Permalänk
Medlem

Hjälp med ta beslut

Hej,

Har fått en lite livskris så önskar få bolla några idéer med några likasinnade.
Snabb information om min situation:
Blev farsa för ca 6 månader sedan, pluggar och har deltidsjobb. När jag kommer hem nu förtiden finns de inte mycket tid över och när det väl finns så är det sällan tillräckligt med tid för att grotta ner sig i något gött spel.
Igår kväll insåg jag att det va ca 1 månad sen jag startade dumburken och börjar inse att den snarare samlar damm än att göra mig lycklig.

Min tanke har därför blivit att sälja mer eller mindre hela min setup (Se signatur) och även min Laptop (MacBook Pro 13" Late 2016). Istället köper jag en MacBook Pro 15" som då har ett dedikerat grafikkort som kanske skulle orka dra runt några spel på låga inställningar om jag någonsin känner att jag har tid att spela.

Skulle aldrig köpa något annat än en Mac laptop då jag är för ingrodd i Apple träsket och programmera i OSX är så smärtfritt.

Så min fråga/tanke, tror ni detta låter rimligt. Pengamässigt osv. Eller är det bättre att bara setupen jag har idag och nyttja när jag vill. Skulle jag ev. få ihop tillräckligt för att faktist köpa en ny MacBook (ca 29 000). osv.
Sist men inte minst. Skulle ni också sälja skärmen och kanske köpa någon billigare som inte nödvändigtvis har 100hz, har Asus PG348Q. (kanske med usb-c).

Ni behöver absolut inte svara på alla min frågor utan vill gärna bara bolla med någon hur ni i min situation hade tänkt/gjort. Fördelar, nackdelar osv osv.

Väldigt tacksam för alla som orkar ta sig tid att läsa och svara

Mvh

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@ddog:
Sitter på jobbet och kan inte riktigt besvara någon av dina frågor, men om din synology blir till salu så är jag eventuellt spekulant.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att du inte skulle ha tid att bygga en ny burk på ett tag om du säljer den. Å andra sidan har den så bara stått utan underhåll 1 månad, så det kanske finns en risk att den behöver en liten genomgång nästa gång du vill använda den? Från vad jag har hört är du nog i den mest stressiga perioden just nu. Om din spelburk fortfarande kommer att vara aktuell när du börjar få mer tid igen är en annan sak att tänka på.

Om inte annat kan det vara en fin burk att ha när den nya generationen vill börja spela. När jag växte upp på 90-talet hade jag en maskin som jag fick av min pappa, den har jag fortfarande kvar trots att den med dagens mått är totalt värdelös till annat än några enstaka gamla spel. När man var så ung spelade det ingen roll att den var långsam, det var ändå kul att sitta tillsammans med föräldrarna och spela på den. Kanske kan din rig vara något att visa upp och få igång igen om några år?

Tror inte jag har gjort valet lättare för dig, men förhoppningsvis har jag breddat perspektivet lite.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, står den bara utan att bli använd med customloop dessutom, så hade jag nog övervägt att sälja, datordelar går ju inte direkt upp i värde
och sälja det övriga i förmån för nyare kan vara en bra idee, om du pluggar har du la dessutom rabatt på Mac via Mecenat?
Hade jag varit i din sits hade jag nog tänkt i den banan i alla fall Lycka till och grattis!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Behåll datorn. Den fungerar att spela på i säkert 5 år till.

Första tiden gissar jag det är hektiskt men om ett år eller två så kanske du känner dig sugen på lite lir efter ungen somnat ;).

Jag sålde min dator för den bara stod och samlade damm. Startade den kanske en gång varannan vecka. Ändå så blev det en ny knappt 24 månader efter den gamla såldes...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@ddog:
Sitter på jobbet och kan inte riktigt besvara någon av dina frågor, men om din synology blir till salu så är jag eventuellt spekulant.

Nasen kommer allt bli kvar. Det är just min spelutrustning som är den oanvända.

