Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Fråga - är 860 EVO ssd:n så pass mkt bättre än A400 ssd:n hos komplett för ynka 20:- mer...?
Då 860 tog slut på rekordtid medan man fortfarande kan fynda en nästan lika stor disk för 20:- mer så måste det skilja djävulskt i prestanda på dem!
Eller...?

https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-860-Evo-500GB-v...

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Du måste även prenumerera på nyhetsbrevet. https://www.inet.se/minsida

Fick inte heller nåt email, trots att jag prenumererar, dock hann jag köpa hörlurarna - kollade faktiskt på dom i morse.

Permalänk
Medlem

Tack!
Ja, enl de siffrorna så var det tydligen en j*vla skillnad!
Nu stör det mig än mer att Inets brev aldrig damp ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Fick inte heller nåt email, trots att jag prenumererar, dock hann jag köpa hörlurarna - kollade faktiskt på dom i morse.

Jag köpte också lurarna trots att jag har ett par bra redan, dock saknar dom mikrofon.

Kollade du på dom på plats eller via nätet?
Ifall det var på plats hur upplevdes dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Inaktiv

Ni som inte fick något meddelande från Inet – när registrerade ni er för Inets nyhetsbrev eller handlade senast något från Inet?
Många företag rensade sina kundregister i samband med att GDPR (EU:s allmänna dataskyddsförordning) började gälla i våras. Det kan vara värt att registrera om er hos de företag ni gärna vill ha nyhetsbrev från för att inte missa något inför BF. Jag brukar få nyhetsbrev från Inet en gång i veckan och om ni inte får det har ni kanske halkat ur deras register?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Fråga - är 860 EVO ssd:n så pass mkt bättre än A400 ssd:n hos komplett för ynka 20:- mer...?
Då 860 tog slut på rekordtid medan man fortfarande kan fynda en nästan lika stor disk för 20:- mer så måste det skilja djävulskt i prestanda på dem!
Eller...?
ttps://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-860-Evo-500GB-vs...

Asså. Du kommer ju inte märka när du tex spelar eller startar upp Windows .. ska du göra benchmark så kommer du märka skillnad. Eller om du kanske jobbar mycket med foto från disken.
Men annars inte.

Har haft Kingston,. Samsung , WD, alla möjliga diskar.
Kan inte säga att jag märkt ngn större skillnad vid spelade , Windows start.

Sätta skilnad jag märkte var när jag bytte Windows till en nVme disk..då startade Windows på 4 sek istället för 10sek.
JÄTTE skillnad....inte egentligen, men en skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

@anon36896: Jag köpte för 2 veckor sedan, fått alla andra mail typ singlesday, smygstarten på black friday men fick inte dessa erbjudanden i mailen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

@da-li: Jag köpte för 2 veckor sedan, fått alla andra mail typ singlesday, smygstarten på black friday men fick inte dessa erbjudanden i mailen.

Ok, det kan säkert bero på många olika saker.
Jag har i alla fall själv märkt att jag sedan i våras inte längre får vissa nyhetsbrev som jag tidigare alltid fått och blivit tvungen att registrera om mig för dem. Det händer även ibland att vissa e-postmeddelanden dyker upp flera timmar för sent och då blir man förstås lite sur om det var något viktigt eller intressant.

Permalänk
Medlem

Synd att man missade SSD:n... jag som letat efter en bra 500 GB att sätta i datorn. Nåväl, kanske kommer något lika bra på fredag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Happ... satt i bilkö när 860 evo tog slut. Det enda jag tänkt köpa den här rean... >.<

Jag satt också i bilkö, ett snabbstopp på en parkering så var en SSD beställd

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ett par negativa saker med Amazon diskarna som jag förstår det:
* Diskarna hos amazon är inte garanterat wd red, mest sannolikt är det white label, men inga garantier att de inte är annat också.
* White label, innebär om jag inte har missuppfattat situationen, för få dessa fungera internt i en dator måste du pilla med stift 3 där du blockerar 3,3v med lite tejp (känns seriöst?)
* Du har inte alla funktioner som wd red nas diskarna har.
* Enligt flera här på forumet, Diskarna packas inte så där överdrivet bra. En disk kan få transportskador utan att detta märks till en början.
* Besvärligare vid problem om ÅF ligger i utlandet.

Explain like I'm five?

Vad betyder wd red, wd red nas, white label och varför skulle man behöva hålla på med tejp?

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk

Några nyheter kring när Elgigantens Black Friday drar igång?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Jag är väldigt misstänksam om Inets 860evo kampanj. Att 200 olika SweC medlemar såg och köpt ssd:n omedelbart inom några minuter låter väldigt orimligt. Jag tror att Inet ljuger.

600 kr för toppskick SSD är inte så mycket. Många spontanköper bara för att det är så billigt.

Jag hade inte tänkt att köpa i början för det var runt 70 stycken kvar så jag tänkte: Äsch, det finns nog gott om tid att bestämma sig men så fort jag tryckte på F5 så var det 10 st kvar och då fick jag panik.

Det har dock varit värre förut här på Sweclockers. För nåt år sen såg jag nåt gaming-tangentbord som tog slut efter några minuter... Tror den kostade ursprungligen 1100 kr men priset sattes ner till 150 kr. Var nog galnaste prissättningen jag sett. Hann inte ens gå genom betalningen innan produkten redan är slut.

Man måste verkligen ha tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Känns som alla Sweclockers-medlemmar har alltid cash i plånboken för att vara redo att spendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Några nyheter kring när Elgigantens Black Friday drar igång?

Produkter och priser presenteras tidigt imorgonbitti. Det är ännu oklart när själva försäljningen drar igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Några nyheter kring när Elgigantens Black Friday drar igång?

Släpper erbjudandena om 10h 10min (kl21:50).

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Släpper erbjudandena om 10h 10min (kl21:50).

Kanske imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Explain like I'm five?

Vad betyder wd red, wd red nas, white label och varför skulle man behöva hålla på med tejp?

Western Digital (WD) är världens största tillverkare av hårddiskar. De har ett antal olika serier, de vanligaste har fått en färgbeteckning för att de skall vara lätta att särskilja. Blue är för vardagsanvändning, black är lite snabbare, red är tänkta för NAS-bruk osv. För några år sedan upptäckte folk att det satt röda diskar i några av WDs externa diskar, trots att de bara kostade hälften av vad samma röda disk kostade om man köpt den löst. För att undvika att folk köpte billiga externa diskar, öppnade dem och sålde innanmätet som röda diskar började WD märka dem med vita etiketter istället. Det är inte officiellt bekräftat att det är samma diskar men prestanda är identisk.

Anledningen till att folk köper just 8 eller 10 TB är att så stora diskar finns inte i någon annan färg än röd, dvs man får en betydligt dyrare disk än man betalar för. I storlekar upp till 6TB finns andra färger, ffa blå, som har sämre prestanda.

Vad gäller tejpen så behöver man ibland tejpa några (en) pinnar på strömkontakten för att disken skall starta. Det beror på att SATA-standarden har uppdaterats med nya funktioner. Disken klarar detta men har man inte ett nätagg som också gör det så får man tejpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Western Digital (WD) är världens största tillverkare av hårddiskar. De har ett antal olika serier, de vanligaste har fått en färgbeteckning för att de skall vara lätta att särskilja. Blue är för vardagsanvändning, black är lite snabbare, red är tänkta för NAS-bruk osv. För några år sedan upptäckte folk att det satt röda diskar i några av WDs externa diskar, trots att de bara kostade hälften av vad samma röda disk kostade om man köpt den löst. För att undvika att folk köpte billiga externa diskar, öppnade dem och sålde innanmätet som röda diskar började WD märka dem med vita etiketter istället. Det är inte officiellt bekräftat att det är samma diskar men prestanda är identisk.

Anledningen till att folk köper just 8 eller 10 TB är att så stora diskar finns inte i någon annan färg än röd, dvs man får en betydligt dyrare disk än man betalar för. I storlekar upp till 6TB finns andra färger, ffa blå, som har sämre prestanda.

Vad gäller tejpen så behöver man ibland tejpa några (en) pinnar på strömkontakten för att disken skall starta. Det beror på att SATA-standarden har uppdaterats med nya funktioner. Disken klarar detta men har man inte ett nätagg som också gör det så får man tejpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Tusen tack! Precis vad jag behövde

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Släpper erbjudandena om 10h 10min (kl21:50).

Elgiganten släpper 08.00 imotgon (onsdag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Japp, tomt där med...

Well, prenumererar ingen utav er på swec tips tråden? Det spammades både där och i Black Friday officiella tipstråden direkt.
Tekniska fel eller annat kan alltid hända i massutskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

600 kr för toppskick SSD är inte så mycket. Många spontanköper bara för att det är så billigt.

Jag hade inte tänkt att köpa i början för det var runt 70 stycken kvar så jag tänkte: Äsch, det finns nog gott om tid att bestämma sig men så fort jag tryckte på F5 så var det 10 st kvar och då fick jag panik.

Det har dock varit värre förut här på Sweclockers. För nåt år sen såg jag nåt gaming-tangentbord som tog slut efter några minuter... Tror den kostade ursprungligen 1100 kr men priset sattes ner till 150 kr. Var nog galnaste prissättningen jag sett. Hann inte ens gå genom betalningen innan produkten redan är slut.

Man måste verkligen ha tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Känns som alla Sweclockers-medlemmar har alltid cash i plånboken för att vara redo att spendera

Förra året på Proshop med Corsair K70 för 100kr ja, jag fick ett iaf. Dock avskydde jag det så det ligger i en kartong fortfarande som reserv

SSD däremot spontanköper jag inte, 500gb är så fjuttigt idag. Hade det varit en 1TB+ med lika bra % rea så kanske det hade varit värt det

Men ja, billiga saker säljer alltid ut snabbt 2080 korten ex går inte så snabbt, men dom kostar också 8 papp

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag köpte ett förra vintern också, tyckte det var ett riktigt kap för 99kr. Men inget slår nog Wish-gate med billiga Nvidia kort, 1080ti 4000kr, 1070 2000kr.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Tusen tack! Precis vad jag behövde

Ber om ursäkt för off topic men denna länk har all information folk kan tänkas behöva om de externa WD-diskarna. Det är ett annat hölje men diskarna som sitter i brukar vara någon av de diskar som listas där.

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/7fx0i0/wd_easys...

Mindre off topic: Vad gick den där ASUS-skärmen för på Inet förresten? Verkar inte gå att se längre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ber om ursäkt för off topic men denna länk har all information folk kan tänkas behöva om de externa WD-diskarna. Det är ett annat hölje men diskarna som sitter i brukar vara någon av de diskar som listas där.

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/7fx0i0/wd_easys...

Mindre off topic: Vad gick den där ASUS-skärmen för på Inet förresten? Verkar inte gå att se längre.

Var det 5995? har för mig det. Jag köpte inte. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ber om ursäkt för off topic men denna länk har all information folk kan tänkas behöva om de externa WD-diskarna. Det är ett annat hölje men diskarna som sitter i brukar vara någon av de diskar som listas där.

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/7fx0i0/wd_easys...

Mindre off topic: Vad gick den där ASUS-skärmen för på Inet förresten? Verkar inte gå att se längre.

Om det va ASUS PG279Q du mena så tror jag det gick för 5990:-
Hade tagit en om den fanns kvar

Permalänk
Medlem

@Margarin @Homie @Blunden

Priserna går fortfarande att se om man går in på deras länk btw!

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Om det va ASUS PG279Q du mena så tror jag det gick för 5990:-
Hade tagit en om den fanns kvar

Inte illa. Ser dock att det verkar vara någon butik som haft samma pris slutet av november förra året. Grymt pris ändå och skönt när det är en butik man kan lita på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Ni som inte fick något meddelande från Inet – när registrerade ni er för Inets nyhetsbrev eller handlade senast något från Inet?
Många företag rensade sina kundregister i samband med att GDPR (EU:s allmänna dataskyddsförordning) började gälla i våras. Det kan vara värt att registrera om er hos de företag ni gärna vill ha nyhetsbrev från för att inte missa något inför BF. Jag brukar få nyhetsbrev från Inet en gång i veckan och om ni inte får det har ni kanske halkat ur deras register?

Senast igår.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

600 kr för toppskick SSD är inte så mycket. Många spontanköper bara för att det är så billigt.

Jag hade inte tänkt att köpa i början för det var runt 70 stycken kvar så jag tänkte: Äsch, det finns nog gott om tid att bestämma sig men så fort jag tryckte på F5 så var det 10 st kvar och då fick jag panik.

Det har dock varit värre förut här på Sweclockers. För nåt år sen såg jag nåt gaming-tangentbord som tog slut efter några minuter... Tror den kostade ursprungligen 1100 kr men priset sattes ner till 150 kr. Var nog galnaste prissättningen jag sett. Hann inte ens gå genom betalningen innan produkten redan är slut.

Man måste verkligen ha tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Känns som alla Sweclockers-medlemmar har alltid cash i plånboken för att vara redo att spendera

För att vissa av oss har hyfsat bra lön kontra vad vi egentligen spenderar?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Skrivet av hajvan:

Jag köpte också lurarna trots att jag har ett par bra redan, dock saknar dom mikrofon.

Kollade du på dom på plats eller via nätet?
Ifall det var på plats hur upplevdes dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr, kollade reviews på nätet