Apple presenterar nya Ipad Pro med heltäckande skärm och USB Type-C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moleskin:

Kul med Autocad. Ska bli spännande att se recensioner och hur användbart det är i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Autocad? Menar du photoshop?
Själv kör jag Autocad/Revit/Archicad genom fjärrstyrning från min surfplatta och det går för att granska ritningarna. Det stora problemet är att de är så dyra. Enbart Autodesk Revit kostar 4000kr per månad att ha.
*edit*
Autocad kostar 18 000kr per år och då får man med en mobilapp. Denna app fungerar nog bäst på en ny iPad Pro. Priset kan låta högt men många har programmet i jobbet så det kostar inget att lägga in det egentligen på jobbets surfplatta.

Permalänk
Medlem

Öh, en platta utan en frontkamera. Känns inte det lite knepigt? Kan ju inte bara vara jag som använder min platta för just det. Aldrig på telefonen, aldrig på datorn men på iPaden händer det rätt ofta. Kameran på baksidan har jag använt en gång.

Det är ju dessutom en "pro" och videosamtal är ofta rätt smidigt när man ska konferera med någon som man inte kan träffa inverkliga livet.

Priset spelar mindre roll i detta fallet antar jag då det säkert riktar in sig mot företag och folk som kan betala för sig. Det än är värd det om man måste ha skärmen och touchen. Men kameran var sannerligen ett knepigt beslut. Är det Apple igen som kommit på att det är en funktion vi inte behöver för titta vad fiiiiin den är? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Autocad? Menar du photoshop?
Själv kör jag Autocad/Revit/Archicad genom fjärrstyrning från min surfplatta och det går för att granska ritningarna. Det stora problemet är att de är så dyra. Enbart Autodesk Revit kostar 4000kr per månad att ha.
*edit*
Autocad kostar 18 000kr per år och då får man med en mobilapp. Denna app fungerar nog bäst på en ny iPad Pro. Priset kan låta högt men många har programmet i jobbet så det kostar inget att lägga in det egentligen på jobbets surfplatta.

För företag, är hårdvara 0 kr vs mjukvara och löner / hyra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Autocad? Menar du photoshop?
Själv kör jag Autocad/Revit/Archicad genom fjärrstyrning från min surfplatta och det går för att granska ritningarna. Det stora problemet är att de är så dyra. Enbart Autodesk Revit kostar 4000kr per månad att ha.
*edit*
Autocad kostar 18 000kr per år och då får man med en mobilapp. Denna app fungerar nog bäst på en ny iPad Pro. Priset kan låta högt men många har programmet i jobbet så det kostar inget att lägga in det egentligen på jobbets surfplatta.

Nä, jag menade Autocad som de nämnde som hastigast i presentationen men vars representanter inte fick någon scentid såsom Photoshop och NBA-spelet. Visste inte att det fanns en app sedan tidigare, uppfattade presentationen som att det var nått nytt. Hur begränsad är appen jämfört med desktop? Pennan användbar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltså, är det bara jag som tycker att en kamera är helt meningslös? Fram förstår jag, men bak? Vem fan går runt och fotar med paddan? Hade velat haft en utan kamera bak som dessutom är platt och rimligtvis då billigare, eller - mindre snordyr.

Nu är väl inte Pro-modellerna främst avsedda för normala hemmaanvändare eller turister som går omkring och fotograferar. Om den är för dyr är du helt enkelt inte målgruppen.

Autodesks korta demo av Autocad-motorn på Ipad visar potentialen för AR/BIM-visualisering där kameran kan användas för att identifiera/skanna föremål/platser i realtid eller köra en videofeed med BIM-grafiklager på. Vi kör redan Ipad Pro ute på stora projekt/byggen. Företag kommer att älska den här plattan och för oss är det viktigare med prestandan och möjligheterna än priset.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moleskin:

Nä, jag menade Autocad som de nämnde som hastigast i presentationen men vars representanter inte fick någon scentid såsom Photoshop och NBA-spelet. Visste inte att det fanns en app sedan tidigare, uppfattade presentationen som att det var nått nytt. Hur begränsad är appen jämfört med desktop? Pennan användbar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder ej App, jag fjärrstyr en riktig dator. Angående penna så har jag inte en iPad men en annan, pennan till min var superbra, bara det att det ej fanns något fäste till den så den ligger i en låda.
Nya iPaden fick en magnetfäste som jag är nyfiken på hur det fungerar med tangentbordet.
Sedan är jag storanvändare av min surfplatta längre av vissa personliga saker. (väskan redan full med dritt)
*edit*
Här är ett youtubeklipp på appen:
https://www.youtube.com/watch?v=mDwspFWHiBA
Bästa paddan till appen är nog garanterat den nya iPaden.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trickeh2k:

Alltså, är det bara jag som tycker att en kamera är helt meningslös? Fram förstår jag, men bak? Vem fan går runt och fotar med paddan? Hade velat haft en utan kamera bak som dessutom är platt och rimligtvis då billigare, eller - mindre snordyr.

