Comhem ljuger för en och vägrar ta ansvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Av vilken anledning mer än att du själv tycker så? Och vad skulle bli annorlunda i det aktuella fallet om man använt e-faktura menar du?

Man har större koll över sina utgifter med e-faktura än autogiro.

Ifall TS hade e-faktura istället för autogiro så TS kanske skulle märkt att beloppet var för lågt eller så skulle TS bara fått 2 e-fakturor från Com Hem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

jo ja vet om skriftliga saken och då lovar dom att du ska få X för en viss summa pengar, länk med signera digitalt skickas direkt till din telefon och tryck ja! tryck ja! tryck ja!. för att "bli av med den jobbiga försäljaren" när du är trött så signar du med bank-id och vips så finns det inte en chans att ta sig ut.

nu är det ju knappast jobbigare än att du ibland måste rensa bort alla inspelade samtal med släkt & vänner som "skräp" och spara dom enstaka samtal som kanske kommer som du kan behöva senare.

Har inte satt mig in i detta då det väl är en rätt ny lag, men jag förmodar att lagen kring Distansavtal fortfarande gäller? Vilket dock inte innebär att allt på distans därmed per automatik har 14 dagars ångerrätt, men det är väl en separat diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Säger som talare ovan. Det låter som du har något som kallas som gruppavtal. Alltså att BRF står för ett viss utbud som ingår i hyran. Oftast bara nåt enkelt som basutbudet på tv.

Beställer man därefter något utöver detta paket som ingår så får man pröjsa för det själv. T.ex högre utbud på tv eller separat Viasat eller Cmore.

Svårt att säga hur samtalet gick till och om de var någon som ringde till dig eller om du ringde in och fick erbjudande därifrån. Oavsett så hade jag mejlat in och förklarat situationen snällt och sakligt och därefter bett de skicka vidare ärendet till reklamationsavdelningen. Tror de har en sida på deras hemsida för reklamation också.

Lycka till!

Han har ju aldrig sagt att han inte ska pröjsa för det. Han skriver ju i sitt senare inlägg att avgiften för gruppavtalet för COMHEM bakas in i BRF:ens månadsavgift till honom.
Säljaren sa ju att detta skulle läggas ovanpå.

Dock så är det ju lite väl optimistisk att tro att all den handpåläggningen bara ska fungera, dvs att tillägg ska faktureras BRF:en som sen ska vidarefördela kostnaden till rätt bostad.

Så absolut, du har ju helt rätt i det du skriver. Problemet är ju att en säljare lovat TS att det skulle gå via avtalet med BRF:en för att sen dom skulle fakturera honom.

Det vore ju ”smutt” om det funkade så, men helt orealistiskt att BRF:en skulle orka sitta och vidarebefodra pengar åt boede för deras Comhem-tillägg.

Helt enkelt, det var en dålig jävla säljare som bara ville ha sitt sälj och sa vad som helst för att få sin provis.
Riktigt dåligt av Comhem att inte ta ansvar för detta, men dom var skit för 10 år sen, dom är skit idag, och dom lär vara skit även om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Säger som talare ovan. Det låter som du har något som kallas som gruppavtal. Alltså att BRF står för ett viss utbud som ingår i hyran. Oftast bara nåt enkelt som basutbudet på tv.

Beställer man därefter något utöver detta paket som ingår så får man pröjsa för det själv. T.ex högre utbud på tv eller separat Viasat eller Cmore.

Svårt att säga hur samtalet gick till och om de var någon som ringde till dig eller om du ringde in och fick erbjudande därifrån. Oavsett så hade jag mejlat in och förklarat situationen snällt och sakligt och därefter bett de skicka vidare ärendet till reklamationsavdelningen. Tror de har en sida på deras hemsida för reklamation också.

Lycka till!

Jag bor i en förening som har gruppavtal med Comhem. Det fungerar så att det skapas en faktura för min uppkoppling sedan drar man av det som gruppavtalet omfattar. Det innebär att ifall jag till exempel vill ha högre hastighet får jag en faktura på mellanskillnaden.

Angående autogiro så skickar Comhem ut pappersfaktura om beloppet ändras så att man kan ha koll på vad man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Man har större koll över sina utgifter med e-faktura än autogiro.

Ifall TS hade e-faktura istället för autogiro så TS kanske skulle märkt att beloppet var för lågt eller så skulle TS bara fått 2 e-fakturor från Com Hem.

Om man har koll på sin ekonomi eller inte har nog sällan med betalslaget att göra. Dock kan det väl ha vissa fördelar om man är dålig på att ha pengar på sitt konto så att AG dragningarna inte går igenom. Jag har själv inte haft AG hos ComHem men föreställer mig att dom skickar ut information om kommande dragningar även fast det inte är i form av fakturor, så vad skillnaden skulle bli i detta fall vet jag inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om man har koll på sin ekonomi eller inte har nog sällan med betalslaget att göra. Dock kan det väl ha vissa fördelar om man är dålig på att ha pengar på sitt konto så att AG dragningarna inte går igenom. Jag har själv inte haft AG hos ComHem men föreställer mig att dom skickar ut information om kommande dragningar även fast det inte är i form av fakturor, så vad skillnaden skulle bli i detta fall vet jag inte?

Problemet i detta fall är ju att TS skriver att grundavgiften till Comhem bakas in i avgiften till BRF.
TS var sedan av uppfattningen att dessa nya 110.- skulle faktureras via BRF.

Så i detta fall så gäller ju (så vitt jag kan förstå och tänka mig...) inget av det ni säger, eftersom TS förmodligen inte får någon som helst ”spec” av grejorna från föreningen, utan bara får en AG-dragning på beloppet för föreningens kostnad.

Vidare så har många som tar betalt via AG börjat med nya sneaky saker, man får ingen faktura/spec hemskickad utan dessa finns att finna på ”mina sidor” på hemsidorna, mao måste man alltså aktivt gräva fram specen för AG och det är nått som jag verkligen inte gillar med AG.

Så kan hålla med om att det delvis ligger på TS att ha koll på vad som faktureras, men återigen olyckligt att säljaren lovat ett faktureringsflöde som omöjligen kan ske.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad TS menar med att det skulle hamna på fakturan till BRF, och troligtvis förstod inte säljaren heller det. Även ifall din BRF har ett kollektivt avtal med Comhem lär de väl inte administrera alla sina medlemmars extratjänster och väva in deras medlemmars personliga extra tjänster i sina egna.

Min BRF har också ett kollektivt avtal med CH sedan något år tillbaka (vi har haft tre hål i väggen bra mycket längre än så), vilket betyder att vi kan beställa tjänster som vi får gratis (bastjänster) eller med rabatt (större tv abb, snabbare bredband) via ComHems sida. Men de enskilda abonnemangen är fortfarande något som regleras av boende jämtemot ComHem (även de som är helt betalda av BRF, som således blir "gratis" för den enskilde).

Säljare du pratade med jobbade som tidigare nämnts inte för ComHem, utan för ett callcenter som ComHem köpt säljtjänst från. Jag har också haft erfarenheter med dessa blodssugare. Om någon någonsin ringer och säger att de "ringer från ComHem och vill ge DIG ett specialerbjudande/uppgradering etc." säg att du inte är intresserade, även om det verkar som det är något du får gratis. Alternativt kontakta ComHem, och be dem lägga till dig på deras block-lista för säljkontakt (jag har inte fått något samtal sedan jag gjorde detta i våras, vilket är väldigt skönt).

Du borde också läsa den information du får när du beställer något, för det är det som gäller, oberoende av vad du uppfattar att säljaren har sagt. Jag misstänker att fjärrköpslagen ger oss rätt att ångra köp över telefonsamtal etc. just på grund av detta, att det som presenterats muntligt inte överensstämmer med kontraktet som man över distans accepterat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Som jag skrev tidigare fakturerar Comhem det som ligger utöver gruppavtalet. TS bör alltså ha fått fakturor från Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@BasseBaba: Som jag skrev tidigare fakturerar Comhem det som ligger utöver gruppavtalet. TS bör alltså ha fått fakturor från Comhem.

