Winamp återuppstår under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fattar bara inte varför?

Får hålla med lite.

Nostalgin är fin, utan tvekan. Men jag hade hellre den i minne för när den var på top, än att försöka åter polera och polera den för att passa in i dagens system. Den fasades ju ut för att vi ändrade våra beteenden på hur vi använder media, inte för spelaren i sig slutade fungera.

Men... vi får se vad det blir. Kan de fånga enkelheten av gamla versionerna, kanske de får tillbaka användarna.

Permalänk
Medlem

Nostalgi och allt det där men det kommer aldrig vara samma. Jag kommer ej ha användning utav det idag.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Den har försökt återuppstå flera gånger, och jag tror inte de lyckas 2019 heller.

Har nu gått över till AIMP som gör allt Winamp gör och lite till och uppdateras kontinuerligt.

Winamp 2019, tror det mera kommer se ut som en Spotify spelare än hur den är nu. Inget för mig.

Permalänk
Medlem

jag gick över till "musicbee" men gillar den inte nå vidare mycket... vill gärna ha tillbaka winamp fast med modernare look såklart, slipper helst standard looken

Permalänk
Lego Master

Winamp <3
Men vad ska jag ha det till? Jag har inga MP3-mappar som är flera gig tunga längre.
För ljudböcker har jag bättre appar som är mer anpassade för den typen av lyssning.

Det finns ju många gamla program man har nostalgikänslor för, men som inte fyller något syfte idag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig använt Winamp (skam!) och ser inte något behov av en mediaspelare idag. De få gånger jag spelar upp ljudfiler använder jag Foobar. Antar att mycket har att göra med nostalgi.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Bääää bääää

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som flera lyssnar jag ej längre på mp3 filer.. Mp3 var en fluga som kom och gick, föregångaren .mod formatet består dock. Typ denna popcorn låt som spelades så mycket i skolan: https://www.youtube.com/watch?v=_nGsxpLGUIc

Jag kör mp3 i bilen på usb sticka. Så lite liv finns det kvar än. Många små förstärkare stöder oftast bara mp3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Winamp finns väl bara för oss nördar? Dem flesta använder väl Spotify?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"Winamp- it really kicks the lamas ass" Eller hur var det?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Ibland är det enklaste = det bästa. Man ska ju bara lyssna och njuta av musiken och inte trycka på olika likes pilla med onödiga funktioner och se vad andra lyssnar o.s.v.

EDIT: har använt samma version länge nu...
ver 5.666 det låter som en bra version

Permalänk
Medlem

älskar winamp, använder den dagligen alla år o ser ingen anledning byta ut.

Permalänk
Avstängd

Winamp 2.78 - don't need to go higher!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

https://i.imgur.com/hG4WZcN.jpg

Ibland är det enklaste = det bästa. Man ska ju bara lyssna och njuta av musiken och inte trycka på olika likes pilla med onödiga funktioner och se vad andra lyssnar o.s.v.

EDIT: har använt samma version länge nu...
ver 5.666 det låter som en bra version

Här: https://audacious-media-player.org/
Modern spelare som har support för winamp's skins som också utvecklas.

för OT, tycker att det är onödigt med ännu en musik spelare i mängden. Utvecklarna kan lika bra joina nuvarande projekt på github och contributa där med förbättringar istället för att återuppfinna hjulet, men men.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

I övrigt är det skralt med information när det kommer till hur den ska integreras med musiktjänster såsom Spotify.

Har längtat flera år efter den här funktionen, hoppas verkligen att det blir till.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Avstängd

milkdrop saknar jag

Permalänk
Medlem

Själv har jag all min musik i .flac-format och spelar upp det med Foobar2000, Winamp var det väldigt väldigt länge sedan jag använde, då min bibliotek blev för stort för att Winamp skulle vara funktionsdugligt för mig. Väldigt nostalgisk look dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

jag gick över till "musicbee" men gillar den inte nå vidare mycket... vill gärna ha tillbaka winamp fast med modernare look såklart, slipper helst standard looken

Vad gillar du inte med MusicBee? Personligen är det den bästa musikspelaren jag provat, kört den i flera år. Det enda programmet jag verkligen saknar varje gång jag försöker gå över till Linux

Permalänk
Medlem

En equalizer i en musik app tycker jag Spotify borde ha, istället för att man ska behöva hålla på via sitt ljudkort's mjukvara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Behöver inte återuppstå. Man har ju det redan som musikspelare

Winamp 5.5, bara 11 år gammal version nu. Går att välja bort onödigt bloat och kör med classic skin. Enkelt, smidigt och tar inte upp hela skärmen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Om de lyckas göra ett program som samlar poddar, strömning och egen musik på telefon så testar jag gärna det. Men det är förmodligen bara namnet som det kommer ha gemensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I dag när videoströmning är så utbrett, så känns det ju lite trist att gamla hederliga shoutcast har blivit bortglömt. Så det är ju inte bara av nostalgi som man gillar denna nyhet.

Frågan är väl bara om det har en chans att bli bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasputine:

Om de lyckas göra ett program som samlar poddar, strömning och egen musik på telefon så testar jag gärna det. Men det är förmodligen bara namnet som det kommer ha gemensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, tänker lite likadant, men vill lägga till att de måste lyckas med allt det utan att det blir tokbloatat och/eller fullpackat med reklam också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande version 2.80, funkar hur bra som helst.
Det ska vara simpelt, avskalat och användarvänligt, inte mediokert på en hel drös saker.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Gillade radio genom winamp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha minns hur man kunde ha tusen olika teman till det... nostalgi xD

Permalänk
Skrivet av Commander:

Här: https://audacious-media-player.org/
Modern spelare som har support för winamp's skins som också utvecklas.

för OT, tycker att det är onödigt med ännu en musik spelare i mängden. Utvecklarna kan lika bra joina nuvarande projekt på github och contributa där med förbättringar istället för att återuppfinna hjulet, men men.

Det som är bra med winamp är snabbheten. Man markerar en katalog (skiva eller artist o.s.v.) och högerklickar bara och "spela upp i winamp" eller "lägg in i winamps kö"

Den är också och klarar av en lista på 20000 låtar.
Så länge man kan köra den kommer jag att köra den. Minns första gången på min p75. det var på gränsen att kunna spela upp den då.

Permalänk
Medlem

Hehe, Sonique har man kört för länge sen. Men det är foobar2000 som gäller för lokala filer min del.

Permalänk

Winamp andvände jag länge, tills ver 2.90 eller var det var, därefter förstördes winamp mer och mer med bloat etc. Hittade en snarlik, i design, som funkar perfekt för mina behov, den har dock också fått nytt utseende som jag inte gillar designmässigt så jag har AIMP ver 3.60 som även spelar upp ljudet från musikvideos (skippar video uppspelningen), vilket är resurssnålt och funkar ihop med spel.

...för att återkoppla till winamp fanns det massa kul coola tilllägg till den som jag saknar, det kändes så rätt att få till winamps utseende efter att finjusterat tusen inställningar. <3

Permalänk
Medlem

Körde Winamp förr och det fungerade bra på den tiden men nu jag kör också med lossless och har ett betydligt större musikbibliotek. Kör Musicbee och Foobar2000 på PC och Swinsian på Mac.