Intel haussar lansering av grafikkort år 2020

Permalänk
Medlem

Alltså, alvarligt talat. Är det här en nyhet att ens skriva om. Intels "Corporate Bullshit"-avdelning visar en hittepå-bild/film och skriver att 2020 smäller det bara för att investerarna ska ge dem högre värdering. De har ju ingenting värt namnet att komma med just nu förutom en grafikkrets som de köpt från... (trumvirvel) ...AMD! ^^

Permalänk
Medlem

Om intels grafikkort supportrar freesync och blir populärt kanske Nvidia får för sig att "Man kanske kan stödja freesync trots allt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, alltid roligt när ett företag drar upp något skräp de skickar med "gratis" som ett bevis på hur förträffligt bra detta skräp är. Intels integrerade grafik har alltid varit ren dynga, med drivrutiner (till Windows) som knappt ens fungerar.

För övrigt så var de väl för fan SIST med 4K Netflix-stöd. Lever de i ett reality distortion field?

Men bortsett från allt skitsnack så välkomnar jag deras satsning, det skadar absolut inte med ett nytt grafikkortsalternativ.

Dem ska väl inte släppa det gratis...

det blir jävligt bra med intel kort! hyppeeeeeeeeeeeeeee

Spännande att de siktar på 4k samt gaming

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Det blir faktiskt lite billigare om man t.ex. tittar på deras budget-Xeon, som nya E-21XX-serien. 2124G, som har grafikdel, är dyrare än 2124 som inte har det.

Ja, det är smidigt om grafikkortet dör, men det är också det enda. Ett beggat budgetgrafikkort för några kronor funkar också fint i det fallet - det är vad jag har som reserv.

Intels integrerade grafik i en HTPC låter som en bra idé tills man testar det (särskilt i 4K + HDR), deras drivrutiner i Windows har en kraftigt tendens att ställa till med problem, som Intel är dåliga på att lösa.

Vilka problem är det du upplever som är grafikrelaterade? Har en Surface Pro 4 med Iris Graphics 540 körandes Win10 och måste säga att grafikdrivrutinerna har fungerat hur bra som helst, inklusive Netflix (fast en SP4 har i.o.f.s. varken 4k eller HDR, men ändå 2736x1824).

Däremot måste man inse att mängden ström och bandbredd mot RAM tillgängligt för en iGPU kommer kraftigt begränsa vilken prestanda den kan leverera. Lite mer avancerade spel kommer därför fungera rätt dåligt, inte för att drivarna suger utan för att spelet har buggar och ingen kommer testa sina AAA-titlar på iGPUer då de ändå inte kan köra dessa.

Som nämndes i videon var Intel först med en DX12 kompatibel krets. Tidigt i DX12 historia rekommenderade Microsoft att testa DX12 kod på Intels iGPU, inte för att prestanda var lysande (är lika långsamt där då flaskhalsarna är desamma) utan därför att det var den mest korrekta implementationen.

Börjar dyka upp allt fler program som stödjer GPGPU, det betyder att man kan använda sin iGPU som "CPU-accelerator" (även i fall när man har en dGPU). Windows inbyggda virus-scanner kan ju numera köra RAM-sökningar på Intels iGPU. I GPGPU är faktiskt Intels krets riktigt bra satt i relation till dess teoretiska kapacitet, för GPU-uppgifter är den OK (men inte mer) sett till sin kapacitet.

Man får nog ändå kalla deras GPU för framgångsrik. Beräkningar gjorda på antalet sålda CPUer med och utan iGPU samt mängden sålda dGPU-kretsar pekar på att ~70 % av alla PC använder Intels iGPU som primär GPU. Av dessa lär väldigt nära 100 % köra Windows, om drivarna vore total katastrof borde det ha genererat lite ringar på vattnet kan man tycka...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedman18:

Om intels grafikkort supportrar freesync och blir populärt kanske Nvidia får för sig att "Man kanske kan stödja freesync trots allt"

Har varit tal om att nästa generation Intel iGPU ska ha stöd för Freesync. Problemet är att "nästa generation" aldrig vill hitta ut... Om man lägger till det stödet på iGPUerna lär det finns även på deras dGPU.

Historisk har man uppdaterat iGPU-delen i samband med nodkrympning, som vi alla vet vid det här laget blev det ingen CannonLake på 10 nm 2016

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

som vi alla vet vid det här laget blev det ingen CannonLake på 10 nm 2016

Jag tycker inte vi ska ge upp hoppet sådär lättvindigt.

Permalänk
Medlem

1. Hoppas med allt jag har att vi får tre aktörer på marknaden nu. Att det blir en verklig konkurrens. Bra för grafiken, bra för plånboken.

2. Det vore helt jävla amazing om detta på sikt betyder att Freesync och Gsync skrotas och ersätts av en helt gemensam standard som ALLTID funkar.

3. När jag ändå är igång så vill jag drömma lite. Drömma om ett scenario där Intel gör deals med stora spelföretag så dom använder API annan än DirectX. Tänk vad nice om vi kan spela utan att behöva Windows. Där val av OS verkligen blir ett fritt val.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja. Och hur många kör NUC?

Bärbart är (väldigt många) fler, men för de allra flesta är grafikdelen bara något som visar bild på skärmen (och de som gör något tyngre köper ändå en bärbar med diskret gpu). Att påstå att det är framgångsrikt blir bara löjligt. Intels cpu:er är däremot definitivt framgångsrika.

Det kan vara rätt så praktiskt att kunna visa bild på skärmen...
Bärbar dator
NUC
Server
Kontorsdator
mm

Långt ifrån alla datorer behöver GTX 1080 eller liknande.

Bygger man en hemma server kanske det räcker att ha ström och nätverk inkopplat när den är uppe.
Men man kanske ändå vill kunna koppla in skärm, tangentbord och mus när man konfigurerar den.

Eller kontorsdator som kanske mest kör Office och dylikt. Behövs inga Titan V för det. Men utan bild blir det jobbigt.

Visst kan man köpa ett GT 1030 för runt tusenlappen om man vill kunna visa bild på skärmen och inte behöver grafikprestanda.
Men har man redan en IGP så behöver man inte det.
Blir både billigare och strömsnålare att slippa köpa grafikkort.
Visst inte jätte mycket pengar att köpa ett budgetkort och drar inte så mycket ström.
Men säg om ett företag ska köpa in hundratals datorer så kanske de kan använda de pengarna till något bättre.

Alla datorer är inte antingen speldatorer eller mining riggar.
Det finns datorer som används till andra syften.

"Och hur många kör NUC?"

Jag har en.
Det är inte min enda dator. Det är inte min huvuddator. Men jag har en.

Permalänk

Sannolikt är detta drag ett sätt att sätta press på både AMD och Nvidia. Genom att ge sig in på deras territorium så tvingar man dessa två att själva satsa mer på grafikkorten och därmed mindre på CPU:er, vilket sannolikt är Intels verkliga syfte. Teorin styrks av att man annonserar detta två år i förtid, så att AMD och Nvidia redan nu "tvingas" agera och skifta resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad är det som är framgångsrikt med att skicka med något "gratis" som ingen explicit har bett om eller använder (jag syftar specifikt på grafikdelen i Intels konsument-cpu:er)? Kunde jag köpa deras konsument-cpu:er helt utan grafikdelen så hade jag föredragit det.

Det känns som du utgår från att de flesta människor behöver prestanda från sitt grafikkort. För varje gamer jag känner, så känner jag nog 10 andra som har datorer, men inte är det. Grafikkort förknippas med spelande eller liknande, men det är faktiskt bara någonting så att du kan få ut pixlar på skärmen för att kunna se din PC-DOS/MS-DOS prompt :). Liten flashback till 8088:ans tid, men där började det för mig och det är det som ett grafikkort är i grund och botten.

Om de inte hade skickats med så hade alla fått köra extra kretsar för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Sannolikt är detta drag ett sätt att sätta press på både AMD och Nvidia. Genom att ge sig in på deras territorium så tvingar man dessa två att själva satsa mer på grafikkorten och därmed mindre på CPU:er, vilket sannolikt är Intels verkliga syfte. Teorin styrks av att man annonserar detta två år i förtid, så att AMD och Nvidia redan nu "tvingas" agera och skifta resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske känner att de slagit i ett tak med sina processorer och att tillväxten inte är så stor som de önskar. Eller helt enkelt att de har mycket pengar över, vill investera för att öka deras omsättning och tillväxt på lång sikt. Inte ovanligt att företag vill bli större.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilka problem är det du upplever som är grafikrelaterade? Har en Surface Pro 4 med Iris Graphics 540 körandes Win10 och måste säga att grafikdrivrutinerna har fungerat hur bra som helst, inklusive Netflix (fast en SP4 har i.o.f.s. varken 4k eller HDR, men ändå 2736x1824).

Med min senaste HTPC (körandes Windows 10 Pro med en 4K HDR-tv) var det väldigt många, och jag fick det aldrig att fungera 100% så jag gav till slut upp. Det finns flera trådar på Intels forum om alla möjliga problem med NUC:ar som folk använder som HTPC, och det var där jag hängde för att få info om vad som försiggick hos Intel. Tongångarna var inte positiva.

Några exempel:

  • Skärmen blev intermittent svart i några sekunder.

  • Skärmen kunde blinka till med kortvarigt "myrornas krig" då och då.

  • Ikoner ersattes slumpmässigt med "myrornas krig" i Windows (t.ex. på skrivbordet och i startmenyn).

Jag hade många fler problem listade i en textfil på min HTPC (som nu är pensionerad). Alla tillkom efter uppdatering av Intels grafikdrivare; om de hade lyckats fixa ett problem (oftast inte 100%) så tillkom bara något annat problem. Intel tog på sig skulden för samtliga problem, vad jag kan minnas, så det var inte något lokalt problem enbart med min maskin (som för övrigt var väldigt cleant installerad, 100% dedikerad till mediaspelande medelst strömningstjänster).

Intels representanter i trådarna var märkbart stressade och ursäktade sig kontinuerligt för allt strul.

Förutom det så tog det väldigt lång tid för dem att implementera PlayReady 3.0, de sa att det skulle vara klart till en kommande Windows 10-version men när det inte skedde lovade de till nästa, och när det till slut kom var det givetvis problem med det också.

Det var även intermittenta problem med Intel SGX, som krävde omstart av maskinen, men det kan förstås ha berott på moderkortet.

Det sista som hände var att HDCP 2.2 slutade fungera, så jag kunde inte se på 4K-material alls. Det var droppen (så jag köpte en Apple TV 4K istället).

For the record så var det en Intel i3 7100.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, allt beror ju på hur man ser det. Eftersom det är passivt/implicit/obligatoriskt så räknas det inte i min bok - folk köper knappast Intels cpu:er för att få deras grafikdelar, utan grafikdelen är bara en sorts bonus (eller som för mig: en malus).

Jag tycker det är ett rätt stor plus för os hemmapulare att inte behöva köpa ett grafikkort när man bygger en
surfdator eller rent av en filserver ( sparar plats till satakort exempel)

Permalänk
Medlem

Kul med tre stora aktörer på marknaden. Mer konkurrens till folket!
Känns som AMD kommer få det svårt dock. Intel och nVidia lär ju ligga i en helt annan liga än AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Haha usch nej! Jag tänker inte hypa detta. Det blev jag senast Intel skulle ge sig in i matchen men det slutade ju med nedläggning av projektet (om minnet inte sviker... shit glömt vad det hette t.o.m.).

Ah... Larrabee

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Till alla som är insnöade på hur de ser konsumentprocessorer enbart som entusiast/gaming datorer.

Antalet gamingdatorer worldwide är förhållandevis liten om man jämför med alla de desktopdatorer som har samma typ av processorer från OEM tillverkare från tex HP, DELL, Lenovo och så vidare som används på kontor, arbetsplatser, hemdatorer med mera där spel är det sista användaren är intresserad av. Nu bortser jag dock från K modellerna som förekommer utan grafikkort på arbetsstationer men är inte lika vanligt som icke-K på dem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hmmm, Även om korten presterar, så finns det ju risk för att folk väljer bort dom ändå.
För det är ju så mycket mer än bara själva prestandan numera, nvidia har ju mängder med olika lulllull som ansel, och allt va det nu heter, plus spela in video och streama. AMD har ju likadana funktioner på sin sida, plus allt hairworks och physX och allt sånt lulllull för devs. (undrar hur AMD tänker hänga på raytracing tåget... vi får väl snart se ) I vilket fall som helst, vad har Intel ? typ en drivare som inte uppdaterats på ett par år. (vilket lär ändras nu när dom släpper kort, annars vettefan vad dom håller på med.) Poängen är ju att Freesync och G-sync och sånt väger ju en del i valet av kort när man köpt en dyr skärm tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag tycker det är ett rätt stor plus för os hemmapulare att inte behöva köpa ett grafikkort när man bygger en
surfdator eller rent av en filserver ( sparar plats till satakort exempel)

Absolut, det är inte det jag hakar upp mig på. Det jag menar är att om man t.ex. kunde välja att köpa en viss Intel-cpu utan grafikdel, med grafikdel eller med en grafikdel från en annan tillverkare (t.ex. AMD) - och flest då gjorde valet att köpa den cpu:n med Intels grafikdel - först då skulle jag kalla Intels grafikdel framgångsrik. Som det är nu är det ju bara något som följer med oavsett om man vill eller ej, vilket har noll med framgångsrikedom att göra som jag ser det, och jag stör mig på hur Intel (miss)brukar det i marknadsföringen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Man undrar vad AMD har vunnit på dealen egentligen.

