SweClockers tänder "Följda trådar" vid olästa foruminlägg

Permalänk
Medlem

Jag tror vi använder den här funktionen lite olika.
Eftersom forumet inte har någon "trådar där jag postat", används följda trådar som en sådan funktion. (Nej lästa trådar är inte samma sak)
Att jag skulle behöva notis när en sådan tråd uppdateras är därmed helt onödig eftersom trådarna lägger sig högst upp när någon postar i tråden.
Antingen fixar ni "trådar där jag postat" eller så tar ni bort notisen (gör det i alla fall valbart), så man slipper ha en orange notis varje gång man loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Släcks lampan automatiskt om man besökt och läst inlägget i tråden man följer? Det är annars väldigt viktigt för mig för jag klickar alltid via länken i mailet jag får över följda trådar och om man då även måste gå in och "släcka lampan" manuellt så blir det bara ett stort störningsmoment. Så om det inte görs redan, vänligen se till att notifikationen försvinner automatiskt om man läst inlägget.

Svarar på min egen fråga.

Nej notifikationen försvinner inte när man läst inlägget. Så vänligen lägg till en sådan funktion. Finns ingen anledning att det ska finnas en notifikation för något som inte gäller längre. Vill absolut inte behöva klicka på "Följda trådar" varenda gång någon skrivit i exempelvis Dagens Fynd. Då stänger jag hellre av följda trådar och det kan väl ändå inte vara meningen med den här funktionen?

Permalänk
99:e percentilen
Klicka för mer information
Skrivet av Igelkott:

Dags att rensa!

Skrivet av Zyzlite:

Väntar man bara på en funktion för att rensa ens händelser

Skrivet av xprt:

Äntligen tack!
"Enklare att se när någon svarar i en Marknads-annons och glömmer citera :)"

Och ja.. dags att rensa!

Skrivet av muSashi:

Tänds "Följda trådar" även om man valt bort funktionen att automatiskt följa trådar?

*Uppdateringen*
Tar ju hundra år att behöva sitta och rensa alla trådar som följts automatiskt..

Skrivet av muSashi:

Gjorde det, men måste gå igenom tonvis med sidor för att avmarkera alla, orkar inte det.

Skrivet av Tomika:

Det går inte bara välja "sluta följ ALLA" direkt istället för oss som skrivit i ett par trådar genom åren? Blink blink

Skrivet av Utrymningsplan:

Bra funktion, nu krävs bara en del rensning..

Hade sparat 5 trådar, å när jag var på sista sidan så glömde jag avmarkera dom... aja

Skrivet av Hucke:

Haha verkligen. Min första reaktion: Hur i hela friden har jag lyckats följa trådar? Jag kan inte ens komma på hur man gör detta så det var ju spännande.

Nu är det bara att lista ut hur man "avföljer" dessa jag inte visste att jag följde från första början.... Men funktionen som sådan är jättebra!

Edit: Jösses, det var ett par sidor att plöja igenom. Det går bara markera samtliga trådar på en sida åt gången, dessutom så sitter åtgärden för dessa valda trådar längst ner på sidan så det blir en jäkla massa scrollande.

Flytta upp åtgärden och låt mig verkligen välja samtliga på en och samma gång tack, Sweclockers
Men tack för tipset några rader upp att bocka ur "följ per automatik" så jag behöver väl bara göra detta en gång

Skrivet av Simon^L:

Väldigt nöjd med det här, krävdes bara en rejäl rensning av gamla följa trådar först men det här tror jag på!

Skrivet av Gainsgoblin:

Ja tack, har över 10 år med trådar och är inte alls intresserad av att följa någon tråd. Just nu är det bara en otroligt frustrerande funktion med en klumpig implementering.

Visa mer

Hyser stort förtroende för det duktiga teamet på SweClockers och tror sannolikheten är stor att funktionen kommer förbättras, så avvaktar själv med att rensa ut mina följda trådar i parti och minut.

Men folk som vill göra detta kan göra det mycket snabbare och effektivare med ett litet script jag knackat ihop, utan att behöva sitta och scrolla och klicka om och om igen. Används som följer:

  1. Kopiera koden nedan.

  2. Gå till Följda trådar.

  3. Öppna webbläsarkonsolen (F12, Ctrl + Shift + J eller dylikt).