Skrivet av Djhg2000:

Låter ju som att du inte skulle ha tid att bygga en ny burk på ett tag om du säljer den. Å andra sidan har den så bara stått utan underhåll 1 månad, så det kanske finns en risk att den behöver en liten genomgång nästa gång du vill använda den? Från vad jag har hört är du nog i den mest stressiga perioden just nu. Om din spelburk fortfarande kommer att vara aktuell när du börjar få mer tid igen är en annan sak att tänka på.

Om inte annat kan det vara en fin burk att ha när den nya generationen vill börja spela. När jag växte upp på 90-talet hade jag en maskin som jag fick av min pappa, den har jag fortfarande kvar trots att den med dagens mått är totalt värdelös till annat än några enstaka gamla spel. När man var så ung spelade det ingen roll att den var långsam, det var ändå kul att sitta tillsammans med föräldrarna och spela på den. Kanske kan din rig vara något att visa upp och få igång igen om några år?

Tror inte jag har gjort valet lättare för dig, men förhoppningsvis har jag breddat perspektivet lite.

Nog för att det är kul att spara och ganska snygg är burken också men känner att medens den faktist har ett ekonomiskt värde så kanske de är lika bra att göra sig av med den. Studietiden är ju tyvärr inte den rikaste tiden i ens liv. Men är helt med på ditt resonemang.

Skrivet av Farthinder:

Som ovanstående, står den bara utan att bli använd med customloop dessutom, så hade jag nog övervägt att sälja, datordelar går ju inte direkt upp i värde
och sälja det övriga i förmån för nyare kan vara en bra idee, om du pluggar har du la dessutom rabatt på Mac via Mecenat?
Hade jag varit i din sits hade jag nog tänkt i den banan i alla fall Lycka till och grattis!

Ja, det är just custom loopen som gör att det känns farligt att låta den stå avstängd för mycket. Tyvärr är ju grafikkortet enbart med block också så det går ju inte att byta till luft utan att byta kort. Priset jag skrev ovan var med rabatt tyvärr 32 000 är instegspriset för ett 560x .

Skrivet av Implor:

Behåll datorn. Den fungerar att spela på i säkert 5 år till.

Första tiden gissar jag det är hektiskt men om ett år eller två så kanske du känner dig sugen på lite lir efter ungen somnat ;).

Jag sålde min dator för den bara stod och samlade damm. Startade den kanske en gång varannan vecka. Ändå så blev det en ny knappt 24 månader efter den gamla såldes...

Men på de 24 månaderna hade det väl hänt ganska mycket i teknikväg och den gamla datorn du hade hade väl behövt en uppgradering kan jag tänka mig?

__________________________________

Tack till er för svaren. OM jag skulle sälja datorn, va tror ni att den kan vara värd? Antar det blir i delar för jag får väl lite mer då.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@ddog: händer väldigt lite på 24 månader.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle dela upp det i två beslut. Att du säljer din PC behöver ju inte betyda att du måste köpa ny laptop. Om du utan vidare inte lirat spel på en månad lär du inte ha något problem att inte ha någon speldator i nuläget, så frågan är väl då om detta ändras snart, jag har inga barn så jag har ingen aning

Köpa en MacBook för 29k för att du "kanske för tid och lust att spela något inom en snar framtid" känns väldigt slösaktigt oberoende om det delvis finansieras av att du säljer av din nuvarande mer kraftfulla stationära + nuvarande laptop...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Med en Macbook med TB3 + bra grafikkort liggandes så skulle jag nog testa mig på en eGPU-setup med typ AKiTiO Node Pro. Då behöver man bara sälja av delarna till den stationära minus grafikkortet. Grafikprestandan borde räcka gott och väl.

Vill man sedan byta ner sig till en annan skärm så kan man göra det också, men efter försäljningen av delarna till den stationära så täcker det förmodligen kostnaden för en eGPU.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du behåller grejerna. Vanligtvis brukar sovmönstret stabilisera sig runt 6-8 månader. Beroende på hur ni har delat upp ansvaret och hur bra den lille sover borde du kunna få loss några timmar i veckan ganska snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.