Det är säkert inte bara du, men jag tycker tvärtom. En sak som är väldigt praktisk är att kunna ad hoc-"scanna" dokument med plattan. En annan är att kunna fotografera tavlan i en föreläsningssal. (iPad Pro och Apple Pencil har helt ersatt pappersblock för mig, så jag behöver bara lyfta plattan från bordet för att fota tavlan och sedan har jag bilden där jag har mina anteckningar.) En tredje är om man vill fotografera sin mobil. Och fler finns.

Skrivet av Viochee:

Endast 9000kr extra för 1TB lagring? det är ju nästan vad grunden kostar... Knasigt

I en enhet som aldrig kommer ha filhantering eller möjlighet att överföra filer med Bluetooth, dessutom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dessa besells allstå, jag kan visualisera mig att det skulle kunna få plats en hemknapp där allstå :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I en enhet som aldrig kommer ha filhantering eller möjlighet att överföra filer med Bluetooth, dessutom.

I en enhet som har filhantering och när kände du senaste ett behov av föra över 1TB via bluetooth? Eller ens 1MB...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I en enhet som har filhantering och när kände du senaste ett behov av föra över 1TB via bluetooth? Eller ens 1MB...

"filhantering"*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

"filhantering"*

Jag hanterar ofta filer på min iPad Pro.
Att det inte funkar som du är van vid eller vill betyder inte att det är ”filhantering”.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hanterar ofta filer på min iPad Pro.
Att det inte funkar som du är van vid eller vill betyder inte att det är ”filhantering”.

Det är nerdummad filhantering, mer eller mindre.
Så ja "filhantering".

Permalänk
Medlem

Deras prissättning är störd och borde inte fungera i praktiken. Apple är en sekt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Json_81:

I en enhet som har filhantering och när kände du senaste ett behov av föra över 1TB via bluetooth? Eller ens 1MB...

Händer väl ett par gånger om året ungefär, och det brukar röra sig om mellan 1 och 100 MB. Lika frustrerande varje gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Deras prissättning är störd och borde inte fungera i praktiken. Apple är en sekt.

Den är dyr men priset är ändå bra jämfört med konkurrenterna. Priset är hyfsat nära Surface Pro, som har klart sämre grafikprestanda, sämre penna och betydligt färre applikationer som är gjorda för att touch-interface. MobileStudio Pro är dyrare och förutom liknande svagheter som Surface har den sämre skärm och är stor och otymplig. IPad Pro har också överlägset bäst batteritid, särskilt jämfört med Wacom. Vill du ha något som är billigare är Galaxy Tab S4 det närmaste, och den kostar lite mindre än 11” IPP, samtidigt som den är sämre på allt.

Ska du jobba med foto, illustration och grafik är IPP riktigt svår att slå.

Permalänk
Avstängd

Apple går ifrån sin proprietära Lightning-anslutning och istället går över till USB Type-C!
Äntligen! Trodde inte dagen skulle komma!

Bort från proprietära kontakter och mot en värld av standarder!
Synd bara att det inte skedde tidigare, synd bara att dom någonsin hade Lightning.

Mag safe är dock coolt.

Permalänk
Inaktiv

Riktig imponerad att TypeC blir standard, men det fanns nog ingen annan väg att köra Thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den är dyr men priset är ändå bra jämfört med konkurrenterna.

Otydligt av mig, men jag menar stegringen mellan modellerna och lagringsutrymmet.

De billigare modellerna ligger inte så dumt i pris.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Nu är väl inte Pro-modellerna främst avsedda för normala hemmaanvändare eller turister som går omkring och fotograferar. Om den är för dyr är du helt enkelt inte målgruppen.

Kör med iPad Pro och använder den uteslutande till min drönare...

Skrivet av rektor:

Apple går ifrån sin proprietära Lightning-anslutning och istället går över till USB Type-C!
Äntligen! Trodde inte dagen skulle komma!

Bort från proprietära kontakter och mot en värld av standarder!
Synd bara att det inte skedde tidigare, synd bara att dom någonsin hade Lightning.

Mag safe är dock coolt.

Kan ju varit så att de hade väldigt stora lager av lightningkontakter och körde slut på dessa, innan de gick över. Bara en tanke, men hur som är det skönt att de nu följer med i standardiseringen. Livet kommer bli enklare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Den är dyr men priset är ändå bra jämfört med konkurrenterna. Priset är hyfsat nära Surface Pro, som har klart sämre grafikprestanda, sämre penna och betydligt färre applikationer som är gjorda för att touch-interface. MobileStudio Pro är dyrare och förutom liknande svagheter som Surface har den sämre skärm och är stor och otymplig. IPad Pro har också överlägset bäst batteritid, särskilt jämfört med Wacom. Vill du ha något som är billigare är Galaxy Tab S4 det närmaste, och den kostar lite mindre än 11” IPP, samtidigt som den är sämre på allt.

Ska du jobba med foto, illustration och grafik är IPP riktigt svår att slå.

Går nog inte riktigt att förstå hur extremt bra Apples systemkrets är jämfört med precis vilken annan konkurrent som helst.

Stämmer Apples 35 % högre enkeltrådprestanda och 90 % högre all-core prestanda, vilket givet vad Iphone visar inte finns någon anledning att betvivla, så borde IPP ha likvärdig enkeltrådprestanda och högre all-core prestanda jämfört med toppmodellen av Surface Pro 6 (som är utrustad med i7-8550U).

När man sedan ställer det mot effekten respektive krets drar vid full tilt är det bara att lyfta på hatten för Apple, de hånar verkligen andra tillverkare av bärbara enheter sett till kislets kapacitet.

De flesta PC användare får framöver plocka fram Ipad:en om de behöver lite mer CPU-råkraft

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blev riktigt imponerad av nya iPad Pro! Bra prestanda och finare design. Välkommen USB-C! Vad som däremot inte är så imponerande priset, löjligt! Gillar heller inte bakre kameran, utsticket förstör designen!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerade på "med samma prestanda som Xbox One S enligt apple"? Fan vad nice att lira RDR2 på plattan i stabila 30fps!
/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och den MÅSTE ha bra högtalare, då jag kollar på serier alltid i sängen, 12.9" skärm vore trevligt också då.

Varför inte köpa en tv till sovrummet..? Splitta budgeten, fem tusen till tv, fem tusen till en liiite enklare modell av surfplatta

Permalänk
Medlem

Heltäckande skärm, ja allt är relativt..

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Går nog inte riktigt att förstå hur extremt bra Apples systemkrets är jämfört med precis vilken annan konkurrent som helst.

Stämmer Apples 35 % högre enkeltrådprestanda och 90 % högre all-core prestanda, vilket givet vad Iphone visar inte finns någon anledning att betvivla, så borde IPP ha likvärdig enkeltrådprestanda och högre all-core prestanda jämfört med toppmodellen av Surface Pro 6 (som är utrustad med i7-8550U).

När man sedan ställer det mot effekten respektive krets drar vid full tilt är det bara att lyfta på hatten för Apple, de hånar verkligen andra tillverkare av bärbara enheter sett till kislets kapacitet.

De flesta PC användare får framöver plocka fram Ipad:en om de behöver lite mer CPU-råkraft

iPad is the new Dreamcast/Jaguar.
Överlägsen prestanda det var någon pytteliten detalj som gjorde att den ej blev populär bland gamers, priset gjorde sitt men det var något annat. Jag får tänka till... Ja just, det fanns inga bra applikationer till den..
Nu kommer många köpa iPad ändå och den är självklart för visst arbete helt överlägsen så det ej finns något annat val, jag ser det lite som Threadripper. Men att gemene person ska lägga ut så mycket pengar på surfplatta tycker jag är galet.

Du pratar mycket om desktops och folk inte gör något krävande på detta. Men på en surfplatta blir denna trend ännu tydligare. Majoriteten av användarna gör inget på surfplattan mer än att besöka facebook, youtube, netflex, andra websidor, plus något spel, där de egentligen inte har behov av mer cpukraft på något sätt. Inte sagt att det är fel med mer cpukraft, bara det att dessa tusenlappar de betalar extra kunde de bättre placera på annat.
Jag ser det lite som att gemene användare köper en Samsung 970 pro disk till deras stationära. Det räcker för dem att kopiera en fil för att se en megastor skillnad. Det går då argumentera för att gemene person borde ha en sådan systemdisk och det handlar endast om några tusenlappar, men gemene användare klarar sig fint med en billigare.

*edit*
Just detta att vanliga användare behov har minskat av att vissa saker förbättras har stagnerat utvecklingen.
Icke iPad surfplattor säljer mycket dåligt, för att folk har redan äldre liggande hemma och i princip klarar av jobbet de utför på den likabra som de nya. Jobbet = besöka facebook, aftonbladet, youtube, netflex etc.
1Gbit ethernet är förlegat, det går ej jobba professionellt hemma med så slöa nätverk. Men majoriteten jobbar ej professionellt hemma. Jobba professionellt = inte ha arbetsfiler lokalt på sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Är det bara jag som reagerade på "med samma prestanda som Xbox One S enligt apple"? Fan vad nice att lira RDR2 på plattan i stabila 30fps!
/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Det rör sig på gott och ont om två helt olika marknader. Eftersom GTA finns till iOS, kanske RDR också kommer, men det blir knappast imorgon. På presentationen var 2K uppe på scen och visade NBA i full upplösning. Allteftersom konsol/PC spelen rör sig mot mikrotransaktioner, och prestanda för mobila enheter blir bättre, är det mera kontrollmetoder som falerar på iOS. Och att utvecklare prestandamässigt siktar på telefoner tre generationer bakåt. Bethesdas Blade skall bli intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Endast 9000kr extra för 1TB lagring? det är ju nästan vad grunden kostar... Knasigt

Skickades från m.sweclockers.com

Var glad att Copyswede har ett maxtak på surfplattor än i jämförelse med mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

iPad is the new Dreamcast/Jaguar.
Överlägsen prestanda det var någon pytteliten detalj som gjorde att den ej blev populär bland gamers, priset gjorde sitt men det var något annat. Jag får tänka till... Ja just, det fanns inga bra applikationer till den..
Nu kommer många köpa iPad ändå och den är självklart för visst arbete helt överlägsen så det ej finns något annat val, jag ser det lite som Threadripper. Men att gemene person ska lägga ut så mycket pengar på surfplatta tycker jag är galet.

Du pratar mycket om desktops och folk inte gör något krävande på detta. Men på en surfplatta blir denna trend ännu tydligare. Majoriteten av användarna gör inget på surfplattan mer än att besöka facebook, youtube, netflex, andra websidor, plus något spel, där de egentligen inte har behov av mer cpukraft på något sätt. Inte sagt att det är fel med mer cpukraft, bara det att dessa tusenlappar de betalar extra kunde de bättre placera på annat.
Jag ser det lite som att gemene användare köper en Samsung 970 pro disk till deras stationära. Det räcker för dem att kopiera en fil för att se en megastor skillnad. Det går då argumentera för att gemene person borde ha en sådan systemdisk och det handlar endast om några tusenlappar, men gemene användare klarar sig fint med en billigare.

*edit*
Just detta att vanliga användare behov har minskat av att vissa saker förbättras har stagnerat utvecklingen.
Icke iPad surfplattor säljer mycket dåligt, för att folk har redan äldre liggande hemma och i princip klarar av jobbet de utför på den likabra som de nya. Jobbet = besöka facebook, aftonbladet, youtube, netflex etc.
1Gbit ethernet är förlegat, det går ej jobba professionellt hemma med så slöa nätverk. Men majoriteten jobbar ej professionellt hemma. Jobba professionellt = inte ha arbetsfiler lokalt på sin dator.

IPP är inte riktad till alla. Vanliga ipad finns kvar, kostar mindre än hälften, och för den majoritet av användare som du skriver om räcker den alldeles utmärkt. Sedan finns det egenskaper hos IPP som gör att den är ett bra köp för vissa.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Intressant och ser hur den kommer att fungera. Prislappen är däremot ganska hög

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

IPP är inte riktad till alla. Vanliga ipad finns kvar, kostar mindre än hälften, och för den majoritet av användare som du skriver om räcker den alldeles utmärkt. Sedan finns det egenskaper hos IPP som gör att den är ett bra köp för vissa.

Du har helt rätt i detta, nya vanliga iPaden stöder väl dessutom också pennan.

Alltså nya iPad Pro är för vissa användare helt överlägsen, jag argumenterar inte emot det. Bara det att kostnaden för alla bra att ha saker riktigt skenar iväg om man ej begränsar sig.

För vanliga hemanvändare så är en dumPhone + iPad Pro ingen ultimat kombo. Troligen har personen redan en av de bättre iPhone. Samma sak gäller det med datorutrustning i övrigt. Och det blir för vanliga användare en väldigt hög IT-kostnad .

Angående den gamla iPad så borde den ha uppdateras samtidigt, men de ville väl ej ta bort fokus från den nya. Den gamla iPaden ser gammal ut och saknar usb c, vilket minskar lusten att köpa den.