Fortnite - går inte skapa en ny användare efter ban

Permalänk

Fortnite - går inte skapa en ny användare efter ban

Hej,

Jag är mamma till en 12-åring som fått sitt konto bannad av Epicgames. Vi håller på med et längre support ärende vid Epic games support då vi menar att denna ban är felaktig och just nu pågår en undersökning och ärendet har eskalerats. Tydligen finns det en del andra drabbade barn men behandlingstiden innan kontot blir upplåst igen verkar vara lång och vi är inte säkra på att få medhåll i klagomålet heller.

Vi har testat att skapa et annat konto på samma dator men även det blir bannad direkt.
Är det någon här inne som har liknande erfarenheter och som lyckats lösa det? Hur får man lov att skapa et nytt konto som kan användas fram tills support ärendet är löst.

Dom första veckorna såg jag inget problem med att han var helt utan spelet och han har hanterat det bra och haft tålamod. Då tänkte vi alla ihop att det snart skulle lösa sig med hjälp av supporten.
Tyvärr har det utvecklat sig väldigt tråkigt. Alla hans kompissar spelar Fortnite och ingen vill spela något annat på eftermiddagarna och nu är han utan för och känner sig väldigt ensam. Jag vill gärna hjälpa honom så han kan spela igen.

Det låter helt sjukt att et spel avgör om du kan vara med i kompisgänget men tyvärr har det visat sig vara precis så och jag ser inte hur vi skal kunna ändra på det (är ytterst tveksam till att det går).

Tack i förväg
Hälsningar
En mamma som försöker hjälpa

Permalänk

Hej! Är det så att ni har blivit IP bannade? Isåfall tror jag man kan stänga av routern i cirka 10-30 sekunder och sedan starta den igen så får man en ny. Vet ej om detta kommer funka man kan alltid vara värt att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Hej! Är det så att ni har blivit IP bannade? Isåfall tror jag man kan stänga av routern i cirka 10-30 sekunder och sedan starta den igen så får man en ny. Vet ej om detta kommer funka man kan alltid vara värt att testa!

Nu vet jag inget om vilken teknik fortnite använder för att banna spelare men hålls inte en IP adress mycket längre än så? Några dagar åtminstone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Hej! Är det så att ni har blivit IP bannade? Isåfall tror jag man kan stänga av routern i cirka 10-30 sekunder och sedan starta den igen så får man en ny. Vet ej om detta kommer funka man kan alltid vara värt att testa!

Detta, eller ta kontakt med bredbandsleverantör och be om en ny IP. Det beror på hur er leverantör arbetar.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de bannar men är nog på IP adress eller Mac adress (nummer till din bostad respektive datorns nätverkskort). Båda dessa går att ändra för att komma runt banns men tror tyvärr att det ligger utanför din komfortnivå. Kan bli en del tekniskt pillande.

Varför tror ni förresten att han är oskäligen bannad? Ni måste inte svara men en blir ju nyfiken på vad som hänt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Låter som att de har utfärdat en hårdvaru-ban för fusk. På deras Twitter skriver dom att de har haft falska positiva sådana här och att de jobbar på att lösa dessa problem.

Efter att ha googlat lite så föreslår en del att ominstallera windows för att kunna skapa ett nytt konto. Föreslår dock att öppna en ny ticket hos support.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma-gamer:

Hej,

Jag är mamma till en 12-åring som fått sitt konto bannad av Epicgames. Vi håller på med et längre support ärende vid Epic games support då vi menar att denna ban är felaktig och just nu pågår en undersökning och ärendet har eskalerats. Tydligen finns det en del andra drabbade barn men behandlingstiden innan kontot blir upplåst igen verkar vara lång och vi är inte säkra på att få medhåll i klagomålet heller.

Vi har testat att skapa et annat konto på samma dator men även det blir bannad direkt.
Är det någon här inne som har liknande erfarenheter och som lyckats lösa det? Hur får man lov att skapa et nytt konto som kan användas fram tills support ärendet är löst.

Dom första veckorna såg jag inget problem med att han var helt utan spelet och han har hanterat det bra och haft tålamod. Då tänkte vi alla ihop att det snart skulle lösa sig med hjälp av supporten.
Tyvärr har det utvecklat sig väldigt tråkigt. Alla hans kompissar spelar Fortnite och ingen vill spela något annat på eftermiddagarna och nu är han utan för och känner sig väldigt ensam. Jag vill gärna hjälpa honom så han kan spela igen.

