Permalänk
Medlem

Bra 1156 processor?

Hej, snabb fråga:
Har nu en i5-750 (1156 socket)
Undrar om det finns en bättre intel processor som passar just 1156?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Drygt svar.

Till trådstartaren:
Du kan nog byta till en i7 860 eller 870, snäppet vassare än din i5 750.

Är lite osäker men det ska nog också funka med en Xeon x3440/Xeon X3470 om du har ett P55 moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dovidteh:

Drygt svar.

Till trådstartaren:
Du kan nog byta till en i7 860 eller 870, snäppet vassare än din i5 750.

Är lite osäker men det ska nog också funka med en Xeon x3440/Xeon X3470 om du har ett P55 moderkort.

Ja, precis. Dryga Yes. En droppe räcker hur långt som helst. Han ställde en snabb fråga och då antog jag att han ville ha ett snabbt svar.

Men visst för att lägga ut lite:

Finns lite fler processorer än de du nämner. Bara kolla Wikipedia-artikeln för LGA1156 så hittar man.

Ingen garanti för att det fungerar med just hans moderkort.

Med det sagt så går man från en gammal processor till en lite snabbare gammal processor. Prestandavinsten blir inte superhög...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, precis. Dryga Yes. En droppe räcker hur långt som helst. Han ställde en snabb fråga och då antog jag att han ville ha ett snabbt svar.

Men visst för att lägga ut lite:

Finns lite fler processorer än de du nämner. Bara kolla Wikipedia-artikeln för LGA1156 så hittar man.

Ingen garanti för att det fungerar med just hans moderkort.

Med det sagt så går man från en gammal processor till en lite snabbare gammal processor. Prestandavinsten blir inte superhög...

Ja, får ser om TS svarar.

Bara hen kan motivera varför "uppgraderingen" är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Drygt svar.

Till trådstartaren:
Du kan nog byta till en i7 860 eller 870, snäppet vassare än din i5 750.

Är lite osäker men det ska nog också funka med en Xeon x3440/Xeon X3470 om du har ett P55 moderkort.

Tack för svaret, är lite kass på beteckningar men har ett Gigabyte kort som heter Ultra Durable 3 GA-P55-UD4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, precis. Dryga Yes. En droppe räcker hur långt som helst. Han ställde en snabb fråga och då antog jag att han ville ha ett snabbt svar.

Men visst för att lägga ut lite:

Finns lite fler processorer än de du nämner. Bara kolla Wikipedia-artikeln för LGA1156 så hittar man.

Ingen garanti för att det fungerar med just hans moderkort.

Med det sagt så går man från en gammal processor till en lite snabbare gammal processor. Prestandavinsten blir inte superhög...

Uppenbarligen vill jag ju veta vad det finns för lämpliga processorer som passar den socket jag har, annars hade jag förmodligen inte skapat tråden. Varför vara dryg så fort det ges en chans till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

...har ett Gigabyte kort som heter Ultra Durable 3 GA-P55-UD4.

Skickades från m.sweclockers.com

P55 är ditt chipset, moderkortet måste ha ett chipset som är kompatibelt med processorn förutom sockeln också självklart.

Här är en lista på socket 1156 Intel processorer som är kompatibla med ditt P55:
http://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_(chipsets)/P55_Express.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Ja, får ser om TS svarar.

Bara hen kan motivera varför "uppgraderingen" är relevant.

Anledningen till att jag vill hitta en bättre processor än den jag har till mitt moderkort är för att jag vill ha en bättre processor men jag har inte lust att lägga pengar på ett nytt moderkort, nya ram minnen och ny cpu just nu. Det är rentutav en ekonomisk fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En i7-870 eller i7-880 skulle vara en uppgradering. Men oklart om den uppgraderingen skulle vara så stor...

Den plattformen du sitter på är väldigt gammal och när man scannar av ebay så ligger de två processorerna på drygt 700 kr - 1000 kr. Det kanske är mer värt att börja fundera på att spara de pengarna istället och spara lite mer för att göra en stor uppgradering till en mer modern plattform?

Permalänk
Medlem

Håll utkik efter en i7-870 eller 860 på Tradera. Cirka 200:- har jag sett dom gå för.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

En i7-870 eller i7-880 skulle vara en uppgradering. Men oklart om den uppgraderingen skulle vara så stor...

Den plattformen du sitter på är väldigt gammal och när man scannar av ebay så ligger de två processorerna på drygt 700 kr - 1000 kr. Det kanske är mer värt att börja fundera på att spara de pengarna istället och spara lite mer för att göra en stor uppgradering till en mer modern plattform?

Planen är att i framtiden skaffa ett nytt moderkort och bygga på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Håll utkik efter en i7-870 eller 860 på Tradera. Cirka 200:- har jag sett dom gå för.

Det ska jag göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Planen är att i framtiden skaffa ett nytt moderkort och bygga på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Men när du säger "i framtiden" hur långt i framtiden menar du då?

För den lilla uppgraderingen du eventuellt kommer att få med säg 800 kr med frakt för en ny processor från ebay så är du inte långt ifrån en uppgradering till en typ 4670k/90k exempelvis. Eller kanske till och med en 6600k. Dessa skulle vara en smartare uppgradering och du kan samtidigt behålla dina DDR3-minnen du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men när du säger "i framtiden" hur långt i framtiden menar du då?

För den lilla uppgraderingen du eventuellt kommer att få med säg 800 kr med frakt för en ny processor från ebay så är du inte långt ifrån en uppgradering till en typ 4670k/90k exempelvis. Eller kanske till och med en 6600k. Dessa skulle vara en smartare uppgradering och du kan samtidigt behålla dina DDR3-minnen du har nu.

Jo fast då behövs även nytt moderkort. Har du någon rekomendation på lämpligt moderkort + processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppgradera inte cpun på den plattformen. Köp hellre en komplett plattform för typ 1500:-

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Uppgradera inte cpun på den plattformen. Köp hellre en komplett plattform för typ 1500:-

Har du något förslag? Vad ska jag skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Planen är att i framtiden skaffa ett nytt moderkort och bygga på det.

Skickades från m.sweclockers.com

polarn kör samma socket idag och hans dator släpar efter lite, värt skaffa nytt om du vill UPPGRADERA, annars är skillnaden knappast märkbar.
Virtualiserar/packar rar-filer du så ser du skillnad annars inte.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att det inte är värt det. i7 870 och liknande är ju rentav samma processor fast med HT. Men eftersom kärnorna är så pass långsamma idag så känns det som att den kommer få det riktigt tufft i allt som kan dra nytta av mer än 4 kärnor vilket som.

Jag själv gick i exakt samma tankar för ett tag sen och bestämde mig för att köpa nytt (begagnat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubanen:

Jo fast då behövs även nytt moderkort. Har du någon rekomendation på lämpligt moderkort + processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av rubanen:

Har du något förslag? Vad ska jag skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Det säljs hela tiden paket här på SweClockers med processorer och moderkort. Titta efter de nämnda eller bättre och köp något av dem för runt 1500 kronor istället för bara en ny CPU till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det säljs hela tiden paket här på SweClockers med processorer och moderkort. Titta efter de nämnda eller bättre och köp något av dem för runt 1500 kronor istället för bara en ny CPU till ditt moderkort.

Okej ska ta en titt, tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men när du säger "i framtiden" hur långt i framtiden menar du då?

För den lilla uppgraderingen du eventuellt kommer att få med säg 800 kr med frakt för en ny processor från ebay så är du inte långt ifrån en uppgradering till en typ 4670k/90k exempelvis. Eller kanske till och med en 6600k. Dessa skulle vara en smartare uppgradering och du kan samtidigt behålla dina DDR3-minnen du har nu.

Jag har en i7-870 och skulle jag få i närheten av 800:- för den så hade jag sålt den utan att blinka.
Här är ett exempel där en i7-870 blev såld för 261:- på tradera inkluderat frakt: https://www.tradera.com/item/301822/321193884/intel-core-i7-8...-

Äldre datorkomponenter är generellt mycket dyrare på Ebay än vad dom är på till exempel Tradera eller här på Swec-marknaden. För under 300 kronor så kan det vara en prisvärd uppgradering beroende på vad du gör med datorn, det ligger 5 st i7-860 ute på tradera just nu.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor