Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bör påpekas att det väntas lågkonjuktur nu och därför kommer antagligen inte räntan höjas på ett tag.

Fast det kortet är redan spelat. Krutet är bränt. Varför tror du annars vi botar symptom genom att förstärka armorteringskrav hela tiden? Bättre att ta tag i orsak, den lätta penningpolitiken.

I framtiden kan vi komma att hamna i ett läge där vi har låg ränta men ingen får låna pengar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Brorsan köpte hus i Gnesta här om året Swedbank räknade på att man skulle klara en ränta på 7%.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jo tjena, den enda som vinner är den som bygger sparkontot just nu..

Bortsett från Banker, mäklare och resten av fastighetsbranschen

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På tal om detta, varför en lägenhet för 1,65 miljoner? Ettor ska du hitta för 1-1,5 miljoner också.

Tro mig, jag sållar inte direkt bort de med lågt pris
Jag räknade på 1,65 för att utgick ifrån en av lägenheterna till salu på Hemnet, och den mest prisvärda jag funnit idag låg på 1,6.

Jag blev erbjuden att hyra en lägenhet i andrahand: 23kvm till den nätta summan av 7800kr/mån. Om det är alternativet köper jag hellre bostaden, och har en månadsutgift på 4500-6000kr.

EDIT: Angående områdena så är jag petig dels för att jag bott centralt i Västerås de senaste åren, och trivs med att kunna gå överallt, och dels för att jag ser det som mindre troligt att lägenheterna sjunker i pris över tid (vilket egentligen är vad jag oroar mig över).

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det är ju inte amortering som skall styra hur mycket folk lånar. Det är inkomst och innskottskrav. Har du som mål att köpa lägenhet och att slippa betala tillbaka lånet i ett eller flera år menar i alla fall jag att det är fel tankegång. Jag vill ha mina lån tillbakabetalade när jag blir pensionär (jag ser bostadsköp som en sorts pensionsparande) och kan förhoppningsvis hjälpa mina barn med deras första bostad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tro mig, jag sållar inte direkt bort de med lågt pris
Jag räknade på 1,65 för att utgick ifrån en av lägenheterna till salu på Hemnet, och den mest prisvärda jag funnit idag låg på 1,6.

Jag blev erbjuden att hyra en lägenhet i andrahand: 23kvm till den nätta summan av 7800kr/mån. Om det är alternativet köper jag hellre bostaden, och har en månadsutgift på 4500-6000kr.

EDIT: Angående områdena så är jag petig dels för att jag bott centralt i Västerås de senaste åren, och trivs med att kunna gå överallt, och dels för att jag ser det som mindre troligt att lägenheterna sjunker i pris över tid (vilket egentligen är vad jag oroar mig över).

//G

Du hittar definitivt mäklarannonser (på Hemnet bland annat) på lägenheter centralt på mindre än 1,6 miljoner. Du kan också köpa en nybyggd etta för runt 1,5-1,9 miljoner. Finns ingen större anledning att tro att priserna springer iväg vid budgivning heller, slutpriser kan du fortfarande hitta mot de "lägre" nivåerna.

Några exempel från Hemnet:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-falhagen-uppsal...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-falhagen-uppsal...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-stabby-luthagen...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kabo-uppsala-ko...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kabo-uppsala-ko...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-framre-svartbac...
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-hoganas-uppsala...

Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Petterk: Det är ju inte amortering som skall styra hur mycket folk lånar. Det är inkomst och innskottskrav. Har du som mål att köpa lägenhet och att slippa betala tillbaka lånet i ett eller flera år menar i alla fall jag att det är fel tankegång. Jag vill ha mina lån tillbakabetalade när jag blir pensionär (jag ser bostadsköp som en sorts pensionsparande) och kan förhoppningsvis hjälpa mina barn med deras första bostad.

Ska du låna säg 218 400 kr för att amortera drygt 72 000 kr? Är det inte bättre att amortera mer med arbets- och kapitalinkomster efter studierna? Amorterar du 1-3 % som bankerna kommer fråga efter så kommer inte lägenheten vara betald när det är dags för pension.