Jag tror de fick en hel del hjälp av intels ingenjörer för interposer-tekniker och lösningar.
Detta skulle förstärka AMDs designval med Zen där flera mindre kärnor, minneskontroller och gpu:er kan kommunicera över if via (aktiv)interposer, istället för enbart interchip-kommunikation. Det är var jag tror i.a.f.

Skrivet av marcusOCZ:

Nånting säger mig att AMD säljer sin grafikdivision till Intel.....Nu är det ett bra tidspunkt att köpa AMD aktier. Värdet lär höjas betraktligt om/när ryktet börjar gå.

Som ovan sagt, detta skulle verkligen hjälpa till för en eventuell nästa Zen-liknande gpu arkitektur, hoppas själv på att Navi är en sådan.
Jag tror att Zen kommer bli helt fantastisk när DDR5 kommer, Zen är väldigt mycket ett minneskrävande arkitektur, speciellt när den vill skala upp i antalet moduler (t.ex. ccx)

Permalänk

Blå röd grön nu blir de åka av

Permalänk
Medlem

Tycker iGPU är fantastiskt bra i många scenarion, så tycker Intel och AMD gör helt rätt där, det är bara att fortsätta på trenden.

Men att den tidigt supportade DX12... jovars, men med väldigt klen prestanda överlag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@backfeed: Tror inte du har en aning om hur många tusentals NUC det står inom kommuner och landsting. Finns inte någon anledning att köra dedikerat grafikkort om du inte arbetar med 3d eller komplexa beräkningar. Hoppas att AMD släpper något liknande som NUC för sina APU:er.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Med min senaste HTPC (körandes Windows 10 Pro med en 4K HDR-tv) var det väldigt många, och jag fick det aldrig att fungera 100% så jag gav till slut upp. Det finns flera trådar på Intels forum om alla möjliga problem med NUC:ar som folk använder som HTPC, och det var där jag hängde för att få info om vad som försiggick hos Intel. Tongångarna var inte positiva.

Några exempel:

  • Skärmen blev intermittent svart i några sekunder.

  • Skärmen kunde blinka till med kortvarigt "myrornas krig" då och då.

  • Ikoner ersattes slumpmässigt med "myrornas krig" i Windows (t.ex. på skrivbordet och i startmenyn).

Jag hade många fler problem listade i en textfil på min HTPC (som nu är pensionerad). Alla tillkom efter uppdatering av Intels grafikdrivare; om de hade lyckats fixa ett problem (oftast inte 100%) så tillkom bara något annat problem. Intel tog på sig skulden för samtliga problem, vad jag kan minnas, så det var inte något lokalt problem enbart med min maskin (som för övrigt var väldigt cleant installerad, 100% dedikerad till mediaspelande medelst strömningstjänster).

Intels representanter i trådarna var märkbart stressade och ursäktade sig kontinuerligt för allt strul.

Förutom det så tog det väldigt lång tid för dem att implementera PlayReady 3.0, de sa att det skulle vara klart till en kommande Windows 10-version men när det inte skedde lovade de till nästa, och när det till slut kom var det givetvis problem med det också.

Det var även intermittenta problem med Intel SGX, som krävde omstart av maskinen, men det kan förstås ha berott på moderkortet.

Det sista som hände var att HDCP 2.2 slutade fungera, så jag kunde inte se på 4K-material alls. Det var droppen (så jag köpte en Apple TV 4K istället).

For the record så var det en Intel i3 7100.

Ah. Hade jag problem på den nivån hade datorn hamnat på återvinningen omedelbart!

Så mot bakgrund av det får jag nog säga att för mig har upplevelsen då varit totalt fläckfri, det inklusive SGX (och MPX som är en killer-feature om man jobbar med C/C++ utveckling)! En stor anledningarna att jag fördrar modeller som MBP och Surface-serien är att en minimal tröskel mot "strul". Man får ju förutsätta att om Windows fungerar på något system så lär det ju vara på Surface

I.o.f.s. ska man notera att även om Intel är de som i botten står för drivrutiner för Surface (och även MBP tror jag) så är det ju Microsoft (och självklart Apple för MPB) som bestämmer vilken version som pushas ut när. Kör man eget bygge kör man Intels drivare rakt av, något jag nog mest bara gjort på Linux.

Och som många andra påpekat: värdet av iGPU är rejält underskattat på entusiast forum bara för att de flesta där är PC-gamers. Är ju en rätt rejäl prismässigt nackdel att man var tvungen att skaffa en dGPU till Ryzen när systemet ändå bara ska användas för arbete. Sitter därför på R7-2700X (tidigare R5-1600) + GT1030, vilket adderade nästan 1000 kr till systemkostnaden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, Även om korten presterar, så finns det ju risk för att folk väljer bort dom ändå.
För det är ju så mycket mer än bara själva prestandan numera, nvidia har ju mängder med olika lulllull som ansel, och allt va det nu heter, plus spela in video och streama. AMD har ju likadana funktioner på sin sida, plus allt hairworks och physX och allt sånt lulllull för devs. (undrar hur AMD tänker hänga på raytracing tåget... vi får väl snart se ) I vilket fall som helst, vad har Intel ? typ en drivare som inte uppdaterats på ett par år. (vilket lär ändras nu när dom släpper kort, annars vettefan vad dom håller på med.) Poängen är ju att Freesync och G-sync och sånt väger ju en del i valet av kort när man köpt en dyr skärm tex.

AMD kör på gpuopen, finns en mängd verktyg att ta vara på där. Där finns även bl.a. raytrace programmet "prorender" och hår/päls verktyg. Prorender finns även till bl.a. 3dsmax och Maya

Hade varit intressant att få höra från utvecklare hur dessa verktyg fungerar i spel.

https://gpuopen.com/
https://pro.radeon.com/en/software/prorender/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Man får ju förutsätta att om Windows fungerar på något system så lär det ju vara på Surface

Det skulle man ju kunna tro, men har de ändå inte lyckats ha väldigt många problem genom åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Alltså, alvarligt talat. Är det här en nyhet att ens skriva om. Intels "Corporate Bullshit"-avdelning visar en hittepå-bild/film och skriver att 2020 smäller det bara för att investerarna ska ge dem högre värdering. De har ju ingenting värt namnet att komma med just nu förutom en grafikkrets som de köpt från... (trumvirvel) ...AMD! ^^

De har ju Raja! Mannen bakom Vega...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Det skulle man ju kunna tro, men har de ändå inte lyckats ha väldigt många problem genom åren?

Jo, varje ny uppdatering har initialt haft en del problem, men det gäller tyvärr de flesta modeller som har någon form av bleeding edge HW. Kan bara se till min upplevelse, kan ju vara så att den är rätt positiv då jag köpte min SP4 ca ett år efter att modellen lanserats (inte riktigt vad jag önskade men blev kris då föregående laptop pajade).

Brukar inte vänta fullt så länge, men försöker också undvika att uppgradera programvara direkt och köpa helt nya enheter. Och har inte senaste inkarnationen av Surface Pro (som i.o.f.s rätt mycket är SP4 med ny CPU) klarat sig bra?

Måste dock ändå säga att de MBPs jag haft strulat minst, SP4 har fungerat riktigt bra, bättre än den Dell XPS 15 jag hade innan som var helt OK totalt sett (d.v.s. bättre än en genomsnittlig laptop). Bara Apple "lagar" tangentbordet på MBP byter jag tillbaka...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD CPU och grafikkort.
Intel CPU och grafikkort

Då kanske man slipper förvirringen att äntligen för första gången kunna ha Intel system till både CPU och GPU, och inte Intel @NVIDIA eller AMD, för AMD kan man ha både och på ett och samma och inte Intel förrns nu mot 2020.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att det skulle vara Intels första grafik på instickskort... ni vet att i740 AGP existerar (och den nära släktingen i810 finns testad här), va?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttish123:

Blå röd grön nu blir de åka av

Låter som vårat svenska val nu till hösten. AMD är sossarna som lovar guld och gröna skogar och förbättringar i alla områden utan att göra några som helst förändringar i det dom gör, med en stöttande skara som fortfarande är i fritt fall. Sedan har vi Intel som är som SD. Alla som inte tror på dom låtsas som att dom inte existerar med fingrarna djupt begravna i öronen trallande på en glad ramsa, med ett konstaterande att Intel trots allt inte är ett riktigt grafikkortsföretag. Sedan har vi NViDIA som är Moderaterna, och ja det är inget lustigt med det öht.