Absolut, men är det någon som vet hur Comhem aviserar autogiro?
Kommer det som papperfaktura i brevlådan, eller som pdf under ”mina sidor”?

Ta t ex SATS. Jag har autogiro där och får inga fakturor, utan bara som PDF under mina sidor.
Jag har ju ingen aning om fakturaunderlaget såvida jag själv inte går in och tittar där....

Däremot så borde ju TS fått någon typ av varning/påminnelse eller telefonsamtal från kundtjänst kring att ett autogiromedgivande med kontonummer saknas...

Jag tror att missförståndet blev, att eftersom TS sa att han redan har "autogiro", "via brf", så tog väl säljaren inga uppgifter för det.
AG-dragningarna har sedan misslyckats och olyckligt nog har inte den infon nått TS.

EDIT: Även bredband2 har jag via AG, där får jag ett mail var 3:e månad som specar det som kommer dras. Fösta halvåret fastnade dessa i spam-korgen.

Helt enkelt har vi en "perfect storm" här. TS gick i tron att det hela skulle lösa sig via ett befintligt AG, och gick ju därför inte och förväntade sig några fakturor.
Av någon anledning så har sedan kommunikationen till honom angående fallerade AG-dragningar inte nått fram.

Vidare så finns det lite specialfall gällande AG:
https://www.bankgirot.se/globalassets/dokument/anvandarmanual...
Se sidan 12:

Citat:

Det finns undantag för när betalaren inte behöver aviseras:
Om betalaren har lämnat ett medgivande för löpande betalningar, där beloppet är
oförändrat, behöver du inte avisera varje betalningsdag separat.
En avisering kan då i
stället avse mer än ett faktureringstillfälle. I dessa fall räcker det att du meddelar
betalaren när beloppet förändras.
Om betalaren har godkänt att en betalning utförs via Autogiro i samband med ett köp
eller en beställning, behöver du inte avisera betalaren i en separat faktura.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Som jag skrev tidigare har Comhem skickat pappersfaktura när autogirobeloppet ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@BasseBaba: Som jag skrev tidigare har Comhem skickat pappersfaktura när autogirobeloppet ändrats.

Mmm det är i sin order. Men då har vi ju bara ett par alternativ:
1) Comhem har inte skickat korrekt avisering
2) TS har fått men inte läst aviseringen
3) Postnord har slarvat bort aviseringen

Men som sagt, du skriver även om "något ändras".
TS har ju ingen aktiv AG, eftersom detta var det första han tecknat "extra".

Mao så är det ju inte säkert att han fått en separat avisering eller faktura?
Kan det inte vara så att det i någon typ av "välkomstbrev" för tjänsten, informerades om vad som ska dras?
TS bör ju då även i samma välkomstbrev fått en talong för att lämna ett autogiromedgivande?

Utan ett medgivande med ett kontonummer så kan ju Comhem inte dra jack shit.
Mao så verkar det ju konstigt att avisera om en ändring i draget belopp, om dom öht inte fått in ett autogiromedgivande?

Jag försöker bara finna förklaringar.
Jag har själv en gång missat att betala en tjänst. Jag fick ett välkomstbrev med 20 sidor avtalsvillkor. Orkade givetvis inte läsa igenom allt det.
Fakturan låg sist, efter alla dessa 20 sidor. Den missade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vet inte var jag skulle lägga tråden.

Måst bara skriva av mig för det är första gången jag får ett så fruktansvärt dåligt bemötande från ett företag.

Har Comhem via min bostadsrättsförening och för 3 månader sen fick jag erbjudande att få Viasat-filmpaket för 110kr/mån och det var ett bra erbjudande så tog det.

Under samtalets gång frågade jag flera gånger om det kommer med på samma faktura som min BRF eller om jag måste fixa en skild autogiro men fick svaret tillbaka att det behövde jag inte för det skulle gå på samma faktura/autogiro som min BRF så allt skulle gå smidigt till. Jag frågade minst 3ggr under samtalets gång om det var verkligen var så och fick samma svar tillbaka ja att jag ej behöver göra någon mer efter samtalet.

