Permalänk
Medlem

Apple Watch 4 - Hjälp!

Hej alla!

Har sneglat på en Apple Watch ett bra tag nu men inväntade nyheterna. Apple Series 3 svart rostfritt stål med milanese loop var jag ute efter.

När Apple Watch 4 släpptes på Elgigantens hemsida, la jag en beställning på denna klockan:

https://www.elgiganten.se/product/wearables-och-traning/smart...

Problemet dock är att den riktiga "svart stål, svart milaneseloop" kostar 9195:- (https://www.elgiganten.se/product/wearables-och-traning/smart...)

Kommer jag kunna hävda min konsumenträtt och ev. få rätt produkt eller hur ska jag gå tillväga för att få rätt produkt?

Detta felet står ju uppenbarligen Elgiganten för och dom har inte skrivit någonstans på produktsidan att dom reserverar sig för ev. fel.

Permalänk
Medlem

Du menar att du skulle få klockan som kostar 9000+ fast du beställt klockan för 5200? Nej det kommer du inte få, vill du avbeställa så kan du såklart göra det.

Men nej du kommer inte få 4000kr extra bara sådär, så fungerar det inte.

Dom behöver inte heller skriva något på produktsidan ang fel.

Sen står det bland annat såhär i deras köpvillkor:
Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Bra försök antar jag.

Vill du få rätt produkt får du helt enkelt köpa klockan du vill ha genom att betala det som den kostar.

Permalänk
Medlem

Är nog tveksamt. De har ju skrivit rätt under produkt-id (MU6A2KS/A), vilket verkar vara varianten med sportarmbandet. Om du kan tänka dig att vänta lite extra tid på att få den kan du ju testa dock. I värsta fall returnerar du den bara och lägger en ny beställning. Jag skulle i så fall se till att dokumentera detta misstag noga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Läs här_> https://www.elgiganten.se/cms/kopvillkor-elgiganten/kopvillko...
2. Din beställning
När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Om Partnern inte godtar din beställning får du ett meddelande om det via e-post direkt från Partnern.

Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.

"Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande."

så tyvärr har dom rätt ändra sig.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag vill ju absolut inte "komma undan" med att få en dyrare vara, billigare. Ville bara fråga vem som har rätt i detta fall. Tackar för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabzi:

Tack för era svar. Jag vill ju absolut inte "komma undan" med att få en dyrare vara, billigare. Ville bara fråga vem som har rätt i detta fall. Tackar för era svar!

Vissa butiker skickar ibland varan trots felaktig prissättning eller liknande men är enbart för good-will. Det brukar dock handla om mindre summor än så i de flesta fall.

Om det snarare handlar om att du inte vill "förlora din plats i kön" kan det kanske räcka att du kontaktar dem. Annars är det nog bäst att avbeställa och sedan lägga en ny beställning av rätt vara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Kebabzi: Den i rostfritt stål kommer hålla sig fin längre. Fast är väll helt omodern september 2019. Lyssnade på pocket Now och i USA har de ett tredje alternativ som bara är några hundringar dyrare än hemska aluminium. Var någon keramisk och mycket skön body. Någon som vet något om detta för den finns inte i Sverige?

https://www.gsmarena.com/apple_watch_series_4_announced__all_...

fel årtal + länk
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Kebabzi: Den i rostfritt stål kommer hålla sig fin längre. Fast är väll helt omodern september 2019. Lyssnade på pocket Now och i USA har de ett tredje alternativ som bara är några hundringar dyrare än hemska aluminium. Var någon keramisk och mycket skön body. Någon som vet något om detta för den finns inte i Sverige?

https://www.gsmarena.com/apple_watch_series_4_announced__all_...

Du tänker inte på den numera nedlagda Edition-modellen som fanns förra generationen? Den var dyrare än stålmodellen dock. Ser inga referenser till några andra modeller än aluminium + gps/lte eller stål + lte någonstans i år

Permalänk
Medlem

@Joabim: Ska nog finnas en i år också med 4:e generationen. Ock i USA inte kosta mycket mer än aluminiumversionen. Men kan hört fel när jag lyssnade på ett avsnitt av Pocket Now weekly.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]