Användare rapporterar om defekta exemplar av Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Som jag då men endast haft svarta skärmar, inga andra problem alls.

Ingenting när datorn faktiskt kommit igång? För mig har även bootskärmen visats perfekt innan det blev svart/svart med rosa/blåskärm när windows började laddas vilket för mig indikerar drivrutiner. Har formaterat nu iaf och inga problem i alla omstarter sen dess men inte kört en riktig cold boot heller så vi får se om några dagar.

Har för övrigt ett Palit 2080 Ti GamingPro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... varför är jag inte förvånad

Personligen anser jag inte detta problem borde finnas på ett kort för detta pris, men ny teknik har ju sina risker.

För dom här priserna borde dom ju palla lite 24/7 liquid nitrogen

Permalänk
Medlem

Crasher

Nu har jag bara spelat Patch of Exile sen jag köpte mitt kort för typ 2-3 veckor sen, men innan jag bytte så har jag aldrig nånsin haft en enda crash i det spelet, dvs där klienten crashar.

Hade 1080 innan och har ett Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB.
Jag har nu dock forcerat fläktarna till lite högre varvtal istället för Auto och det verkar ha löst problemet (hoppas!)
Spelar i 3840x1600 i 75hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpelay:

Nu är det dock så att jag är den hittills enda i diskussionen som har skrivit något med direkt relevans till artikeln, för jag har ett grafikkort som nämns.

Jag ber om ursäkt ifall mitt första inlägg blev lite kort och kanske sticker i ögonen, det var absolut inte meningen.

Ditt fungerade va?

Permalänk
Medlem

Läst iaf en tråd här på forumet redan där ngn verkade ev ha ett defekt 2070. Men vet inte om de kom fram till att det verkligen var problemet dock.

Reagerade lite på den tråden just eftersom jag tycker trådar där helt nysläppta kort är/misstänks vara defekta är rätt ovanliga ändå.

Men finkammar ju inte forumet varje dag heller iofs. Såg det som slumpen först men denna nyheten gör det ju mindre till slump på något vis i mina ögon iaf.

Aja, hoppas de kommer fram till att det var en dålig batch eller något så löser det liksom sig självt snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ja, man ska definitivt inte köra sina GDDR6-minnen i micron.

Visa signatur

Lilla: DAN Cases A4 v2 | GTX1060 6GB FE | MSI Z370I | i5 8600k | Noctua NH-L9i | Corsair SF600 | Corsair CL15 Vengeance LPX 2x8GB |
Stora: CM HAF XB EVO | GTX1070 ASUS ROG STRIX DC3 | ASUS P8Z68 | i7 2700k | CM Hyper 212 Plus | Corsair TX750 | 4x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schm000L:

Ja, man ska definitivt inte köra sina GDDR6-minnen i micron.

hahaha, jag tänkte typ samma sak när jag läste. Lite skumt formulerat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Mitt Founders är än så länge felfritt

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag håller just nu på med ett mastodontbygge på 5-7 2080ti kort, det här gör mig lite nervig.

Fick problem med första Asus 2080 Ti Turbo kortet.
Fungerade fint i ett par dagar, sen omstart, följt av artefakt och sedan hängning efter 30-60 sekunder. Efter en vecka kunde jag inte ens komma in i BIOS.
Märkte av någon slags vätske/lödning på kretskortet, trodde att det var orsaken.

Men när jag hämtade upp kort nr2 märkte jag att även det hade samma vätskelödning på kretskortet (innan inkoppling), se bild.
https://www.dropbox.com/s/5y5a10wghhxb8z6/IMG_20181020_125236...
Kort nr2 fungerar än så länge felfritt.
Har någon annan sett samma sak på kretskortet?

bildlänk
Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem

@Kampfisk: Ser ut att kunna vara lite lödfluss som ligger kvar? Har sett andra posta bilder med liknande fast mycket mindre, dock inte sett det på GPU själv men definitivt liknande på billigare/enklare produkter, förstärkardelar, lödningar i gitarrer osv. Om det bara är lödfluss så ska de inte vara ledande och borde inte vara något problem. Dock konstigt att se en sådan mängd på GPU.

Är det härdat eller faktiskt kladdigt?

EDIT: googlade för att försäkra mig att jag inte sprider misinformation- verkar som att rekommendationen med vid lödning av kretskort är att avlägsna lödfluss då det tydligen finns situationer där det orsakar problem.

Om du inte har något problem nu är det väl bara att köra, du kan ju skicka en bild och beskrivning till support/RMA och fråga om det är något du borde oroa dig över.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jupp. Mitt gainward GS oc 2080ti funkade som en dröm....i 3 dar.
Sen började kortet krasha ut till desktop.
Har inte med handhavande stt göra, nvidia är väl medvetna om problemet.
Kolla reddit eller geforceforumet...eller yt för den delen.
Talade dessutom med nvidias support angående krasherna och artefakterna, då bekräftade dom felen, men att det än inte var "så"många drabbade.

Tog 2 veckor innan ersättningskortet anlände.
Hårdkör nya kortet nu, försöker provocera fram fel.
Jag vill inte sitta om 2 månader med skiten igen.
Lider med en användare på reddit som haft 3 defekta kort på raken, nu äntligen verkar hans problem lösa sig.
Någon på yt är inne på sin 2a rma...skitkvalité och super dålig release av nvidia.
Sjuka är att endel problem verkar uppstå efter någon veckas användande.
Undrar om det är spänning eller kylningen som brister. Slukar massor på +12v linan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

@vkn: Ett Gainward Phoenix GS 2080 Ti ligger och väntar på mig där hemma. Ska bli spännande att pressa det senare idag. Återkommer.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Allt laddas som normalt fram tills att Windows ska startas upp, då blir allt svart och inget händer mer. Startar man om är allt som vanligt igen. Helt nytt problem som jag aldrig haft någonsin och började kort efter jag installerat mitt 2080.

Installerat om drivrutinerna par gånger och tar alltid bort dom med DDU.

Permalänk
Medlem

Funkar klockrent med mitt, ett ASUS Dual OC som jag överklockat lite extra. Har hårtkört det i både spel och program och varit stabilt utan krascher eller artefakter.

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Första kortet är inne på RMA, kanske blir ett ärende på fungerande kort det innan jag installerar vattenblock. Hoppas det bara var det var ett problem vid första batchen. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Utan RMA-statistik att väga mot andra lanseringar sä kanske vi inte ska dra för många slutsatser. Men det är klart... ju mer komplex en produkt är, desto fler saker som kan fallera. Personligen skulle jag inte våga lägga de pengar för krävs för varken RTX-serien eller intels z390 och i9 9900K. Små och effektiva kretsar känns säkrare än "extra allt"

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

fast det handlar om de som har fått problem.

att skriva men mitt fungerar säger inte så mycket.

Precis. Som 57:nde håller jag med om detta.

Hur många %? Har svårt annars förstå värdet av nyheten som ni skriver.
Varför har ni börjat skriva om spekulationer så mycket det senaste året? Iaf fortare än förr så att man kunde gallra bort skiten oftare när man hade fått mera info?

Självklart att 0,0?? % av korten faller ihop första veckan? Siffran är säkert ännu högre för moderkorten.

Varför gör SweC en nyhet av det här? För Amd-fanboys???
Skulle ni skriva om "100.00% av Turing-kortena funkar" om inte "ett fåtal" hade fått problem???

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Håller med, i en support-tråd är det givetvis kanske irriterande att höra "mitt fungerar" hela tiden men i diskussion är det hjälpsamt för folk som försöker bilda sig en uppfattning om situationen att höra från alla som har korten och deras upplevelser.

Jag tycker att det är mycket mer snack om issues med denna serie, men det var även en kontroversiell lansering och det är väldigt dyra kort så det är svårt att jämföra det med lanseringen av Pascal.

Det är min undran är hur stora siffror 2080 sålt i och om det är mindre problem med dem eller bara rapporteras färre problem då de knappt sålt..

Man undra varför inte SweC hade gjort en omröstning. Typ. a: funkar b: funkar med små fel c: funkar dåligt skickat tillbacks d:äger inte något av korten

Okej. En omröstning finns redan:

[quote postid="17617097" userid="214649" name="Borderlander"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Precis. Som 57:nde håller jag med om detta.

Hur många %? Har svårt annars förstå värdet av nyheten som ni skriver.
Varför har ni börjat skriva om spekulationer så mycket det senaste året? Iaf fortare än förr så att man kunde gallra bort skiten oftare när man hade fått mera info?

