Hjälp att bygga en gaming dator runt 10k

Permalänk

Hjälp att bygga en gaming dator runt 10k

Jag ska bygga en gaming dator har inte riktigt koll på vad som är bra idag men hade tänkt mig runt 10K
Hjälp uppskattas

Permalänk
Avstängd

vad ska spelas på den?

Permalänk

Typ Cs och Fortnite inga jätte krävande spel

Permalänk
Medlem

Satsa på en i5 coffee lake och 1050/1060 GPU!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@bobcat031:

Nej. Köp absolut inte dendär.

Det bästa du kan göra är att antingen:

1) Bygga själv - det är busenkelt och finns en bra guide bl a här på Sweclockers
2) Köpa en ”märkesdator”
3) Köpa en bättre begagnad men jag tippar att det blir svårt för dig att avgöra vad som är värt att köpa och vad som är bra pris.

Nedan har du något att utgå från om du kan tänka dig bygga själv. Samt ett ihopplockat bygge med montering från inet.

Eftersom du skrev runt 10k antog jag att du kanske har en tusenlapp extra att spela med. Skillnaden i byggena nedan är att bygger du själv får du en extremt bra spel-processor istället för en bra.

Med montering:

https://www.inet.se/produkt/b1034810/datorbygge

Montera själv:

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Tack att du tog dig tid!
Vad menar du med en märkes dator?
Det här ser bra ut vad tror du om jag köper denna gpu istället
#17612732
och köper resten av det du satt ihop från inet?
Är det stor skillnad på dem 2 korten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobcat031:

Tack att du tog dig tid!
Vad menar du med en märkes dator?
Det här ser bra ut vad tror du om jag köper denna gpu istället
#17612732
och köper resten av det du satt ihop från inet?
Är det stor skillnad på dem 2 korten?

Han skriver att han är andra ägaren av kortet vilket inte låter så bra.
Lär säkerligen vara något litet fel som bara dyker upp ibland och som man inte kommer se under de första dagarna man använder det kortet.

köp någon av de datorerna som länkats i tråden istället.
Du ska bara spela cs och fortnite så det krävs inte speciellt mycket.

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Han skriver att han är andra ägaren av kortet vilket inte låter så bra.
Lär säkerligen vara något litet fel som bara dyker upp ibland och som man inte kommer se under de första dagarna man använder det kortet.

köp någon av de datorerna som länkats i tråden istället.
Du ska bara spela cs och fortnite så det krävs inte speciellt mycket.

Ok tack! Jag vill ha så hög fps som möjligt i Fortnite kanske jag ska lägga till en slant och köpa ett bättre grafik kort och i så fall vilket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobcat031:

Ok tack! Jag vill ha så hög fps som möjligt i Fortnite kanske jag ska lägga till en slant och köpa ett bättre grafik kort och i så fall vilket?

Ett nvidia 1060 räcker gott och väl eller ett AMD 580.
Du behöver inte lägga mer pengar.

Ett tips kan ju vara att inte köpa begagnade prylar eftersom att du inte känner dig säker på datorer.
Skulle något problem uppstå med din begagnade pryl så är du körd och ingen kan hjälpa dig (förmodar jag).

Så köp det första av de två byggena som länkats till inet i tråden så blir allting bra.
Då får du datorn monterad och är något fel så kontaktar du inet.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag lånar denna tråd lite. Likt trådskaparen så är även jag sugen på att skaffa en ny stationär dator för att spela spel som Wow, SWTOR, Civ5 mm. Har tänkt att ha en budget runt 10 k och då har jag redan en skärm. Skulle någon kunna komma med förslag på byggen som räcker för dessa behov? Och om datorn är framtidssäkrad för ett par år framåt, så skadar det inte.

Jag har kikat lite på komplett och då sett att de har en gamer compact version som verkar intressant då jag har lite platsbrist, är det något att satsa på eller ska man satsa på en komplett gamer istället?

Tack!

Mvh/ Jocke

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Han skriver att han är andra ägaren av kortet vilket inte låter så bra.
Lär säkerligen vara något litet fel som bara dyker upp ibland och som man inte kommer se under de första dagarna man använder det kortet.

köp någon av de datorerna som länkats i tråden istället.
Du ska bara spela cs och fortnite så det krävs inte speciellt mycket.

Skrivet av tumvanten:

Ett nvidia 1060 räcker gott och väl eller ett AMD 580.
Du behöver inte lägga mer pengar.

Ett tips kan ju vara att inte köpa begagnade prylar eftersom att du inte känner dig säker på datorer.
Skulle något problem uppstå med din begagnade pryl så är du körd och ingen kan hjälpa dig (förmodar jag).

Så köp det första av de två byggena som länkats till inet i tråden så blir allting bra.
Då får du datorn monterad och är något fel så kontaktar du inet.

Jag har funderat och börjat fundera på att köpa en begagnad dator här på swec istället här är det en annons som verkar rätt ok vad tror ni om värdet på denna dator jag har lagt bud på 6500 hur mycket tror ni den är värd i dags läget? Vad hade en liknande dator kostat om man tex köpt låt oss säga på Elgiganten?https://www.sweclockers.com/forum/post/17615061

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3744131

Kompetent för gaming i 1440p ultra +60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobcat031:

Jag har funderat och börjat fundera på att köpa en begagnad dator här på swec istället här är det en annons som verkar rätt ok vad tror ni om värdet på denna dator jag har lagt bud på 6500 hur mycket tror ni den är värd i dags läget? Vad hade en liknande dator kostat om man tex köpt låt oss säga på Elgiganten?https://www.sweclockers.com/forum/post/17615061

Om jag hade varit i din position så hade jag inte gjort det eftersom att du inte är kunnig om datorer.
Händer något så är det kört.
Ditt säkraste kort än nog att köpa nytt från inet.
Då har du garanti också.
Som jag sa innan så var de länkade datordelarna från inet ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Ok tack! Jag vill ha så hög fps som möjligt i Fortnite kanske jag ska lägga till en slant och köpa ett bättre grafik kort och i så fall vilket?

Vad har du för skärm? Har du en 60Hz eller 144Hz?

Det är helt poänglöst att jaga FPS över 60 om du inte har en skärm som kan visa mer.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Vad har du för skärm? Har du en 60Hz eller 144Hz?

Det är helt poänglöst att jaga FPS över 60 om du inte har en skärm som kan visa mer.

Ska köpa en 120 eller en 144Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Ok tack! Jag vill ha så hög fps som möjligt i Fortnite kanske jag ska lägga till en slant och köpa ett bättre grafik kort och i så fall vilket?

Skrivet av bobcat031:

Ska köpa en 120 eller en 144Hz skärm.

Okej, bra att veta.

@tilted0113 valde ett bra och prisvärt grafikkort och det vore dumt att välja nåt annat med din budget.

RX 580 får runt 100fps i Overwatch och runt 150 i CS:GO. Ett GTX 1070 Ti får ut 25% extra i båda spelen. 125/200 FPS.
Det roliga är ju att 1070 Ti kostar dubbelt så mycket. Är det verkligen värt att betala 100% extra för 25% extra prestanda?

Valet är ju ditt men jag hade inte gjort det.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort några ändringar och gjort såhär med montering.

  • Ljuddämpat chassi

  • Snabbare SSD

  • Extra HDD för lagring

  • Starkare nätagg för framtida uppgradering/överklockning

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jag hade gjort några ändringar och gjort såhär med montering.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1035222/datorbygge

  • Ljuddämpat chassi

  • Snabbare SSD

  • Extra HDD för lagring

  • Starkare nätagg för framtida uppgradering/överklockning

Det där är väl inte X versionen och då måste han skaffa en CPU fläkt också?

Edit:
Såg att det följde med en fläkt nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Jag hade gjort några ändringar och gjort såhär med montering.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1035222/datorbygge

  • Ljuddämpat chassi

  • Snabbare SSD

  • Extra HDD för lagring

  • Starkare nätagg för framtida uppgradering/överklockning

Tackar! det ser bra ut kommet överväga ett köp.
Om man tex skulle köpa en liknande dator med samma specs på tex Elgiganten vad hade en sån här dator kostat där? Undrar av ren nyfikenhet

Permalänk
Medlem

@bobcat031:

Minst 11-12k förmodligen, men då skulle du få massa bajs komponenter också.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |