Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Nima2001: LOQUE gjorde ett test , det gör typ nada skillnad. Om du inte tycker det är snyggt så är det onödigt.

Jaha... Vad märkligt..
De testade alltså en fläkt i botten och 2 i toppen?
Hur kan det inte göra någon skillnad?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Administrativ avgift

@Nima2001: Ren fysik egentligen , kyla dras till värme osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tråkigt att höra att du hade strul med grafikkortet, men riktigt kul att du lyckades bygga! Har du några bilder på bygget?

Tills vidare står det lilla spöket utan ena sidoplåten och ser lite sorgset ut. Drog igång och testade så att allt fungerade (sitter och skriver på den nu). Det är riktigt tyst, men jag har det klassiska Asus-problemet att fläktarna startar och stoppar vid 55c. Prövat Afterburner men det vill sig inte av någon anledning.

Tidigare satt hårdvaran i ett S340 Elite med en AIO (Kraken x62) och den kombon väsnades något alldeles jävligt. Har haft knäpptysta datorer de senaste tio åren, men den burken var ett deprimerande undantag.

Skrivet av FL3JM:

Jag kommer vara i ungefär samma sits, hade räknat med att köpa ett 2080 Ti som passade men jag hade definitivt inte räknat med att 2080 Ti skulle ha den hutlösa prislappen. Men jag kommer köra utan sidoplåt tills den dag jag har råd att uppgradera, blir iaf bra kylning.

Funkar ju ganska okej, även om jag inte gillar att fläktarna saknar skydd. Har ingen katt (längre) och småbarnsfritt, så det är ju ingen direkt risk. Stör mitt ordningssinne lite bara

Skrivet av andra94:

@serdyllon: Här kommer din skinande riddare i nöd, fick göra samma här o byta kort men fick 6000 för mitt 1080TI så det blev en enkel uppgradering.

https://www.mrpc.se/product_info.php?products_id=993703758&os... 7777:-

Aldrig haft Inno3d, så är lite reserverad. Men priset var ju onekligen trevligt. Alltid skönt att ha forumriddare som rider ut till undsättning vid komponentfadäser

Skrivet av Nima2001:

Vilket 2080 tänker du på ?

Minns inte vilket det var, tror det var ett MSI. De hade det vid typ 22 i torsdags men det sålde slut ganska snabbt. Var egentligen inte intresserad, men nu hamnar ju saken i ett lite annat läge.

Permalänk
Administrativ avgift

@serdyllon: inno3d = zotac så bra kort

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Får något MSI 2080 kort plats i ghosten då ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hur många här kommer använda en tophat bara för att få exhaust fläktar i toppen? Är det något som ens kommer vara nödvändigt?

Då jag inte komma använda några SSD diskar utan bara NVME så funderar jag på att sätta en 120mm fläkt under nätagget (ska köra corsair SSF v2).

Några tankar om detta?

Jag kommer köra en S Tophatt med 2 Noctua Slim fläktar i mitt chassi.

3-4 grader lägre resultat med en Noctua L12 på CPU med enbart 92 mm fläkten under och mer på Gpu och lägre varvtal på alla fläktar.

Bottenfläkten gör ingen skillnad vad jag sett men sänker fläktkurvan ytterliggare på CPU & GPU.

Men därför att jag har 120*25 mm över från Cpu kylaren kommer jag montera denna.

Men inte värt att köpa en bottenfläkt om du inte har en liggandes och tänker använda tophats annars skulle jag skippa den helt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Nima2001: Ren fysik egentligen , kyla dras till värme osv.

Toppfläktarna gör störst skillnad enligt testet ca 3-4 graders förbättring medans den i botten i kombination med bottenfläkten verkar gör minimal påverkan men sänker fläktkurvan ytterliggare på CPU & GPU och beror på att den är precis under nätdelen och ej Cpu som låg i fokus.

Dock sänktes fläktkurvan på Cpu och GPU med fläktarna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag kommer köra en S Tophatt med 2 Noctua Slim fläktar i mitt chassi.

4 grader lägre resultat med en Noctua L12 på CPU med enbart 92 mm fläkten under och mer på Gpu och lägre varvtal på alla fläktar.

Bottenfläkten gör bara 1 grad skillnad lägre med denna kombination enligt Louqe egna test.

Men därför att jag har 120*25 mm över från Cpu kylaren kommer jag montera denna.

Men inte värt att köpa en bottenfläkt om du inte har en liggandes och tänker använda tophats annars skulle jag skippa den helt.

bara 4 grader skillnad på 2x slimfans i toppen?
Kanske inte värt att bråka om. Men som du säger, ifall jag nu blir tvungen att använda tophats pga grafikkortets höjd med kabelconnectors så kommer jag väl trycka in fläktar där bara för att...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har eller finns mått vart pci-e kontakten si9tter i Ghosten?

Alltså från nedre delen av kontakten, uppåt och neråt i lådan utan tophat. Vet det pratas om det tidigare (vet inte om det var i denna tråden).

Är ju inte helt lätt att veta hur tillverkarna av grafikkort mäter (men tror det från PCI-e kontakten till högsta punkten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

De av er som använder nh-l12
Man får ju bara plats med den undre fläkten men när man monterar den ska den sitta på samma sätt som den kom monterad eller ska man vända på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockej:

De av er som använder nh-l12
Man får ju bara plats med den undre fläkten men när man monterar den ska den sitta på samma sätt som den kom monterad eller ska man vända på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Låt den sitta som den sitter. Det är lättare att suga in luft igenom hålen än att trycka ut luft igenom kylflensen och hålen på sidan.

Permalänk
Medlem

Finns det något test som visar fläkt-setups där man har med tempen på m.2-disken? Funderar på om den kommer bli grillad av värmen från cpu-kylaren, går ju köpa en m.2 extension cable och sätta den på något lite svalare ställe kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Finns det något test som visar fläkt-setups där man har med tempen på m.2-disken? Funderar på om den kommer bli grillad av värmen från cpu-kylaren, går ju köpa en m.2 extension cable och sätta den på något lite svalare ställe kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Det er 'controlleren' til m.2-disken som er litt følsom for varme. I stedet for å flytte den (hvis du har den på forsiden), kan du bare feste en liten 40mm Noctua-vifte i ett av skruehullene til m.2 heatspreaderen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Det er 'controlleren' til m.2-disken som er litt følsom for varme. I stedet for å flytte den (hvis du har den på forsiden), kan du bare feste en liten 40mm Noctua-vifte i ett av skruehullene til m.2 heatspreaderen?

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2018_02/34685F08-B3A1-4BD5-9ED8-3ED858494141.jpeg.35dafa5e80b035ad95dcc88f4226a7ee.jpeg

intressant bygge.. Är det din?
En liten vattenkylare där under PSUn. Det hade jag inte tänkt på..
Någon annan som tänkt använda den lösningen? Känns som majoriteten bara går på luft med den lilla noctua kylaren. Varför är den så poppis..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

intressant bygge.. Är det din?
En liten vattenkylare där under PSUn. Det hade jag inte tänkt på..
Någon annan som tänkt använda den lösningen? Känns som majoriteten bara går på luft med den lilla noctua kylaren. Varför är den så poppis..?

Är ju inte alltid så kompakta vattenkylare är så tysta, kan ju vara en orsak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

intressant bygge.. Är det din?
En liten vattenkylare där under PSUn. Det hade jag inte tänkt på..
Någon annan som tänkt använda den lösningen? Känns som majoriteten bara går på luft med den lilla noctua kylaren. Varför är den så poppis..?

L12 verkar funka bäst i ghosten helt enkelt. Som på bilden går det inte göra i Ghost s1. Det rymms inte helt enkelt utan det är AIO i en topphat eller luftkylare som gäller

Permalänk

Fick mitt chassi idag och har nu hämtat ut det, och jag blir förvånad över vilken kvalite och hur litet det är! Har bara telefon så kan inte lägga upp några bilder. Absolut en premiumprodukt!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju inte alltid så kompakta vattenkylare är så tysta, kan ju vara en orsak.

Skrivet av fax110:

L12 verkar funka bäst i ghosten helt enkelt. Som på bilden går det inte göra i Ghost s1. Det rymms inte helt enkelt utan det är AIO i en topphat eller luftkylare som gäller

ahh men dåså. Kör vidare på planerna med noctua fläkten då..
Nu är mer oromomentet om hur mitt grafikkort kommer vara utan tophat. Med PCI kablarna.. Hade önskat det fanns såna slim kontakter tillgängligt nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Fick mitt chassi idag och har nu hämtat ut det, och jag blir förvånad över vilken kvalite och hur litet det är! Har bara telefon så kan inte lägga upp några bilder. Absolut en premiumprodukt!

När fick du ditt tracking ID om man får fråga?
Härligt att chassit känns bra!
Njut nu ordentligt av byggandet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk

@165Hz: Jag köpte det av en medlem här på forumet som fick sitt chassi första vändan! Kommer bli sjukt spännande av att bygga ihop det sen

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Fick mitt chassi idag och har nu hämtat ut det, och jag blir förvånad över vilken kvalite och hur litet det är! Har bara telefon så kan inte lägga upp några bilder. Absolut en premiumprodukt!

Instämmer, det är premiumkänsla rakt igenom.

Kommentar gällande Limestone som färgval:

Jag skall erkänna att jag har varit väldigt orolig för den här färgen eftersom jag från början kickstartade det här projektet specifikt för att jag ville ha den vita färgen Arctic. När Louqe meddelade att Arctic försvunnit från ritbordet hade jag redan backat projektet, men där och då övervägde jag faktiskt att hoppa av. Ash är snygg på sitt sätt, men det känns lite som att i princip alla chassin har varit svarta sedan millennieskiftet så... meh. Spöket skall dessutom stå i en ljus miljö där det hade stuckit ut alldeles groteskt mycket om färgen hade varit svart eller mörk. Eftersom jag inte är särskilt förtjust i aluminiumfärg på chassin var Limestone en stor kompromiss för min del.

Men...

... redan efter ett par dagar kan jag konstatera att Limestone är en färg som, likt många andra redan har påpekat, skiftar väldigt mycket i nyans beroende på skuggor, reflektioner och ljuset i rummet. I naturligt ljus nära ett stort fönster och i ljusa omgivningar ser färgen nästan vit ut. Men när den står på t.ex. ett ekbord i varmare "glödlampeljus" ser Limestone mer ut som aluminiumfärgen från chassit på en Dell XPS eller MBP från 2012 (ljus i tonen, men likväl metallisk).

På det stora hela är jag positivt överraskad och inte missnöjd, även om jag gärna hade haft en vitare matt finish. Men jag kommer inte pulverlacka som jag hade som plan B om Limestone skulle bli för metallisk. Den är nästan omöjlig att ge rättvisa i foton utan att justera nivåerna i efterbehandling.

Permalänk
Medlem

Var också inne på att måla min Ghost vit, men efter att ha fått den är jag rätt tveksam. Kvalitén och färgen känns jättebra... det är nästan som att man skulle förstöra den genom att måla om den.

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

INNO3D GEFORCE RTX 2080 X2 OC beställt då för 7777:- <3 Vill även inflika att det är skitviktigt att ni drar åt sidorna så att de sitter 100% ner för att Grillen ska passa 100%

Antar att du beställde den från mrpc.se? Är den sidan att lita på? Satt och kolla på den också men företaget kändes sketchy, blev 1080ti istället för min del.

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av andra94:

INNO3D GEFORCE RTX 2080 X2 OC beställt då för 7777:- <3 Vill även inflika att det är skitviktigt att ni drar åt sidorna så att de sitter 100% ner för att Grillen ska passa 100%

Antar att du beställde från MrPC.se? Berätta gärna sen om allt gick bra med leverans osv. Tänkte själv beställa därifrån men vågade inte då det kändes lite shady med endast betalning via PayPal.

*EDIT Blev tydligen tvåa på bollen

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Antar att du beställde från MrPC.se? Berätta gärna sen om allt gick bra med leverans osv. Tänkte själv beställa därifrån men vågade inte då det kändes lite shady med endast betalning via PayPal.

*EDIT Blev tydligen tvåa på bollen

Såg denna dealen, men jag beställde inte då de inte hade faktura. Verkar väldigt shady att bara erbjuda betalning via Paypal. Inte för att paypal är dåligt, men för en trovärdig butik behöver man ha fler alternativ.

Permalänk
Administrativ avgift

@Bearolverine: Paypal är ett bra skydd så man får hoppas

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Någon som vet leveranstid om man beställer ett chassi på hemsidan idag?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet leveranstid om man beställer ett chassi på hemsidan idag?

Batch 2 skulle skickas kring Januari 2019, men sett till hur det gått med Batch 1 så bör man räkna med minst 6 månader fördröjning

Nej men det bör gå snabbare nu när de har löst nästan alla problem de haft sen dess då Kickstartern avslutades.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet leveranstid om man beställer ett chassi på hemsidan idag?

Det står när du kikar på hemsidan och tryckt på buy. Har för mig januari

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Rör inte min kattmöbel"