Enklast tänkbara backup mjukvara.

Permalänk
Medlem

Enklast tänkbara backup mjukvara.

Behöver lösa detta lilla dilemma.
Personen jobbar och sparar allt material på en extern USB hårddisk.
Jag har påpekat att om disken går sönder, vilket ju är sannolikt, så försvinner allt material på den.
Saken är den att personen även har en Netgear NAS.
Men att spara på den är tydligen "krångligt" =).

Så min tanke är ett superenkelt program som automatiskt kör en inkrementell backup lite då och då.
Det är inga stora datamängder det handlar om, mest lite bilder och dokument.

Men jag går bet på den enkla delen.
Finns ju gott om program som gör jobbet men är väldigt komplicerade.
Samma sak med nånting på NASen som tar datan själv, förr eller senare kommer man springa på rättighetsproblem eller helt enkelt att disken får en annan enhetsbokstav.
Och som inte det var nog så har jag ju ingen lust att tvingas till akut support när som helst för att nånting krånglar eller ger felmeddelanden...

Säkert så finns det någon Sweclockare som sitter på lösningen !

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ser ut som alla andra backuplösningar jag kollat på tyvärr =/
Det måste vara så enkelt att personen kan lösa krångel själv utan att plåga mig

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Om det är för krångligt så tror jag inte det finns så mycket att göra.

Red ut vad som är krångligt med NASen. Den går väl att mappa som en nätverksdisk, och sedan kan personen spara där istället för USB-disken. En annan lösning är väl att använda någon typ av molnlagring. Typ onedrive och spara allt i den mappen.

Jag tror inte det blir enklare än så. Någon typ av automatisering krävs ju och då lär man behöva fasta start och slutpunkter för datan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Windows Task Scheduler som kopierar filerna mot NASen... går väl att göra via hostnamn etc. så man slipper mappa drive:ar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Om det är Windows som är OSet så kan man väl bara använda den in byggda file history/backup, relativt enkel och man behöver inte ladda ner någon annan programvara.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hur stora datamängder pratar vi om? Dropbox är väl det lättaste man kan tänka sig men kostar nog nån krona om man har större mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Svensktiger:

Om det är Windows som är OSet så kan man väl bara använda den in byggda file history/backup, relativt enkel och man behöver inte ladda ner någon annan programvara.

Ah, hade faktiskt inte tänkt på att windows kanske hade nånting.
Skall pillra lite med det och se hur det fungerar

Permalänk
Medlem

gratis/open source Duplicati numera ej supportade äldre versioner har verkligen varit driftsäker - installerade typ på datorn för 5 år sedan och inte gjort ett skit med den sedan dess förutom att jag faktiskt behövde ta tillbaka en fil ett par gånger och då gjorde jobbet utmärkt.

idag jobbar de på en senare generation med annan och mer platsbesparande lagringsfilosofi och verka fungera hyffsat - dock finns det ingen track-record under flera år på den nya generationen på samma sätt som den gamla och visat sig synnerligen pålitlig.

Jobbet är att sätta upp den en gång och peka ut var datat skall läggas någonstans (inklusive via ssh-konto för ransomware-skyddad lagring på sin NAS - dvs lagring som _inte_ syns via NAS:ens nätvolymer över SMB-protokollet), och man kan ha flera instanser som lagrar datat på flera olika platser (inklusive en rad olika molntjänster direkt) - dvs lägga på nasen _och_ en extern disk och/eller molntjänst om man vill, och ingen katastrof om man råka glömma att ansluta sagda disken då och då.

Permalänk
Medlem

EaseUS Todo Backup.
En grottmänniska klarar av det.