SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Antar att den stänger sig efter 4 timmar om inget händer, eller? Ibland kan man ju kötta igenom massa avsnitt en kväll med Kodi och sedan somna. Vet du hur det kommer fungera?

Ha bara skärmsläckare i kodi, problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@laxpudding eller någon annan som vet

Philips 75pus8303 har du någon erfarenhet av denna. Prismässigt verkar den hoppa mellan 35 till 22 på rea.

Mina önskningar

75tum
Amblight
Oled men förstår att jag får hoppa detta då det inte finns med kraven ovan.

Hur är bildkvaliten kontra oled i samma prisklass fast 65tum. Vad jag läst ska den vara riktigt bra för att vara lcd, men fortfarande lcd 😁.

Skall matas med plex , play kanaler och kanske någon ps4

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av vilken 1440p skärm man ska köpa, behöver en till artikel skärm-Jesus.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att det bara finns två-tre stora paneltillverkare nu för tiden. Nu handlar det mest om att välja den som misslyckas minst när det gäller att sätta ihop en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är den jag kör med, har en riktigt bra bild och på köpet slipper man va nojjig över inbränning, just att den kan både boosta och dimma lokalt gör en hel del för bilden och just riktig bakbelysning är klart värt att satsa på om man vill köra LCD, fald som det kallas är klart underskattat, edge lit local dimming kommer inte i närheten.

Nice, kul att du bekräftar att den är bra!
TV är svårt att byta här hemma då det syns att man bytt! 😅 Får förhandla med frugan, tips mottages gärna! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@laxpudding Skulle vilja se lite synpunkter på bra/dåliga sidor kring märkenas mjukvaror vilka det är samt hur bra bildmotorerna är emellan varandra. Typ snabbhet, användarvänlighet ect.
Har läst att både Philips och Sony bildmotor är bättre än LG:s vilket gör att deras Tv-bild är bättre även fast de använder samma OLED panel.

Samt vilka skillnader är det mellan OLED panelerna som finns, tror att B,C och G serien använder samma panel hos LG, dock osäker.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

@sukero: Sånt kan ändras mellan firmwareuppdateringar, så det kan vara svårt att göra i artikelform och kommer bara gälla den specifika modellen med den specifika programvaran. Kan vara svårt att göra det relevant för läsare tror jag.

Permalänk

Va å kollade på elgiganten på en Samsung ue43nu7475 altså 43 tums.
https://imgur.com/a/IbxZzpV
Stämmer det jag har läst så är detta en ips panel då pixlarna går r-g-b. VA är r-b-g

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Köpte min TV förra BlackFriday.
Blev en Philips 55PUS8602. SUPER NÖJD!
Fast ville ha en 65"... men fick inte för tanten.... jaja

Vågade inte köpa OLED förra året efter som det var så nytt, är ju fortfarande ganska nytt.
Men priserna blir ju bättre nu Bästa dagen att köpa TV.

Jag sitter på en 65PUS6262/12 och har ett riktigt irriterande problem som du kanske också har om du kör den till datorn.

Varje gång man startar TV'n så glömmer den att den är i Game bildläge och lägger på interpolation och annat skräp som skapar extrem input lag.
PC Mode går inte ens att använda för den gör samma sak fast det går inte få ner input lag eftersom du inte kan köra Picture Styles på den inställningen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Hur stor är risken att man råkar ut för en "riktig" inbränning på en OLED-TV då? Kan det uppstå under "normalt användande"? Det känns ju trist om man köper en tv för 25k sen glömmer man TV:n på när man åker iväg över helgen och kommer tillbaka med en TV-logga som blir kvar permanent.

Har en lg oled 2016 års modell använt den flitigt till spel och tv och haft den på längre tider.. 0 inbränning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tack för informationen angående uppdateringsfrekvensen.

Vill lägga till att jag haft en 43" JVC från 2017 som jag fick närapå gratis när jag bokade in ett 3års abonnemang på tv+internet. En 4k tv borde väl vara okej ändå tänkte jag.

Gick visserligen från en tidigare sony 46 1080p toppmodell som är kvar i sverige (flyttat utomlands). Men..
Fyfan vilken skit. Färgerna var helt åt helvete. Riktigt blaskig panel där man för att kompensera för det dragit upp överexponeringen av diverse färger till jag vet inte vad. Helt sjukt dålig. Gick såklart att förbättra lite men att det ens blev någon halvokej kvalitet var inte att tala på. Kände noll sorg när kärringen råkade köra TVn i golvet.

Man blir nästan förbannad när man tänker på att någon säljer sån där skit. Det är som att man skapar skräp bara för att skapa skräp. Såklart de ger bort den (betalade 600kr), för ingen jävel hade köpt skiten ifall man hade kunnat titta på den först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Som PC-monitor är jag överförtjust i Q9FN (65", men 55" lär ha samma prestandaspec?) .
Blir inga inbränningar och en enorm ljusstyrka. Bra möjligheter till kalibrering. Freesync.

"Problemet" är att man i praktiken behöver växla manuellt mellan 4K HDR 60Hz med subsampling, eller 4K HDR 24p RGB, 1440p freesynk osv. Jag har ännu inte hittat det helt smärtfria sättet att göra detta. Och ibland ballar det ur för att en kombination inte stöds av tvn (svart bild, men åh så svart!)

TVn kan du ju köra i 1080p alt 1440p 120hz när du spelar.

