Apple lurar kunder på reparationskostnader ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Sluta klaga. Såg på dom första 3 minuterna och allt dom sa var att dom måste reparera alla skador som dom hittar, och att anledningen till att reparationen av datorn blev så dyr var för att den hade vattenskador. Ingen vettig officiell verkstad (oavsett märke) skulle låta dig göra halva reparationer och ge en garanti på produkten när du hämtar det. För att undvika tjafs kan jag definitivt se varför dom gör som dom gör. Det är inget fel med detta.

*** raderat *** Rätt korkat att kategoriskt uttala sig utan att ha hel bilden klar för sig. I inslaget framkommer det att det inte rör sig om en vattenskada utan ett böjt stift samt att Apple inte ens genomför en ordentlig felsökning i syfte att faktisk utröna vad som är fel för att slippa byta en massa onödiga saker. Dessutom har man fånigt höga reservdelspriser och servicekostnader i syfte att mer eller mindre tvinga på kunder ett ny dator i stället. Det är inte seriöst. Detta inslag är bara ETT i raden av exempel - om du nu inte begrep det?

P.S. Vattenskador SYNS och KAN i många fall repareras.

§ 1.2
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jag är klyven.

Å ena sidan tycker jag det är tråkigt att det är svårt att uppgradera och repearera själv.

Å andra sidan så verkar apples maskiner hålla länge. Får intrycket av att många har sina apple enheter väldigt länge. Min iphone 5s är ex väldigt rapp, särskilt efter nya ios uppdateringen

Skickades från m.sweclockers.com

Även min äldre LG G3 är rapp än idag med det äldre MM 6.0 Android.

Roliga är att jag kan byta mitt batteri på telefonen själv, utan större svårigheter om man jämför med din iPhone 5s.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Bifogar en länk till Rossmans kanal för er som inte känner till hans arbete.
https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

https://www.youtube.com/watch?v=_hYHwkIuEMo

Exakt det Louis säger är det jag känt i så många år, det är inte produkterna jag klagar på utan företaget och speciellt användarna som skyddar ett företag vars främsta syfte är att tömma din plånbok så mycket de bara kan, som majoriteten av alla företag där ute med konsumentprodukter.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Låter ju ganska rimligt. Arbetar ni med företag? Skulle kunna tänka mig att dom kanske är mer förstående när man ger dom ett nej.

Menar bara att om pappret har ändrat färg så finns det en chans att den är vattenskadad, och eftersom att en vattenskada kan gömma sig eller till och med inte ha någon påverkan på en varas funktionalitet så kan jag förstå att dom tar det säkra före det osäkra; Framför allt om dom har en image av att dom fixar problemet, oavsett vad det är, om man lämnar in det. Äger själv inga Apple produkter då varken kvalité eller prestanda är tillräckligt bra för vad du får betala, jag är ingen Apple-apologist, men jag ser inga problem med att dom arbetar som dom gör. Känns bara som att folk som klagar på detta graspig at straws (hur översätter man detta?), lite som om dom egentligen vill klaga över något annat men att detta blir outletten.

Mest privatpersonen men även företag.

Men som jag sa, jag skulle aldrig gå efter en bit papper för att avgöra om en produkt är vätskeskadad eller inte.

Har samma princip gällande sprucka displayer.
Om en kund kommer en med en telefonen där displayen t.ex är svart/flimrar men man ser inga sprickor. Jag vet att denna är sprucken och sprickorna kommer komma fram när jag ska öppna den men om den inte har några synliga sprickor vid inlämning så kan jag ju inte säga till kunden att betala för att den kommer att spricka när vi väl öppnar den.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om ni missförstått vad det hela verkligen handlar om eller om ni är fanbois med inbyggd resistens mot befogad Apple-kritik..? Alla-andra-gör-kortet dyker upp lite för ofta och utan eftertanke... Hur som handlar den pågående debatten INTE om att företag vill kränga nya saker, för det vill alla och det är ingen hemlighet.
Problemet är hur långt Apple har varit villiga att gå för att försvåra och i vissa fall omöjliggöra att garanti- och serviceåtaganden kan utföras av oberoende serviceföretag eller privatpersoner till en grad som saknar motstycke idag. Vilket också föranledde det civilrättsliga åtal som Apple - denna gång - lyckligtvis förlorade.

Se gärna flera av Louis Rossmans inlägg på YT för en djupare förståelse. Nu, för att sammanfatta lite av problematiken:

- Vilken annan tillverkare limmar fast batteri, ssd och grafikkort utan egentlig anledning?
- Vilken annan tillverkare kräver digital certifiering med Apples egna instrument vid byte av komponenter som skärm?
- Vilken annan tillverkare hotar med rättsliga åtgärder mot 3:e-partsreparatörer om de parallellimporterat reservdelar?
- Vilken annan tillverkare hotar med rättsliga åtgärder mot 3:e-partsreparatörer om de inte pillar bort klistermärket på reservdelarna?
- Vilken annan tillverkar lägger in mjukvarulås i sina produkter för att förhindra och försvåra byte av reservdelar?
- Vilken annan tillverkare vägrar lämna ut betydelsen av hårdvarufelkoder?
- Vilken annan tillverkare förbjuder auktoriserade återförsäljare att sälja lösa reservdelar?
- Vilken annan tillverkare tvingar konsumenter att också skicka in fungerande CPU och minnesmoduler vid byte av defekt systemkort?

and the list goes on....

Jag har utövat flera av ovan punkter med HP och Lenovo-produkter utan problem. Visst är vissa prylar ibland utprisade men jag har åtminstone aldrig blivit nekad reservdelar eller nödvändig information - till motsats av Apple. Så nog är Apple unika alltid, som alltid!

Roligt att bli kallad för en Apple fanboy då jag har haft både exklusiva datorer och mobiler sedan 1980 talet, smartphone med internet på 90 talet och jag har under denna tid ägt 0st appleprodukter av något slag. Och de närmsta 30åren funderar jag på av köpa 0st Appleprodukter, så jag är väl ett typexempel på en Applefanatiker som inte ens kollar på andra märken. Btw min arbetslaptop med utrustning kostar över 40 000kr och ändå får anses vara premium så att pengarna hade räckt till en Apple-produkt om jag hade viljat.

Nå Apple gör produkter i en viss kategori, där produkter i denna kategori brukar vara svåra att laga, det är inte heller på något sätt ovanligt med olika lås som innebär att man måste ha original produkter. Mest kändast måste väl detta vara skrivare? Undra försten vad det kostar att laga en Surface book? Troligen som en Apple-dator.

Min senaste mobil kostade över 5000kr och den är ett helskotta att ens byta batteriet på, displayen svindyr och detta visste jag om men accepterade. Min nästa mobil lär få fingeravtryckläsare bakom skärmen, vilket innebär ännu kostsamt.

Jag tycker inte Apple är unika med det, snarare är problemet idag att de har blivit ett statusmärke, precis som vissa kläder är. Detta med att man betalar för märket gör Apple ett väldigt oattraktivt val för mig. Att jag sedan ogillar produkterna när jag testar dem gör en saken bättre. Jag vet ej hur många iPad Pro jag nästan har slagit sönder ur vrede.

*edit*
Det tråden berör är dagens slit och släng. Konsumenthårdvaror går emot att bli detta, det finns knappt en enda vettig mobil att köpa idag där batteriet är enkelt att byta, i princip ingen bryr sig.
Där jag själv tar med detta i valet och jag köper ofta en billigare produkt för detta. Som laddbar borrmaskin, de dyrare är bättre, men man kan tappa den etc. Då köper jag en billigare och byter oftare för att de ej så lätt går att laga. -Ja vet, det finns jättebra lim.

Permalänk
Medlem

Något att tänka på att det är alltid de missnöjda kunderna som skriker mest oavsett vad det handlar om. Man kan garanterat göra en likadan tråd om något annat företag också. Tycker det alltid är viktig att vara källkritisk och sen jämföra försäljningssiffror med antal service ärende för produkten.
Sen är det såklart tråkigt och väldigt dåligt oavsett företag när det går som för tex Linus med hans imac pro. I apples situation med att man betalar väldigt mycket för en produkt men inte får extra bra support i alla lägen känns dåligt.
Personligen har jag bara bra erfarenheter utav de gånger jag behövt använda mig utav apples support. Servicar går snabbt, känns proffisgt och är tydlig. Som jämförelse så hade jag en htc mobil på lagning i två veckor utan att få någon info om vad som hände om jag själv inte jaga dem efter info.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har man följt personer som Louis Rossman som reparerar elektronik så vet man allt om Apple. Kan varmt rekommendera att lyssna vad han har att säga om Apple, han har hängt med ett tag. Inte nog med deras allvariga konstruktionsfel, buggar som brickar iPhones .men faktum att de inte åtgärdar de tills nästa generation och framförallt LJUGER och låtsas som att allt är DITT fel är sorgligt för ett företag som tjänar miljarders kronor.

Det är lite vidrigt, senast ville ha betalt €900 för en Apple Air som inte kunde starta PRECIS som i videon. Varenda gång behövs det att man byter ut hela logikkortet (lol?) (och MIN gamla får gå till någon annan), när det hade räckt att byta ut någon enstaka komponent i en PC. Lägg på arbetskostnad, byte av chassi (Apple reparerar 'allt', även sånt som inte behövs). D.v.s topcase som innebär hela chassit, och i framtiden troligtvis tangentbordet också.

D.v.s. går en Mac sönder är det lika bra att köpa en ny. Apple Protection Plan är inte heller en lösning för den täcker inga skador eller liknande. Nu har en tangent slutat att fungera på en MacBook Pro som vi köpte in för 30.000kr för att den har den usla fjärilsmekanismen där minsta hårstrå kan förstöra funktionaliteten. Jag gillar produkterna, jag gillar bara inte hur Apple behandlar sina kunder.

Här är det värsta dock - Apple håller på att jagar butiker som inte är auktoriserade som kan reparera din dator billigare genom att faktiskt göra ett bättre jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

Har man följt personer som Louis Rossman som reparerar elektronik så vet man allt om Apple. Kan varmt rekommendera att lyssna vad han har att säga om Apple. Inte nog med deras allvariga konstruktionsfel, men faktum att de inte åtgärdar de tills nästa generation är sorgligt för ett företag som tjänar miljarders kronor.

Det är lite vidrigt, senast ville ha betalt €900 för en Apple Air som inte kunde starta PRECIS som i videon. Varenda gång behövs det att man byter ut hela logikkortet (och MIN gamla får gå till någon annan), när det hade räckt att byta ut någon enstaka komponent. Lägg på arbetskostnad, byte av chassi (Apple reparerar 'allt', även sånt som inte behövs). D.v.s topcase som innebär hela chassit, och i framtiden troligtvis tangentbordet också.

D.v.s. går en Mac sönder är det lika bra att köpa en ny. Apple Protection Plan är inte heller en lösning för den täcker inga skador eller liknande.

Fast vilket märke är annorlunda? Det är lätt att säga att det är bara böja tillbaka en pinne eller något men de måste lämna ut en garanti på jobbet.

Min uppfattningen att köpa överlyxade elektronik-produkter är grundfelet. Istället för Macbook Air köp en laptop för halva priset där man får funktioner som fullhd på köpet. Om denna dator för halva priset strular efter garantin så släng skiten och köp en ny.

Det jag anser är premium med Apple är priset. Arbetar man med lite schyssta laptops som ofta kostar 50% mer än en Macbook Pro så inser man vad premium är för något, när det gäller tillbehör, uppbyggnad för reparation, utbyggnad, support etc.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Fast här är grejen, mitt företag har vid flera tillfällen skickat in Lenovo datorer med trasiga skärmar och allt möjligt. Totalkostnadaden för modekortsbyte och arbete = 3000kr. Vi skickar in en samsungpadda med skärm som slocknar. Vad gör dem? Jo, byter sladden mellan LCD och moderkort. Totalkostnad ca. 2000kr. Jag påstår inte att det är billigt eller "värt det" men varenda gång det kommer till Apple så kostar det lika mycket att reparera som att köpa en ny. Jag har fakturorna från både Apple store, Digital Inn, m.fl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

@Johan86c: Fast här är grejen, mitt företag har vid flera tillfällen skickat in Lenovo datorer med trasiga skärmar och allt möjligt. Totalkostnadaden för modekortsbyte och arbete = 3000kr. Vi skickar in en samsungpadda med skärm som slocknar. Vad gör dem? Jo, byter sladden mellan LCD och moderkort. Totalkostnad ca. 2000kr. Jag påstår inte att det är billigt eller "värt det" men varenda gång det kommer till Apple så kostar det lika mycket att reparera som att köpa en ny. Jag har fakturorna från både Apple store, Digital Inn, m.fl.

Nu vet jag inte vilka Lenovoprodukter ni har. Men Lenovo gör bl.a. hårdvara för professionellt bruk, där det ska ska finnas reservdelar till allt och de ska vara enkla att laga.
Apple säljer dock produkter som främst är konsumentinriktade.. De ska jämföras med andra liknande märken. Din samsungsplatta är ett bra exempel, där det blev riktigt dyrt.

Det kan hända att Apple är mycket dyrare än andra märken som gör liknande produkter, det vet jag inte, då jag t.o.m inte ens köper produkter ur detta konsumentsegment.

Min poäng var dock att andra märken också är dyra vad jag har hört och Apple med sin prispålägg på deras produkter garanterat har samma prisnivå på allt.

Så visst kan man klaga på Apple Air, jag tror dock inte på något sätt att Microsoft Surfbook är så mycket billigare vid lagning.
*edit*
Ett klipp som visar lite Lenovo kvalite: (häller watten på tangentbordet)
https://www.youtube.com/watch?v=d7cvi00OZDM
Lenovo datorer ur bättre modeller är byggda för att hålla länge, de ska inte jämföras med Applehårdvaror som mer är slit och släng konsumentprodukt.
*edit*
Andra tester på Lenovo: https://www.youtube.com/watch?v=nEyk4O_zl-Y
Som sagt, det är fel att jämföra Apple med kvaliesprodukter utan se dem för vad de är, -exklusiv konsumenthårdvara, där fokus är design och portabilitet.

Permalänk
Medlem

Man blir inte bara lurad vid reparation, utan även vid köpet.
Macbook: 1,2 GHz dubbelkärnig Intel Core m3 , 8 GB inbyggt 1866 MHz lpddr3-minne, 256 GB inbyggd pcie-baserad ssd, Intel HD Graphics 615...bla bla bla...
15 495 kr
Känns fett PREMIUM.
Till det kan också tilläggas att macbook måste ha ett fungerande batteri annars klockas den ner till halva hastigheten, så även om du bara har den inkopplad hemma och batteriet slutar ta laddning så måste du ändå köpa nytt batteri för att få tillbaka full styrka.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Även min äldre LG G3 är rapp än idag med det äldre MM 6.0 Android.

Roliga är att jag kan byta mitt batteri på telefonen själv, utan större svårigheter om man jämför med din iPhone 5s.

Fast den jämförelsen haltar lite.
Den telefonen får inga uppdateringar bortom Android 6 och heller inga säkerhetsuppdateringar. Det får iPhone 5s
Och visst kan du byta ut batteriet för 1/4 del av priset, men frågan är om man vill lägga pengar på en telefon som inte får några uppdateringar alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Fast den jämförelsen haltar lite.
Den telefonen får inga uppdateringar bortom Android 6 och heller inga säkerhetsuppdateringar. Det får iPhone 5s
Och visst kan du byta ut batteriet för 1/4 del av priset, men frågan är om man vill lägga pengar på en telefon som inte får några uppdateringar alls.

Exakt, trots detta så är LG G3'an rapp.. och man kan om man vill slänga in andra operativsystem som är lite mer modernare.

Och jag fick en uppdatering i somras på LG G3'an

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, trots detta så är LG G3'an rapp.. och man kan om man vill slänga in andra operativsystem som är lite mer modernare.

Och jag fick en uppdatering i somras på LG G3'an

Tror inte jag hänger med riktigt, du kör Android 6 på din LG G3 och tycker den är snabb, men LG supporterar Android 8 eller 9, men det har du då valt att inte lägga på?

Om man ska jämföra rätt så är det ju som att säga att en iPhone 5S med iOS8 (från samma år som Android 6) är snabb men om man vill så kan man lägga på iOS12.

Om du ska kunna jämföra detta så lägg på Android 9 och jämför med en iPhone 5s som kör iOS 12.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Roligt att bli kallad för en Apple fanboy då jag har haft både exklusiva datorer och mobiler sedan 1980 talet...

*** raderat ***

Jag är fullt medveten om att ultralätta superslimmade datorer och pyttesmå telefoner är komplicerade och ibland kräver anpassade lösningar, det är inte vad kritiken handlar om. Jag skrev mer utförligt i inlägget för att belysa lite hur Apple skiljer sig från andra tillverkare men i korthet handlar det om företaget medvetna och systematiskt strategi för att försvåra och ibland omöjliggöra att deras produkter kan återanvändas/repareras bortom vad som kan anses rimligt. I ett tidevarv med global miljöförstöring och sinande naturtillgångar sitter folk och försvarar detta beteende. Det är märkligt!

§ 1.2
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Väldigt trevligt att Louis blir uppmärksammad på det här sättet också!

Jag som gått många kurser hos Apple och jobbat med att reparera Apple-datorer förr, inklusive Mac, kan säga att attityden att byta hela delar istället för att reparera enskilda komponenter har varit så sedan 1980-talet, tyvärr. Apple ][ och /// var väl första och sista maskinerna där man fick servicekit med enskilda IC-kretsar osv för reparation, som jag minns det iaf. Men som sagt, bra för Apple, dåligt för kundens plånbok.

Roligaste exemplet, var ju när Linus förstörde sin Apple dator (den som har allt i skärmen). Man kan bara köpa moderkortet med cpu monterat (trots det är sockel version)

Det är ju bara pinsamt, tal om dessa datorer. Hade ju tidigare generationer speciell HDD (bytte man till tredjepart gick fläkten på full fart). Komiskt när HDD inte sällan kan gå sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Intressant video om Apples sjuka reparationskultur som sprider sig inom deras organisation.

https://www.youtube.com/watch?v=_XneTBhRPYk

Och snart kan man inte ens byta ut en del i som dator utan att anti-tampering-chippet släcker ner hela maskinen. Fingeravtrycksläsaren på Iphone var bara början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag ställde en FRÅGA om ni är OFÖRSTÅENDE över den kritik som tas upp mot Apple ELLER om ni är fanbois. En fråga är alltså inget påstående. Ditt utlägg med oväsentligheter som "exklusiva datorer" (WTF?), ogrundade antaganden och andra anekdoter som egentligen inte berör själva problematiken bekräftar att du tillhör den förstnämnda gruppen.

Jag är fullt medveten om att ultralätta superslimmade datorer och pyttesmå telefoner är komplicerade och ibland kräver anpassade lösningar, det är inte vad kritiken handlar om. Jag skrev mer utförligt i inlägget för att belysa lite hur Apple skiljer sig från andra tillverkare men i korthet handlar det om företaget medvetna och systematiskt strategi för att försvåra och ibland omöjliggöra att deras produkter kan återanvändas/repareras bortom vad som kan anses rimligt. I ett tidevarv med global miljöförstöring och sinande naturtillgångar sitter folk och försvarar detta beteende. Det är märkligt!

Många av oss köper inte konsumentdritt av de anledningar att de ofta inte enkelt går att laga med nya delar. Detta är inget unikt på just datorer utan det gäller de flesta verktyg som finns i garaget, där tillverkare gillar Vendor lock in.
Det jag inte har ifrågasatt är om konsumenthårdvara från Apple är så svår att laga, utan om man köper motsvarande hårdvara Micorsoft Surfcafe Book, Huawei MateBook X etc är om de i princip inte är samma dritt när det gäller kvalite och svårt att laga?
Min lösning på problemet är just att inte köpa någon av dessa produkter, för jag förväntar mig stora problem om det krångla. Både Microsoft och Huwaie är inte lika stora säljare i sverige så man förlorar möjligheten att prata direkt vilket kan vara enklare.

Hela internet finns är full av trådar där folk klagar och det blir fel att kolla på dessa då resultatet kan bli missvisande på flera sätt. Liksom en produkt som säljs i 10 miljoner exemplar har nog fler missnöjda kunder i antal än en produkt som säljs i 10 000 exemplar.

Det stora felet jag tycker folk med Apple är att se deras produkter som något annat än vad de är, folk pratar om premium etc, de som gör detta har nog inte prövat på vad riktig premium är. Det påminner mig för 30år sedan när folk på landet sa ska köpa lyxburgare när vi kommer till stan? Där lyxburgare = Big king på Macdonalds. Har man aldrig prövat premium grejer så är det lätt att sätta ribban lågt.

