Permalänk
Medlem

Är det nån vits med att köra Cat 6a ut till garaget? Leker med tanken om man skulle skaffa ett rackskåp med nåt trevligt innehåll i framtiden.

Skulle tro att resten av min LAN uttag inne bara är vanlig cat 6.

Permalänk
Medlem

@Vituraz: Japp den ligger i markrör.

Kollar in på Kjell & Co och de har ju både solid och mjuk oskärmad - men kanske bättre med den jag länkade och köra den till både inne och ute?

Permalänk
Medlem

Betydligt billigare på Kejll inser jag. Räknar jag högt behöver jag 20 meter för utomhus och 20 inomhus.

Permalänk
Medlem

Jag har billig Malmbergs Cat5e installationskabel för inomhusbruk dragen 2m under mark som ligger i 25mm PEM-rör som det är lite såpvatten i efter att jag drog i fler nätverkskablar i efterhand, ca 30 meter, legat där i 10-12 år, går öppet oskyddat några meter på husväggen, fungerar ännu och inget fel på isoleringen, så det är inte superkritiskt att använda utomhuskabel om det inte ska hålla i evighet, troligen så vill man byta till fiber eller ännu bättre kabel innan kabeln är slut.

Drog även samma typ av kabel mellan två hus hos morsan på en wire för minst 13 år sedan och den håller än idag.

Är kabeln skyddad mot solljus och ligger i en slang som inte blir full i vatten så skulle jag nog köpt en rulle inomhus installationskabel och dragit överallt.

Cat 5e klarar 1Gbit upp till ca 150m
Cat 6 klarar 10Gbit upp till 55m
Cat 6a klarar 100bit upp till 100m
Så du klarar dig troligen med Cat 6.

Men vill du känna dig säker för egen del så kör med utomhuskabel där det krävs, dock kan de vara styvare och grövre så att ha två tre kablar som ska in i ett infällt uttag kan bli lite motsträvigt att få på plats ifall du kör med utomhuskabeln överallt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Det här är ju en djungel. 😄

Jag är med på skillnaden mellan installationskabel och patchkabel! Tack alla för bra och tydlig info.

Egentligen finns det ju ingen vits med att köra keystone mellan hus och garaget. En switch står ju i respektive ände. Sätter jag hanar på den kabeln jag har kan jag köra direkt mellan switcharna.

I min värld blir keystone bara en extra grej som jag inte behöver eller? Menar alltså hus till garaget.

Dessutom om jag byter till installationskabel hus till garaget ska jag väl ha en installationskabel för utomhusbruk?

Däremot i garaget är det en vits med installationskabel och keystone för där ska nätverket gå till två infällda uttag. Ett av fem ska bara ha RJ45 medan det andra ska ha hdmi plus 2 x RJ45.

När det gäller det uttaget med bara RJ45 kan jag då använda ett nätverksuttag istället för keystone ?
Nån fördel / nackdel? Gissar att det är installationskabel oavsett keystone ram eller nätverksuttag.

Solid vs mjuk - här är jag inte med riktigt? Jag tänkte köpa 25 meter UTP mjuk för användning inne i garaget - är jag fel ute då?

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt sett kör man fasta uttag (med rätt kabel) för att det ska bli en fast installation som håller länge. Det blir snyggare ifall man i framtiden inte vill använda uttaget istället för att ha en kabel som hänger löst. Samt att man lättare kan dokumentera installationen. I ditt fall när du redan har dragit i kabeln, sätt på rj45 kontakter och kör. Det kommer inte gå sönder på minst 10 år ändå och som det ser ut nu kommer du alltid ha kabeln ansluten.

Om kabeln inte utsätts för solljus, väder och vind behöver man inte utomhuskabel heller.

Fördelen med keystone är att de finns som verktygslösa och kan sättas i vilka ramar som helst. Vanliga uttag som har plintarna i sig vid köp kräver kroneverktyg och är lite bökigare att installera och ger lite mindre valmöjligheter med designen. Det är installationskabel som används oavsett

Du ska ha solid kabel, enkardelig kabel för fast installation om du sätter uttag. Mjuk kabel låter som flerkardelig kabel som det är tänkt att crimpas rj45 kontakter på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Keystone....

Du verkar fortfarande tro att Keystone är en kontakt eftersom du på flera ställen formulerar dig så, Keystone är ett system för att fästa (olika) kontakter i ett "standardhål"
Fördelarna är tex att man kan fästa önskad kontakt på en kabel innan man fäster kontakten i keystonhålet, det kan ju ibland vara väldigt bökigt att koppla in en kabel på plinten och då kan man ibland få betydligt mer arbetsutrymme än om man kopplar direkt i en dosa.
En annan fördel är att man ganska lätt kan byta kontakttyp om man vill det, hela fästramen behöver inte bytas utan man snäpper bara ur det man tar bort och snäpper i det man byter till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag är med.

Bör jag köpa 2 olika kablar?

1. Installationskabel utomhus oskämad
2. Installationskabel inomhus oskämad

Eller finns det nån prisvärd kabel till både och. Tänker att jag i så fall kan köpa en rulle (100 meter) så kan jag sätta några extra uttag även nere i garaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Jag tror jag är med.

Bör jag köpa 2 olika kablar?

1. Installationskabel utomhus oskämad
2. Installationskabel inomhus oskämad

Eller finns det nån prisvärd kabel till både och. Tänker att jag i så fall kan köpa en rulle (100 meter) så kan jag sätta några extra uttag även nere i garaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Utomhuskabeln avger giftiga gaser vid brand så den bör inte dras nån längre sträcka inomhus, om du monterar vägguttag direkt där den passerar in i huset så beror det ju på om du ska dra vidare en fast installation eller en patch beroende på hur långt du ska inne i byggnaden.

Inomhuskabel är inte fukt och uvsäkrad så isoleringen bryts ner och ledarna oxiderar mycket snabbare om de används utomhus eller egentligen på alla ställen med annat än normalt torrt inomhusklimat utan direkt solsken.
Om du väljer fel typ av delar så får du helt enkelt kortare livslängd på installationen men det går ju inte att säga nått exakt om hur den funkar bara att det på sikt blir mycket större risk för problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag osäker om jag vågar dra ut den patchkabel som sitter där. Det var tydligen ett helvete att få igenom den pga att markröret låg konstigt.

Skrik inte nu men den ligger också ihop med elkabel (jag chansar) vilket gör att den kan ha tvinnat sig.

Detta gör att jag tvingas leva med den som är dragen. Skulle dock vilja få på uttag på den. Får väl försöka och funkar det ej så får jag sätta hanar på den istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Nu blir jag osäker om jag vågar dra ut den patchkabel som sitter där. Det var tydligen ett helvete att få igenom den pga att markröret låg konstigt.

Skrik inte nu men den ligger också ihop med elkabel (jag chansar) vilket gör att den kan ha tvinnat sig.

Detta gör att jag tvingas leva med den som är dragen. Skulle dock vilja få på uttag på den. Får väl försöka och funkar det ej så får jag sätta hanar på den istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte skrika men du bör veta att det troligen är olagligt att dra nätverkskabeln tillsamman med elkablar pga säkerhetskraven för elinstallationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Nu blir jag osäker om jag vågar dra ut den patchkabel som sitter där. Det var tydligen ett helvete att få igenom den pga att markröret låg konstigt.

Skrik inte nu men den ligger också ihop med elkabel (jag chansar) vilket gör att den kan ha tvinnat sig.

Detta gör att jag tvingas leva med den som är dragen. Skulle dock vilja få på uttag på den. Får väl försöka och funkar det ej så får jag sätta hanar på den istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående el och data i samma rör https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor...

Jag har själv uttag satta på patchkabel och de fungerar 10 år efter att de gjordes. Men det finns inga garantier och jag rekommenderar att göra rätt. Men samtidigt tycker jag inte att man behöver krångla till det för mycket och göra om eller lägga ut onödigt med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@fragwolf: Inte för att vara den, men det är ganska dumt.
Alla kablar har användningsområden. Solida ledare (enkardeliga) är till för fasta installationer där kabeln inte rör på sig.
Alla fast installerade kontakter är gjorda att fungera med dessa. Denna kabel är stabilare under längre tid såvida du inte skadar den dvs.

Patchkabel, eller flerkardelig kabel, är mjukare och flexiblare för situationer där kabeln rör sig - dator till väggutag tex. Dessa kablar BÖR och SKA inte användas tillsammans med fast installerad termination då dessa inte är gjorda för denna kabel. Tänk LSA-plintar, där ska kabeln/tråden/ledaren mellan två metalbläck (ett V eller U) och då kommer inte patchkabel funka bra.

Samma gäller för installationskabel i RJ45 kontakter, dessa kontakter är designade för patchkabel och metall-stiften är formade som M (fast sett från sidan) där benen i M'et går ner mellan kardelerna i tråden, genom plasten. Kör man med installationkabel kommer inte M'et penetrera kabeln och bara ligga mot kontakten, om den ens gör kontakt. Då får man problem med glappa kablar och långsiktigt kommer kontakten garanterat fallera.

Mm vet, men eftersom det var diskution om att köpa installationkabel och TS tittat på flertrådiga så ville jag bara informera TS om vad hen för titta efter.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag hade (och har) dragit fiber mellan garaget och huset så slipper du oroa dig över ev. störningar på vägen ut/in och i marken

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Angående el och data i samma rör https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor...

Jag har själv uttag satta på patchkabel och de fungerar 10 år efter att de gjordes. Men det finns inga garantier och jag rekommenderar att göra rätt. Men samtidigt tycker jag inte att man behöver krångla till det för mycket och göra om eller lägga ut onödigt med pengar.

Låter bra. Gissar att det är uttag som installerad med verktyg? Och inte den sorten som är verktygsfria.

Har köpt installationskabel för resten av nätverkar i garaget. Men patchkabeln får bli kvar. Det är för svårt att dra igenom en annan kabel pga böjar på markröret. Så jag får gilla läget och koppla med det jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Låter bra. Gissar att det är uttag som installerad med verktyg? Och inte den sorten som är verktygsfria.

Har köpt installationskabel för resten av nätverkar i garaget. Men patchkabeln får bli kvar. Det är för svårt att dra igenom en annan kabel pga böjar på markröret. Så jag får gilla läget och koppla med det jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är uttag för kroneverktyg. Fast vi körde med flat skruvmejsel och avbitare vilket heller inte rekommenderas. Tror dessutom att uttagen var begagnade. Men det håller ännu.

Nu har vi dragit patchkabel med färdiga kontakter till något ställe och kör vertygsfria till något rum med installationskabel. Lite blandad kompott.

Aldrig gillat att klämma kontakter på kabeln, tar tid eller är jag för noga kanske. Enklare att sätta verktysfria don och en halvmeter färdig patchkabel de gånger man inte sätter uttag.

Inte så snyggt i nätverksgarderoben men det fungerar och det har varit billigt. Alltså inget skolboksexempel.