Enda nackdelen är att det är en VA panel så du kommer ändå få en viss ghosting vid mörkt->ljust->mörkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag sitter på en 65PUS6262/12 och har ett riktigt irriterande problem som du kanske också har om du kör den till datorn.

Varje gång man startar TV'n så glömmer den att den är i Game bildläge och lägger på interpolation och annat skräp som skapar extrem input lag.
PC Mode går inte ens att använda för den gör samma sak fast det går inte få ner input lag eftersom du inte kan köra Picture Styles på den inställningen.

Game läge ska ta bort allt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Antar att den stänger sig efter 4 timmar om inget händer, eller? Ibland kan man ju kötta igenom massa avsnitt en kväll med Kodi och sedan somna. Vet du hur det kommer fungera?

rör du inte fjärrkontrollen så stänger den av sig efter 4 timmar. men kollar jag en kväll så ställer jag timer på tv.n tar 2 sekunder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta @Laxpudding

Helt suveränt!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Va skönt tänkte nyss ifrågasätta var världens bästa Oled tog vägen hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Panasonic gjorde världens bästa Plasmor, världens bästa oleds gör dom inte. Åtminstone inte vad det gäller rörelsehantering. Dom har fortfarande inte lyckats lösa sina frameskip problem och går därför bort alla dagar i veckan oavsett hur naturlig och bra bilden är i övrigt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

För mig blir det en budget TCL nu snart. Sen en värre modell då det kommer något med Variable Refresh Rate aka Freesync.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tack för artikeln, då vet man att TV'n jag tittar på är helt rätt!
LG55SK8100 om någon undrar, inte OLED men så nära premium som möjligt!

Permalänk
Skäggig legend

@Laxpudding

Helskotta vad energi du lägger på din passion. Din kunskap måste komma från tamefasiken hela wikipedia nermald i dina flingor varje morgon eller vad du nu äter till frukost för att få dina jäkla armar.

Uppskattar alltid videos och artiklar skrivna av dig. KEEP IT UP! <3

Jag köpte min B6 2016, bästa köpet jag gjort. mumma.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte köpa tv fören till nästa års black friday...men damn. Hatten av alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Hittade en 32-tummare nedstänkt med lera på en pall med skräp, fungerar utmärkt!

#vågavägrablackfriday

Permalänk
Medlem

Thomas Ytterberg - Skärmguden

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag sitter på en 65PUS6262/12 och har ett riktigt irriterande problem som du kanske också har om du kör den till datorn.

Varje gång man startar TV'n så glömmer den att den är i Game bildläge och lägger på interpolation och annat skräp som skapar extrem input lag.
PC Mode går inte ens att använda för den gör samma sak fast det går inte få ner input lag eftersom du inte kan köra Picture Styles på den inställningen.

Har tex Steam, ps4 inkopplad till den. Inte upplevt något sådant.
Men har ej haft en riktig dator kopplad..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Antar att den stänger sig efter 4 timmar om inget händer, eller? Ibland kan man ju kötta igenom massa avsnitt en kväll med Kodi och sedan somna. Vet du hur det kommer fungera?

Finns i snabbmenyn en insomningstimer med allt från tio minuter till fyra timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

Helvete vilken bra artikel, sjukt nyttig info. Bra jobbat, Thomas!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel!

Har nyss själv köpte en Philips OLED 65". Det verkar som att de mindre storlekarna(50-55) reas lite då och då medan de i mellan klassen, d.v.s 65" sjunker i pris gradvis snarare än att de reas ut. I Maj månad kostade TVn jag köpte 35 000 kr, nu köpte jag den för 23 000 kr inkl pressentkort på 2000 kr.

Förövrigt skulle jag aldrig själv köpa vanlig LED, därför jag bunkrade upp hemmet på Panasonic Plasma innan de gick ur marknaden Har än så länge inte sett någon LED TV i butik som inte lider kraftigt av att titta på den off center.

Idag hade jag personligen troligen hellre köpt en begagnad plasma istället för vanlig LED eller QLED för den delen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Va skönt tänkte nyss ifrågasätta var världens bästa Oled tog vägen hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Världens bästa oled utan DV.

Permalänk
Inaktiv

Bra guide men jag rekommenderar att se igenom recensionen för TV'n ni tänkt köpa på hdtvtest också!

https://www.youtube.com/channel/UCcCYOO2uYPnG-21WDOWdwew

Permalänk
Medlem

I egenskap av person som inte vill lägga 8-12k på det senaste hittade jag en bagagnae Sony KD9X8305C för 4000kr. TVn verkar najs, men borde inte en två år gammal TV vara billigare än så?

Skrev inte det jag menade.
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sukero:

@laxpudding Skulle vilja se lite synpunkter på bra/dåliga sidor kring märkenas mjukvaror vilka det är samt hur bra bildmotorerna är emellan varandra. Typ snabbhet, användarvänlighet ect.

Mjukvaran och handhavandet kan ändras och det börjar också bli ändringar på hur bilden processas med ny mjukvara. Börjar därför bli omöjligt (i alla för mig) att hålla reda på hur mjukvaran ändrats på till exempel LG:s OLED i 7-serien sedan jag satt en heldag med ett exemplar i maj 2017. Är närmast en halv hobby att enbart ha koll på en enda modell. Därför en typisk sådan sak som blir bäst via forum-kunskap.