Permalänk
Avstängd

Seriekoppla 2 grenuttag? Ja? Nej?

Tjena! Jag använder grenuttag med strömbrytare i vardagsrummet men problemet är att ena som går bakom ett bord inte går att nå så smidigt när man ska stänga av strömbrytaren på kvällarna (och jag vill kunna stänga av dem varje kväll smidigt). Därför undrar jag om jag bör investera i en sådan här:

Maxbelastning: 3680 W. Är det vad ett enskilt eluttag i ett klassiskt 2-kontaktuttag ska klara av?

Eller går det att köra på klassiska viset grenuttag inkopplad i ett annat grenuttag? Jag har för mig att det inte rekommenderas att köra så från ett och samma eluttag ur väggen? Kan ett enskilt eluttag i ett grenuttag strömförsörja ett ytterligare fullinkopplat grenuttag så länge man inte försöker använda de övriga eluttagen i det första grenuttaget?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: kör

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag använder grenuttag med strömbrytare i vardagsrummet men problemet är att ena som går bakom ett bord inte går att nå så smidigt när man ska stänga av strömbrytaren på kvällarna (och jag vill kunna stänga av dem varje kväll smidigt). Därför undrar jag om jag bör investera i en sådan här:
https://www.kjell.com/se/image/Product_212993sv/full/1/luxorparts-1-vagsuttag-med-brytare?636477419188519291

Maxbelastning: 3680 W. Är det vad ett enskilt eluttag i ett klassiskt 2-kontaktuttag ska klara av?

Eller går det att köra på klassiska viset grenuttag inkopplad i ett annat grenuttag? Jag har för mig att det inte rekommenderas att köra så från ett och samma eluttag ur väggen? Kan ett enskilt eluttag i ett grenuttag strömförsörja ett ytterligare fullinkopplat grenuttag så länge man inte försöker använda de övriga eluttagen i det första grenuttaget?

Har du en 10A säkring i centralen klarar den 10*230v = 2300w så brytaren klarar nog sig och uttaget skall ju också klara det den är uppsäkrat till..

Permalänk

Nu är jag trött, men kan du inte bara använda en förlängningssladd i så fall?

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Det går absolut att köra med en sån.
En normal grupp är avsäkrad med 10A, ofta 6A i äldre lägenheter men de går alltid att byte upp till 10A då kabelarean är 1,5mm2 som är minsta standard.
På en grupp med 10A kan man som mest plocka ut ca2300W. P=UxI (Watt = Volt x Ampere, 10(A) x 230(ish) = 2300Watt. Skriver ungeför då du har ett visst spänningsfall samt längder på kablar också har inverkan.
På en 6A grupp är det ca 1380Watt.
Obs, detta är till räknat på hela gruppen som ligger på en säkring, alltså inte enbart det uttag du kopplar in din grendosa i.
Om man skall göra som du skriver och koppla vidare dem i varandra som i en kedja så kan jag tycka att det viktigaste är att ha rätt kabelarea för att ta hänsyn till effekt och kabellängder. Se till att de är iallafall 1.5mm2 om vi pratar långa länkar, står oftast på kabeln.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TubularBoy:

@AplAy:
Det går absolut att köra med en sån.
En normal grupp är avsäkrad med 10A, ofta 6A i äldre lägenheter men de går alltid att byte upp till 10A då kabelarean är 1,5mm2 som är minsta standard.
På en grupp med 10A kan man som mest plocka ut ca2300W. P=UxI (Watt = Volt x Ampere, 10(A) x 230(ish) = 2300Watt. Skriver ungeför då du har ett visst spänningsfall samt längder på kablar också har inverkan.
På en 6A grupp är det ca 1380Watt.
Obs, detta är till räknat på hela gruppen som ligger på en säkring, alltså inte enbart det uttag du kopplar in din grendosa i.
Om man skall göra som du skriver och koppla vidare dem i varandra som i en kedja så kan jag tycka att det viktigaste är att ha rätt kabelarea för att ta hänsyn till effekt och kabellängder. Se till att de är iallafall 1.5mm2 om vi pratar långa länkar, står oftast på kabeln.

Lycka till!

Tack för det tekniska svaret!

