Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Händer hos mig också att det blir svart och man få antingen stänga av/sätta på soundbaren. Samma med Edge som inte har stöd för annat än 2.0 ljud.

Men jag kör med HDMI från datorn direkt i TV och DVI-HDMI kabel till soundbaren för ljudet så slipper detta problem.
https://s5.postimg.org/it3jarczr/uosk.jpg

Netflix vägrar då att visa 4K UHD loggan men trycker jag CTR-ALT-SHIFT-D ser jag bevisligen att Netflix streamar 4k och inte bara jag som uppfattar det så.

funkar det altså med ljud genom dvi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik0demus:

funkar det altså med ljud genom dvi?

DVI fungerar med en DVI-HDMI kabel (ATMOS). Provade också med en DVI till HDMI adapter men det gick dåligt. Provat med en aktiv DP till HDMI adapter och det fungerade inte alls. Skrivit om det tidigare i tråden,

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alltså de här med att baren stänger av sig när man slösurfar på datorn utan spelar ljud är ju helt efterblivet. Baren har ju för fan passthrough då borde de väl räcka med bild utan att den ska stänga av sig??

Kan man inte anmäla samsung??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Alltså de här med att baren stänger av sig när man slösurfar på datorn utan spelar ljud är ju helt efterblivet. Baren har ju för fan passthrough då borde de väl räcka med bild utan att den ska stänga av sig??

Kan man inte anmäla samsung??

Skickades från m.sweclockers.com

Är så på alla nya SB från Samsung. Men går att nästan helt stänga av genom pil vänster intryck en lång stund tills meddelande om off kommer fram i displayen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Är så på alla nya SB från Samsung. Men går att nästan helt stänga av genom pil vänster intryck en lång stund tills meddelande om off kommer fram i displayen.

Jaha de stod Power link off då

Kan de vara så enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Japp, så enkelt är det. Egentligen ingen inställning som ska göra att den automatiska avstängningen går att stänga av eftersom Samsung bestämt att det inte ska gå att göra på deras Soundbarer. Men är Auto Power Link är aktiverat, aktiveras ljudet automatiskt när TV: n är påslagen och avaktiverat så hjälper det även mot den idiotiska automatiska avstängningen om man tex pausar en BlueRay i 10 minuter eller surfar på datorn utan ljud.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ny update idag 3117.3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Har jag missat. Hoppas det löser problemet med att koppla direkt till PC så man slipper ta omvägen med ljudet genom DVI-HDMI kabel från sitt grafikkort och köra med utvidgat skrivbord i Windows.

Testat nu och tyvärr. Varken problemet med att soundbaren skickar fel EDID eller svart skärm med Netflix i Windows 10 appen är löst. Bara att koppla tillbaka allting och konstatera att detta löser inte Samsung.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Har jag missat. Hoppas det löser problemet med att koppla direkt till PC så man slipper ta omvägen med ljudet genom DVI-HDMI kabel från sitt grafikkort och köra med utvidgat skrivbord i Windows.

https://preview.ibb.co/cVQ03S/Screenshot_20180310_070158.jpg

Testat nu och tyvärr. Varken problemet med att soundbaren skickar fel EDID eller svart skärm med Netflix i Windows 10 appen är löst. Bara att koppla tillbaka allting och konstatera att detta löser inte Samsung.

Dom har väl inte löst någonting. En tom update som ger ett högre versionsnummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmas:

Jag har denna soundbar också och har fått den att fungera.

Största problemet vad jag märkt är ARC!

ARC fixar inget. Allt vettigt surround ljud bör gå direkt via hdmi1 eller hdmi2 på soundbaren och inget annat.
När jag körde enbart ARC mellan tv och soundbar och sedan hade alla enheterna (dekoder, xbox one x och pc) direkt in i tvn så fungerade inte ljudformaten som dom skulle (fick inte ens 4k på xbox one x). Tog 2 dygn av slitna hårstrån men efter att jag kört allt via hdmi 1 och 2 på baren så har ljudet kommit som det ska och 4k visas helt som det ska.

Det enda jag kör arc på är när vi tittar på netflix eller viaplay via appar på tvn. I övrigt så kör jag xbox one x via hdmi 1, och genom xboxen så kör jag även digital boxen för att komma åt eventuella ljudformat. Sedan kör jag datorn via hdmi2 och där kör jag en monster kabel för att få 4k 60hz och dolby atmos som stöds av mitt nvidia 1080ti.

ARC verkar väldigt begränsat och jag förväntar mig väldigt lite funktioner via det just nu.

Själv sitter jag och forskar i vilka frekvenser högtalarna arbetar på och om andra inställningar på routern kan ta bort alla eventuella störningar. Kanske jagar hjärnspöken men jag ska kolla upp det i alla fall.

Ljudet är helt jävla amazing men en gång varje fullmåne (väldigt sällan) så tappar trådlösa högtalare ljudet i en sekund eller 3 vilket kan störa mig och jag ska se vad jag kan göra för att få bort allt sådant

edit: som nik0demus sa: pc -- > soundbar --> tv = good shit happens

pc --> tv --> arc in i soundbar = no fun

edit2: läste genom manualen och där står det att externa enheter ska kopplas in via soundbar och inte via tv. Såg även att dom skrev att "dolby atmos is only supported on hdmi1 and hdmi2". Hoppas det här hjälper

Heter kabeln Monster bpl ultimate highspeed som du använder för att få det att lira 4k 60hz med atmos? Jag har en highspeed kabel som är några meter, den palla bara 1080 60 Hz atmos i soundbaren men 4k 60hz direkt i tvn. Funderar på att köpa en xbox x istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här fungerar Netflix 5.1 med Chromecast i bägge HDMI portarna,. Däremot från TV genom ARC och till Soundbar får jag bara 2.0 från Chromecast men 5.1 från själva TV appen. Hjälper inte att både TV och Soundbar har DD+. Likadant från min andra TV och dess receiver. Chromecasten måste vara kopplad direkt i förstärkaren fast allt kan köra DD+.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Här fungerar Netflix 5.1 med Chromecast i bägge HDMI portarna,. Däremot från TV genom ARC och till Soundbar får jag bara 2.0 från Chromecast men 5.1 från själva TV appen. Hjälper inte att både TV och Soundbar har DD+. Likadant från min andra TV och dess receiver. Chromecasten måste vara kopplad direkt i förstärkaren fast allt kan köra DD+.

Skumt... Har cc direkt i baren men 5.1 funkar då inte... 😒

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@limpa1986: Du vet väll att denna Soundbar är såpass stympad att Samsung sparat in på en multichannel indikator. Bara när det är ATMOS det lyser. Men troligen något du redan vet. Finns dock ett sätt. Man stänger av Sorrund och pillar lite med 2.0 lägena som Music, film mm och går det inte ändra har man 5.1

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Köpte en nvidia shield med en monster ultimate highspeed hdmi, fungerar utan problem med 4k 60hz 10bit. Atmos hoppar på snabbare än va de gör på pc med, va ju tyst i några sekunder innan den blå lampan tändes o man hörde något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@limpa1986: Du vet väll att denna Soundbar är såpass stympad att Samsung sparat in på en multichannel indikator. Bara när det är ATMOS det lyser. Men troligen något du redan vet. Finns dock ett sätt. Man stänger av Sorrund och pillar lite med 2.0 lägena som Music, film mm och går det inte ändra har man 5.1

Grejen är den att jag inte får något ljud alls när jag spelar upp en video med 5.1 ljud genom chromecast. Får ändra till stereo i netflix appen för att få ljud överhuvudtaget..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@limpa1986: Förlåt, glömde att du skrev att du inte fick något ljud alls. I alla fall dåligt att baren inte indikerar när den putsar ut DD eller DTS 5.1.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En undran...

Hej, jag har denna Soundbar, tillsammans med en Samsung Q7C55 (2017), men jag får ju inte något ljud via ARC (förutom DD 5.1), jag vill även ha DTS 5.1 och DD+, ATMOS o.s.v... Kan jag helt enkelt hoppa över ARC, och koppla in denna Soundbar från TV:ns icke-ARC HDMI-port (HDMI 1,3 eller 4), till Sondbarens HDMI-1 eller HDMI-2? Kommer det att funka? Jag förstår ju att jag inte kan titta på något som är inkopplat till HDMI-1 eller 2 då, men jag har ju då 3 st lediga HDMI i TV:n!

Jag borde väl då få både ATMOS och DD+...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

@sham69: Tror inte du kan få ATMOS om du tar ljudet genom denna TV. Med LG OLED ska det fungera enligt tidigare inlägg. I specification står det: Audio format Dolby Dolby Digital Plus DTS Premium Sound DTS Premium Sound 5.1

Du får koppla källan direkt till Soundbaren och hålla tummarna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sham69:

Hej, jag har denna Soundbar, tillsammans med en Samsung Q7C55 (2017), men jag får ju inte något ljud via ARC (förutom DD 5.1), jag vill även ha DTS 5.1 och DD+, ATMOS o.s.v... Kan jag helt enkelt hoppa över ARC, och koppla in denna Soundbar från TV:ns icke-ARC HDMI-port (HDMI 1,3 eller 4), till Sondbarens HDMI-1 eller HDMI-2? Kommer det att funka? Jag förstår ju att jag inte kan titta på något som är inkopplat till HDMI-1 eller 2 då, men jag har ju då 3 st lediga HDMI i TV:n!

Jag borde väl då få både ATMOS och DD+...

Vad jag förstod det som så fungerar inte atmos över arc, ingen passthrough över huvud taget. Din tv måste stödja det dessutom och då måste de va eArc (?). Det lirade bra i slutändan med en nvidia shield rätt i soundbaren. Och nä du kan nog inte koppla i nån annan hdmi, då lär du nog inte kunna välja soundbaren som ljudkälla. Låter som du vill fortsätta använda dig av dina appar i smart tvn, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gav upp att få ATMOS 4K HDR från Netflix genom datorn med denna Soundbar så köpte till slut en Xbox One X. HDR + ATMOS låter och ser bra ut från Xbox One men serier som inte har HDR och ATMOS låter och ser för hemskt ut på Xbox så där kör jag Nvidia. Blir ARC eller SPDIF utan ATMOS från PC genom TV. Vill jag spela med flerkanalsljud måste jag återmontera mitt ljudkort (DD Live/DTS Connect) och köra genom SPDIF.

Så med denna Soundbar som krånglar med EDID:
Netflix: HDR + ATMOS = Xbox One
Netflix: HDR utan ATMOS = Nvidia Shield

Hade EDID varit riktigt på denna Soundbar hade det räckt med PC till allt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Hur svårt är de att fixa rätt EDID då? Eller är dom rädda att baren brinner upp av värmen!?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Tycker själv det är märkligt och ska vara en hel del receivers som dras med det problemet (wrong EDID). LG ska visst vara värst. Troligen är de som bygger ljud inga experter på pc. Kanske finns någon förklaring som @Laxpudding: kan berätta om, men själv tror jag att allt är så nytt att hårdvaran inte hunnit med tekniken?

Sitter föresten och skriver på min Xbox One X nu och frånsett att spelen inte ser lika bra ut som från PC (jag tycker det är mycket stor skillnad) så är det en rätt trevlig konsoll. Har tangentbord kopplat och behagligt att köra kontrollen som mus. Streamingtjänsterna är ok men Plex och Kodi har en hel del att förbättra:

Kodi bara 2.0 ljud. Ställer man in annat låser sig konsolen. Fungerar endast att köra över SSH om man ska kolla film från sin Nas/Server.
Plex tar allt ljud förträffligt men HDR ser hemskt ut.
Får behälla min Nvidia Shield till detta.

PS - kan tillägga att just denna Soundbar EDID gör att Windows/Linux uppfattar det som om det är en 45Hz skärm. Går att lösa med att man stänger av UHD collar, eller vad det heter på just din LG TV. Vet faktiskt inte varför det blir svart i rutan av 45Hz informationen?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Alla receivrar/hemmbioförstärkare jag har träffat på identifierar sig med en egen EDID. Källan vet aldrig vad det är för TV i andra änden, endast vad receivern meddelar via EDID. Även enklare HDMI-switchar fungerar likadant. Källan ser bara switchens information, aldrig TV:ns. Mer kompetenta modeller har EDID-hantering så att den verkligen skickar vidare det som TV:n sänder ut.

Det finns en produkt som går runt detta, har inte testat själv:

https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Eller om man vill ha full koll:

https://hdfury.com/product/vertex-4k60-444-600mhz/

Det jag gillar med HD Fury är att de är snabba och ärliga med information och uppdateringar. Situationerna som uppstår med kedjor av HDMI-prylar, metadata och signalformat blir snabbt komplext och rörigt.

Permalänk

Någon som har haft problemet med brus i bakre högtalare och sedan hittat en lösning till det? Strömmar från Nvidia Shield, provat olika format men det finns alltid där mer eller mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@yrfhar: Alla receivrar/hemmbioförstärkare jag har träffat på identifierar sig med en egen EDID. Källan vet aldrig vad det är för TV i andra änden, endast vad receivern meddelar via EDID. Även enklare HDMI-switchar fungerar likadant. Källan ser bara switchens information, aldrig TV:ns. Mer kompetenta modeller har EDID-hantering så att den verkligen skickar vidare det som TV:n sänder ut.

Det finns en produkt som går runt detta, har inte testat själv:

https://www.hdfury.com/product/avr-key/

Eller om man vill ha full koll:

https://hdfury.com/product/vertex-4k60-444-600mhz/

Det jag gillar med HD Fury är att de är snabba och ärliga med information och uppdateringar. Situationerna som uppstår med kedjor av HDMI-prylar, metadata och signalformat blir snabbt komplext och rörigt.

Vad är dess syfte? Alltså vad vinner man på att köra hdfury? Ärlig EDID som ger?

Har aldrig satt mig in i detta

Permalänk
Bildexpert 📺

@Öltorp: AVR Key separerar ljudet på en andra HDMI. Då kan du dra bilden med 4K, HDR, HDCP2.2 etc. direkt till TV:n och ljudet separat till din förstärkare eller soundbar. Så slipper man köpa ny förstärkare eller soundbar för att den inte kan med den nyare bildformaten.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja just det.. Så om man har en AVR som inte kan passera dolby vision men atmosljud. Kan man köra bilden via hd fury och ljuder direkt in i baren för att tex få dolby vision + atmos?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Öltorp: HD Fury är ett företag. Produkten (de har flera produkter) som nämns heter AVR Key. Du kör HDMI från källan till AVR Key som då har två HDMI-utgångar. Den ena är pass-through och den används för bilden med 4K, HDR, HDCP 2.2 etc. Den andra HDMI-utgången kör ljudet (samt nedskalad bild om så önskas) som du drar till förstärkare eller ljudlimpan.

Permalänk
Medlem

Fy vad jag är le på att ljudlimpan stänger av sig efter någon minut. Läser man en stund på skärmen och sedan ska starta ett klipp får man leta efter fjärren och sätta på denna maskin så man slipper lyssna på TV-högtalarna. Fattar fortfarande inte varför Samsung har detta som inte går att stänga av på HDMI. Helt ok om det gällde en timma men några minuter är ju vansinne.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]