  4. Klistra in koden i konsolen och tryck Enter. Sidan bör nu laddas om automatiskt.

  5. Repetera föregående steg så många gånger du önskar. Varje gång avföljs alla trådar på den nuvarande sidan.

OBS! Om du kör koden kommer du sluta följa upp till 30 av dina följda trådar.

Klicka för mer information

(() => { try { const STOP = "sluta"; const isStopFollowingOption = option => ["label", "text"].some(p => option[p].toLowerCase().includes(STOP)); const checkboxToSelectAll = document.querySelector(".threadsHead .select input[type="checkbox"]"); const listBulkActions = document.querySelector(".listBulkActions"); const select = listBulkActions.querySelector("select"); const button = listBulkActions.querySelector("button"); const stopOptionIndex = Array.from(select.options).findIndex(isStopFollowingOption); if (stopOptionIndex === -1) { throw new Error(`Inget alternativ i rullgardinsmenyn innehåller ordet "${STOP}".`); } checkboxToSelectAll.click(); select.selectedIndex = stopOptionIndex; select.dispatchEvent(new Event("change")); button.click(); } catch (err) { console.error("Något gick fel:"); throw err; } })();

Visa mer

OBS! Om du kör koden kommer du sluta följa upp till 30 av dina följda trådar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Som svar till alla som känner sig skeptiska eller missnöjda med den nya funktionaliteten - detta är en första release. Vi tar självklart med oss all er feedback och utvärderar löpande, därför är det också viktigt att ni berättar vad ni tycker Men ge det gärna en chans, ni kanske upptäcker att det nya sättet att följa trådar på är grymt!

@Hucke: En knapp för att rensa allt är ingen dum idé, dock är nog risken att knappen inte är på plats förrän de flesta redan har hunnit rensat alla trådar manuellt. Men tack för förslaget!

Skulle det gå att ha en funktion så när man trycker på en följd tråd så kommer man till första nya inlägget?
Som det är nu så när "Följda trådar" lyser och man går in i tråden så kommer man till inlägg #1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle det gå att ha en funktion så när man trycker på en följd tråd så kommer man till första nya inlägget?
Som det är nu så när "Följda trådar" lyser och man går in i tråden så kommer man till inlägg #1.

+1 på denna. Just nu så kollar jag om Följgda trådar lyser och sen går jag in på min profil för att där klicka mig fram till den följda tråden vilket då visar senaste nya inlägget. Är fler steg än nödvändigt i mitt tycke.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror vi använder den här funktionen lite olika.
Eftersom forumet inte har någon "trådar där jag postat", används följda trådar som en sådan funktion. (Nej lästa trådar är inte samma sak)
Att jag skulle behöva notis när en sådan tråd uppdateras är därmed helt onödig eftersom trådarna lägger sig högst upp när någon postar i tråden.
Antingen fixar ni "trådar där jag postat" eller så tar ni bort notisen (gör det i alla fall valbart), så man slipper ha en orange notis varje gång man loggar in.

Jag har personligen aldrig hängt i ett diskussionsforum med en funktion som listar trådar där man har postat, däremot brukar det alltid finnas en möjlighet att följa eller bevaka trådar. Kanske kan vi ge den okända funktionen Lästa trådar en upprustning så att den istället passar behovet (som många verkar ha) att spara trådar man har skrivit i. Jag tar vidare dina tankar!

Skrivet av altair4:

Svarar på min egen fråga.

Nej notifikationen försvinner inte när man läst inlägget. Så vänligen lägg till en sådan funktion. Finns ingen anledning att det ska finnas en notifikation för något som inte gäller längre. Vill absolut inte behöva klicka på "Följda trådar" varenda gång någon skrivit i exempelvis Dagens Fynd. Då stänger jag hellre av följda trådar och det kan väl ändå inte vara meningen med den här funktionen?

Hm, det kan jag förstå upplevs som störande. Tack för din feedback! Vi kollar närmare på det.

Skrivet av Dew87:
Skrivet av LeVvE:

Skulle det gå att ha en funktion så när man trycker på en följd tråd så kommer man till första nya inlägget?
Som det är nu så när "Följda trådar" lyser och man går in i tråden så kommer man till inlägg #1.

+1 på denna. Just nu så kollar jag om Följgda trådar lyser och sen går jag in på min profil för att där klicka mig fram till den följda tråden vilket då visar senaste nya inlägget. Är fler steg än nödvändigt i mitt tycke.

Här är jag beredd att hålla med er, det borde inte vara en allt för stor fix att göra. Jag sparar er feedback så får vi se vad vi kan göra!
Edit: Om ni klickar på den lilla ikonen av ett öppet kuvert med ett brev i till vänster så hamnar ni på det senast olästa inlägget direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Jag har personligen aldrig hängt i ett diskussionsforum med en funktion som listar trådar där man har postat, däremot brukar det alltid finnas en möjlighet att följa eller bevaka trådar. Kanske kan vi ge den okända funktionen Lästa trådar en upprustning så att den istället passar behovet (som många verkar ha) att spara trådar man har skrivit i. Jag tar vidare dina tankar!

Det finns i princip på alla forum, typ "Ämnen jag medverkat i". Det är det absolut vanligaste sättet att följa aktivitet i ämnen man deltar i.
Sweclockers variant är det undangömda "Aktivitetslogg", men den filtreras efter användarens poster och inte forumflödet. Därför används istället följda trådar för samma funktionalitet just nu som "ämnen jag medverkat i".

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag tror som sagt att rotorsaken till den förvirring och delvis irritation som uppstod hos vissa är att det verkar vara ett default-värde att följa samtliga trådar som man har gjort ett inlägg i.

Hade den varit avstängd som standard hade nog ingen reagerat annat än positivt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hucke:

@Alling: Jag tror som sagt att rotorsaken till den förvirring och delvis irritation som uppstod hos vissa är att det verkar vara ett default-värde att följa samtliga trådar som man har gjort ett inlägg i.

Hade den varit avstängd som standard hade nog ingen reagerat annat än positivt

Riktigt så enkelt är det inte. Jag hade sedan länge stängt av att följa trådar automatiskt, men jag är inte nöjd med Följda trådar som den är just nu. Faktum är att jag i princip inte använt funktionen alls för att jag inte tänkt på att den finns, men nu när jag hittat den (igen) vill jag använda den för att följa särskilt utvalda trådar. Då vill jag dock inte få en notifiering som jag "måste" klicka på à la Facebook varje gång jag går in på sajten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Sant, jag ska erkänna att jag mest skummade igenom svaren. En av anledningarna skulle jag kanske ha skrivit Jag håller med dig, men var en av de som inte visste om att det skedde automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Jag har personligen aldrig hängt i ett diskussionsforum med en funktion som listar trådar där man har postat, däremot brukar det alltid finnas en möjlighet att följa eller bevaka trådar. Kanske kan vi ge den okända funktionen Lästa trådar en upprustning så att den istället passar behovet (som många verkar ha) att spara trådar man har skrivit i. Jag tar vidare dina tankar!

Hm, det kan jag förstå upplevs som störande. Tack för din feedback! Vi kollar närmare på det.

Här är jag beredd att hålla med er, det borde inte vara en allt för stor fix att göra. Jag sparar er feedback så får vi se vad vi kan göra!
Edit: Om ni klickar på den lilla ikonen av ett öppet kuvert med ett brev i till vänster så hamnar ni på det senast olästa inlägget direkt!

Jag har samma problem (kommer till trådens början, inte oläst inlägg) och använder mobilversionen då jag reser nu. Ser ingen annan symbol då. Jag gillar funktionen men finslip behövs som bethesda brukar säga..

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg, ikonen tänds även för mina inlägg, känns lite overkill då jag vet att jag skrev det...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LeVvE:

Skulle det gå att ha en funktion så när man trycker på en följd tråd så kommer man till första nya inlägget?
Som det är nu så när "Följda trådar" lyser och man går in i tråden så kommer man till inlägg #1.

Tryck på brev-ikonen istälelt för trådnamnent. Det funkar överallt i forumet och inte bara för följda trådar, jag klickar i princip alltid på breven. Kanske är den lite för dold om vissa inte verkar veta om att den finns.

Skrivet av Hucke:

@Alling: Jag tror som sagt att rotorsaken till den förvirring och delvis irritation som uppstod hos vissa är att det verkar vara ett default-värde att följa samtliga trådar som man har gjort ett inlägg i.

Hade den varit avstängd som standard hade nog ingen reagerat annat än positivt

Men följda-funktionen har ju inte ändrats, att man följer trådar man skriver i har varit standard jättelänge. Är det ett problem kanske för folk som inte använt följda-funktionen alls innan? Jag kan inte förstå varför man plötsligt får ett behov av att mass-avfölja gamla inaktiva trådar.

Jag som använt funktionen flitigt har iallfall inte ens en sida full med olästa trådar om jag går in på följda trådar. De trådar jag deltagit i vill jag oftast fortsätta att läsa för att se var diskusionen tar vägen. Är det trådar som dör efter ett tag sjunker de ner i följda-listan och stör inte. Är det trådar som spårar ut till nått jag inte längre är intresserad av så avföljer man den bara.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Funktionen går lite knackigt, eller vad tycker ni? Hittar med jämna mellanrum nya olästa följda trådar utan att knappen lyst upp, samt att den lyser upp när jag precis har skrivit i en tråd.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kirayatail:

Funktionen går lite knackigt, eller vad tycker ni? Hittar med jämna mellanrum nya olästa följda trådar utan att knappen lyst upp, samt att den lyser upp när jag precis har skrivit i en tråd.

Att knappen lyser när du själv skrivit är en bugg som rapporterats som vi planerar en fix för.

Gällande att den inte "tänds direkt" har med prestanda att göra, men som längst dröjer det inte mer än ett par minuter innan notisen lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men följda-funktionen har ju inte ändrats, att man följer trådar man skriver i har varit standard jättelänge. Är det ett problem kanske för folk som inte använt följda-funktionen alls innan? Jag kan inte förstå varför man plötsligt får ett behov av att mass-avfölja gamla inaktiva trådar.

Jag som använt funktionen flitigt har iallfall inte ens en sida full med olästa trådar om jag går in på följda trådar. De trådar jag deltagit i vill jag oftast fortsätta att läsa för att se var diskusionen tar vägen. Är det trådar som dör efter ett tag sjunker de ner i följda-listan och stör inte. Är det trådar som spårar ut till nått jag inte längre är intresserad av så avföljer man den bara.

Möjligt att den inte har ändrats som du säger, men personligen tycker jag inte att det är naturligt att man automatiskt börjar prenumerera på samtliga trådar man skriver i, utan att själv göra en aktiv handling.

Möjligt att jag var inne och aktivera det här runt 2005 när jag skapade detta konto, det har jag dock glömt isf.
Följfunktionen har inte fått någon påverkan tidigare (bevisligen då jag varit lyckligt ovetande om att jag följer alla trådar) utan det blev ju ett problem först nu när jag hela tiden får en orange highlight i menyraden.

Att följa saker bör vara något man väljer, inte får per automatik. Men som sagt, minnet kan svika och nu har jag både inaktiverat det i inställningarna och manuellt tagit bort all. Följer nu med andra ord hela 0 trådar

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad för mig mer än symbolen i menyn som sparar ett klick när man är mindre aktiv och inte har så mycket som händer. Vill följa alla trådar som jag deltar i då folk inte alltid citerar och då kan man inte fullfölja diskussionen, lösa problemet eller få reda på hur tråden slutar. Är det någon tråd som notifierar onödigt ofta kan jag som tidigare sluta följa den.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt ikonerna?

T ex den nedersta tråden har jag läst för länge sen?
Dom 2-3 översta har jag inte läst sen dom uppdaterades?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Förstår inte riktigt ikonerna?
http://piclair.com/data/nf05g.jpg

T ex den nedersta tråden har jag läst för länge sen?
Dom 2-3 översta har jag inte läst sen dom uppdaterades?

Det finns en tråd som förklarar alla ikoner här. Men vi har också planer på att se över ikonerna för att göra det lättare att förstå vad de innebär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurt:

Det finns en tråd som förklarar alla ikoner här. Men vi har också planer på att se över ikonerna för att göra det lättare att förstå vad de innebär.

Fungerar inte så bra då med andra ord?

Nedersta tråden har jag läst (och skrivit i själv).
Alla trådar ovanför har olästa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Fungerar inte så bra då med andra ord?
http://piclair.com/data/emn49.jpg

Nedersta tråden har jag läst (och skrivit i själv).
Alla trådar ovanför har olästa inlägg.

Du får gärna skriva ett separat meddelande till mig eller @Klorixx om du vill rapportera buggar, det blir svårt att hålla reda på sådant i den här tråden som handlar om en annan funktion. Eller skapa en tråd i Feedback-delen av forumet så kan vi kolla närmare på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Vadå "tänder"?
Är det nåt man säger uppe i tjockholm eller?

Det är väl den supersvenska översättningen av "highlight" kan jag tro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

verkar inte fungera att stänga av det, mkt irriterande. jag har testat flera gånger att försöka stänga av det utan resultat. missar jag något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

verkar inte fungera att stänga av det, mkt irriterande. jag har testat flera gånger att försöka stänga av det utan resultat. missar jag något?

Hej.

Det du kan stänga av är endast att inte följa trådar automatiskt när du skriver i dom. Det påverkar inte redan befintligt följda trådar.
Upplever du att notisen lyser för ofta skulle jag rekommendera att rensa ur aktiva trådar som du inte är intresserad av att följa.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej.

Det du kan stänga av är endast att inte följa trådar automatiskt när du skriver i dom. Det påverkar inte redan befintligt följda trådar.
Upplever du att notisen lyser för ofta skulle jag rekommendera att rensa ur aktiva trådar som du inte är intresserad av att följa.

En funktion att kunna stänga av lampan helt vore otroligt uppskattat, jag har slutat att följa automatiskt trådar jag postar i, dock har det blivit mycket bökigare att hitta tillbaka till dom när man blir nyfiken på ifall det har dykt upp något nytt.

Jag förstår att det är lite likt facebook att man ska få notiser som visar användaren när något nytt dykt upp, men jag föredrar att välja själv var och när jag vill kika på något. Så personligen föredrar jag hur det var innan.

Jag förstår att jag kanske låter lite negativt och jag förstår att ni lagt ner mycket tid på att ta fram funktionen, men som sagt vore underbart om man kunde välja i inställningar om man vill att följda trådar tänds eller ej.

Så det var lite feedback från en notishatare, jag har stängt av alla notiser i telefonen utom de allra viktigaste, för det är hur jag gillar och ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej.

Det du kan stänga av är endast att inte följa trådar automatiskt när du skriver i dom. Det påverkar inte redan befintligt följda trådar.
Upplever du att notisen lyser för ofta skulle jag rekommendera att rensa ur aktiva trådar som du inte är intresserad av att följa.

aha det förklarar en del. tack då blir det rensning. hade hoppats på att man bara enkelt skulle kunna stänga on eller off på allt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej.

Det du kan stänga av är endast att inte följa trådar automatiskt när du skriver i dom. Det påverkar inte redan befintligt följda trådar.
Upplever du att notisen lyser för ofta skulle jag rekommendera att rensa ur aktiva trådar som du inte är intresserad av att följa.

Jag har "följda trådar" tänds även när jag själv svarar i en tråd, så ska det väl inte vara?

edit: verkar inte hända idag, men noterat det tidigare dagar

Permalänk
Medlem

Jag använde funktionen "följda trådar" konsekvent förut.

De trådar som uppdaterats hamnar längst upp i listan och om inlägget är oläst så är länken i ljus text (resp mörk om den är "visited").

Så alla trådar man haft ett intresse av kunde ligga där och vila till den dagen något händer i tråden.

Nu måste man rensa bort alla aktiva trådar från följ-listan. Man får skapa bokmärken till t ex fyndtrådarna och faktiskt även skapa provisoriska bokmärken till de aktuella trådar man vill deltaga i.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

När kommer vi kunna stänga av denna notis? Jag har nästan slutat uppdatera sweclockers under dagen för att undvika denna orangea notis jämfört med innan. Tänker inte rensa följ listan då jag använder den för att titta på trådar när jag har tid och tänker inte hålla på med bokmärken heller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HappyPie:

När kommer vi kunna stänga av denna notis? Jag har nästan slutat uppdatera sweclockers under dagen för att undvika denna orangea notis jämfört med innan. Tänker inte rensa följ listan då jag använder den för att titta på trådar när jag har tid och tänker inte hålla på med bokmärken heller.

Det är exakt samma här. Går knappt in för då får ma en fet strålkastare i fejset som skriker "läs"!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@HappyPie @DavidtheDoom

Vi håller på att samla in all feedback från den här tråden bland annat och planerar för att utvärdera under kommande dagar!

Så nu är tillfälle att komma med tankar och åsikter om man sitter på någonting som inte har blivit sagt.