Självklart att 0,0?? % av korten faller ihop första veckan? Siffran är säkert ännu högre än för moderkorten.

Varför gör SweC en nyhet av det här? För Amd-fanboys???
Skulle ni skriva om "100.00% av Turing-kortena funkar" om inte "ett fåtal" hade fått problem???

Det skulle säkert bli en nyhet om det ett par veckor efter lansering framkommer att det inte dykt upp en enda reklamation på grafikkorten, i en helt ny generation.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt kan inte vara kul att ha lagt 10K på ett grafikkort som inte funkar. Förhoppningsvis kan det lösas med drivrutiner/firmware.

Återigen... Jävligt märkligt att de verkar ha stressat fram releasen. AMD har ju i nuläget inget som rår på 1080TI så det är ju inte som om de behövde stressa för att återta prestandatronen, för den har de ju redan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Precis. Som 57:nde håller jag med om detta.

Hur många %? Har svårt annars förstå värdet av nyheten som ni skriver.
Varför har ni börjat skriva om spekulationer så mycket det senaste året? Iaf fortare än förr så att man kunde gallra bort skiten oftare när man hade fått mera info?

Självklart att 0,0?? % av korten faller ihop första veckan? Siffran är säkert ännu högre än för moderkorten.

Varför gör SweC en nyhet av det här? För Amd-fanboys???
Skulle ni skriva om "100.00% av Turing-kortena funkar" om inte "ett fåtal" hade fått problem???

Ja, det är väl egentligen ingen nyhetstorka, men problemet med hela branchen just nu vad gäller nyheter, är att alla nyheter är så fantastiskt jävla tråkiga. Det var länge sen vi hade guld och gröna skogar i hårdvaruvärlden. Och kolla på antalet kommenterer under de senaste fredagspanelerna... gissar att redaktionen firar med fredagstårta om en fredagspanel lyckas nå tvåsiffriga antal kommentarer nu för tiden. Lite tråkig utveckling, men det är inte mycket redaktionen kan göra åt saken. Det blir väl mer fokus på att skapa "snackisar" än att bara leverera nyheter. Nyheterna får nog många medlemmar långt innan de publiceras på sweclockers med tanke på konkurrens från alla youtubekanaler m.fl.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Ozzed:

Igen. Stressat fram releasen? Källa tack.

Varför skulle det var tråkigt? Det är det verkliga livet. Så när man köper en mus som inte funkar så borde det inte vara tråkigt?

Caps lock (SKRIK) /mod
Permalänk
Medlem

Jag har iaf inte sett så här många som haft problem med sina kort innan denna releasen.
Låter verkligen oroande. Sett folk som har både andra och tredje kort på rma, det är väldigt ovanligt.
Borträknat Coilwhine då, dessa korten är helt obrukbara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

Igen. Stressat fram releasen? Källa tack.

Varför skulle det var tråkigt? Det är det verkliga livet. Så när man köper en mus som inte funkar så borde det inte vara tråkigt?

2,5 år efter föregående generation. ''Stress''

Permalänk
Inaktiv

Problem med artefrakter på Nividia-kort har jag haft många genom åren. Till slut blev man så trött på det att jag gick över till AMD. Fram tills nu har jag haft olika AMD-kort och inte ett enda problem. Nvidia har problem med kvalitén men kan ta bra betalt.

Sedan är jag dock ingen AMD-fanboy. Jag hade många Nvidia-kort förr men de flesta strulade. Vill bara ha kort som funkar, inget mer med det.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och kolla på antalet kommenterer under de senaste fredagspanelerna... gissar att redaktionen firar med fredagstårta om en fredagspanel lyckas nå tvåsiffriga antal kommentarer nu för tiden. Lite tråkig utveckling, men det är inte mycket redaktionen kan göra åt saken om de fortfarande vill kunna utföra ett arbete.

Om jag minns rätt så var det inte så många artiklar/dag förr. Nu är det massa reklamprylar som någon RGB bling bling/datorlåda har släppts som är de flesta artiklar.

Eller så har AMD:fanboys gett upp. Det var liksom där AMD vs Intel & AMD vs Nvidia då antalet kunde lätt exlodera mot några hundra ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Problem med artefrakter på Nividia-kort har jag haft många genom åren. Till slut blev man så trött på det att jag gick över till AMD. Fram tills nu har jag haft olika AMD-kort och inte ett enda problem. Nvidia har problem med kvalitén men kan ta bra betalt.

Vad du har och inte har haft är inte relevant i sammanhanget.
Jag har fått ATI kort reklamerade för artefakter, dock aldrig AMD, då jag inte haft något.

Fel hittar vi på båda sidorna, vilket märke vi än har. Sluta göra allt till en pajkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

Igen. Stressat fram releasen? Källa tack.

Varför skulle det var tråkigt? Det är det verkliga livet. Så när man köper en mus som inte funkar så borde det inte vara tråkigt?

Det jag menar är att AMD knappast flåsar dem i nacken vad gäller prestanda, så de kunde tagit mer tid på sig att kvalitetstesta.

Sen är det klart att det är tråkigt om en produkt man köper inte fungerar som den ska, oavsett pris, men... Ju dyrare desto tråkigare eller?

Och om det nu är så att flera som köpt produikterna råkat ut för detta, tycker du då inte att det tyder på att de brustit i sin kvalitetskontroll? Och brister man i sin kvalitetskontroll, ja då stressar man,, eller slarvar, vilket är kass. De som köpt de här dyra korten borde rimligtvis kunna förvänta sig att de fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Enda konstiga jag märkt sen jag skaffa 2080 är att vart 7-10 start av datorn så är skärmen helt svart och inget händer. Startar man om är allt som vanligt igen och är så ett tag, aldrig varit med om det innan jag byte till 2080.

Skrivet av Wolfgrin:

Som jag då men endast haft svarta skärmar, inga andra problem alls.

Det är ju dock... ett problem.
Om det orsakas av dålig drivare, dålig kabel till skärm eller något annat är ju frågan. Men jag skulle inte kalla det "inget problem". Enda gången på 4+ år mitt nuvarande GPU har gjort liknande var när jag glömt sätta in kabeln. Annars har det gett bild varje uppstart.

Att två av er har samma fel, är ju också lite udda. Kanske ett PM mellan er och vad för kablar/skärm/drivare/OS ni kör kanske kan härleda detta lite bättre (då det självklart inte måste vara relaterat till detta fel i artikeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampfisk:

Hmmm, jag håller just nu på med ett mastodontbygge på 5-7 2080ti kort, det här gör mig lite nervig.

Fick problem med första Asus 2080 Ti Turbo kortet.
Fungerade fint i ett par dagar, sen omstart, följt av artefakt och sedan hängning efter 30-60 sekunder. Efter en vecka kunde jag inte ens komma in i BIOS.
Märkte av någon slags vätske/lödning på kretskortet, trodde att det var orsaken.

Men när jag hämtade upp kort nr2 märkte jag att även det hade samma vätskelödning på kretskortet (innan inkoppling), se bild.
https://www.dropbox.com/s/5y5a10wghhxb8z6/IMG_20181020_125236...
Kort nr2 fungerar än så länge felfritt.
Har någon annan sett samma sak på kretskortet?

Skrivet av Shiprat:

@Kampfisk: Ser ut att kunna vara lite lödfluss som ligger kvar? Har sett andra posta bilder med liknande fast mycket mindre, dock inte sett det på GPU själv men definitivt liknande på billigare/enklare produkter, förstärkardelar, lödningar i gitarrer osv. Om det bara är lödfluss så ska de inte vara ledande och borde inte vara något problem. Dock konstigt att se en sådan mängd på GPU.

Är det härdat eller faktiskt kladdigt?

EDIT: googlade för att försäkra mig att jag inte sprider misinformation- verkar som att rekommendationen med vid lödning av kretskort är att avlägsna lödfluss då det tydligen finns situationer där det orsakar problem.

Om du inte har något problem nu är det väl bara att köra, du kan ju skicka en bild och beskrivning till support/RMA och fråga om det är något du borde oroa dig över.

Beror helt på vad för fluss det är. Finns den typ som kan vara kvar, och den som absolut inte ska vara det. Generellt ska det inte vara det, då det kommer samla damm och smuts och leda ström (är samma som lite vatten och oxid på ett batteri tex).

Om det skulle vara kvar borde det ju inte varit borta på resten av kortet. Ta ordentligt med bilder, så gott du kan, och ja kontakta Nvidia/ÅF. För det ser inte... rätt ut.