Innan samtalet avslutade frågade jag en sista gång om allt var lugnt nu och fick svaret tillbaka att allt var lugnt.

Nu 3månader senare får jag ett inkasso krav från Comhem att paketet är ej betalt så ringer dem och frågar vad de sysslar med och fick svar tillbaka att extra tjänster ej går på samma faktura som BRF och då svarar jag att det inte var den informationen jag har fått och det har ni inspelat.

Svaret på det va princip jaha synd för dig att du inte kollade upp att det vi sa då va en ren lögn och vi kommer ej dra tillbaka inkassokravet så betala och se glad ut. Samt påstod de att de har skickat ut påminnelse som jag ej har sett skymten av.

Avslutade iaf tjänsten i samma veva och sa hur missnöjd jag va med deras bemötande och det man fick tillbaka va jaha förstår det ha en trevlig dag. Så aldrig mer Comhem någonsin och rekommenderar andra som har comhem att säga upp och byt om ni har möjligheten.

Ska prata med hallå konsument imorgon och se vad man kan göra.

Rör sig förvisso om småpengar men hur ett pass så *stort* företag kan få bete sig så mot sina kunder tål jag inte.

Vilka andra kan man vända sig till för rådgivning möjligen få Comhem på någon svartlista?

Jag har haft Comhem i flera omgångar, i flera föreningar dessutom. Jag har ALDRIG någonsin varit med om att den fakturan varit kopplad till föreningsavgiften (d.v.s. i de fall där inte ett visst comhem-utbud ingår för alla lägenheter, då har det dessutom alltid varit analog TV).

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: För att initiera Autogiro så måste man först får ett godkännande, det är inte bara koppla på sig på någon konto och börja dra stålar så där av uppenbara anledningar. Det kan inhämtas antingen skriftligt, muntligt (om det spelas in) eller genom att den som ska betala aktiverar det t.ex. i sin Internetbank. Det är ett krav från BG(C). Där kan det dessutom uppstå alla möjliga problem, t.ex. att man inte är kontohavare för det konto man uppger osv. Då kan man hamna i ett läge där man beställt något som man måste betala för men där betalningen inte fungerar. Här är nog rättsläget med vems fel det är lite oklart (eller snarare beroende på detaljerna). Det jag gissar har hänt här är att Autogirot av någon anledning inte fungerat men att ComHem ändå påbörjat leveransen av det beställda och då vill ha betalt. Vad som dock inte framgått än, eller så har jag missat det, är i vilken mån TS faktiskt tillgodogjort sig något av det beställda.

TS befintliga AG medgivande gäller, så vitt jag tolkar det, BRFens rätt att dra pengar den vägen och har därför inget med ComHem att göra (förutom att beloppet som dras förmodligen innehåller en del som BRFen i sin tur skickar till ComHem).

Det bör väl som ofta påpekas att vi bara fått redovisat från en part hur man upplever det hela och vad man anser sig ha blivit lovad. Dessutom är väl inte ärendet klart heller, det är bara en domstol som kan döma ut straff i Sverige (något förenklat, typ SKV och liknande kan i praktiken göra det).

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag vet, du behöver inte förklara för mig. Jag har byggt flertalet implementationer mot BGC och AG.
Det är ju därför jag frågar. Det är ju det du skriver jag försökt förklara, om än på ett dåligt sätt

Det jag finner märkligt är hur TS inte har blivit informerad om att ett AG-medgivande saknas och att hans dragningar därför inte haft en chans i världen att lyckas.

Dom implementationer / flöden jag byggt, så har man aviserat via epost/sms/fysisk post när:
1) aktivt medgivande saknas
2) dragningar inte fungerat

Går det tillräckligt länge (2-3 dragningar i rad som failat) så skapas ett kundtjänstärende upp där en handläggare ringer kund i fråga och förklarar läget.

Det konstiga är alltså hur TS har kunnat gå såpass länge utan att nås av informationen om att hans AG-dragningar failar.

Jag misstänker att ett av problemen var att säljaren (miss)uppfattade det som att TS hade ett aktivt AG-flöde med Comhem, och därför inte informerade nog om vad som behövdes.
TS har sedan på något sätt missat information (förmodligen i välkomstbrev) om att ag-medgivande måste lämnas, eftersom TS trodde att detta skulle lösas via hans BRF och dess fakturering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag bor i en förening som har gruppavtal med Comhem. Det fungerar så att det skapas en faktura för min uppkoppling sedan drar man av det som gruppavtalet omfattar. Det innebär att ifall jag till exempel vill ha högre hastighet får jag en faktura på mellanskillnaden.

Angående autogiro så skickar Comhem ut pappersfaktura om beloppet ändras så att man kan ha koll på vad man betalar.

Skrivet av BasseBaba:

Problemet i detta fall är ju att TS skriver att grundavgiften till Comhem bakas in i avgiften till BRF.
TS var sedan av uppfattningen att dessa nya 110.- skulle faktureras via BRF.

Så i detta fall så gäller ju (så vitt jag kan förstå och tänka mig...) inget av det ni säger, eftersom TS förmodligen inte får någon som helst ”spec” av grejorna från föreningen, utan bara får en AG-dragning på beloppet för föreningens kostnad.

Jag är med på hur gruppavtal fungerar samt hur fakturering sker. Problemet i detta fall är väl att TS trott att sin autogiro som han har hos BRF gäller även om han beställer tjänster utöver det som står i gruppavtalet. Samt att säljaren troligen inte förstått riktigt vad TS sagt eller inte velat lyssna och bara sagt ja till att det fungerar som TS påstår.

Som jag tidigare skrev så skicka in en reklamation via hemsidan, den kommer troligen landa hos deras TM avdelning som sedan kollar över det hela och lyssnar på ljudfil. Därefter tar de kontakt med dig för beslut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jag tycker det verkar som om vi inte har hela historien men de gånger det inte gått att dra via autogiro har en papperfaktura skickats ut. Hur Comhem specifikt gör vet jag inte. Jag har inte råkat ut för det.

Jag tror jag slutar där. Det är alldeles för många frågetecken här för att det ska vara värt att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@improwise: Jag vet, du behöver inte förklara för mig. Jag har byggt flertalet implementationer mot BGC och AG.
Det är ju därför jag frågar. Det är ju det du skriver jag försökt förklara, om än på ett dåligt sätt

Det jag finner märkligt är hur TS inte har blivit informerad om att ett AG-medgivande saknas och att hans dragningar därför inte haft en chans i världen att lyckas.

Dom implementationer / flöden jag byggt, så har man aviserat via epost/sms/fysisk post när:
1) aktivt medgivande saknas
2) dragningar inte fungerat

Går det tillräckligt länge (2-3 dragningar i rad som failat) så skapas ett kundtjänstärende upp där en handläggare ringer kund i fråga och förklarar läget.

Det konstiga är alltså hur TS har kunnat gå såpass länge utan att nås av informationen om att hans AG-dragningar failar.

Jag misstänker att ett av problemen var att säljaren (miss)uppfattade det som att TS hade ett aktivt AG-flöde med Comhem, och därför inte informerade nog om vad som behövdes.
TS har sedan på något sätt missat information (förmodligen i välkomstbrev) om att ag-medgivande måste lämnas, eftersom TS trodde att detta skulle lösas via hans BRF och dess fakturering.

Där satt du huvudet på spiken, jag tror som dig att säljaren antingen missuppfattat det hela fel med aktivt autogiro eller struntat i det. Oftast har inte TM säljare tillgång till samma system som de på kundservice har.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Där satt du huvudet på spiken, jag tror som dig att säljaren antingen missuppfattat det hela fel med aktivt autogiro eller struntat i det. Oftast har inte TM säljare tillgång till samma system som de på kundservice har.

Grejen är att det i sig förmodligen är skäl för att häva avtalet utan att behöva betala, om det utlovats saker som sen inte stämmer. Rimligtvis finns det en inspelning av samtalet, finns den inte är det inte mkt att orda om, och finns den lär det framgå vad som sagts. Dock är det i sammanhanget rätt viktigt i vilken mån TS faktiskt nyttjat den beställda tjänsten eller inte.

Som jag har för mig sagts redan innan så skulle jag nog rekommendera TS att börja här:

https://www.comhem.se/kundservice/reklamera

Det kanske går att hitta en smidig lösnign på detta för alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@improwise: Jag vet, du behöver inte förklara för mig. Jag har byggt flertalet implementationer mot BGC och AG.
Det är ju därför jag frågar. Det är ju det du skriver jag försökt förklara, om än på ett dåligt sätt

Det jag finner märkligt är hur TS inte har blivit informerad om att ett AG-medgivande saknas och att hans dragningar därför inte haft en chans i världen att lyckas.

Dom implementationer / flöden jag byggt, så har man aviserat via epost/sms/fysisk post när:
1) aktivt medgivande saknas
2) dragningar inte fungerat

Går det tillräckligt länge (2-3 dragningar i rad som failat) så skapas ett kundtjänstärende upp där en handläggare ringer kund i fråga och förklarar läget.

Det konstiga är alltså hur TS har kunnat gå såpass länge utan att nås av informationen om att hans AG-dragningar failar.

Jag misstänker att ett av problemen var att säljaren (miss)uppfattade det som att TS hade ett aktivt AG-flöde med Comhem, och därför inte informerade nog om vad som behövdes.
TS har sedan på något sätt missat information (förmodligen i välkomstbrev) om att ag-medgivande måste lämnas, eftersom TS trodde att detta skulle lösas via hans BRF och dess fakturering.

Välkommen till klubben

Dessutom har vi dom kunder som blir förbannade och som ska hämnas genom att ta bort AG medgivandet och därmed anser sig inte längre behöva betala. Det finns alla sorter. Men det kanske inte har så mycket med just denna tråd att göra, förutom kopplingen till AG då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Jag är med på hur gruppavtal fungerar samt hur fakturering sker. Problemet i detta fall är väl att TS trott att sin autogiro som han har hos BRF gäller även om han beställer tjänster utöver det som står i gruppavtalet. Samt att säljaren troligen inte förstått riktigt vad TS sagt eller inte velat lyssna och bara sagt ja till att det fungerar som TS påstår.

Som jag tidigare skrev så skicka in en reklamation via hemsidan, den kommer troligen landa hos deras TM avdelning som sedan kollar över det hela och lyssnar på ljudfil. Därefter tar de kontakt med dig för beslut.

Hajar, trodde TS redan fått en reject men det var alltså vanliga kundtjänst, man behöver gå via nån separat kanal för mer kvalificerad hjälp? Trist att han inte hänvisades dit av kundtjänst. Comhem är så sneaky.

Skrivet av Hubertus:

@BasseBaba: Jag tycker det verkar som om vi inte har hela historien men de gånger det inte gått att dra via autogiro har en papperfaktura skickats ut. Hur Comhem specifikt gör vet jag inte. Jag har inte råkat ut för det.

Jag tror jag slutar där. Det är alldeles för många frågetecken här för att det ska vara värt att fortsätta.

Jo skulle behövas mer input från TS. Låter ju dock som att Comhem borde kunna lösa detta på goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hajar, trodde TS redan fått en reject men det var alltså vanliga kundtjänst, man behöver gå via nån separat kanal för mer kvalificerad hjälp? Trist att han inte hänvisades dit av kundtjänst. Comhem är så sneaky.

Jo skulle behövas mer input från TS. Låter ju dock som att Comhem borde kunna lösa detta på goodwill.

Ja tråkigt att de ska behöva bli sånt problem såsom inkassokrav bara för att man pratat med TM och inte kundservice direkt. Därför jag själv inte gör några avtal med försäljare som ringer ut till mig. Vill jag ha något så ringer eller mejlar jag direkt till företaget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Sitter på mobilen så har svårt att citera alla men här kommer en mer detaljerad förklaring. Comhem ringde mig om erbjudande viasat-filmpaket för 110kr/mån jag tog det eftersom jag har redan andra streaming tjänster. Och under samtalet förklarade jag att jag hade comhem via BRF och då frågade jag måst jag göra någon separat autogiro eller e-tjänst för att slippa extra avgifter etc.

Till svars på det va nej du behöver inte göra något allt kommer att gå på BRF ag och det här frågade jag minst 3ggr under samtalets gång och fick samma svar hela tiden allt var redan löst tackvare att man hadde ag via BRF.

Och när samtalet löd mot sitt slut och de hade inspelningen på så frågade äv då måst jag göra något mer efter samtalet är över och fick samma svar nej allt är fixat och du behöver inte tänka något mer på det.

Så man blev smått förvånad när inkasso kravet damp ner i kivra och jag har inte fått någon påminnelse eller andra brev.

Så jag ringde comhem support och svaret där va princip tråkigt för dig. Jag har fått nej av chefen att kompensera dig eller dra tillbaka inkassokravet så ha en bra dag och kolla upp det vi säger är sant till nästa gång.

Skickades frånm.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Sitter på mobilen så har svårt att citera alla men här kommer en mer detaljerad förklaring. Comhem ringde mig om erbjudande viasat-filmpaket för 110kr/mån jag tog det eftersom jag har redan andra streaming tjänster. Och under samtalet förklarade jag att jag hade comhem via BRF och då frågade jag måst jag göra någon separat autogiro eller e-tjänst för att slippa extra avgifter etc.

Till svars på det va nej du behöver inte göra något allt kommer att gå på BRF ag och det här frågade jag minst 3ggr under samtalets gång och fick samma svar hela tiden allt var redan löst tackvare att man hadde ag via BRF.

Och när samtalet löd mot sitt slut och de hade inspelningen på så frågade äv då måst jag göra något mer efter samtalet är över och fick samma svar nej allt är fixat och du behöver inte tänka något mer på det.

Så man blev smått förvånad när inkasso kravet damp ner i kivra och jag har inte fått någon påminnelse eller andra brev.

Så jag ringde comhem support och svaret där va princip tråkigt för dig. Jag har fått nej av chefen att kompensera dig eller dra tillbaka inkassokravet så ha en bra dag och kolla upp det vi säger är sant till nästa gång.

Skickades frånm.sweclockers.com

Som jag nämnt tidigare och även någon annan så gå via reklamation så kommer det komma till rätt avdelning som tar hand om det hela. Nu kommer ju det dröja någon dag så inkassokravet kommer ju behöva betalas för att inte riskera Kronofogden osv. Men följ formuläret på hemsidan för reklamation och invänta svar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Som jag nämnt tidigare och även någon annan så gå via reklamation så kommer det komma till rätt avdelning som tar hand om det hela. Nu kommer ju det dröja någon dag så inkassokravet kommer ju behöva betalas för att inte riskera Kronofogden osv. Men följ formuläret på hemsidan för reklamation och invänta svar.

Japp har reklamerat och skrev att jag betalade inkasso kravet i protest

Kommer att uppdatera så fort jag får något typ av svar av Comhem

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Isåfall vill jag bara lyfta en sak, telefonförsäljaren har antagligen ingenting med comhem i sig att göra. Utan det är helt separata telefonförsäljningsföretag som säljer saker åt olika företag.

Egentligen spelar detta ingen roll, om telefonförsäljaren jobbar på samma företag som levererar tjänsten eller ej. De jobbar för och representerar tjänsteleverantören.

Att företag jag är kund hos skyller på underleverantörer är det värsta jag vet. Glöm aldrig att du inte är kund hos underleverantören och vem det är som anlitat underleverantören i fråga.

Klartext: Om ComHem anlitar oseriösa telefonförsäljare så är detta ComHems problem att ta ansvar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen spelar detta ingen roll, om telefonförsäljaren jobbar på samma företag som levererar tjänsten eller ej. De jobbar för och representerar tjänsteleverantören.

Att företag jag är kund hos skyller på underleverantörer är det värsta jag vet. Glöm aldrig att du inte är kund hos underleverantören och vem det är som anlitat underleverantören i fråga.

Klartext: Om ComHem anlitar oseriösa telefonförsäljare så är detta ComHems problem att ta ansvar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen spelar detta ingen roll, om telefonförsäljaren jobbar på samma företag som levererar tjänsten eller ej. De jobbar för och representerar tjänsteleverantören.

Att företag jag är kund hos skyller på underleverantörer är det värsta jag vet. Glöm aldrig att du inte är kund hos underleverantören och vem det är som anlitat underleverantören i fråga.

Klartext: Om ComHem anlitar oseriösa telefonförsäljare så är detta ComHems problem att ta ansvar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Just därför är det viktigt att alla som drabbas av oseriösa försäljare anmäler det till deras uppdragsgivare. Jag har svårt att tro att det ingick i uppdraget att vara oseriös. Men vem vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Just därför är det viktigt att alla som drabbas av oseriösa försäljare anmäler det till deras uppdragsgivare. Jag har svårt att tro att det ingick i uppdraget att vara oseriös. Men vem vet?

Jag tycker faktiskt inte att det är vårt jobb som konsumenter att sitta och anmäla oseriösa försäljare som ringer upp oss, annat än om vi själva blivit lurade på något och behöver få det hela korrigerat.

Det är uppdragsgivarens ansvar att hålla koll så att försäljarna inte sitter och gör dumma saker. Det är inte svårt att göra, det går t.ex. att lyssna av ett stickprov av inspelade samtal, särskilt de samtal som leder till försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker faktiskt inte att det är vårt jobb som konsumenter att sitta och anmäla oseriösa försäljare som ringer upp oss, annat än om vi själva blivit lurade på något och behöver få det hela korrigerat.

Det är uppdragsgivarens ansvar att hålla koll så att försäljarna inte sitter och gör dumma saker. Det är inte svårt att göra, det går t.ex. att lyssna av ett stickprov av inspelade samtal, särskilt de samtal som leder till försäljning.

Visst. Om du tycker det är för jobbigt så föreslår jag att du låter bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen spelar detta ingen roll, om telefonförsäljaren jobbar på samma företag som levererar tjänsten eller ej. De jobbar för och representerar tjänsteleverantören.

Att företag jag är kund hos skyller på underleverantörer är det värsta jag vet. Glöm aldrig att du inte är kund hos underleverantören och vem det är som anlitat underleverantören i fråga.

Klartext: Om ComHem anlitar oseriösa telefonförsäljare så är detta ComHems problem att ta ansvar för.

Absolut!
Jag lyfte inte det på något sätt för att försvara eller ursäkta comhem, snarare tvärtom! Jag ville dock säga att telefonförsäljaren i sig kanske svarade med den informationen som hen hade, hen kanske inte gjorde något fel, utan ansvaret ligger helt hos comhem som företag som har så fula affärsmetoder. Eller så ljög hen medvetet för att det är lättare att sälja saker så. Båda sakerna är lika troliga.

Och jag lyfte för det för att visa på hur fult det är och hur absurt det är att telefonförsäljare får jobba på det här sättet.

Och det är ju precis detta som är ett allt vanligare problem, det är fler och fler underleverantörer som alla skyller på varandra och i slutändan hålls ingen ansvarig.

Jag tycker lasagne-skandalen med hästkött är ett mycket bra exempel. Findus skyller på fabriken i Storbritannien. Fabriken i Storbritannien skyller på kött-exportören i Frankrike. Kött-exportören i Frankrike skyller på köttfarmen i Rumänien. Köttfarmen i Rumänien visar upp giltiga dokument på att dom har gjort rätt. Och i slutändan händer ingenting.

Jag menade det på inget vis som en ursäkt åt comhem!