Uppgradering med målen: stabil, tyst och långlivad

Permalänk
Medlem

Uppgradering med målen: stabil, tyst och långlivad

Hej,

Jag använder min dator för minecraft, surf, programmering, videokomprimering, dvs. allt möjligt. Datorn börjar bli för långsam så det är dags för en uppgradering.

Här är min nuvarande burk:

Processor: Intel C2D E8400 3GHz (65W TDP)
Moderkort: Asus P5QL Pro P43 S-775 ATX
RAM: Corsair DDR2 XMS2 PC6400 4x2GB
Nätagg: Nexus Value 430
Processorkylare: Scythe Ninja II
DVD: NEC DVD Recorder ND-3520A IDE Silver OEM
Grafikkort: Sapphire R7 250 Ultimate Passive 1GB GDDR5 (55W TDP)
SSD: Crucial MX500 1TB
HDD: WD Blue Desktop 5400RPM 3TB
Chassi: Beantech Igloo 1 Aluminium Kabinett (Be-Quiet dämpmatta, 2x PAPST 80mm)
OS: Windows 10 Pro
Skärm: Dell U2711 (1440p)

Jag hade tänkte uppgradera med följande:
- AMD Ryzen 5 2400G
- Asus ROG Strix B450-F Gaming
- G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz 2x8GB
- Seasonic Focus Plus Gold 550W
- Arctic Freezer 33
- Asus BW-16D1HT (Blu-ray)

Viktigast för mig är att datorn är:
- Stabil
- Tyst
- Långlivad

Det blir drygt 7000kr enligt prisjakt. Är det prisvärt?
Kommer det att hålla lika länge som mitt nuvarande system?
Finns det tystare komponenter jag verkligen borde byta till?
Jag är intresserad av alla synpunkter och åsikter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Processorn är inte speciellt bra (jämfört med andra AMD modeller) om du ska hålla på med videokomprimering, hade tagit denna https://www.inet.se/produkt/5300614/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-... och den använda ditt 250 bara för att ge bild till skärmen.

Kolla om du kan hitta så mycket som möjligt begagnat. Ramminnen kan du hitta billigare https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@hugoe:

Wow, vilken gammal goding du kör på !

Du verkar ju verkligen vrida ur allt du kan ur ett system.
Så kanske spendera en liten slant extra på ett eller två snäpp upp i kvalitets stegen ?
Tänker först och främst på moderkortet och CPU kylaren.

Det kan vara värt att gå upp på en ASUS "PRO" modell, lite bättre komponenter och dom tenderar att få både tätare och fler BIOS uppdateringar över sin livstid (jämfört med de snikigare modellerna).

Och vad gäller kylaren är det svårt att rekommendera nånting annat än Noctua.
Gärna deras "12" modeller (120MM fläkt), eller rent av en "14" variant (140mm).
Dom är dock lite luriga med just AMD's socket AM4 , de flesta kylarna är inte direkt kompatibla med AM4 utan kräver ett kit för att kunna monteras korrekt.
Det lägger på lite på priset, men du slipper att byta vare sig fläkt eller kyfläns de närmaste 10 åren.
Plus att känner du för att uppgradera processorn i framtiden så är kylaren redo för det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Processorn är inte speciellt bra (jämfört med andra AMD modeller) om du ska hålla på med videokomprimering, hade tagit denna https://www.inet.se/produkt/5300614/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-... och den använda ditt 250 bara för att ge bild till skärmen.

Kolla om du kan hitta så mycket som möjligt begagnat. Ramminnen kan du hitta billigare https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Ja, jag har funderat på 2600:an, men jag gillar att jag får med en uppgradering av grafikkortet i 2400G. Dessutom inom samma TDP på 65W som för den gamla processorn.

Det är högre latenser på Ripjaws-minnena, CL16 vs. CL14, och vad jag förstår påverkar det prestandan lite. Kanske för lite för att det ska vara prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

Ja, jag har funderat på 2600:an, men jag gillar att jag får med en uppgradering av grafikkortet i 2400G. Dessutom inom samma TDP på 65W som för den gamla processorn.

Det är högre latenser på Ripjaws-minnena, CL16 vs. CL14, och vad jag förstår påverkar det prestandan lite. Kanske för lite för att det ska vara prisvärt?

Jagar du prestanda är det värt betydligt mer att lägga pengarna på snabbare CPU än minnen.
Ryzen gillar iofs. snabba minnen, men inte så mycket att en klenare CPU går om en snabbare.

Och integrerad GPU är som det alltid har varit.
Bara aktuellt om man verkligen jagar kronor eller inte alls behöver GPU prestanda.
"Ryzen G" har visserligen bättrat på det hela en aning, men ändå är i princip vilken diskret GPU som helst snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

@hugoe:

Wow, vilken gammal goding du kör på !

Du verkar ju verkligen vrida ur allt du kan ur ett system.
Så kanske spendera en liten slant extra på ett eller två snäpp upp i kvalitets stegen ?
Tänker först och främst på moderkortet och CPU kylaren.

Det kan vara värt att gå upp på en ASUS "PRO" modell, lite bättre komponenter och dom tenderar att få både tätare och fler BIOS uppdateringar över sin livstid (jämfört med de snikigare modellerna).

Och vad gäller kylaren är det svårt att rekommendera nånting annat än Noctua.
Gärna deras "12" modeller (120MM fläkt), eller rent av en "14" variant (140mm).
Dom är dock lite luriga med just AMD's socket AM4 , de flesta kylarna är inte direkt kompatibla med AM4 utan kräver ett kit för att kunna monteras korrekt.
Det lägger på lite på priset, men du slipper att byta vare sig fläkt eller kyfläns de närmaste 10 åren.
Plus att känner du för att uppgradera processorn i framtiden så är kylaren redo för det !

Jag antar att du tänker på ett moderkort med ett X470 chipset istället för B450. Ja, om det faktiskt ger något, prisskillnaden kan ju vara ganska stor och urvalet begränsas av att jag måste ha displayport p g a min skärm plus att jag har snöat in på Asus. Finns det någon annan tillverkare jag borde titta på?

Kylaren valde jag för att den är semi passiv och för att den får plats i chassit. Scythe Ninja 2, som jag har nu, är 152mm hög och går precis in så något högre kan jag inte ha. Tack för tipset om AM4 mounting kit, det gör ju genast att det finns mer att välja på, jag ska se om jag hittar en passande Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jagar du prestanda är det värt betydligt mer att lägga pengarna på snabbare CPU än minnen.
Ryzen gillar iofs. snabba minnen, men inte så mycket att en klenare CPU går om en snabbare.

Och integrerad GPU är som det alltid har varit.
Bara aktuellt om man verkligen jagar kronor eller inte alls behöver GPU prestanda.
"Ryzen G" har visserligen bättrat på det hela en aning, men ändå är i princip vilken diskret GPU som helst snabbare.

Jag kanske ska tänka om, och spara grafikkortet jag redan har då, och köpa en 2600:a istället. Jag kan ju byta grafikkort senare, det jag har fungerar faktiskt för mina behov just nu. Måste bara välja om moderkort, och kanske köra på Ripjaws-minnen istället. Tack för input, nu har jag lite att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

Jag antar att du tänker på ett moderkort med ett X470 chipset istället för B450. Ja, om det faktiskt ger något, prisskillnaden kan ju vara ganska stor och urvalet begränsas av att jag måste ha displayport p g a min skärm plus att jag har snöat in på Asus. Finns det någon annan tillverkare jag borde titta på?

Kylaren valde jag för att den är semi passiv och för att den får plats i chassit. Scythe Ninja 2, som jag har nu, är 152mm hög och går precis in så något högre kan jag inte ha. Tack för tipset om AM4 mounting kit, det gör ju genast att det finns mer att välja på, jag ska se om jag hittar en passande Noctua.

Det var inte chipsetet specifikt jag tänkte på, men "PRO" modellerna verkar ju komma med det på köpet.
Halvpassiv kylare i all ära, men det är noll chans att du hör en Noctua fläkt som går på "tomgång", <300 varv.
Och moderkort numera är ju väldigt bra på att justera fläkthastigheter (framförallt ASUS), och tillåter även egna fläktkurvor om man nu vill det.