Studiehjälp gratis i Göteborg

Permalänk
Mattecoach

Studiehjälp gratis i Göteborg

Hej,

Jag tänkte erbjuda hjälp till ungdomar som har det svårt i skolan. I absolut första hand ungdomar vars föräldrar inte kan erbjuda hjälp på egen hand (t.ex. p.g.a. ekonomiska förutsättningar). Om intresset är stort är det i första hand de som behöver hjälp med att få godkänt som får gå före, om det är mindre intresse hjälper jag gärna de som vill nå högre betyg också.
Mina styrkor är i första hand matematik, fysik, övrig naturvetenskap och engelska. Jag kan hjälpa till med alla ämnen upp till gymnasienivå, åtminstone kan jag bidra med studieteknik.
Jag har hjälpt ungdomar tidigare och vanligtvis träffas vi på t.ex. bibliotek. Mina enda krav på eleverna är att de ska vilja lära sig samt att vi ska kunna kommunicera på svenska eller engelska.

Kort om min bakgrund:
Jag har läst naturvetenskap på gymnasiet och därefter civilingenjör i industriell ekonomi vid Chalmers. Jag arbetar för tillfället på ett teknikföretag i Göteborg, under min studietid hade jag extraarbete som privatlärare, både via föreningar på Chalmers och genom privata företag. Speciellt höll jag i kurser inför högskoleprovet.

Tveka inte att skicka annonsen vidare om ni känner någon som är i behov av hjälp!

Mvh
Daniel

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Hjälte!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gött initiativ!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Vilken legend, otroligt att det finns människor som du!

Permalänk
Medlem

En eloge till dig Tror detta är något som helt klart kan göra stor nytta för någon!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla hjältar bär inte kappa, härligt att det finns lite eldsjälar i detta samhälle, tummen upp!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Mycket gott initiativ. Jag har en liknande profil som du (bortsett från att jag pluggade D istf. I). Skulle du behöva avlastning så skulle jag vara intresserad av att hjälpa till!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersknyffel

Fasen vad härligt att läsa, all heder till er!

Permalänk
Inaktiv

@PuMaH:

Nu blir jag den första som går emot strömmen och inte bara ger dig ros.

Nice du verkar vara en fantastisk vardags hjälte fast med något förutfattad mening.

Visst får du göra som du vill men blir något fundersam med ditt urval av de som behöver hjälp.

"...vars föräldrar inte kan erbjuda hjälp på egen hand (t.ex. p.g.a. ekonomiska förutsättningar)"

Finns många barn i välbärgade familjer som är utsatta och har väldiga svårigheter att studera, många gånger kan det vara värre eftersom deras föräldrar alltid jobbar och aldrig har tid att hjälpa dem.

Även om föräldrarna har gott om pengar vill dem många gånger inte ge sina barn extra utomstående hjälp, för då skulle det framstå som att deras barn var osmarta eller eftersatta och inte klarade av att plugga på egen hand.

Detta sätter barn i en väldigt svår situation, deras föräldrar har inte tid med dem och de vågar inte be om hjälp för då blir deras föräldrar fly förbannade. Att då få en hjälpande hand av någon som dig skulle då kunna betyda allt för dem, men tyvärr skrämmer du bort dessa barn när du på pekar att de helst inte är välkomna att få hjälp av dig eftersom deras föräldrar har pengar.

Barn är en utsatt grupp, att hjälpa barn ska ALDRIG baseras på ekonomiska förutsättningar, ett barn ska ALLTID få hjälp om de behöver oavsett vem deras föräldrar är.

Till alla som slängt ur sig hjälte kommentarer här i tråden och blir hej vilt upprörda över att jag säger vad jag tycker ska tänka till ordentligt, för ett barn med problem är det svarta hålet lika djupt och mörkt oavsett om deras föräldrar har pengar eller inte.

Permalänk
Medlem

Får gåshud när jag läser att det finns människor som dig.. All heder och respekt verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z390 Prime // Intel i5 9600k // Gigabyte RTX 2070 Super // RM 850 Gold // Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB // Kingston 1TB M.2 // Corsair Carbide 270R

HUAWEI MATE 20 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Även om föräldrarna har gott om pengar vill dem många gånger inte ge sina barn extra utomstående hjälp, för då skulle det framstå som att deras barn var osmarta eller eftersatta och inte klarade av att plugga på egen hand.

Så varför skulle de gå med på det när det är gratis? Jag förstår delar av ditt argument, bara tycker den här delen föll väldigt platt.

Detta är inte en genomgående verktyg för alla som behöver läxhjälp. OP's mål verkar ju vara att hjälpa de mest behövande. Chansen att OP når någon som är större behov är när det är en familj med lite pengar är ju rimligen större (även fall, som du säger, vissa behövande faller bort). OP lär ju inte ha oändliga resurser att hjälpa alla behövande utan kommer endast kunna hjälpa ett par och då är detta sätt att faktiskt kunna rikta de resurser han har mer sannolikt mot de som behöver hjälpen.

Vidare så finns lite läxhjälpsalternativ redan, kanske kan stötta någon av dem om du inte vill dra i allt själv? T ex:
http://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/bibliot...

Tycker inte OP gör något fel i sin bedömning att ta sikte mot ekonomiskt begränsade familjer.

Till OP: Snyggt jobbat, bra initiativ.

Permalänk
Mattecoach

Tack för svar alla! Skulle dock uppskatta om vi lämnar plats i tråden för de som behöver hjälp

Tack, men jag engagerar mig gärna på egen hand. Har funkat bättre för mig hittills.

Skrivet av zyberzero:

@PuMaH: Mycket gott initiativ. Jag har en liknande profil som du (bortsett från att jag pluggade D istf. I). Skulle du behöva avlastning så skulle jag vara intresserad av att hjälpa till!

Ska absolut ha det i åtanke om någon hör av sig som jag inte har tid för

Skrivet av anon162230:

@PuMaH:

Nu blir jag den första som går emot strömmen och inte bara ger dig ros.

Nice du verkar vara en fantastisk vardags hjälte fast med något förutfattad mening.

Visst får du göra som du vill men blir något fundersam med ditt urval av de som behöver hjälp.

"...vars föräldrar inte kan erbjuda hjälp på egen hand (t.ex. p.g.a. ekonomiska förutsättningar)"

Finns många barn i välbärgade familjer som är utsatta och har väldiga svårigheter att studera, många gånger kan det vara värre eftersom deras föräldrar alltid jobbar och aldrig har tid att hjälpa dem.

Även om föräldrarna har gott om pengar vill dem många gånger inte ge sina barn extra utomstående hjälp, för då skulle det framstå som att deras barn var osmarta eller eftersatta och inte klarade av att plugga på egen hand.

Detta sätter barn i en väldigt svår situation, deras föräldrar har inte tid med dem och de vågar inte be om hjälp för då blir deras föräldrar fly förbannade. Att då få en hjälpande hand av någon som dig skulle då kunna betyda allt för dem, men tyvärr skrämmer du bort dessa barn när du på pekar att de helst inte är välkomna att få hjälp av dig eftersom deras föräldrar har pengar.

Barn är en utsatt grupp, att hjälpa barn ska ALDRIG baseras på ekonomiska förutsättningar, ett barn ska ALLTID få hjälp om de behöver oavsett vem deras föräldrar är.

Till alla som slängt ur sig hjälte kommentarer här i tråden och blir hej vilt upprörda över att jag säger vad jag tycker ska tänka till ordentligt, för ett barn med problem är det svarta hålet lika djupt och mörkt oavsett om deras föräldrar har pengar eller inte.

Självklart kan alla fråga om hjälp, men som du själv säger prioriterar jag som jag vill. Jag är väl medveten om att det kan finnas annat som gör att man av någon anledning inte kan få hjälp, men då finns åtminstone möjligheten för dessa att lösa det inom familjen, något som saknas på många ställen.
Har suttit för många timmar med bortskämda tonåringar som inte ens vill studera, bara för att deras föräldrar gärna betalar för en privatlärare. Tycker helt enkelt att tiden kan användas bättre.