Här är en bild från elskåpet i lägenheten (grupp nr 4 är vardagsrummet där jag har ett klassiskt 2-kontaktuttag):

Är det "ledararea" du menar med kabellängd? Jag vet ej vad det innebär i praktiken och vad olika längder får för eventuella följder. Jag förstår dock P=U*I då jag läste fysik A på gymnasiet! Menas märkström A 10 att det är max 10 ampere, därmed 10*2300 = 2300W maxbelastning och det fördelat på ALLA eluttag inom denna grupp nr4?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tack för det tekniska svaret!

Här är en bild från elskåpet i lägenheten (grupp nr 4 är vardagsrummet där jag har ett klassiskt 2-kontaktuttag):
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46884378_10156964189968023_3341592815233662976_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=9dbc508c82faa696fb3ba233b900058b&oe=5CA45311

Är det "ledararea" du menar med kabellängd? Jag vet ej vad det innebär i praktiken och vad olika längder får för eventuella följder. Jag förstår dock P=U*I då jag läste fysik A på gymnasiet! Menas märkström A 10 att det är max 10 ampere, därmed 10*2300 = 2300W maxbelastning och det fördelat på ALLA eluttag inom denna grupp nr4?

märkströmmen är vad linan är avsäkrad med dvs det är en 10A säkring så du kommer inte kunna ta mer än ~2300W ur eluttaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sålänge grejerna är CE-märkta så är det bara att skarva på!

Om du dessutom har kablarna liggande synligt och ventilerat PLUS att du stänger av när det inte används - ja då har du en säkrare elinstallation än de flesta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för det tekniska svaret!

Här är en bild från elskåpet i lägenheten (grupp nr 4 är vardagsrummet där jag har ett klassiskt 2-kontaktuttag):
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46884378_10156964189968023_3341592815233662976_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=9dbc508c82faa696fb3ba233b900058b&oe=5CA45311

Är det "ledararea" du menar med kabellängd? Jag vet ej vad det innebär i praktiken och vad olika längder får för eventuella följder. Jag förstår dock P=U*I då jag läste fysik A på gymnasiet! Menas märkström A 10 att det är max 10 ampere, därmed 10*2300 = 2300W maxbelastning och det fördelat på ALLA eluttag inom denna grupp nr4?

ledararea är alltså arean på tvärsnittet, eller med andra or hur tjock en ledare i kabeln är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för det tekniska svaret!

Här är en bild från elskåpet i lägenheten (grupp nr 4 är vardagsrummet där jag har ett klassiskt 2-kontaktuttag):
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46884378_10156964189968023_3341592815233662976_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=9dbc508c82faa696fb3ba233b900058b&oe=5CA45311

Är det "ledararea" du menar med kabellängd? Jag vet ej vad det innebär i praktiken och vad olika längder får för eventuella följder. Jag förstår dock P=U*I då jag läste fysik A på gymnasiet! Menas märkström A 10 att det är max 10 ampere, därmed 10*2300 = 2300W maxbelastning och det fördelat på ALLA eluttag inom denna grupp nr4?

Ledararea = ledarens tvärsnittsarea i kvadratmillimeter, eller förenklat, hur tjock ledaren är. Utan att gå in på teknisk bakgrund eller detaljer, så begränsar ledararean hur stor ström man säkert kan transportera i ledaren. Större strömmar kräver större ledararea. Att man alls redovisat det handlar om att man velat visa att man efterlevt aktuella elsäkerhetsregler. Du behöver inte fundera på det.

Märkström kan betyda lite olika saker. I detta fall är det säkringens märkström, dvs något förenklat hur stor kontinuerlig ström den kan belastas med innan den löser.

Gruppen är avsäkrad till 10A, så helt riktigt, den kan försörja förbrukare på sammanlagt 2300W. Det spelar ingen roll om du kör allt i ett uttag, eller sprider ut det på samtliga uttag.

Edit: frör att svara på ursprungsfrågan förresten, koppla precis hur du vill med dina grendosor, så länge dosorna är klassade för samma eller större ström än vad gruppen är avsäkrad till är det värsta som kan hända att säkringen löser. Det kan dock vara en bra idé att inte rulla upp grendosornas kablar om du tänkt lasta dem hårt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

det ska som sagt fungera att koppla in ett grenuttag på den, men tänk på att inte koppla på flera grenuttag som du fyller med prylar, då blir det lätt att överbelasta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare