Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Facebook hackat – 50 miljoner användare berörda

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden nu är att dom inte fick betalt för informationen, därför gråter dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tur att man gjort sig av med skiten för ett tag sedan, sedan kan man ju alltid ha deras "skuggprofiler" i åtanke men tror de är högst limiterade.

Permalänk
Avstängd

Som Facebooks grundare själv sa"De litar på mig, dumma idioter"

Ligger nog en hel del sanning i detta.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om ens konto är hackat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder verkligen folk fortfarande den där skiten?

Skrivet av Ozzed:

Det går ju nästan inte fungera i sociala sammanhang idag utan Facebook eftersom alla förväntar sig att man har det och då håller sig uppdaterad den vägen. Det skulle bli en jädrans massa "administrativt" prat när man träffades om inte Facebook fanns.

Det går alldeles utmärkt utan och det är inte jobbigt för fem öre, jag lovar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

utloggad men inget meddelande i nyhetsflödet. Utgår dock från att jag då har blivit drabbad ändå.

är nu ungefär en millimeter från att ta bort facebook. använder det mest för messenger-funktionen och att hålla "kontakt" (dvs ha dem på en lista men aldrig prata med men kan vara bra att ha kvar om 20 år om man av någon outgrundlig anledning skulle plötsligt vilja) med gamla bekanta men så jeffla mycket värda är de inte. jag kan lika gärna kopiera in dem i en excel fil om företag ska hålla på o slarva hela tiden.

men faen, då får väl jag snart en GDPR-strike för att jag håller på att upprätta elektroniska register utan tillstånd

Jag själv tog bort facebook för ca. ett halv år sedan men använder fortfarande messenger. Det behöver man inte facebook för upptäckte jag.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Använder verkligen folk fortfarande den där skiten?

Det går alldeles utmärkt utan och det är inte jobbigt för fem öre, jag lovar.

Kanske inte om man bara har Svenska kompisar och gillar att dra upp vardagliga grejer när man snackar.

Min fru är Amerikanska så halvs bekantskapskretsen ungefär är Amerikansk. Att hålla kontakten med dem vore krångligt utan Facebook.

Sen har du också den vardagliga aspekten. Exempelvis så var jag på ett fik här i stan för ett tag sedan och när jag satt där med min kaffe och biskvi så gick brandlarmet. Detta gjordes naturligtvis en rolig statusuppdatering om med ordvistar och allt, och det är något som jag kände starkt att jag ville förmedla till alla som har mig på Facebook. Men att återberätta det personligen för alla när man träffar dem skulle bli väldigt tjatigt efter ett tag och jag känner inte att jag skulle kunna berätta det med den glöd och värme som historien förtjänar, så man skulle skita i det, och många av mina vänner skulle då gå miste om en rolig episod från mitt liv vilket naturligtvis är helt uteslutet för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av scara:

Jag litar hellre på Apple, Qualcomm, Intel, Microsoft, Donald Trump, Hillary Clinton, Stefan Löfven, Bilderberggruppen osv osv än Sockerberg.

"Va, va, va va, va... VA, VA? VAAA?! Jaha, lol".

Skrivet av Landy:

Saxat från Aftonbladet.

"Facebooks nya säkerhetsskandal ser värre ut än vad som först rapporterades.

Totalt kan 50 miljoner konton ha kapats– och hackarna kan dessutom ha fått tillgång till Instagram, Spotify och många andra appar. "Aftonbladet

Det är baksidan med socialt inlogg. Det är om möjligt ännu värre att "logga in med Facebook" på en massa olika tjänster jämfört med att köra med hunter2 överallt (läs: samma lösenord).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är naturligtvis tråkigt för de som blev drabbade men jag blev inte drabbad. Det finns ju heller inga vettiga alternativ till Facebook som kan garantera att de aldrig kommer bli drabbade så varför ska man vägra? Det går ju nästan inte fungera i sociala sammanhang idag utan Facebook eftersom alla förväntar sig att man har det och då håller sig uppdaterad den vägen. Det skulle bli en jädrans massa "administrativt" prat när man träffades om inte Facebook fanns.

Jag är en av de som vägrar..

Anledningen är först och främst att jag vill ha ett liv. Bryr mig nada om vad mina kompisar eller släktingar gör för tillfället. Är mer intresserad att ha ett roligt liv själv..

De vänner, släktingar och arbetskamrater jag har som har Facebook sitter dag ut och dag in och glor i sina telefoner, plattor och skärmar. Piper ständigt i fickan och de måste kolla vad som hänt.. Vad är det för liv?

Finns säkert nyttiga och bra saker, men de flesta som använder Facebook gör det inte för detta, utan bara för att berätta om sin egna förträfflighet eller hur bra man har det. För egen del, bryr jag mig inte om sådant och spenderar hellre tid på mitt egna liv, istället för att läsa om andras. Livet är kort nog ändå.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

> I toppen av nyhetsflödet ska drabbade användare finna ett meddelande från Facebook innehållande mer information om händelsen.

Jo fast en annan som är inliggade på lita var som så kan man undra. Men om det var i toppen är jag inte drabbad. Men är det en fast post då? Eller försvinner dem om någon annan klient eller jag klickar på att starta om datorn?

Ett förtydligande från facebook hade kanske varigt på sin plats med en bild på såhär ska det se ut om då får ett medlande. Borde inte vara så svårt för även ett litet företag som fejan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag är en av de som vägrar..

Anledningen är först och främst att jag vill ha ett liv. Bryr mig nada om vad mina kompisar eller släktingar gör för tillfället. Är mer intresserad att ha ett roligt liv själv..

De vänner, släktingar och arbetskamrater jag har som har Facebook sitter dag ut och dag in och glor i sina telefoner, plattor och skärmar. Piper ständigt i fickan och de måste kolla vad som hänt.. Vad är det för liv?

Finns säkert nyttiga och bra saker, men de flesta som använder Facebook gör det inte för detta, utan bara för att berätta om sin egna förträfflighet eller hur bra man har det. För egen del, bryr jag mig inte om sådant och spenderar hellre tid på mitt egna liv, istället för att läsa om andras. Livet är kort nog ändå.

Då är du kanske inte så känslig för "administrativt" snack när du träffar dina vänner?

För mig handlar det om att jag självklart vill att alla skall veta att jag gick på fik och att något så ovanligt som att brandlarmet gick hände, men inte när jag träffar dem personligen utan då vill jag smack kunna dyka in i extremt djupa och avancerade diskussioner.

Sen för egen del så tycker jag det är väldigt smidigt att bara klicka "logga in med facebook" till alla ställen. Skulle inte orka med och skapa konton överallt som jag gjorde förr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är du kanske inte så känslig för "administrativt" snack när du träffar dina vänner?

För mig handlar det om att jag självklart vill att alla skall veta att jag gick på fik och att något så ovanligt som att brandlarmet gick hände, men inte när jag träffar dem personligen utan då vill jag smack kunna dyka in i extremt djupa och avancerade diskussioner.

Sen för egen del så tycker jag det är väldigt smidigt att bara klicka "logga in med facebook" till alla ställen. Skulle inte orka med och skapa konton överallt som jag gjorde förr.

Nu vet jag inte vad du menar med administrativt snack, som jag skulle kunna undvika med Facebook.. Men vi brukar använda telefon, SMS och mail (du vet kanske att det finns något som heter mail-grupper?) om det är något som ska samordnas. När vi träffas så umgås vi...

Fast du kanske menar prat om sådant som hänt.. men om man inte bryr sig så mycket om andras vardagliga liv, så blir det ett ickeproblem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Finns det drabbade som hade aktiverat tvåfaktorautentisering?? Eller är den missen det gemensamma svaret?

Permalänk
Medlem

Som en del andra valde jag att lägga Facebook på hyllan för ett år sen drygt.
Blev lite trött på de ytliga inläggen och bilderna när man vet hur ett liv egentligen fungerar...

Hade en skön slogan för Facebook, som jag skickade till dem också men aldrig fått svar om de ska använda den eller inte, för då vill jag ha mina miljoner.

Facebook - håll vänner och familj nära - men så långt bort som möjligt.

Nu träffar jag och pratar med mina vänner istället, menar nu även de vänner man bara skrev med på Facebook annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har inget Facebook

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av hACmAn:

Jo fast en annan som är inliggade på lita var som så kan man undra. Men om det var i toppen är jag inte drabbad. Men är det en fast post då? Eller försvinner dem om någon annan klient eller jag klickar på att starta om datorn?

Ett förtydligande från facebook hade kanske varigt på sin plats med en bild på såhär ska det se ut om då får ett medlande. Borde inte vara så svårt för även ett litet företag som fejan.

Facebook har publicerat en bild på hur meddelandet ser ut på mobilapplikationen, vilken jag nu lagt in i artikeln

Permalänk
Inaktiv

Det var bara en tidsfråga. Här har ni ett praktexempel till varför man inte ska ha dela med sig av känslig information till företag som spar allt om dig. Det finns alltid någon som vill köpa eller stjäla den information.

Efter jag totalt tog bort Facebook, Instagram etc så har jag märkt att mina relationer till vänner och familj blivit mycket bättre. Vi ses oftare och våra samtal är mycket roligare och mer innehållsrika.
Sen vart jag även en gladare människa då jag inte blir bombarderad med tråkigheter och status-skryt!

Testa att avaktivera sociala medier i en månad! Se det som nya Icebucket Challenge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Sen för egen del så tycker jag det är väldigt smidigt att bara klicka "logga in med facebook" till alla ställen. Skulle inte orka med och skapa konton överallt som jag gjorde förr.

Hur gör du den dagen du inte vill ha facebook kvar, socialt inlogg dras in pga exploit, FB's popularitet dalar, respektive sida slutar erbjuda socialt inlogg eller något annat? Jag förstår att det är smidigt, men personligen skulle jag aldrig förlita mina kontons existens på en extern aktör (som fb är till de som erbjuder socialt inlogg).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som Facebooks grundare själv sa"De litar på mig, dumma idioter"

Ligger nog en hel del sanning i detta.

Han fick frågan om han själv använde Facebook när det började bli populärt och han sa nej. En annan kille som jobbat med att utveckla spelet "Farmville" (förmodligen hos Zynga) knutet till plattformen beskrev arbetsplatsen som "ren ondska".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Man läser titt som tätt att olika saker blivit hackade. Jag undrar vad hackarna egentligen gör med 50 miljoner konton och liknande. Nån som råkat ut för något? Går dom in och skriver ni e dumma till ens vänner. Eller är det mer för att visa att vi kan?
Kan köpa att man tex letar efter kända och rika människor för att pressa på pengar men vad vill dom göra med mitt konto?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte om man bara har Svenska kompisar och gillar att dra upp vardagliga grejer när man snackar.

Min fru är Amerikanska så halvs bekantskapskretsen ungefär är Amerikansk. Att hålla kontakten med dem vore krångligt utan Facebook.

Sen har du också den vardagliga aspekten. Exempelvis så var jag på ett fik här i stan för ett tag sedan och när jag satt där med min kaffe och biskvi så gick brandlarmet. Detta gjordes naturligtvis en rolig statusuppdatering om med ordvistar och allt, och det är något som jag kände starkt att jag ville förmedla till alla som har mig på Facebook. Men att återberätta det personligen för alla när man träffar dem skulle bli väldigt tjatigt efter ett tag och jag känner inte att jag skulle kunna berätta det med den glöd och värme som historien förtjänar, så man skulle skita i det, och många av mina vänner skulle då gå miste om en rolig episod från mitt liv vilket naturligtvis är helt uteslutet för mig.

Finns telefon. Att berätta en historia är nog 100 gånger roligare än att läsa ett inlägg, mer personligt och allt som hör till det. Alltid tänkt att folk som enbart håller kontakt genom facebook troligtvis gör det för att dom måste, skulle man verkligen lägga tid att tex ringa den personen om FB inte fanns? Om nej så har man nog inte så mkt att hämta. De flesta bli alltid glada när jag ringer och säger gratts istället för ett inlägg på fb där man även blir påmind om det. Dom vet att jag menar det eftersom jag kommer ihåg dom på riktigt och inget program.

Jag har inga sociala saker förutom ett par forum och jag klarar mig väldigt bra. Skillnad på saker man verkligen behöver och skapade behov av företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Bra! Bort med Facebook. Den skapar bara skeva synsätt och förstör liv. Fram med fler hack.

Permalänk
Medlem

Är det med appen eller med browser som dom kommit åt kontona? För funktionaliteten skiljer ju sig en smula åt speciellt när det gäller den mobila browser versionen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har varit facebook fri ett år är en utav dom bästa grejerna jag gjort. Helt klart bättre än att sluta med snuset, för det är ju också ett beroende. (Dock saknar jag snuset så oerhört....)

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Hur gör du den dagen du inte vill ha facebook kvar, socialt inlogg dras in pga exploit, FB's popularitet dalar, respektive sida slutar erbjuda socialt inlogg eller något annat? Jag förstår att det är smidigt, men personligen skulle jag aldrig förlita mina kontons existens på en extern aktör (som fb är till de som erbjuder socialt inlogg).

Det skulle väl gå att hantera. På samma sätt så skulle det vara sjukt osmidigt om de drog in Swish och mobilt Bank-ID, som jag anväder till allting hela tiden, men drog de in tjänsterna så är det ju inte så att jag skulle lägga mig under en sten och dö utan då får man lösa det. Men att inte använda och vänja sig vid något som är en miljon gånger smidigare "för att de rent hypotetiskt kan dra in tjänsten i framtiden" finns inte för mig.

Förhoppningsvis så är det så att om Facebook försvinner så finns en annan tjänst som mer eller minsre ersätter Facebook rakt av, som det var med Myspace -> Facebook, för själva livsstilen att kunna berätta om mitt liv fortlöpande för att sedan ha mer djupa diskussioner när man träffas, det är inget jag vill göra mig av med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bytte lösenord pga det här, något som jag ändå gör då och då. Får hoppas att man klarat sig.

Använder facebook enbart för messenger delen och inbjudningar. Statusuppdateringar, "flödet" och annat har jag stängt av för det ger mig inte ett piss.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det kommer ske igen och igen och igen.

Samma sak med alla bankerna. Det mesta hanteras online idag och det skapar en guldgruva för de som vill skaka om ett samhälle.
Allt finns på samma ställe och de illasinnade behöver inte ens lämna bostaden

Jag har se rubrikerna i media "Bank XYZ hackad, problem för banken att återställa konton, pengarna i fara, hur kunde detta ske?"

Jag är av insikten att ALLT kan hackas och kommer hackas. Så sårbart samhället är idag har det aldrig varit.

Blir det störningar i elnätet som påverkar hela landet så blir det kul att se vad som sker och hur människor reagerar.

Idag räcket det med att det blir avbrott på en pendeltågslinje i 45 min och människor börjar gråta och blir deprimerade.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det skulle väl gå att hantera. På samma sätt så skulle det vara sjukt osmidigt om de drog in Swish och mobilt Bank-ID, som jag anväder till allting hela tiden, men drog de in tjänsterna så är det ju inte så att jag skulle lägga mig under en sten och dö utan då får man lösa det. Men att inte använda och vänja sig vid något som är en miljon gånger smidigare "för att de rent hypotetiskt kan dra in tjänsten i framtiden" finns inte för mig.

Förhoppningsvis så är det så att om Facebook försvinner så finns en annan tjänst som mer eller minsre ersätter Facebook rakt av, som det var med Myspace -> Facebook, för själva livsstilen att kunna berätta om mitt liv fortlöpande för att sedan ha mer djupa diskussioner när man träffas, det är inget jag vill göra mig av med.

Nej, lägga sig ner å dö är väl lite väl drastiskt. Sen behöver man ju inte börja använda Facebook på annat sätt heller, men rörande socialt inlogg kontra separata konton så tycker jag det känns tryggare att ha just separata konton istället för att länka ihop allt till en och samma plats. Det finns ju lösenordshanterare som löser det där fint.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Nej, lägga sig ner å dö är väl lite väl drastiskt. Sen behöver man ju inte börja använda Facebook på annat sätt heller, men rörande socialt inlogg kontra separata konton så tycker jag det känns tryggare att ha just separata konton istället för att länka ihop allt till en och samma plats. Det finns ju lösenordshanterare som löser det där fint.

Lösenordshanterare är ju bra när man väl skapat kontot, men löser inte "klick -> klart" som "logga in med facebook" tar hand om. Finns många ställen jag skulle struntat i att skapa konto på om det inte var för att de erbjöd "logga in med facebook, google" osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Grupper i facebook är det enda jag har det till, finns ingen bättre plattform för typ alla har facebook.

Jodå, sitter i en styrelse där vi har en SMS-grupp. Telefon har alla, däremot inte Facebook - inkluderat mig själv. 😉

Skickades från m.sweclockers.com