Permalänk
Inaktiv

Uppgradera gammalt 660ti kort

Tjena,

Har nu:
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
GeForce GTX 660 Ti
16 GB RAM DDR3
Gigabyte GA-Z87N-WIFI, Socket-1150

Eftersom jag har lite dåligt med pengar nu men ändå vill öka FPS i nyare spel så som Fallout 76 så undrar jag vilket det bästa grafikkort jag har möjlighet att uppgradera till som passar de andra komponenter jag har. Jag vet att jag behöver byta ut mer eller mindre allt egentligen men som sagt så är det inte möjligt just nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301942:

Tjena,

Har nu:
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
GeForce GTX 660 Ti
16 GB RAM DDR3
Gigabyte GA-Z87N-WIFI, Socket-1150

Eftersom jag har lite dåligt med pengar nu men ändå vill öka FPS i nyare spel så som Fallout 76 så undrar jag vilket det bästa grafikkort jag har möjlighet att uppgradera till som passar de andra komponenter jag har. Jag vet att jag behöver byta ut mer eller mindre allt egentligen men som sagt så är det inte möjligt just nu.

Tack på förhand!

Du har en schysst burk. Det här är svårslaget just nu: https://www.inet.se/produkt/5403362/asus-radeon-rx-580-4gb-du...
Skulle du uppgradera till i7 4770K eller 4790K så skulle din rigg leverera enligt rekommenderade specifikationer i alla spel som finns skulle jag tro. En överklockad sådan slår nog en modern Ryzen 5 2000-serien i många titlar och säkert Ryzen 7 2000-serien i vissa.

Kan du tänka dig begagnat så är det som vanligt GTX 970/980/980 ti, eller R9 290/X, 390/X som gäller men skulle inte betala mycket mer än tusenlappen för dessa undantaget 980 ti. Dom brukar tyvärr gå för lite väl mycket för att motivera köp kan jag tycka, men presterar å andra sidan bättre än RX 580.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du har en schysst burk. Det här är svårslaget just nu: https://www.inet.se/produkt/5403362/asus-radeon-rx-580-4gb-du...
Skulle du uppgradera till i7 4770K eller 4790K så skulle din rigg leverera enligt rekommenderade specifikationer i alla spel som finns skulle jag tro. En överklockad sådan slår nog en modern Ryzen 5 2000-serien i många titlar och säkert Ryzen 7 2000-serien i vissa.

Kan du tänka dig begagnat så är det som vanligt GTX 970/980/980 ti, eller R9 290/X, 390/X som gäller men skulle inte betala mycket mer än tusenlappen för dessa undantaget 980 ti. Dom brukar tyvärr gå för lite väl mycket för att motivera köp kan jag tycka, men presterar å andra sidan bättre än RX 580.

Håller med om RX580 men däremot skulle jag absolut inte köpa något begagnat kort av de flesta du länkade. Av den enkla anledningen att det är kort som körts ganska länge och är gamla - alltså en risk för att det lägger av helt eller delvis utan garantier. Bara som exempel mitt R9 390 la av efter några år och många andra har råkat ut för samma sak.

Men den viktigaste frågan är egentligen vad din budget är @anon301942 ?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

@Chris_Kadaver: Både mitt moderkort och CPU är reliker dock korrekt? Men tänkte att det är mitt GPU som drar ner riggen mest? Det är jag ute efter helt enkelt är det bästa möjliga jag kan få som passar med mitt moderkort och CPU.

Permalänk
Inaktiv

@tilted0113: Vill helst inte lägga mycket då jag tänkt uppgradera allting om kanske ett år eller så. Är mest ute efter en temporär lösning, kanske köpa den bästa möjliga GPU som passar mina andra komponenter, begagnat.

Permalänk
Avstängd

Om du tänker så ja då kanske Chris_Kadavers tips inte är så dumma. Om du själv kan eller känner någon som kan felsöka och eventuellt laga ett grafikkort har jag mitt R9 390 liggandes hemma som du kan hämta om du bor i Stockholm. Man kan tex eventuellt fixa det genom att tillaga det i ugnen har jag hört (vet att det låter sjukt).

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

@tilted0113: Bor tyvärr närmare Göteborg. Hur vet jag vad som passar till vad egentligen? Tradig fråga kanske men är rätt kass på datordelar

Permalänk
Avstängd

Menar du generellt sett när man bygger dator? Om du menar bara grafikkort så funkar alla de som Chris nämnde. Utan att veta vad du har för nätaggregat så borde de funka nästan oavsett.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

@tilted0113: Jag tänker ett nytt kort på marknaden passar ju inte i min rigg. Men när vet jag vart gränsen går så att säga, eller hur vet jag att ett moderkort passar med ett CPU och dom med ett grafikkort.