Det låter helt sjukt att et spel avgör om du kan vara med i kompisgänget men tyvärr har det visat sig vara precis så och jag ser inte hur vi skal kunna ändra på det (är ytterst tveksam till att det går).

Tack i förväg
Hälsningar
En mamma som försöker hjälpa

Skrivet av Sturesson:

Hej! Är det så att ni har blivit IP bannade? Isåfall tror jag man kan stänga av routern i cirka 10-30 sekunder och sedan starta den igen så får man en ny. Vet ej om detta kommer funka man kan alltid vara värt att testa!

Skrivet av mmarks:

Nu vet jag inget om vilken teknik fortnite använder för att banna spelare men hålls inte en IP adress mycket längre än så? Några dagar åtminstone?

Skickades från m.sweclockers.com

En mac-låsning håller längre än 10-30 sekunder som påpekats, hur lång är olika men 1 dag är inte ovanligt, 8h är också rätt vanligt, så kan räcka med att stänga av över natten.
I annat fall kan man även gå in i routern och klona sin dators mac adress, då får man också en ny IP.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@Sturesson: Tack för tipset. Vi tror inte det endast är en IP ban för även på et annat netvärk blev en ny användare bannat direkt. Men Epic säger ju inte vad det är för typ av ban heller.
Vi har dock testat att stänga av routern under en hel nat men vi fick inget nytt IP nummer tyvärr. Telia säger att det inte är säkert det funkar och de kan ej heller delge en ett nytt IP.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vet inte hur de bannar men är nog på IP adress eller Mac adress (nummer till din bostad respektive datorns nätverkskort). Båda dessa går att ändra för att komma runt banns men tror tyvärr att det ligger utanför din komfortnivå. Kan bli en del tekniskt pillande.

Varför tror ni förresten att han är oskäligen bannad? Ni måste inte svara men en blir ju nyfiken på vad som hänt

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har naturligtvis som ansvarriga föräldrar frågat ut honom och bett honom vara ärlig. Sagt att man kommer längst med ärlighet. Gjort det klart att han inte vinner något på att vara uärlig i det här fallet. Han brukar inte ljuga för oss. Han är ytterst välanpassad och ansvarsfull i allt han tar sig till. Vi har helt enkelt inga skäl att tro att han ljuger om detta. Han har verkligen gransket allt han gjort för att försöka komma på vad det kan vara men kan inte komma på varför.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

En mac-låsning håller längre än 10-30 sekunder som påpekats, hur lång är olika men 1 dag är inte ovanligt, 8h är också rätt vanligt, så kan räcka med att stänga av över natten.
I annat fall kan man även gå in i routern och klona sin dators mac adress, då får man också en ny IP.

Tacks för tips
Vi har testat avstängning av routern under en natt men IP'n ändrades inte. Telia säger att det inte är säkert att man får en ny IP vid avstängning. Vi kanske får testa med ett dygn.

En fråga till ditt andra förslag - hur gör man det? Är det svårt?

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Låter som att de har utfärdat en hårdvaru-ban för fusk. På deras Twitter skriver dom att de har haft falska positiva sådana här och att de jobbar på att lösa dessa problem.

Efter att ha googlat lite så föreslår en del att ominstallera windows för att kunna skapa ett nytt konto. Föreslår dock att öppna en ny ticket hos support.

Också testat men det fungerade inte heller. Finns redan et eskalerat ärende hoss deras support men enligt andra som blivit felaktigt bannade har det tagit upp till 3 månader innan bannen lyfts - lång tid för en 12-åring som känner sig utan för
Vill så gärna hjälpa honom så han i alla fall kan spela från et annat konto under tiden.

Permalänk
Medlem

Kanske kan testa internetdelning med en mobiltelefon först för att se om det hjälper med annat IP

Permalänk

@tjabo: Han har testat från et annat IP då han var hos en kompis men även den användaren blev bannad direkt. Så det räcker inte med annat IP tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om det är så sjukt läge att ungarna i 12-års ålder blir utfrysta för att de inte kan/får spela ett visst spel, då är det ta mig tusan förälderns ansvar att samla övriga föräldrar och ta ett ordentligt snack. Samt att sluta curla barnen och införa lite förhållningsregler!

//Pappa till en 12-åring som inte får använda datorn före 19:00

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Otori:

Om det är så sjukt läge att ungarna i 12-års ålder blir utfrysta för att de inte kan/får spela ett visst spel, då är det ta mig tusan förälderns ansvar att samla övriga föräldrar och ta ett ordentligt snack. Samt att sluta curla barnen och införa lite förhållningsregler!

//Pappa till en 12-åring som inte får använda datorn före 19:00

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det fel att världen ser ut så här i dag. Vi har alltid haft et strikt förhållningssätt till spel, hur mycket man får spela, vad man får göra i spel, vilka spel osv. Bara en sådan sak som åldersgränser vilket vi upprepade gånger försökt lyfta t.ex. att barn inte ska spela vuxenspel. Men tyvärr är det inte många som är beredda att at göra någonting åt det. Tyvärr tror jag inte jag kommer någonstans med att lyfta det i klassen.

Permalänk
Medlem

Varför blir han bannad igen om han använder en annan dator någon annanstans?
Använder han samma namn? Email? Något är det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Varför blir han bannad igen om han använder en annan dator någon annanstans?
Använder han samma namn? Email? Något är det...

Skickades från m.sweclockers.com

Bärbar dator som togs med till kompisen?

Permalänk
Medlem

Min misstanke är att han fuskat. Laddat ner en liten app som hjälper honom sikta bättre eller så. Oskyldig handling i sig, men leder till ban direkt.

I övrigt, vad är åldersgränsen på fortnite? Hög antar jag då det endast går ut på att skjuta döda o lemlästa sina motspelare. Sen att man gör det i orangea zebrakalsonger borde ju inte ta bort allvaret från handlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min misstanke är att han fuskat. Laddat ner en liten app som hjälper honom sikta bättre eller så. Oskyldig handling i sig, men leder till ban direkt.

I övrigt, vad är åldersgränsen på fortnite? Hög antar jag då det endast går ut på att skjuta döda o lemlästa sina motspelare. Sen att man gör det i orangea zebrakalsonger borde ju inte ta bort allvaret från handlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Pegi 12 om jag inte är ute och cyklar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad händer om han skapar ett konto på sin kompis dator, i hans nätverk, för att sedan logga in på det på sin egen dator?

Permalänk
Skrivet av Mamma-gamer:

Hej,

Jag är mamma till en 12-åring som fått sitt konto bannad av Epicgames. Vi håller på med et längre support ärende vid Epic games support då vi menar att denna ban är felaktig och just nu pågår en undersökning och ärendet har eskalerats. Tydligen finns det en del andra drabbade barn men behandlingstiden innan kontot blir upplåst igen verkar vara lång och vi är inte säkra på att få medhåll i klagomålet heller.

Vi har testat att skapa et annat konto på samma dator men även det blir bannad direkt.
Är det någon här inne som har liknande erfarenheter och som lyckats lösa det? Hur får man lov att skapa et nytt konto som kan användas fram tills support ärendet är löst.

Dom första veckorna såg jag inget problem med att han var helt utan spelet och han har hanterat det bra och haft tålamod. Då tänkte vi alla ihop att det snart skulle lösa sig med hjälp av supporten.
Tyvärr har det utvecklat sig väldigt tråkigt. Alla hans kompissar spelar Fortnite och ingen vill spela något annat på eftermiddagarna och nu är han utan för och känner sig väldigt ensam. Jag vill gärna hjälpa honom så han kan spela igen.

Det låter helt sjukt att et spel avgör om du kan vara med i kompisgänget men tyvärr har det visat sig vara precis så och jag ser inte hur vi skal kunna ändra på det (är ytterst tveksam till att det går).

Tack i förväg
Hälsningar
En mamma som försöker hjälpa

IP-ban

Permalänk
Medlem

Ban verkar vara maskinbaserade och då spelar IP inte någon roll. Beroende på vilket hwid de går efter så är väl en helt annan PC lösningen. Kan ju prova att byte moderkort och diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Travhäst: Det är mest troligt en HWID-ban eftersom han kan inte göra konton hos sina kompisar heller.

Och det sägs att fortnite även hwid-bannar. Känns som att fusk är inblandat när det kommer till en HWID-ban men endast spekulationer dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma-gamer:

Tacks för tips
Vi har testat avstängning av routern under en natt men IP'n ändrades inte. Telia säger att det inte är säkert att man får en ny IP vid avstängning. Vi kanske får testa med ett dygn.

En fråga till ditt andra förslag - hur gör man det? Är det svårt?

Nej det brukar vara rätt lätt, rätt säker att det går även på routern ni får från Telia om det är den ni använder.
Vad är det för modell på routern? Står på undersidan om du är osäker.

Verkar vara väldigt olika beroende på router, kolla om du har någon avancerat flik och sen wan under det.
Sen står det nog antingen mac eller klona mac, eller liknande.
Ibland finns det en knapp för att klona datorns mac, ibland får man ta reda på den själv.
Då gör du så här:
1. Tryck "windows knapp" + "R"
2. Skriv "cmd"
3. Tryck "enter"
4. Skriv "ipconfig /all"
5. Leta upp sektionen som heter nånting med Ethernet. Ex. "Ethernet adapter Ethernet"
6. I Ethernet sektionen letar ni reda på Fysisk adress eller Physical Address, beroende på om Windows är på Svenska eller engelska.
Windows 10:
7.1 Markera alla tecken efter kolon, det är 12 tecken + 5 bindestreck, uppdelade i par med bindesteck mellan. Ex: AB-CD-EF-12-34-56 (Trolgien mer blandat av bokstäve och siffror)
7.2 Högerklicka när alla 12 tecken + bindestreck är markerade med vit bakgrund.
Windows 7/8/8.1:
7.1 Högerklicka i den svarta rutan och välj markera.
7.2 Markera alla tecken efter kolon, det är 12 tecken + 5 bindestreck, uppdelade i par med bindesteck mellan. Ex: AB-CD-EF-12-34-56 (Trolgien mer blandat av bokstäve och siffror)
7.3 Högerklicka när alla 12 tecken + bindestreck är markerade med vit bakgrund.
8. Klistra in det du kopierat i ett textdokument, kontrollera att det är samma som stod i den svarta rutan.
9. Klistra in dessa tecken i din router för att bestämma mac på routern (klona mac står det ibland).

Lycka till, skriv igen om du behöver mer hjälp.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Här är lite mer info: https://www.reddit.com/r/FortNiteBR/comments/7qjw5l/details_o...

Som många skriver verkar det vara hårdvara som blir bannat.

Möjligt att det går att spoofa sin mac-adress med "Technitium MAC Address Changer" om det nu är mac-adressen de identifierar hårdvaran med.

Hoppas att deras support kan hjälpa er.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma-gamer:

@tjabo: Han har testat från et annat IP då han var hos en kompis men även den användaren blev bannad direkt. Så det räcker inte med annat IP tyvärr.

Var det samma dator som han använder hemma?
Då kan det antingen vara så att han har något på datorn som han inte ens vet om är ett fusk som gör att han blir bannad direkt (visste han om det bör han ha tagit bort det från datorn)
Eller som tidigare nämnt en "hårdvaruban" - då måste man skaffa en ny dator... alternativt byta moderkort, om det nu inte är en laptop han använder då vette tusan om man kan göra något

Permalänk
Medlem

Men bannar Epic verkligen på hårdvarunivå för fusk direkt? Får man inga varningar som han måste ha ignorerat först?

Det känns orimligt. Antingen är det ett fel, eller så har han fuskat och ignorerat varningar eller så är det en tillfällig ban (men då borde den ha lyfts vid det här laget).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

epic games verkar köra hårt med bans och stämningar
https://gamerant.com/fortnite-youtube-lawsuit-cheat-mod/

verkar enklast att låna en dator tills hans ban upphör.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Får man inget mail eller så där det står beskrivet varför man är bannad?

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men bannar Epic verkligen på hårdvarunivå för fusk direkt? Får man inga varningar som han måste ha ignorerat först?

Det känns orimligt. Antingen är det ett fel, eller så har han fuskat och ignorerat varningar eller så är det en tillfällig ban (men då borde den ha lyfts vid det här laget).

/hulle.

Ska man få en ajabaja varning om man fuskar? SKärp dig, ban direkt och bort med skräpet.