar ju fungera OK, men tror upplösningen ställer till det för grafiken blir rätt seg. Linux-gäst utan GUI fungerar bäst med HyperV (kräver Windows Pro), Linux gäst med grafik fungerar långt bättre under Vmware än under VirtualBox, där rullar grafiken på riktigt fint.

"Stark" integrerad GPU verkar vara väldigt efterfrågat här på forumet. Men verkar som marknaden i stort inte ser vitsen givet att både Dell (XPS-serien) och Microsoft (Surface 4/5) haft modeller med Intel Iris Graphics men båda har gått tillbaka till standardmodellerna.

Apple och vissa NUC:ar använder Iris Pro även idag. Iris 655 presterar i praktiken identiskt med Vega 8/10 i spel som t.ex. Dota, Overwatach och Rocket League.

Varför ser då ingen annan det enorma värde många här ser med "stark" iGPU?

Min gissning här är att för majoriteten är alla iGPuer redan "tillräckligt" snabba för i princip allt utanför spel (har själv noll nytta av Iris Graphics i min SP4, har det bara för 16 GB RAM bara gick att få med ihop med den CPUn). Nvidias prissättning på MX130/150, de kretsarnas energieffektivitet samt det faktum att två distinkta paket är lättare kyla gör nog att de som ens vill göra lättare gaming på en bärbar väljer en modell med dGPU.

Sant även för mig. Största fördelen är att jag tycker Intels drivrutiner inte riktigt är lika bra som nVidia och AMD.
Dessutom tycker jag det vore roligt om AMD fick in ytligare en fot i "finrummet". Intel har haft det segmentet för sig själva allt för länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Korta svaret är: det fungerar inte lika bra som på t.ex. Dells bärbara, då det finns saker som inte fungerar.

Lägre svar: out-of-the-box får man trots allt en fungerade dator, man får rätt uppläsning, grafiken rullar på fint, touchcover fungerar och går att justera ljus- och ljud-nivå på ett förväntat sätt.

Men out-of-the-box fungerar inte touchskärmen, men finns patchar för det. Det som är show-stopper för min del (har gjort flera försök att byta till Ubuntu på min SP4) är att suspend i praktiken inte fungerar (och vill nog se stöd för touchskärmen utan att behöva bygga egna kärnor).

Tack för bra svar. Vad synd, då stannar jag vidare i Apple-lägret ett tag till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svantesson666:

Sant även för mig. Största fördelen är att jag tycker Intels drivrutiner inte riktigt är lika bra som nVidia och AMD.
Dessutom tycker jag det vore roligt om AMD fick in ytligare en fot i "finrummet". Intel har haft det segmentet för sig själva allt för länge.

Skickades från m.sweclockers.com

AMDs drivare för deras dGPUer har numera lysande kvalité, det verkar tyvärr inte gälla Ryzen mobile.

Finns flera poster med väldigt långa tillhörande trådar om olika former av problem, t.ex. denna och denna.

AMD har nyligen kommenterat dessa klagomål.

TechPowerUp har en lite sammanfattande artikel kring detta.

Roten till detta kan sammanfattas i att OEM i princip aldrig ger ut nya drivare

"That's why it's even more surprising that the driver situation for these products has been nothing but terrible. Some Ryzen Raven Ridge based notebooks haven't seen a single driver update since their release over a year ago, which is much worse than on any other notebook platform."

Något som enligt AMD beror på att Ryzen mobile är en plattform som tillåter OEMs att göra egna tillägg, tyvärr medför detta då att de generella drivarna från AMD inte längre kan användas

"Users complained about this on Reddit, and AMD responded through an official account that the issue is that "drivers are typically tailored for specific OEM platforms", and that "releasing generic APU graphics drivers across all AMD Ryzen mobile processor-based mobile systems could result in less-than-ideal user experiences"."

För den som är sugen att köra Linux på sin Ryzen mobile är det ännu värre. Många distron fungerar överhuvudtaget inte out-of-the-box. Ubuntu har hot-fixar för flera Ryzen-mobile modeller. Problemet är ändå att man är tvungen att stänga av C6 och högre vilket påverkar batteritiden rätt negativt.

PowerTOP v2.9 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables Package | Core | CPU 0 CPU 2 | | C0 active 7,9% 7,1% | | POLL 0,0% 0,0 ms 0,0% 0,0 ms | | C1E 8,8% 0,5 ms 11,8% 0,7 ms C2 (pc2) 20,3% | | C3 (pc3) 0,0% | C3 (cc3) 6,6% | C3 8,1% 0,4 ms 6,3% 0,5 ms C6 (pc6) 0,0% | C6 (cc6) 2,8% | C6 3,2% 0,6 ms 3,4% 0,9 ms C7 (pc7) 0,0% | C7 (cc7) 28,5% | C7s 10,2% 0,8 ms 10,9% 0,9 ms C8 (pc8) 0,0% | | C8 19,1% 1,1 ms 16,6% 1,1 ms C9 (pc9) 0,0% | | C9 20,8% 1,9 ms 15,1% 1,4 ms C10 (pc10) 0,0% | | C10 0,0% 0,0 ms 1,5% 2,2 ms | Core | CPU 1 CPU 3 | | C0 active 7,5% 6,9% | | POLL 0,0% 0,0 ms 0,0% 0,0 ms | | C1E 11,9% 0,7 ms 13,9% 0,8 ms | | | C3 (cc3) 6,7% | C3 7,7% 0,5 ms 6,6% 0,5 ms | C6 (cc6) 3,0% | C6 3,1% 0,7 ms 3,4% 0,9 ms | C7 (cc7) 25,5% | C7s 11,0% 0,9 ms 9,6% 0,8 ms | | C8 17,6% 1,1 ms 17,3% 1,2 ms | | C9 15,0% 1,5 ms 14,2% 1,4 ms | | C10 1,6% 2,0 ms 2,8% 2,7 ms | GPU | | | | Powered On 2,7% | | RC6 97,3% | | RC6p 0,0% | | RC6pp 0,0% | | | | | | | | | | |

C-states är olika nivåer av strömsparande lägen för idle, här är en ögonblicksbild från datorn jag skriver på nu som kör Ubuntu. Rätt mycket tid spenderas i C6 eller högre när man slösurfar och skriver lite!

Till viss del gäller samma sak för Intel, här verkar det i praktiken vara bundet till om enheten har touchskärm eller ej.

Har fram till denna vecka inte gått att installera Intels egna drivare på t.ex. Surface Pro. En fördel där med SP4 är att den modellen fanns så länge, han komma en hel del uppdateringar från Microsoft. Känns dock som viljan att trycka ut nya uppdateringar rätt mycket försvann när SP5 lanserades (och folk undrar varför man är beredd att betala så mycket för Apples produkter...).

Tror just det är orsaken till att touchskärmen inte fungerar under Linux på Surface Pro. Under Linux används ju normalt alltid Intels generella drivare men den har ju inget stöd för specifika touchskärmar! Har man en enhet där Intels egna drivare fungerar tycker jag drivrutinerna har riktigt bra kvalité, både under Windows och speciellt på Linux.

Bästa lösningen är ändå den som AMD och Nvidia har för dGPUer, d.v.s. de gör generella drivrutiner som fungerar på alla produkter.

Finns ändå lite ljus i denna tunnel! Microsoft har precis lanserat ett nytt koncept för drivare för att försöka råda bot på OEM-specifika tillägg. Intel lanserade denna vecka första drivrutinen som följer denna modell, så numera ska det gå att installera de drivarna även på enheter som Surface Pro.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej snälla ingen AMD plzzzz. Jag hade ju tänkt köpa nästa surface book 15 med gamergraffe. Intel kräver jag...annars får jag vänta till 2020

Om AMDs lösning funkar för PS5 (som enl läckor är ett monster) så lär det vara tillräckligt bra för Surface. Sen är frågan om det är liknande setup i PS5 som det kan tänkas bli för microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har fram till denna vecka inte gått att installera Intels egna drivare på t.ex. Surface Pro. En fördel där med SP4 är att den modellen fanns så länge, han komma en hel del uppdateringar från Microsoft. Känns dock som viljan att trycka ut nya uppdateringar rätt mycket försvann när SP5 lanserades (och folk undrar varför man är beredd att betala så mycket för Apples produkter...).

Sant rent generellt kan man väl säga men det har gått att forcera in dem. Har själv gjort det ett antal gånger när jag varit tvungen för att ändra skalningen mot någon skit-tv där man inne kunnat ändra det i menyn (vanligtvis låsta hotell-tvs). Tyvärr har jag inte på något vis fått Windows att inte skriva över dem igen. Går väl garanterat om man går in på djupet och sätter nya rättigheter på filerna, men så mycket tid har jag inte lagt ner.
Har alltså gjort detta på SP3 ett antal gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Go AMD! Så jäkla glad att dom lyckades hitta tillbaka in i racet!

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX