Moderkort för Intel Coffee Lake Refresh med styrkretsen Z390

Permalänk
Inaktiv

Inget direkt att klaga på för mainstreamplattformen, som man förväntar sig.

Det är dock lite snålt med 10Gbit lan nätverksportar. Ta MSI MEG Z390 Godlike som kostar runt 6500kr, då förväntar man sig riktig schyssta saker. Men samtidigt, det var mycket prat om 10Gbit till vanliga moderkort men utbudet blev dåligt.

Permalänk
Medlem

Köpte just ett Asrock z370 extreme4. Har inte öppnat paketet ännu så ska jag lämna tillbaka det och
köpa ett z390 istället??
Har inte hittat nånstans vad det är för skillnader förutom trådlöst nätverk och bluetooth vilket jag inte bryr mig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Köpte just ett Asrock z370 extreme4. Har inte öppnat paketet ännu så ska jag lämna tillbaka det och
köpa ett z390 istället??
Har inte hittat nånstans vad det är för skillnader förutom trådlöst nätverk och bluetooth vilket jag inte bryr mig om.

VRM på de nyare Z390 moderkorten är bättre i många fall för att klara 8 kärnor det är viktigt att man köper ett bra moderkort ifall man planerar överklocka.

Edit Ditt Asrock Z370 Extreme4 är ett av de bättre Z370 moderkorten så du behöver förmodligen inte returnera det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Igen lyckas Asus orientera text så att den hamnar upp och ner vid montage med anslutningarna uppåt på flertalet moderkort... vet att man är petig men det är detaljerna att bygget känns rätt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

VRM på de nyare Z390 moderkorten är bättre i många fall för att klara 8 kärnor det är viktigt att man köper ett bra moderkort ifall man planerar överklocka.

Edit Ditt Asrock Z370 Extreme4 är ett av de bättre Z370 moderkorten så du behöver förmodligen inte returnera det.

Har en 8086k så överklockas ska det!
Men då behåller jag mitt. Tack så mycket!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Använder verkligen folk wifi på 1 stationär dator?
Tur Asus Hero har både och,Så man slipper betala för något som aldrig kommer användas av mig.

Om nätet går ner så brukar jag tethra mobil till wifi men det är sällan alltså. Går ju också med USB.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Mest intresserad av ASUS ROG Maximus XI Gene. Ett mATX avsett för höga prestanda är vi inte bortskämda med!

Jag är sugen på den helt klart, men stör mig mycket på att det bara finns två minnesplatser.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

@Veidit:

För mig är det en av fördelarna! Två stickor är optimalt för plattformen och de nya dubbla minnena finns ju snart för de som vill ha 64GB. Jag är mer intresserad av max prestanda med 16 eller möjligen 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Det ska bli intressant att se om Asus WS Z390 PRO dyker i Sverige.

Har alltid gillat utseendet på WS-korten, avskalade utan en massa bling

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar bli svårt att avgöra vad som är bäst. 6kärnor med HT eller 8kärnor utan tex?

Finns väl inget perfekt svar.

HT idag är väldigt effektivt, och speciellt energimässigt är det ju väldigt effektivt.
Men HT kan med dålig schemaläggare i OSet också ge last-spikar när en kärna lastas som inte borde lastats för den andra tråden redan är lastad, om lediga trådar på andra kärnor finns. Samtidigt kan det ju ge prestanda boost om du kan använda trådarna rätt till rätt last om tex rätt data redan ligger i rätt L2 cache och du gör olika instruktioner som inte krockar på de olika trådarna.

Så har du perfekt hantering av lasten, är väl HT kanonbra.
Har du usel mjukvara... är HT en försämring.

Men då det mesta idag rör sig mot multitråd, är nog inte HT något negativt idag. Utan det handlar väl mer om frågan, är det värt att få fast-lödd IHS, högre stock frekvens (tex om du inte klockar) mot att offra 4 trådar?

Sen är ju priset också sin faktor. En beg bra 8700k kan ge dig satans mycket mer för pengarna troligen än någon 9700k kan.

Permalänk
Medlem

hmm verkar inte vara nån med killer som nätverkets?