Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Jag har lÀst trÄden och hÄller inte med om att TS verkar tycka han Àr hÀftig som har förhandsbokat ett grafikkort.

Generationen som Àr födda pÄ ~80talet börjar nÀrma sig 40Är nu, det Àr ibland den första generationen som hade tvspel som en hobby. Vad jag vill ha sagt med det Àr att 15.000kr för nÄgon runt 35-40 med ett jobb osv inte behöver vara enormt superduper mycket pengar.

Men pÄ SweClockers nuförtiden (kanske för det Àr mycket barn hÀr nu, nÀr jag var 15 sÄ hade jag inte heller haft rÄd med ett 2080ti) sÄ skall det ALLTID tjatas om hur dyrt allt Àr. Det gÄr inte att diskutera ny hÄrdvara, för precis allt som det inte stÄr AMD pÄ Àr skitdyrt och hemskt.

SweClockers kanske ska byta namn till LĂ„gBudgetClockers ?

NÀr jag var i tonÄren (2000) och dreglade efter high end-kort, sÄ var det inte i nÀrheten av sÄ hÀr dyrt.

GeForce 2 Ultra t.ex. kostade 499$. Dollarkursen lÄg 2004 (tidigaste jag kunde hitta) runt 7 kr. Vilket innebar cirka 3 500kr. Tar vi det x 1,25 för moms och annat sÄ landar vi pÄ cirka 4 400kr. LÄt oss ta i lite i överkant sÄ lÄt oss sÀga att det kostade 5 000kr.

5 000 kr Är 2000 motsvarar 6 177kr i dagens penningvÀrde.

I jÀmförelse sÄ kostar den billigaste 2080 Ti just nu 12 290:- vilket motsvarar cirka 10 000:- Är 2000 nÀr GeForce 2 Ultra slÀpptes.

Det har blivit vansinnigt mycket dyrare, det Àr ren fakta. NÀr konkurrensen var pÄ sin spets mellan AMD och Nvidia sÄ kostade det bÀsta kortet vanligtvis 649$, sÄ runt 6000-7000:-. Idag sÄ kostar alltsÄ det tredje bÀsta kortet vad toppkorten kostade förr i tiden.

Jag tjÀnar sÄ att jag utan problem kan lÀgga dessa summor pÄ grafikkort om jag hade prioriterat det men dessa ockerprecis tÀnker jag inte acceptera.

Sen dömmer jag ingen som förbestÀller ett 2080 Ti för hutlösa priser det Àr ju upp till var och en men att det finns personer som klagar pÄ att det blivit vÀldigt dyrt har en mycket bra poÀng.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena Ă€r det nĂ„gon mer Ă€n mig som redan har förhandsbokat RTX 2080 TI eller 2080 utan TI? 😁 SjĂ€lv sĂ„ har jag bestĂ€llt msi rtx 2080 TI trio X 😁 Ă€r sjukt förlĂ€ngtansfull nu 😁 hur bra kan det va över ett pascal gtx 1080 ti? Hittar inga tester Ă€n 😜

Vad betalade ni?

Motslutet av presentationen bokade jag tvÄ MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC för 11200kr/st i Tyskland

De hade kampanj pÄ ett begrÀnsat antal direkt i början.

SÄg ocksÄ att Komplett o ProShop hade det men de var typ 1000-1500kr dyrare pÄ kampanjen.

Komplett tog 12200 för MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC och nu tar de 13900

Verkar som det finns bra marginal att ta av pÄ dessa kort

PermalÀnk
Medlem
●

Enligt mig Àr det inget annat Àn slöseri att betala sÄ för mycket för ett grafikkort, oavsett hur vÀl det presterar. För tillfÀllet sitter jag pÄ ett GTX 1070 Ti och jag tÀnker inte byta förrÀn det gÄr sönder. Det finns vÀldigt fÄ bra spel pÄ marknaden och spelen blir ju varken bÀttre eller sÀmre av att ha det senaste grafikkortet.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@anon162230
vart i Tyskland handlar du frÄn?

Visa signatur

^^^
@Âż@
o

PermalÀnk
Master of Overkill ★
●
Skrivet av Cybrus:

Enligt mig Àr det inget annat Àn slöseri att betala sÄ för mycket för ett grafikkort, oavsett hur vÀl det presterar. För tillfÀllet sitter jag pÄ ett GTX 1070 Ti och jag tÀnker inte byta förrÀn det gÄr sönder. Det finns vÀldigt fÄ bra spel pÄ marknaden och spelen blir ju varken bÀttre eller sÀmre av att ha det senaste grafikkortet.

Konstigaste logiken jag hört pÄ lÀnge.

Oavsett hur de presterar sÄ Àr det 300 % snabbare sÄ Àr det helt ointressant?

Spela BF1 i 4K eller surround för den delen 2560x1440 eller 3440x1440 och öka sin FPS markant Àr ju helt underbart.

Top tier kostar punkt slut

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av tvelander:

Konstigaste logiken jag hört pÄ lÀnge.

Oavsett hur de presterar sÄ Àr det 300 % snabbare sÄ Àr det helt ointressant?

Spela BF1 i 4K eller surround för den delen 2560x1440 eller 3440x1440 och öka sin FPS markant Àr ju helt underbart.

Top tier kostar punkt slut

Kan tÀnka mig att det Àr helt ofattbart att betala den hÀr summan för ett grafikkort för vÀldigt mÄnga dock.

Jag Àlskar att köpa nya grejer men till och med jag blir lite tveksam nÀr jag sÄg prislappen Men ska bli spÀnnande att se hur de presterar. Finns en risk att det rÄkar bli ett nytt kort om sÄdÀr ett Är.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Inaktiv
●

@Cyberz:

Köpte mitt kort pÄ Caseking.de

AnvĂ€nder alltid denna sajten att hitta billigast i Tyskland, Polen, Österike och England.

https://geizhals.eu/

Komplett.se hade minst 15st för 12289kr av MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC, nu kostar de 13849kr

Men jag var inne pÄ deras sida typ 10min efter jag bestÀllt i Tyskland sÄ dÄ var det 15st kvar men de kanske hade fler innan det.

Polaren köpte ett MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC frÄn Komplett, skickade precis bild pÄ sin order

PermalÀnk
Master of Overkill ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Kan tÀnka mig att det Àr helt ofattbart att betala den hÀr summan för ett grafikkort för vÀldigt mÄnga dock.

Jag Àlskar att köpa nya grejer men till och med jag blir lite tveksam nÀr jag sÄg prislappen Men ska bli spÀnnande att se hur de presterar. Finns en risk att det rÄkar bli ett nytt kort om sÄdÀr ett Är.

Hehe jag vÀntar ocksÄ
VÀntar ivrigt pÄ X599 fÄr se om GPU byte blir senare!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Purrfected:

https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forh...

Sjukt trÄkigt att Àven datorkomponenter hakar pÄ mobilvÀrldens koncept med att teknik inte blir gammal och att ny teknik alltid ska vara dyrare.

För 2 generationer sen sÄ lÄg toppmodellerna pÄ 5000-6000kr, de gick ner i pris över tiden och nÀr nya kort slÀpptes sÄ lÄg de ocksÄ pÄ 5000-6000kr.

Nu kommer det vara precis som med mobiler för GPUerna, man kan ta helt Ät helvete för höga priser för att folk köper.
TrÄkigt imo!

Kan bara hÄlla med, men det Àr vÀl sÄ det blir nÀr alla kan köpa grejer pÄ delbetalning med en lÄg kostnad varje mÄnad, och skiter i totalnotan.

Visa signatur

ïŁżLegion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ser inte riktigt problemet med att lÀgga dessa pengar ett grafikkort om det Àr ens hobby? Hur ofta köper man ett grafikkort? Varannat Är? Om man nu gillar att spela nyare spel Àr det vÀl inget fel med att vÀlja lÀgga 15 papp pÄ ett grafikkort som kan anvÀndas i ca 2 Är tills nÀsta generation kommer?

Jag sjÀlv spelar inte sÄ pass mycket nyare spel sÄ för mig skulle nog inte ett 2080 Ti vara aktuellt, jag lÀgger mina pengar pÄ bil istÀllet, dÀr pratar vi ett 2080 Ti per mÄnad i vÀrdeminskning :/.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av tvelander:

Konstigaste logiken jag hört pÄ lÀnge.

Oavsett hur de presterar sÄ Àr det 300 % snabbare sÄ Àr det helt ointressant?

Spela BF1 i 4K eller surround för den delen 2560x1440 eller 3440x1440 och öka sin FPS markant Àr ju helt underbart.

Top tier kostar punkt slut

För mig Àr det helt ointressant. Min poÀng Àr att dÄliga spel inte blir bÀttre med bÀttre hÄrdvara, och det finns mÄnga dÄliga spel dÀrute.

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●

@Dinoman NÀr du pratade med Jensen, berÀttade han dÄ vad det har kostat Nvidia att ta fram Turing ? Eller sysslar Nvidia med vÀlgörenhet och borde istÀllet skÀnka bort grafikkorten till högst behövande ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av tvelander:

Konstigaste logiken jag hört pÄ lÀnge.

Oavsett hur de presterar sÄ Àr det 300 % snabbare sÄ Àr det helt ointressant?

Spela BF1 i 4K eller surround för den delen 2560x1440 eller 3440x1440 och öka sin FPS markant Àr ju helt underbart.

Top tier kostar punkt slut

Jag tror snarare han menar att det finns en viss smÀrtgrÀns för hur mycket han vill betala för att spela dataspel.

UngefÀr som att sÀga att det Àr slöseri att lÀgga mer Àn 300 000 kr pÄ en bil (oavsett hur mycket bÀttre bilen Àr nÀr den Àr dyrare).

Jag tycker det Àr ett rimligt sÀtt att uttrycka sig.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av pv2b:

Jag tror snarare han menar att det finns en viss smÀrtgrÀns för hur mycket han vill betala för att spela dataspel.

UngefÀr som att sÀga att det Àr slöseri att lÀgga mer Àn 300 000 kr pÄ en bil (oavsett hur mycket bÀttre bilen Àr nÀr den Àr dyrare).

Jag tycker det Àr ett rimligt sÀtt att uttrycka sig.

Du förstod precis!

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av Ragnarok:

@Snorjaers NÀr du pratade med Jensen, berÀttade han dÄ vad det har kostat Nvidia att ta fram Turing ? Eller sysslar Nvidia med vÀlgörenhet och borde istÀllet skÀnka bort grafikkorten till högst behövande ?

MĂ€rkligt.

Nvidias kostnader mÄste ha börjat öka ungefÀr samtidigt som konkurrensen försvann.

TU102 Àr 754 mm2 och Àr givetvis dyr att ta fram med tanke pÄ storleken men om vi kikar lite pÄ historien sÄ ser det ut sÄ hÀr.

TU102 = 754 mmÂČ = 999$ (1 199$) (Ny minnesteknik GDDR6)

GP102 = 471 mmÂČ = 699$ (Ny minnesteknik GDDR5X)
GM200 = 601 mmÂČ = 649$
GK110 = 561 mmÂČ = 699$
GF110 = 520 mmÂČ = 499$
GF100 = 529 mmÂČ = 499$ (Ny minnesteknik GDDR5)
GT200 = 576 mmÂČ = 649$

SÄ vad du försöker tala om för mig Àr att under tio Ärs tid sÄ har produktionskostnad varit nÄgorlunda konstant men med början pÄ Pascal och framförallt Turing sÄ har kostnaderna fullstÀndigt skjutit i höjden?

Notera hur liten GP102 Àr i jÀmförelse med tidigare toppkort.

FörbestÀll du och var nöjd med det men förminska inte de andra mÀnniskor som har förstÄnd nog att förstÄ att Nvidias monopolistiska stÀllning pÄ marknaden gör sÄ att vi fÄr betala i blod för minsta brödsmula.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Medlem ★
●

Till de som jÀmför priserna pÄ forna toppkort. Kom ihÄg att svenska kronan Àr vÀldigt svag i förhÄllande till dollarn nu. Titta pÄ den fysiska storleken pÄ GPU och grafikkort. NÀr har ett toppkort tidigare vÀgt runt 2 kg och över?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem ★
●

@anon162230: tack för information!

Visa signatur

^^^
@Âż@
o

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Dinoman:

SÄ vad du försöker tala om för mig Àr att under tio Ärs tid sÄ har produktionskostnad varit nÄgorlunda konstant men med början pÄ Pascal och framförallt Turing sÄ har kostnaderna fullstÀndigt skjutit i höjden?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Nej vad jag sÀger Àr att varken du eller jag vet hur det Àr.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Åter igen. Vad vĂ€ldigt mĂ„nga hĂ€r verkar missa Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon "gris i sĂ€cken" hĂ€r. Som det verkar nu sĂ„ kommer folk som har förbokat fĂ„ tvĂ„ veckor pĂ„ sig frĂ„n det att benchmarks slĂ€pps till att de börjar skicka ut kort. Är du inte nöjd Ă€r det bara att avboka.

Men att Nvidia helt har ballat ut med deras prissÀttning för att de har monopol Àr vÀldigt trÄkigt. KÀnns som de lÀrde sig av RAM-marknaden. "Jaha, vi kan producera hÀlften sÄ mÄnga kort och dubbla priset. Och tjÀna mer pengar sÄ." Jag Àr en del av problemet dock dÄ jag Àr dock villig att betala 10-12.000kr för ett grafikkort om prestandan finns dÀr. TyvÀrr.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon162230:

Vad betalade ni?

Motslutet av presentationen bokade jag tvÄ MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC för 11200kr/st i Tyskland

De hade kampanj pÄ ett begrÀnsat antal direkt i början.

SÄg ocksÄ att Komplett o ProShop hade det men de var typ 1000-1500kr dyrare pÄ kampanjen.

Komplett tog 12200 för MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC och nu tar de 13900

Verkar som det finns bra marginal att ta av pÄ dessa kort

Var det med Svensk moms? Sjukt bra pris. PÄ ett sÄnt överpris som det Àr.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Master of Overkill ★
●
Skrivet av Cybrus:

För mig Àr det helt ointressant. Min poÀng Àr att dÄliga spel inte blir bÀttre med bÀttre hÄrdvara, och det finns mÄnga dÄliga spel dÀrute.

DÄliga spel? Men dÄ gör de ju inget om det Àr bara massa dÄliga spel dÄ kan du ju sitta pÄ 1050ti för det gör ingen skillnad ÀndÄ.....

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Nej vad jag sÀger Àr att varken du eller jag vet hur det Àr.

Nej det Àr möjligt men man fÄr ju vara rÀtt naiv om man tror att det helt magiskt blivit ofantligt mycket dyrare att tillverka grafikkort, samtidigt som konkurrensen har försvunnit ut fullstÀndigt i periferin.

Vi kan ju Àven titta pÄ det faktum att Nvidias bruttomarginal har ökat stadigt genom Ären och Àr den högsta nÄgonsin för bolaget i Juli -18.

Jan 14 : 54,92%
Jan 15 : 55,51%
Jan 16 : 56,11%
Jan 17 : 58,80%
Jan 18 : 59,93%
Jul 18 : 63,24%

Nu tjÀnar ju Nvidia pengar pÄ sÄ mycket mer Àn konsumetgrafikkort men det Àr ju inget som tyder pÄ att den produktkategorin inte skulle ökat sina marginaler som allting annat.

Tittar man pÄ den branschen som jag arbetar i; möbler och heminredning (IKEA) sÄ Àr ju givetvis Àven vÄrat mÄl att öka bruttomarginalen för bÀttre förtjÀnster men den utvecklingen som Nvidia har skulle ett sÄ konkurrensutsatt företag som IKEA bara kunna drömma om. DÄ gÄr det Ànda bra för det företaget jag arbetar pÄ. Nu vill jag inte avslöja vilka marginaler som IKEA har, det varierar rÀtt stort dessutom, men i snitt sÄ ligger det inte pÄ nÄgra 63% iaf, det Àr en sak som Àr sÀker.

Innan nÄgon pÄstÄr att Nvidia har tusentals ingenjörer och högre utvecklingskostnader sÄ ska man veta att IKEA Àger egna distributionscenter, egna varuhus (450+), egen industri, egna köpcenter etc. m.m.

SÄ varför denna rant? Du insinuerar att Sweclockers bestÄr av en massa gnÀllspikar som tycker det har blivit dyrt. Nu verkar ju du inte bry om prestanda kontra pris och har pengarna alternativt viljan att lÀgga hur mycket pengar det kostar för bÀsta prestandan. Jag lÀgger inget vÀrde i det, vissa har mycket pengar och andra tycker det Àr vÀrt pÄ grund av sin hobby men det jag satte mig emot Àr din bild av att det enbart Àr smÄbarn och gnÀllspikar som klagar pÄ att det blivit dyrare.

Jag försökte dÄ enbart ge en sÄ objektiv syn pÄ lÀget som möjligt och hur trenden ser ut. Jag har ju rÀtt mÄnga Är i bagaget med denna hobbyn vilket du ocksÄ har. I alla fall om man ska gÄ efter ditt reg. Är. SÄ Àven du mÄste ju noterat att priserna har gÄtt up kraftigt de senaste Ären och dÄ mÄste man ha förstÄelse att de som har vÀldigt tight budget blir lite gnÀlliga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det Ă€ndĂ„ inte lite bra att nVidia tjĂ€nar bra med pengar sĂ„ att de kan satsa pĂ„ forskning och utveckling sĂ„ att tekniken gĂ„r framĂ„t och sĂ„ att de kan tjĂ€na Ă€nnu mera? Blir ju inte sĂ„ kul om/nĂ€r teknikutvecklingen stagnerar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det Ă€ndĂ„ inte lite bra att nVidia tjĂ€nar bra med pengar sĂ„ att de kan satsa pĂ„ forskning och utveckling sĂ„ att tekniken gĂ„r framĂ„t och sĂ„ att de kan tjĂ€na Ă€nnu mera? Blir ju inte sĂ„ kul om/nĂ€r teknikutvecklingen stagnerar.

MissförstÄ mig rÀtt.

SjÀlvklart mÄste Nvidia tjÀna pengar, och de förtjÀnar att tjÀna pengar. Det enda jag utvecklar ovan Àr att vi konsumenter har rÀtt att gnÀlla. Det Àr extremt dyrt nu och anledningen som jag ser det Àr att Nvidia har monopol pÄ marknaden.

Det bÀsta för oss konsumenter Àr mÄnga företag som tjÀnar pengar. Konkurrens Àr det bÀsta som finns i en marknadsekonomi.

DĂ€rför hĂ„ller jag tummarna för att Navi ska vara riktigt konkurrenskraftig, inte för att jag föredrar AMD utan för det kommer gynna oss konsumenter ur alla synvinklar. Även om man vill ha ett kort frĂ„n Nvidia sĂ„ kommer en giftig konkurrent tvinga Nvidia att skruva ner sina marginaler eller pĂ„ andra sĂ€tt sĂ€nka priset pĂ„ sina produkter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Dinoman: SjÀlvfallet Àr det bÀst för oss konsumenter om det finns riktig konkurrens och nu ryktas det Àven om att Intel kanske ska satsa pÄ dedikerade grafikkort sÄ man fÄr hoppas pÄ det bÀsta. Det jag menade var att Àven utan konkurrens sÄ kommer teknikutvecklingen förmodligen gÄ framÄt dÄ man hela tiden vill utveckla bÀttre kort sÄ att folk hela tiden köper nya kort Ätminstone om pris/prestanda gÄr ner. Om Turing inte skulle ha ny teknik och nya funktioner utan bara mer prestanda sÄ skulle de förmodligen varit betydligt billigare. Early adopters brukar alltid vara de som betalar mest för ny teknik.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av fantomsmurfen:

@Snorjaers: SjÀlvfallet Àr det bÀst för oss konsumenter om det finns riktig konkurrens och nu ryktas det Àven om att Intel kanske ska satsa pÄ dedikerade grafikkort sÄ man fÄr hoppas pÄ det bÀsta. Det jag menade var att Àven utan konkurrens sÄ kommer teknikutvecklingen förmodligen gÄ framÄt dÄ man hela tiden vill utveckla bÀttre kort sÄ att folk hela tiden köper nya kort Ätminstone om pris/prestanda gÄr ner. Om Turing inte skulle ha ny teknik och nya funktioner utan bara mer prestanda sÄ skulle de förmodligen varit betydligt billigare. Early adopters brukar alltid vara de som betalar mest för ny teknik.

Teknikutvecklingen kanske gÄr framÄt, men man fÄr inte mer för pengarna. RÀcker bara att se pÄ Intels uteblivna processoruteckling under Ären AMD var irrelevanta pÄ CPU-sidan. Blev ganska mÄnga generationer dÀr topp-i7:an var en 4/8. Post-Ryzen blev det vÀldigt snabbt 6/12, och nÀsta generation ryktas vara en 8/8...

Det ser ut som att krona per FPS kommer vara ganska likadan för Turing som Pascal. Ja, du kan fÄ mer, men det kostar mer ocksÄ... inte riktigt den utveckling vi vill se.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Banco: Benchmarks kommer vÀl den 14 september eller har de Àndrat det?

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av pv2b:

Teknikutvecklingen kanske gÄr framÄt, men man fÄr inte mer för pengarna. RÀcker bara att se pÄ Intels uteblivna processoruteckling under Ären AMD var irrelevanta pÄ CPU-sidan. Blev ganska mÄnga generationer dÀr topp-i7:an var en 4/8. Post-Ryzen blev det vÀldigt snabbt 6/12, och nÀsta generation ryktas vara en 8/8...

Det ser ut som att krona per FPS kommer vara ganska likadan för Turing som Pascal. Ja, du kan fÄ mer, men det kostar mer ocksÄ... inte riktigt den utveckling vi vill se.

LÀste du inte slutet pÄ mitt inlÀgg? "Om Turing inte skulle ha ny teknik och nya funktioner utan bara mer prestanda sÄ skulle de förmodligen varit betydligt billigare. Early adopters brukar alltid vara de som betalar mest för ny teknik." Jag menar att en stor del av priset troligen beror pÄ helt ny teknik och nya funktioner. TÀnk t.ex. pÄ vad de första CD-brÀnnarna kostade pÄ sin tid.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av fantomsmurfen:

LÀste du inte slutet pÄ mitt inlÀgg? "Om Turing inte skulle ha ny teknik och nya funktioner utan bara mer prestanda sÄ skulle de förmodligen varit betydligt billigare. Early adopters brukar alltid vara de som betalar mest för ny teknik." Jag menar att en stor del av priset troligen beror pÄ helt ny teknik och nya funktioner. TÀnk t.ex. pÄ vad de första CD-brÀnnarna kostade pÄ sin tid.

Ny teknik som man blir i praktiken tvungen att köpa om man vill ha ett modernt grafikkort. PÄverkar ingen som har ett Pascal-kort idag.

En CD-brÀnnare kan du vÀlja bort, RT-cores finns inbyggt i grafikkortet och kostar pengar vare sig du vill det eller ej. Det Àr att tvinga kunden att köpa en teknik som, som det ser ut just nu, Àr en förstagenerationsteknik och kanske inte Àr vÀrd att köpa om man inte Àr entusiast för just den tekniken.

Vi fÄr se om ryktena som kom ut tidigare om att 2060 inte kommer ha RT-cores Àr sant. Om sÄ Àr fallet Àr ovan inte ett riktigt problem.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av tvelander:

DÄliga spel? Men dÄ gör de ju inget om det Àr bara massa dÄliga spel dÄ kan du ju sitta pÄ 1050ti för det gör ingen skillnad ÀndÄ.....

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Min uppfattning Àr sÄdan och den stÄr jag fast vid. Det Àr för mig inget att diskutera.

Skrivet av fantomsmurfen:

Är det Ă€ndĂ„ inte lite bra att nVidia tjĂ€nar bra med pengar sĂ„ att de kan satsa pĂ„ forskning och utveckling sĂ„ att tekniken gĂ„r framĂ„t och sĂ„ att de kan tjĂ€na Ă€nnu mera? Blir ju inte sĂ„ kul om/nĂ€r teknikutvecklingen stagnerar.

Skrivet av fantomsmurfen:

@Snorjaers: SjÀlvfallet Àr det bÀst för oss konsumenter om det finns riktig konkurrens och nu ryktas det Àven om att Intel kanske ska satsa pÄ dedikerade grafikkort sÄ man fÄr hoppas pÄ det bÀsta. Det jag menade var att Àven utan konkurrens sÄ kommer teknikutvecklingen förmodligen gÄ framÄt dÄ man hela tiden vill utveckla bÀttre kort sÄ att folk hela tiden köper nya kort Ätminstone om pris/prestanda gÄr ner. Om Turing inte skulle ha ny teknik och nya funktioner utan bara mer prestanda sÄ skulle de förmodligen varit betydligt billigare. Early adopters brukar alltid vara de som betalar mest för ny teknik.

Det stÀmmer vÀl inte helt. Du menar alltsÄ att Nvidia skulle vara villig att satsa stora summor pengar pÄ teknisk utveckling om det Àr en konkurrensfri marknad?