Felsökning: Får loop BSOD med olika felkoder och hysteriska piptoner

Permalänk
Medlem

Felsökning: Får loop BSOD med olika felkoder och hysteriska piptoner

Hej alla sköna!
Min dator har på sistone haft en loop av BSOD med olika felkoder, jag tog isär alla komponenter och satte ihop de igen, datorn bootar, stängs av, jag sätter på den igen och den börjar pipa helt hysteriskt. Vet någon hur jag fixar detta? Om ni hjälper mig här i tråden hade jag helst uppskattat direkta instruktioner till att lösa problemet (på svenska, inget datorspråk), istället för att förklara problemet, tack på förhand.

§3.1/§3.4
Permalänk
Medlem

Kan du berätta lite mer om vad som är fel? Vilka pip är det? Hur yttrar de sig? Har du gjort något med datorn på sistone som tex bytt några delar eller så?
Installerat ny mjukvara? Var så specifik du bara kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kan du berätta lite mer om vad som är fel? Vilka pip är det? Hur yttrar de sig? Har du gjort något med datorn på sistone som tex bytt några delar eller så?
Installerat ny mjukvara? Var så specifik du bara kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fastnade i en BSOD loop så jag tog ut och satte in alla komponenter. ingen ny mjukvara installerad. har inte bytt delar. Det är ett mönster av 1 långt pip och 1 kort. tror det är något problem med moderkortet, som är ett intel (kan inte komma ihåg modellen).

Tack för att du tar din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

Jag fastnade i en BSOD loop så jag tog ut och satte in alla komponenter. ingen ny mjukvara installerad. har inte bytt delar. Det är ett mönster av 1 långt pip och 1 kort. tror det är något problem med moderkortet, som är ett intel (kan inte komma ihåg modellen).

Tack för att du tar din tid.

Om du kollar upp modellen så kan man i sin tur kolla i manualen eller annan support och ta reda på vilka "beep codes" betyder vad.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@echawqui: Hysteriskt pipande brukar ofta indikera något minnesfel, kontrollera att du tryckt i minnena ordentligt. De ska tryckas ner tills hakarna som håller fast dem hakar i av sig själva, se Sweclockers guide.

Permalänk
Medlem

Jag skulle som ovanstående kolla så minnen är ordentligt intryckta och att de ligger i rätt slott. Har du flera minnen så testa bara med den ena (sätt in den i slott närmast cpu). Dock så har du intel så "Many Intel motherboards require RAM to be installed in the slots starting with the one further away from the CPU."

Funkar inte det så skulle jag kolla om cpun sitter in ordentligt. Distanserna? Är de på plats? Sitter de i rätt hål osv..

Annars här har du en guide som du kan gå igenom och kolla så allting är rätt.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@zargoz @perost @leedow är ganska säker på att det är moderkortet, minnena är korrekt installerade och har lltid funkat bra. Kan ni utveckla vad cpu distanser är? är lite trög hahah

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

Kan ni utveckla vad cpu distanser är? är lite trög hahah

Distanser är såna här, det är de som sitter mellan chassit och moderkortet för att undvika att baksidan av moderkortet nuddar chassit. Sitter de fel så att de sitter på ställen där moderkortet inte har skruvhål så kan de också kortslutning. Men såvida du inte flyttade runt dem bara för att roa dig när du höll på så bör de ju sitta på samma ställen som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Distanser är såna här, det är de som sitter mellan chassit och moderkortet för att undvika att baksidan av moderkortet nuddar chassit. Sitter de fel så att de sitter på ställen där moderkortet inte har skruvhål så kan de också kortslutning. Men såvida du inte flyttade runt dem bara för att roa dig när du höll på så bör de ju sitta på samma ställen som innan.

Haha i min värld heter det stand-offs, men jag tog bild på hur de satt innan jag tog ut moderkortet och satte sedan i de exakt likadant.

Tack för er tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att skriva ner vilka komponenter som sitter i datorn? Tillverkare och modell.

Permalänk

Kan du ge några exepel på felkoderna ?

Kan du använda datorn intermittent så hinner du kanske köra programmet whocrashed, det läser av feldumparna så man får mer i klartext vad som felar.

Har du möjlighet prova med ett annat nätaggregat ?

På en del moderkort betyder pipen Checksum BIOS error.
Prova resetta bios genom att antingen plocka ur batteriet ett par minuter eller använd CLR_CMOS bygeln, ta också och mät spänningen på batteriet 3V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

@zargoz @perost @leedow är ganska säker på att det är moderkortet, minnena är korrekt installerade och har lltid funkat bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Har du plockat ut och satt in dem igen, och datorn efter det börjat strula ännu mer har de väl ALDRIG funkat bra (sedan senaste installationen) och kan mycket väl vara inkorrekt installerade

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Är det fler än jag som ser problemet i att TS vill ha hembesök efter att själv skruvat ihop datorn "rätt" med BSOD som resultat och även skriver att hen inte kan "datorspråk", utan vill ha hjälp på ren Svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

Är det fler än jag som ser problemet i att TS vill ha hembesök efter att själv skruvat ihop datorn "rätt" med BSOD som resultat och även skriver att hen inte kan "datorspråk", utan vill ha hjälp på ren Svenska?

Inte nödvändigtvis ett problem men jag reagerade själv på att jag tyckte det var lite ovanligt

Permalänk
Medlem

Du har inte återkommit ifall du har testat med bara ett minne på moderkortet. Har du gått igenom listan som jag länkade?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Du har inte återkommit ifall du har testat med bara ett minne på moderkortet. Har du gått igenom listan som jag länkade?

Testade med olika kombinationer av minnen och slots, även med ett minne i ett slot (testade alla), fortfarande samma problem. Bor du i/nära gbg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

Är det fler än jag som ser problemet i att TS vill ha hembesök efter att själv skruvat ihop datorn "rätt" med BSOD som resultat och även skriver att hen inte kan "datorspråk", utan vill ha hjälp på ren Svenska?

Den har fungerat väl under en lång period, läs hela tråden innan du kommenterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kan du ge några exepel på felkoderna ?

Kan du använda datorn intermittent så hinner du kanske köra programmet whocrashed, det läser av feldumparna så man får mer i klartext vad som felar.

Har du möjlighet prova med ett annat nätaggregat ?

På en del moderkort betyder pipen Checksum BIOS error.
Prova resetta bios genom att antingen plocka ur batteriet ett par minuter eller använd CLR_CMOS bygeln, ta också och mät spänningen på batteriet 3V.

Tack för hjälpen, ska testa att resetta BIOS, men det är alla möjliga felkoder som dyker upp, allt från korrupta filer till cache-manager fel och liknande.
Är ingen extra PSU men om du bor i gbg eller nära är du välkommen på kaffe😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte nödvändigtvis ett problem men jag reagerade själv på att jag tyckte det var lite ovanligt

För att klargöra, har endast hållt på med datorer i mindre än ett år, vet självklart vad en GPU eller en CPU och SLI eller SC är men kan de flesta termer mest på engelska, så förstod inte vad cpu distanser innebar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@echawqui: Nej tyvärr. Bor i Halmstad

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@echawqui: Nej tyvärr. Bor i Halmstad

attans, tack ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske värt att nämna att det lyser en röd lampa på moderkortet, men är ganska säker att den alltid lyst.
EDIT: startade precis datorn och fick ett meddelande i stilen med ”Your CPU was recently shutdown due to a thermal problem (overheating). men gick sedan tillbaka till de vanliga felen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

Kanske värt att nämna att det lyser en röd lampa på moderkortet, men är ganska säker att den alltid lyst.
EDIT: startade precis datorn och fick ett meddelande i stilen med ”Your CPU was recently shutdown due to a thermal problem (overheating). men gick sedan tillbaka till de vanliga felen

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan vi börja i den änden, att kolla upp varför processorn överhettas. Kontrollera att kylningen fungerar ordentligt. Har du kollat så att kylaren sitter ordentligt, och att fläktarna snurrar när du försöker starta datorn?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Du skrev tidigare att du plockade ur alla komponenter och satte in dem igen. När du gjorde detta tog du även bort CPU kylaren? I så fall gjorde du rent CPUn och applicerade ny kylpasta innan du satte tillbaka kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Då kan vi börja i den änden, att kolla upp varför processorn överhettas. Kontrollera att kylningen fungerar ordentligt. Har du kollat så att kylaren sitter ordentligt, och att fläktarna snurrar när du försöker starta datorn?

jajamän den fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@echawqui: lossade du på fläkten ? och i så fall byte du ut kylpastan ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@echawqui: lossade du på fläkten ? och i så fall byte du ut kylpastan ?

bytte inte thermal paste, men tog ut fläkten helt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

bytte inte thermal paste, men tog ut fläkten helt

Lite oklart vad du menar med fläkten, men har du tagit av processorkylaren så bör kylpastan bytas innan man monterar den igen.

Men vid misstanke om överhettning så är förstås det första man gör att faktiskt kolla hur varm processorn blir, vilket du kan göra med t.ex. HWMonitor. För att se om kylningen är tillräcklig så kan du köra t.ex. Prime95 för att belasta processorn. Om processorn går över ca 90°C vid ett stresstest så har man antagligen något problem med kylningen som bör åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite oklart vad du menar med fläkten, men har du tagit av processorkylaren så bör kylpastan bytas innan man monterar den igen.

Men vid misstanke om överhettning så är förstås det första man gör att faktiskt kolla hur varm processorn blir, vilket du kan göra med t.ex. HWMonitor. För att se om kylningen är tillräcklig så kan du köra t.ex. Prime95 för att belasta processorn. Om processorn går över ca 90°C vid ett stresstest så har man antagligen något problem med kylningen som bör åtgärdas.

Kan som sagt inte komma in på mitt system. Men menar of course cpu kylare. ska testa å byta thermal paste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost update: funkade inte att byta kylpasta

Skickades från m.sweclockers.com