Permalänk
Medlem

Swish med kontantkort

Hej. Hur funkar det att ha Swish till en telefon med kontantkort, som bara aktiveras några ggr/år? Jag vill ha en telefon som jag kan ha med på mässor och annat, för att ta emot betalning från, men vill inte skaffa dyrt abonnemang till den utan bara köra kontantkort med surf-

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Kanske är off-topic men har du tittat på Swish Företagsnummer?

"Anslut ditt företag, din förening eller organisation till Swish och få ett eller flera Swish-nummer anslutet till ditt bankkonto. Med Swish sker alla transaktioner i realtid och betalningen når företaget inom sekunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kanske är off-topic men har du tittat på Swish Företagsnummer?

"Anslut ditt företag, din förening eller organisation till Swish och få ett eller flera Swish-nummer anslutet till ditt bankkonto. Med Swish sker alla transaktioner i realtid och betalningen når företaget inom sekunder."

Ja, men i dagsläget är vi varken företag eller organisation, utan en grupp människor med gemensamt intresse..så tyvärr funakr det inte heller. Sen kostar väl Swish Företag "massa" pengar också vill jag minnas?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Kan du inte dela internet från din egen smartphone till telefonen med swish? Då slipper du ett kontantkort till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Hej. Hur funkar det att ha Swish till en telefon med kontantkort, som bara aktiveras några ggr/år? Jag vill ha en telefon som jag kan ha med på mässor och annat, för att ta emot betalning från, men vill inte skaffa dyrt abonnemang till den utan bara köra kontantkort med surf-

Det går bra o ha Swish till en telefon med kontantkort, både min syrra, och jag (har ett Telia nummer som jag anger till folk/på sidor där jag inte vill att min huvudnummer ska anges) har det och det är inga problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: OK, då vet jag! Tack

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan du inte dela internet från din egen smartphone till telefonen med swish? Då slipper du ett kontantkort till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket telefonnummer anmäler du till Swich?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Vilket telefonnummer anmäler du till Swich?

Det blir väl ett företagsnummer för swish, brukar väl börja på 123

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan du inte dela internet från din egen smartphone till telefonen med swish? Då slipper du ett kontantkort till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska väl inte behöva dela internet till nån telefon för att det ska fungera, den behöver väl inte ens vara på.
Räcker ju med att numret är kopplat till ett konto, det är ju inte telefonen som för över pengarna till banken sen.

Dock kan det ju vara nice att se att betalningarna kommer in, men ofta brukar väl folk vara duktiga på att visa skärmen när de betalat.

Permalänk
Medlem

En liten sidfråga: är det någon som testat att köra Swish på en emulerad teleton/tablet via Bluestacks eller liknande, då flera laptops idag har ingång för SIM-kort?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Man ska väl inte behöva dela internet till nån telefon för att det ska fungera, den behöver väl inte ens vara på.
Räcker ju med att numret är kopplat till ett konto, det är ju inte telefonen som för över pengarna till banken sen.

Dock kan det ju vara nice att se att betalningarna kommer in, men ofta brukar väl folk vara duktiga på att visa skärmen när de betalat.

Nä du har väl rätt. Såhär tidigt på morgon så blandade jag nog ihop det med izettle

Eller så tänkte jag mig att man kanske vill kunna se betalningarna, kanske i slutet av dagen eller nöraom. Vad jag vet så kan man inte ha två swishkonton på samma telefon så därför krävs det en separat. Kan vara skönt att slippa köpa kontantkort då.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det blir väl ett företagsnummer för swish, brukar väl börja på 123

Skickades från m.sweclockers.com

Men då räcker det ju man smartphonen du redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

En liten sidfråga: är det någon som testat att köra Swish på en emulerad teleton/tablet via Bluestacks eller liknande, då flera laptops idag har ingång för SIM-kort?

Vet inte hur det är med själva Swish, men läste på om mobilt BankID för ett tag sedan och det verkar vara svårt att få det att fungera i en virtuell maskin. Många åtgärder från BankID för att se till att det endast ska fungera på en riktig telefon.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

@Pruttans: Kul att höra! Tittade på att köra det i emulator under linux som ett alternativ till BankID på datorn för ett par år sen men det verkade svårt. Vad kör du i för miljö?

Insåg att jag kanske var otydlig, med min kommentar "Många åtgärder för att se till att det bara fungerar på en riktig telefon." menade jag att BankID implementerat åtgärder för att hindra användning i emulatorer. Minns att jag följde några trådar som beskrev katt-och-råtta-leken där BankID försökte identifiera och blockera olika emulerade miljöer. Hade en kompis som fick det att funka i emulator, men han fick ge upp efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Det går bra. Det krävs inte att man har en mobil/abonnemang för att ha Swish aktiverat.
Vill du endast ta emot betalning behöver du inte ha någon mobil alls och ett vanligt kontantkort fungerar fint.
Swish kräver endast mobil ifall man vill göra betalningar via appen.
Nej, detta är rent påhitteri.

Både Swish/Mobilt Bankid fungerar på en modern smartphone samt via emulator utan några konstigheter.

Nja, kravet för BankID är android 5 eller högre...så det är högst subjektivt vad som är en modern smartphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Nej, detta är rent påhitteri.

Både Swish/Mobilt Bankid fungerar på en modern smartphone samt via emulator utan några konstigheter.

Skrivet av Pruttans:

Ingen just nu men har temporärt använt mobilt bankid via emulator såsom blustacks.
Det är bara att installera och registrera nytt bankid via din bank.

Saker fortsätter inte vara sanna för all evighet Kan vara värt att kolla innan man påstår att något är påhitteri. Mig veterligen fungerar det inte i dagsläget.
https://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=61116&p=493787
https://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=59008&star...

Permalänk
Medlem

För att göra det lätt så när man vill ha betalt via swish så ger man köparen uppgifterna och när han då står framför dig så kan han visa upp "kvittot"

Står ju klart och tydligt på köparens telefon vem han skickat pengarna till så be dem bara visa att det är korrekt innan de får varan.

Självfallet måste knyta swish till ett nummer men måste inte stå med en telefon själv på plats för att verifiera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Vive la liberté!

Går ju också att vara inloggad på ett annat Swish-konto än det som telefonnummer som telefonen har.

Permalänk
Rekordmedlem

Det behövs bara ett nummer för att ha Swish och man måste ha ett bankkonto i någon av de banker som deltar i systemet och har man inte en smartmobil går det bara att ta emot betalningar
https://www.getswish.se/faq/kan-man-anvanda-tjansten-om-man-i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.