*edit*
Min poäng är att jag förväntar mig att apples och många andras konsumentprodukter mer eller mindre är "engångsartiklar" på avseende reparation. Vill man ha saker som håller länge, enkelt och laga etc så kollar man på fel hårdvara. För vanligt folk så köp inte en laptop för 20 000kr. Köp en för kanske 8000kr istället, om denna billigare går sönder efter garantin så är den enklare att laga, men i många fall är det slakt eller ej officiell reparatör som gäller.
Företag i andra sidan kan köpa företagsprodukter med en helt annat pris, kvalite etc.

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt egentligen. Apple vill ha kontroll över ekosystemet för reparationer, både för att tjäna pengar och för att hålla en viss standard på produkter och tjänster. Sen vill de väl antagligen också att kunderna har Apple Care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Många av oss köper inte konsumentdritt av de anledningar att de ofta inte enkelt går att laga med nya delar. Detta är inget unikt på just datorer utan det gäller de flesta verktyg som finns i garaget, där tillverkare gillar Vendor lock in.
Det jag inte har ifrågasatt är om konsumenthårdvara från Apple är så svår att laga, utan om man köper motsvarande hårdvara Micorsoft Surfcafe Book, Huawei MateBook X etc är om de i princip inte är samma dritt när det gäller kvalite och svårt att laga?
Min lösning på problemet är just att inte köpa någon av dessa produkter, för jag förväntar mig stora problem om det krångla. Både Microsoft och Huwaie är inte lika stora säljare i sverige så man förlorar möjligheten att prata direkt vilket kan vara enklare.

Hela internet finns är full av trådar där folk klagar och det blir fel att kolla på dessa då resultatet kan bli missvisande på flera sätt. Liksom en produkt som säljs i 10 miljoner exemplar har nog fler missnöjda kunder i antal än en produkt som säljs i 10 000 exemplar.

Det stora felet jag tycker folk med Apple är att se deras produkter som något annat än vad de är, folk pratar om premium etc, de som gör detta har nog inte prövat på vad riktig premium är. Det påminner mig för 30år sedan när folk på landet sa ska köpa lyxburgare när vi kommer till stan? Där lyxburgare = Big king på Macdonalds. Har man aldrig prövat premium grejer så är det lätt att sätta ribban lågt.

*edit*
Min poäng är att jag förväntar mig att apples och många andras konsumentprodukter mer eller mindre är "engångsartiklar" på avseende reparation. Vill man ha saker som håller länge, enkelt och laga etc så kollar man på fel hårdvara. För vanligt folk så köp inte en laptop för 20 000kr. Köp en för kanske 8000kr istället, om denna billigare går sönder efter garantin så är den enklare att laga, men i många fall är det slakt eller ej officiell reparatör som gäller.
Företag i andra sidan kan köpa företagsprodukter med en helt annat pris, kvalite etc.

Därför jag inte köpt ny mobil på 5+ år nu Svindyra och allt är limmat. Tycker antalet funktioner minskar per generation också (mer behov av sladdriga/dåliga adapters (i Apples fall omotiverat dyra också) och/eller BT som ska ägnas tid åt att kolla så det är laddat, samt dålig signalkvalitet/batteri ätande).

Dock i Samsungs fall, kan du nästintill köpa hel mobil i delar (har ju egen reservdels shop).

En mobil för över 10.000kr enligt mig bör ha betydligt mer krav på hållbarhet och kunna laga hyfsat billigt. Alltså oftast köpte man en dyrare vara brukar tillverkaren pressa ner priset på reservdelarna (tar den kostnaden vid försäljningen av varan i stället, inte alla varor så klart), idag är det helt andra spelregler (lura kunden så långt det är möjligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Något att tänka på att det är alltid de missnöjda kunderna som skriker mest oavsett vad det handlar om. Man kan garanterat göra en likadan tråd om något annat företag också. Tycker det alltid är viktig att vara källkritisk och sen jämföra försäljningssiffror med antal service ärende för produkten.
Sen är det såklart tråkigt och väldigt dåligt oavsett företag när det går som för tex Linus med hans imac pro. I apples situation med att man betalar väldigt mycket för en produkt men inte får extra bra support i alla lägen känns dåligt.
Personligen har jag bara bra erfarenheter utav de gånger jag behövt använda mig utav apples support. Servicar går snabbt, känns proffisgt och är tydlig. Som jämförelse så hade jag en htc mobil på lagning i två veckor utan att få någon info om vad som hände om jag själv inte jaga dem efter info.

Man kan säkert få missnöjda kunder hos andra märken men fakta är att Apple är överlägsna vad det gäller att blåsa kunder på service. Jobbat i 3år med att skicka in saker till bland annat Apple och (byte Logickort 9500kr) kan man få på en skadad usb port. Vi rekommenderade aldrig att skicka in på service om produkten kostade under 15k. Och de flesta kunderna körde antingen vidare (om möjligt) eller köpte en ny....... Wait for it.... Apple produkt.

Att Apple beter sig som de gör är kundernas fel ingen annan. Apple är lika mycket slit och släng (även om de kanske håller bättre) som en PC för 4000kr. Vill du ha garanti/support som är bättre kör business prylar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Ingen kan väl bli förvånad av detta, folk vet ju om det och ändå köper de deras produkter.

Försöker hålla mig borta från Apple i den mån det går, men har trots allt ändå en Ipad Pro 12.9" Gen 2 då jag anser att det är den bästa portabla ritplattan just nu för att skapa digital konst.

Skulle dock aldrig få för mig att köpa någon laptop eller stationär av dem, då finns det bättre alternativ.

Något tips? Funderar nämligen på att byta ut min MacBook Pro 2013.

Finns det verkligen ens någon "vanlig laptop" idag som kan mäta sig med Apple's bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, trots detta så är LG G3'an rapp.. och man kan om man vill slänga in andra operativsystem som är lite mer modernare.

Och jag fick en uppdatering i somras på LG G3'an

Fick du på riktigt en uppdatering till din G3 i somras ?
Nu har jag förvisso förpassat min skruttna G4 till byrålådan för evigt, men den sista uppdateringen den hann få innan jag köpte min (11+ (som för övrigt lider exakt samma brist på uppdateringar som LG's division, när ska jag lära mig?) var Marshamllow uppdateringen. Nougat skulle ha rullats ut i slutet på förra året tror jag, men inte hann den dyka upp innan jag gick vidare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tyvärr så blir man inte direkt förvånad , men deras mobiler måste va nått av det sämsta som tillverkats.
Känner rätt många som har ägt en Iphone och alla har spräckt sina skärmar.
Våga vägra detta skräp till företag!!!

Skulle absolut inte påstå att Apple tillverkar sämre mobiler än övriga aktörer. Har sett många olika modeller vars skärmar varit spruckna.

Tycker det är helt fel att skylla ifrån sig på tillverkarna när detta är något som helt klart oftast orsakas av oaktsamma användare.

Kan dock hålla med om att man borde tillverka mobiler som höll för att "råka tappas", vilket är lätt hänt hur ofantligt försiktig man än må vara.

Köper man den senaste iPhone modellen för över 10 000 kr så borde man dock hantera den extremt varsamt. Glaset i den är ju inte starkare än någon annan mobil. Inte ens det så kallade "Gorillaglaset" tål hur mycket som helst, även om man sett att vissa tror det.

Permalänk
Medlem

Angående skärmarna så har det ju alltid varit Samsung som tillverkat Apples retina displayer, och så även med dom nyare OLED-panelerna.
Dom själva har dock använt AMOLED skärmar under många år, medan Apple har hållit kvar LCD tekniken likt dom håller kvar på DDR3-minnen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, trots detta så är LG G3'an rapp.. och man kan om man vill slänga in andra operativsystem som är lite mer modernare.

Och jag fick en uppdatering i somras på LG G3'an

Skrivet av RVX:

Fick du på riktigt en uppdatering till din G3 i somras ?
Nu har jag förvisso förpassat min skruttna G4 till byrålådan för evigt, men den sista uppdateringen den hann få innan jag köpte min (11+ (som för övrigt lider exakt samma brist på uppdateringar som LG's division, när ska jag lära mig?) var Marshamllow uppdateringen. Nougat skulle ha rullats ut i slutet på förra året tror jag, men inte hann den dyka upp innan jag gick vidare

Jag hade en LG G4 i början av sommaren och det kanske var samma uppdatering som gick ut till G3 som till G4-luren?
Ingen uppdatering för OSet utan det verkade bara handla om någon mindre grej rörande GDPR, samt en ändring i avtalet att LG fick tillgång till allt privat material på telefonen.
Ingen uppdaterad status på "androids säkerhetsnivåpatch" utan senaste säkerhetsändring är fortfarande år gamla. Så uppdateringen var inte till för oss användare utan helt och hållet för LGs skull.
Could this be it för din G3 också kanske? Ganska typiskt just LG kan jag säga

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hade en LG G4 i början av sommaren och det kanske var samma uppdatering som gick ut till G3 som till G4-luren?
Ingen uppdatering för OSet utan det verkade bara handla om någon mindre grej rörande GDPR, samt en ändring i avtalet att LG fick tillgång till allt privat material på telefonen.
Ingen uppdaterad status på "androids säkerhetsnivåpatch" utan senaste säkerhetsändring är fortfarande år gamla. Så uppdateringen var inte till för oss användare utan helt och hållet för LGs skull.
Could this be it för din G3 också kanske? Ganska typiskt just LG kan jag säga

Ja det kanske var det, ja det är sjukt dålig stil av LG att totalt ignorera uppdateringar för sina telefoner, eller säkerhetspatchar för den delen.
Kommer inte röra vare sig en LG eller HTC telefon i framtiden pga detta, tänkte att dom skulle vara någorlunda bättre än LG åtminstone, dom är till och med sämre. Förhoppningsvis konkar väl HTC snart då dom inte kommer med nåt nytt och som sagt totalt ignorerar uppdateringar dom med.

Receptet för framgång enligt handboken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Många har bra och vettiga synpunkter men har svårt att tänka mig att andra tillverkare tillåter användare eller har auktoriserade verkstäder att reparerar era laptops genom att exempelvis löda saker på ett logik/moder-kort och fortsätta ha garanti. Den som kan visa upp en verkstadsrapport där teknikern skrivit att den lött fast en ny del eller liknande får gärna motbevisa mig men kan lova att det vanligaste är byte av en hel komponent.

Att folk klankar ner på pris, att Apple är dyrt för sin hårdvara etc missar att det inte enbart är hårdvara man köper med en Mac eller Apple produkt i sin helhet. iOS och MacOS tycker jag är guld värt över android/windows/linux.
Som mjukvaruutvecklare skulle jag aldrig vilja sätta mig med windows och inte många kan säga att linux är en lika friktionsfritt som MacOS. Att då betala några 1000-lappar extra för ett OS som väldigt sällan kraschar och är optimerat för sin hårdvara ut i fingerspetsen gör jag gärna. Men visst jag är väl en av de där Apple fanboysen folk pratar om.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Hela upplägget påminner en del om hur det funkar med bilar och märkesverkstäder. Biltillverkarna har ett nätverk med auktoriserade verkstäder som kan ta bra betalt för en stämpel i serviceboken. Oauktoriserade verkstäder då de antingen inte får eller måste betala dyrt för exempelvis koder till databoxarna.

Jag kan förstå Apple här. De vill inte att du ska plocka isär deras grejer och fixa saker själv. Apple vill ha en viss kontroll över vad som händer med deras produkter även efter de blivit sålda. Det ger dem bättre kontroll över garantiärenden och upprätthåller ett visst rykte - typ, ingen skit landar på Apple för att Hassans Mobilmeck gjort ett dåligt jobb. Fast kanske framförallt handlar det om en filosofi där du som kund köper in dig hos Apple från början till slut. Det är en del av ekosystemet - Apples sätt att göra saker på.

Nu säger jag inte att detta är en utmärkt lösning på saker och ting, men kritiken faller rätt platt om man inte förstår vad det faktiskt handlar om. Det är inte produkter ämnade att meckas med. Går något sönder ska du inte lämna in det till Hassan eller försöka fixa det själv, utan det blir antingen ett garantiärende eller så betalar du självrisk för att få det fixat.

Det är tvärtemot vad erfarna PC-användare är vana vid.

Jag kan för all del förstå om man tycker att det kunde fungera bättre, men kritiken är lite på nivån att Apple är elaka och giriga.