hämta bilder etc från gamla laptops

Permalänk
Medlem

hämta bilder etc från gamla laptops

Hej.
Hade storstädning i helgen och flera gamla laptops hittades.
Då ingen av dessa har någon strömadapter kvar kunde jag inte starta någon av dem,
Min fråga är: Går det att bara plocka ut hdd och koppla in i den stationära och genom den komma åt gamla bilder och eventuella dokument. Samtliga hdd är c: diskar. operativsystemen är vista win7 och win8. compaq och hp laptops.
alla har lösen för att komma in i windows och dom kommer jag troligen ihåg.(om det behövs)??
jag menar att koppla in diskarna i min stationära som kör win 10 pro.

eller är det bara att ordna fram strömadapter?

tacksam om någon kunde hjälpa till här.

mvh // Magnus

Permalänk
Medlem

Det brukar gå alldeles utmärkt att koppla in i annan dator och leta sig fram till user-mappen för att ta det man vill ha. Har själv gått den vägen några ggr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du koppla in disken i en stationär dator behöver du oftast en adapter för kontakterna är mindre oavsett om det är ide eller sataanslutning.
Det finns usbadaptrar som har flera olika kontakter och nätdel som man kan ha för att ansluta de flesta diskar med och de är väldigt praktiska för sånt här och när man ska göra service på en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma "problem" och köpte en liknande sån här att koppla till usb, finns massa olika modeller, väldigt smidigt.
https://www.dustinhome.se/product/5011022902/docking-station-...

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen

mvh

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du koppla in disken i en stationär dator behöver du oftast en adapter för kontakterna är mindre oavsett om det är ide eller sataanslutning.
Det finns usbadaptrar som har flera olika kontakter och nätdel som man kan ha för att ansluta de flesta diskar med och de är väldigt praktiska för sånt här och när man ska göra service på en dator.

va?

generellt så brukar laptops använda 2.5" sata eller IDE diskar beroende på ålder. I tillräckligt nya datorer SSD med M.2 kontakt men tveksamt att så är fallet här.

iom win 7 och win 8 skulle jag säga ganska troligt Sata.

minns inte om 2.5" IDE behöver adapter eller inte men är helt 110% att är det vanlig 2.5" sata är det de vanliga kontakterna som på 3.5" diskar använder såvida det inte är nån HP/dell special disk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

va?

generellt så brukar laptops använda 2.5" sata eller IDE diskar beroende på ålder. I tillräckligt nya datorer SSD med M.2 kontakt men tveksamt att så är fallet här.

iom win 7 och win 8 skulle jag säga ganska troligt Sata.

minns inte om 2.5" IDE behöver adapter eller inte men är helt 110% att är det vanlig 2.5" sata är det de vanliga kontakterna som på 3.5" diskar använder såvida det inte är nån HP/dell special disk.

2,5" IDE har en "tätare" kontakt på 44 pinnar om jag inte minns helt fel, de 4 extra är för strömmatningen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

2,5" IDE har en "tätare" kontakt på 44 pinnar om jag inte minns helt fel, de 4 extra är för strömmatningen.

För PATA/IDE ja men det har inte använts på ett bra tag.
Men vem vet.

För SATA är det samma storlek som stationära.

[OnTopic]
Eventuellt kan filerna vara låsta med användar kontor för datorn de satt i.
Då kan man boota med ett Linux live operativsystem som man kör på tex ett usb minne.
Då kommer man runt att filerna är låsta.

https://www.ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av foppson:

2,5" IDE har en "tätare" kontakt på 44 pinnar om jag inte minns helt fel, de 4 extra är för strömmatningen.

jo jag hade för mig det men var inte 100 säker där av att jag skrev att jag var osäker.

har nog inte sett IDE på den här sidan 2008 eller nå sånt så minnet har börjat tyna bort lite på den fronten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo jag hade för mig det men var inte 100 säker där av att jag skrev att jag var osäker.

har nog inte sett IDE på den här sidan 2008 eller nå sånt så minnet har börjat tyna bort lite på den fronten.

Vi vet ju inte vad gamla betyder, en del tycker ju att ett par år innebär gammal men det kan ju lika gärna vara 15 år
Sata >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.