Amorteringskraven gör givetvis att inkomstkraven som ställs av bankerna höjs. De ändrade kraven betyder också att du måste ha mer i insats än tidigare. De ändrade kraven är ändå menade att ha en dämpande effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så för 25 år sedan var det alltså väldans billigt med bostad i Sverige jämfört med övriga europa. Det innebar även att vi hade väldigt låg belåningskvot i landet.

För 25 sen så låg räntenivån på 10-15% beroende på lån, så kunde man då lägga på 5% amortering så var ju lånen återbetalda på 20 år.

Så många som köpte då har betalat av sina lån helt vilket ju drar ned belånginsgraden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Inflationen har inte varit speciellt bra, Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen kring 2%. Sen lämnade vi lågkonjukturen först 2016 och vi ligger inte på någon hög nivå idag heller.

Well.
Det där tycker jag inte stämmer nå vidare.
Riksbankens uppdrag är att sköta penningpolitiken. Inflationsmålet på 2% är något de själva valt att ha som riktmärke och det har riksbanken fått en del kritik för på senare år. Just för att de valt så hårt att fokusera bara på den siffran.
Lämnade lågkonjaken gjorde vi för länge sedan. 2016 peakade faktiskt OMX stockholm 30 till och med. Högre än nu!
Ta en titt från 1998 så ser du att börsen har varit långt ur groparna sedan länge.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockho...
Det gick faktiskt bättre för sverige än för de flesta andra länderna efter den amerikanska bostadscrashen 07. Just för att vi redan gjort en sådan resa 1992 så klarade vår svenska riksbank med ingves i spetsen (redan då ja) av att ge sverige en head start ur svackan.
För övrigt går det som tåget för svensk ekonomi just nu. Det går väldans bra för företagen, börsen visar starka siffror, belåningen är låg, goda skatteintäkter och låg arbetslöshet. Så ekonomiskt så går det faktiskt väldigt starkt på hemmaplan. Kul grej att glädjas åt!

However, vi har fortfarande negativ reporänta och det är väldans knäppt. Stefan ingves får skit för det här från flertalet håll för det är inte rimligt. Många förstår det inte. Jag har hört lite analyser kring läget där det misstänks att beslutsfattarna på riksbanken är oroade att inflationsmålet som de äntligen uppnått kan ändras om inflationen ökar. Så även om vi är i brinnande högkonjuktur så visar vi liksom inte det riktigt utan har på varningsfärgerna. Återigen för att riksbanken offrar allt annat bara de kan få nå sina inflationsmål på 2%.
Här tror väl flertalet (inklusive mig själv) att de bara är lite väl nerviga. Släpp sargen och öka på räntan, det kommer inte sänka inflationstakten i nuläge. Och räntan måste fan upp nu alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vänta tills ekonomiska krisen drar igång i Europa. Då kommer räntan också stiga och då kommer bostadspriserna sjunka drastiskt. Börjar den nästa år?

Permalänk
Medlem

Det här med bostad är fan en knepig fråga alltså. Jag är student nu och är inne på mitt näst sista år. Om två år ska jag alltså börja arbeta och skaffa en lägenhet. Jag har ingen typ av kö, (7 år i Göteborg och 6 år i Stockholm), men det ger mig absolut ingenting när det kommer till lägenhet. Jag har haft sambo nu i 4 år och vi båda kommer bli klara samtidigt så det är inte en omöjlighet att barn är på kartan om en 4-5 år till.

Att köpa en lägenhet stor nog är nästan omöjligt. Vi båda kommer vara civilingenjörer men även då är det svårt att få en lägenhet i stan. Självklart kan man bo en bit utanför, men man vill ju ha mindre än en timme till jobbet om det är möjligt. I Stockholm är det lättare att bo längre ut i och med tunnelbana som tar en in till city fort, men det är lite svårare i Göteborg. Det är lite osäkert hur man ska få pengarna till att köpa en lägenhet, för att inte tala om ett hus, i dagsläget utan att jobba rätt många år först.

