Dell lanserar skärmen Ultrathin S2719DC med USB Type-C och AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyr. 💸
Bara 60 Hz. 😢
Bara DisplayHDR 600, ingen DisplayHDR 1000. 😢
Gamla USB 3.0, ingen USB 3.2. 😢

Det beror på USB-C porten. Vad Dell har gjort är att de använt Alternate Mode för att baka in en DisplayPort-signal över USB-C. USB-C har 4 st s.k high speed lanes. USB 3.0/3.1 använder 2 (en i varje riktning, antar jag), medan USB 3.2 använder alla 4. DisplayPort kan använda 2 eller 4. Om man använder 2 är man begränsad i vilken upplösning man får plats med. Max med DisplayPort 1.2 är 2560*1440@75Hz, eller 4K@30Hz, varav det sista inte rekommenderas.

Så Dell kan inte köra någon 120 eller 144 Hz, och de kan inte köra USB 3.2, om det här upplägget alls skall fungera. Det här är en kompromiss, men jag tror att det är en helt OK sådan. Själv hade jag hellre kört 4K och bara USB 2.0 (vilket är vad jag gör, med en LG-skärm och en lös adapter), men jag kan förstår Dells prioritering här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Vad är skillnad på skärm med och utan HDR?

DisplayHDR är ett certifieringsprogram för hur god bildåtergivning skärmen har. Finns i olika nivåer

https://displayhdr.org/performance-criteria/

Högre siffra innebär vitare vitt, rödare rött, och grönare grönt, enkelt uttryckt. Ganska nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Inte snyggt med skärmar med dessa extremt tunna ramar, kan förstå vitsen om man ska ha tre skärmar bredvid varandra, men inte annars. Klart snyggare med en 3-4 cm ram istället.

Haha sätter du post-it lappar med lösenord på ramen då eller? Vad är det som är snyggt med en ram, nåja smaken är som baken jag hade gärna tagit en skärm som saknar ram helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Haha sätter du post-it lappar med lösenord på ramen då eller? Vad är det som är snyggt med en ram, nåja smaken är som baken jag hade gärna tagit en skärm som saknar ram helt.

Jag tycker det är snyggt med lite ramar helt enkelt, både på skärmar och på tavlor. Lite old-school smak kanske men men.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vad sägs som att ta fram en skärm med alla funktioner OCH design som inte lockar till sig finniga gamerz? Vad sägs som att släppa tre bra och snygga skärmar i tre prisklasser instället för 20 olika modeller per år? Äh, jag håller mig till att köpa en TV istället. Man får ju en grym 65” för priset av en dataskärm med dugliga specs... Hade ändå varit trevligt med en skärm för skrivbordsarbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag tycker det är snyggt med lite ramar helt enkelt, både på skärmar och på tavlor. Lite old-school smak kanske men men.

Ja den smaken får du nog behålla för dig själv Finns inte många saker som kan göra en skärm så snygg som tunna ramar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ja den smaken får du nog behålla för dig själv Finns inte många saker som kan göra en skärm så snygg som tunna ramar

Smaken är olika, finns säkert fler som tycker som jag. Sen är det ju väldigt trendigt med avskalad design och tunna ramar, etc. Inget fel med gilla sånt om man vill, men bara för att något är "inne" behöver det inte vara bättre för det!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Undrar vad den har för Freesync range, och har den LFC?

Med tanke på att den bara klarar 60Hz och lägsta Hz som Freesync brukar fungera i brukar ligga mellan 35-50Hz, och LFC behöver 2x lägsta gränsen för att fungera, dvs om den har en BRA lägsta gräns för Freesync på 35Hz så skulle den ändå behöva klara 70Hz för att det ska fungera. Om jag förstått det hela rätt...?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]