Får se hur man löser det. Vi har lyxen att vara två civilingenjörer. Att ha en gemensam ingångslön på 70000 kronor tar oss relativt långt i form av lån, men man vill ju inte vara belånad till halsen heller. Ska bli intressant att följa bostadsmarknaden de kommande åren.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Vänta tills ekonomiska krisen drar igång i Europa. Då kommer räntan också stiga och då kommer bostadspriserna sjunka drastiskt. Börjar den nästa år?

Skulle riksbanken höja vid lågkonjutur? Vid alla andra lågkonjuturer har de ku sänkt räntan. Inte för att det finns så mycket mer att sänka till, man att riksbanken tvärt om skulle höja räntan när det krisar har jag inte hört om innan.
finns det nån teori som ligger till grund kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle riksbanken höja vid lågkonjutur? Vid alla andra lågkonjuturer har de ku sänkt räntan. Inte för att det finns så mycket mer att sänka till, man att riksbanken tvärt om skulle höja räntan när det krisar har jag inte hört om innan.
finns det nån teori som ligger till grund kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Euron är dödsdömd. Vi har en global ekonomisk kris runt hörnet och den startar i Europa. Kris i skalan av 1930-talet... Går inte att putta dagens system längre. Krisen måste komma förr eller senare. Vi har en så låg ränta nu som inte funnits på flera tusen år.

När förtroendet för EU sjunkit tillräckligt och etablissemanget i sin helhet kommer vanligt folk att vilja säkra sina egna pengar. Deutsche bank ligger mycket risigt till. Hur skyddar man sig mot krisande banker? Vart skall man ha pengarna? kontakt?

Ha inga obligationer för det är där krisen kommer vara, globalt sett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Euron är dödsdömd. Vi har en global ekonomisk kris runt hörnet och den startar i Europa. Kris i skalan av 1930-talet... Går inte att putta dagens system längre. Krisen måste komma förr eller senare. Vi har en så låg ränta nu som inte funnits på flera tusen år.

När förtroendet för EU sjunkit tillräckligt och etablissemanget i sin helhet kommer vanligt folk att vilja säkra sina egna pengar. Deutsche bank ligger mycket risigt till. Hur skyddar man sig mot krisande banker? Vart skall man ha pengarna? kontakt?

Ha inga obligationer för det är där krisen kommer vara, globalt sett.

Visst visst. Men höjer riksbanken styrräntan så bromsar det ju upp eknomin ännu mer. Vad skulle motivet för riksbanken vara att höja styrräntan? Är inte med på den biten riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well.
Det där tycker jag inte stämmer nå vidare.
Riksbankens uppdrag är att sköta penningpolitiken. Inflationsmålet på 2% är något de själva valt att ha som riktmärke och det har riksbanken fått en del kritik för på senare år. Just för att de valt så hårt att fokusera bara på den siffran.
Lämnade lågkonjaken gjorde vi för länge sedan. 2016 peakade faktiskt OMX stockholm 30 till och med. Högre än nu!
Ta en titt från 1998 så ser du att börsen har varit långt ur groparna sedan länge.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockho...
Det gick faktiskt bättre för sverige än för de flesta andra länderna efter den amerikanska bostadscrashen 07. Just för att vi redan gjort en sådan resa 1992 så klarade vår svenska riksbank med ingves i spetsen (redan då ja) av att ge sverige en head start ur svackan.
För övrigt går det som tåget för svensk ekonomi just nu. Det går väldans bra för företagen, börsen visar starka siffror, belåningen är låg, goda skatteintäkter och låg arbetslöshet. Så ekonomiskt så går det faktiskt väldigt starkt på hemmaplan. Kul grej att glädjas åt!

However, vi har fortfarande negativ reporänta och det är väldans knäppt. Stefan ingves får skit för det här från flertalet håll för det är inte rimligt. Många förstår det inte. Jag har hört lite analyser kring läget där det misstänks att beslutsfattarna på riksbanken är oroade att inflationsmålet som de äntligen uppnått kan ändras om inflationen ökar. Så även om vi är i brinnande högkonjuktur så visar vi liksom inte det riktigt utan har på varningsfärgerna. Återigen för att riksbanken offrar allt annat bara de kan få nå sina inflationsmål på 2%.
Här tror väl flertalet (inklusive mig själv) att de bara är lite väl nerviga. Släpp sargen och öka på räntan, det kommer inte sänka inflationstakten i nuläge. Och räntan måste fan upp nu alltså.

Sant att de valt inflationsmålet % själv.

Men nej vi lämnade lågkonjunkturen först 2016 (källa: https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget.html).

Tror gissningsvis Riksbanken är rädda, vi har nyligen tagit oss ur en lågkonjunktur och flera orosmoment finns på horisonten samtidigt som inflationen inte är där de vill riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ränta kan vara en inkomst eller en intäkt på samma sätt som att det kan vara en utgift. Intäkter beskattas väl vad jag vet (för privatpersoner alltså). Men inte alla utgifter är avdragsgilla.

Ränta är inte så konstigt egentligen. Gör det inte till mer än det är. Det är en tjänst som allt annat.
Betalar man för tjänsten att hyra en bil så betalar kunden pengar. Det är inte en förlust utan en utgift. Uthyraren tar betalt för att hyra ut och det är en intäkt.
Byt ut bil mot pengar så har du en bank. Det är samma grej.
Men du snöar in på sidspår här oavsett så vi kan väl lämna den delen.

Med ränteavdraget ökas lånen på vilket ger mer ränteinkomster till bankerna och samma ränteutgifter för hushållen. Men samtidigt bränner man massa skattepengar här. Men skattepengarna bidrar ju inte till någonting. Det är ju det som är problemet. Att det kostar skattepengar utan att man får ut något vettigt av detta. Vi vill ju inte stimulera högre hushållsbelåning ens!

Just det huspriserna går upp och när du flyttar får du betala en redig reavinstskatt som går till staten.

Sen är det ju frågan om man vill bryta symmetrin i kapitalförlust/utgift - kapitalinkomst.

Om du inte bryter den så blir aktieutdelningen skattefri och staten tappar inkomster. Bryter du den kommer viljan att belåna aktier för att köpa fler minska vilket kommer sänka börsen. Så mindre reavinster på aktieförsäljning utanför ISK och lägre avgifter för ISK då dess värde går ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det här med bostad är fan en knepig fråga alltså. Jag är student nu och är inne på mitt näst sista år. Om två år ska jag alltså börja arbeta och skaffa en lägenhet. Jag har ingen typ av kö, (7 år i Göteborg och 6 år i Stockholm), men det ger mig absolut ingenting när det kommer till lägenhet. Jag har haft sambo nu i 4 år och vi båda kommer bli klara samtidigt så det är inte en omöjlighet att barn är på kartan om en 4-5 år till.

Att köpa en lägenhet stor nog är nästan omöjligt. Vi båda kommer vara civilingenjörer men även då är det svårt att få en lägenhet i stan. Självklart kan man bo en bit utanför, men man vill ju ha mindre än en timme till jobbet om det är möjligt. I Stockholm är det lättare att bo längre ut i och med tunnelbana som tar en in till city fort, men det är lite svårare i Göteborg. Det är lite osäkert hur man ska få pengarna till att köpa en lägenhet, för att inte tala om ett hus, i dagsläget utan att jobba rätt många år först.

Får se hur man löser det. Vi har lyxen att vara två civilingenjörer. Att ha en gemensam ingångslön på 70000 kronor tar oss relativt långt i form av lån, men man vill ju inte vara belånad till halsen heller. Ska bli intressant att följa bostadsmarknaden de kommande åren.

Säger såhär , stod i kö i 8år och bästa lägenheten jag fick tag på var i lövgärdet via posideon...Försök hitta privat hyresvärd som inte kör via boplats.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du låna säg 218 400 kr för att amortera drygt 72 000 kr? Är det inte bättre att amortera mer med arbets- och kapitalinkomster efter studierna? Amorterar du 1-3 % som bankerna kommer fråga efter så kommer inte lägenheten vara betald när det är dags för pension.

Amorteringskraven gör givetvis att inkomstkraven som ställs av bankerna höjs. De ändrade kraven betyder också att du måste ha mer i insats än tidigare. De ändrade kraven är ändå menade att ha en dämpande effekt.

Man amorterar självklart efter en plan på det lånet är satt. Normalt är en amorteringsplan på 15,20 eller 25 år på ett båstadslån.
Det är ju således uträknat så att lånet skall vara utbetalt vid satt tid. Stiger din bostad i värde under denna tid, blir ju belåningen avsevärt mindre också, och du kan ställa nya krav till din bank. Min bostad som jag köpte i 2003 startade jag med 80% belåning plus 20% säkerhet från mina svärföräldrar.

Idag är det 60% och utan säkerhet från svärpäronen så därför är räntan avsevärt mindre då min bostad gått från 1.3 mill till ett värde av 3.5 mill under denna tid.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Att ha en gemensam ingångslön på 70000 kronor tar oss relativt långt i form av lån

Vet inte om ni har jobb klara så du vet att ni har det, men det är optimistiskt att tro att ni hamnar så högt som ingång i Göteborg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man amorterar självklart efter en plan på det lånet är satt. Normalt är en amorteringsplan på 15,20 eller 25 år på ett båstadslån.
Det är ju således uträknat så att lånet skall vara utbetalt vid satt tid. Stiger din bostad i värde under denna tid, blir ju belåningen avsevärt mindre också, och du kan ställa nya krav till din bank. Min bostad som jag köpte i 2003 startade jag med 80% belåning plus 20% säkerhet från mina svärföräldrar.

Idag är det 60% och utan säkerhet från svärpäronen så därför är räntan avsevärt mindre då min bostad gått från 1.3 mill till ett värde av 3.5 mill under denna tid.

Finns inga krav på någon särskild amorteringstid, så du kan lugnt få ett lån med 40-50 års amortering om du vill från din bank. Ingen, absolut ingen bank kommer kräva en amorteringsplan på 15-20 år om du köper en bostad i t.ex. Stockholmsområdet. Ett vanligt par skulle inte ens ha råd med en amorteringsplan på 25 år när priserna börja gå uppåt.

Kan någon skippa i att amortera under studierna och därför skippa ta studielån med motsvarande kan det vara fördelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man amorterar självklart efter en plan på det lånet är satt. Normalt är en amorteringsplan på 15,20 eller 25 år på ett båstadslån.

Det är nog inte det normala, åtminstone inte i Stockholm och andra storstäder. Har du villa i stockholm för säg 7 miljoner, och säg lån på 5 miljoner. För att betala av det lånet på 25 år så ska du amortera drygt 16k i månaden. Det är det nog inte många som gör.

Forsätter jag och frugan att amortera så som vi gör idag är hela vårt bostadslån avbetalt på om 43 år, och vi amorterar strax över de lagstadgade 2%.

Sen planerar vi självklart i takt med löneförhojningar etc att amotera mer men ändå. Alla tänker inte så, och att säga att normalt är 25 år är felaktigt. Kanske stämmer i städer som Katrineholm men inte i storstockholm iallafall.
Säger sig självt att amorterar man 2% om året så har du amorterat 100% av lånet på 50 år..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, amortering är ju inte en kostnad, det är ett sparande.

I den kontexten du diskuterat det, d.v.s. inbromsad konsumtion, spelar det faktiskt ingen roll. Pengar bundna i hussparande konsumeras inte och införandet av amorteringskravet borde alltså bromsat ekonomin lika mycket som ökade ränteutgifter (på kort sikt).

Symmetrin i skatter och avdrag du anför är verkligen ett bra argument, hade inte tänkt på det. Dock tror jag riskerna för samhället är för stora p.g.a. att bostadsmarknaden inte är jämbördig, du kan inte avstå att bo någonstans. Lånets totala storlek drivs bara upp istället för att låntagaren kan spendera pengarna, och den totala räntan över tid (som då frånhålls konsumtion) blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Säger sig självt att amorterar man 2% om året så har du amorterat 100% av lånet på 50 år..

Nu tog jag ut en del av din post (ursäkta för det), men wtf?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte om ni har jobb klara så du vet att ni har det, men det är optimistiskt att tro att ni hamnar så högt som ingång i Göteborg.

35000 som ingångslön som civilingenjör? Jo, det ska nog gå. Det kan jag få här i Sundsvall där jag studerar och det är en betydligt mindre stad. Det är klart, är det en arbetsplats man verkligen vill jobba på men där ingångslönen är lite lägre, (typ volvo), så kanske man kan ta det på grund av andra anledningar, men under 32000 kronor månaden ska man inte acceptera.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

I den kontexten du diskuterat det, d.v.s. inbromsad konsumtion, spelar det faktiskt ingen roll. Pengar bundna i hussparande konsumeras inte och införandet av amorteringskravet borde alltså bromsat ekonomin lika mycket som ökade ränteutgifter (på kort sikt).

Symmetrin i skatter och avdrag du anför är verkligen ett bra argument, hade inte tänkt på det. Dock tror jag riskerna för samhället är för stora p.g.a. att bostadsmarknaden inte är jämbördig, du kan inte avstå att bo någonstans. Lånets totala storlek drivs bara upp istället för att låntagaren kan spendera pengarna, och den totala räntan över tid (som då frånhålls konsumtion) blir större.

Den kommentaren var ett sidospår, men visst är pengarna bundna.
Men en stor skillnad är att du antagligen kan låna upp dem igen istället för att du spenderat dem när taket ska läggas om eller något liknande.

Man kan inte avstå att bo någonstans som du säger, men det finns boende att hyra.
Lånets totala storlek påverkas såklart av hur mycket man kan få låna, men du missar att det inte är den största anledningen. Ingen vill låna massor med pengar för boende bara för att det går.
Hade det funnits gott om bostäder hade ingen lånat så mycket även om man får.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

35000 som ingångslön som civilingenjör? Jo, det ska nog gå. Det kan jag få här i Sundsvall där jag studerar och det är en betydligt mindre stad. Det är klart, är det en arbetsplats man verkligen vill jobba på men där ingångslönen är lite lägre, (typ volvo), så kanske man kan ta det på grund av andra anledningar, men under 32000 kronor månaden ska man inte acceptera.

Det går säkert, men är inte vanligt.
Tyvärr stämmer fackens ingångslöner inte så bra med verkligheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det går säkert, men är inte vanligt.
Tyvärr stämmer fackens ingångslöner inte så bra med verkligheten.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med facket och vilka löner de rekommenderar, jag har bara kikat på de lönerna vi har här och vad studiekamrater har fått när de har gått ut. En vanlig datakniker, utan civil, brukar landa på mellan 30-32 i månaden, men skulle säga att ligger närmre 32 än 30 i snitt. Civilare brukar landa typ 32-35, men brukar också växa snabbare.

Sen har jag bara mina studiekretsar som referenser, men jag har aldrig hört att någon skulle ha blivit erbjuden mindre än 30 i månaden, civil eller inte.

Vad skulle du säga att ingångslöner ligger på? Jag menar, jag har inte en enda sjuksköterska här i Sundsvall med ingångslön på lägre än 28000 kronor i månaden. Jag går ju inte in som civilingenjör och tar en lägre lön än sjuksköterskor. (Absolut inget illa med dem - men det är så lönerna ser ut.)

Edit; Inte en enda sjuksköterska är att ta i, men de 4-5 jag känner.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med facket och vilka löner de rekommenderar, jag har bara kikat på de lönerna vi har här och vad studiekamrater har fått när de har gått ut. En vanlig datakniker, utan civil, brukar landa på mellan 30-32 i månaden, men skulle säga att ligger närmre 32 än 30 i snitt. Civilare brukar landa typ 32-35, men brukar också växa snabbare.

Sen har jag bara mina studiekretsar som referenser, men jag har aldrig hört att någon skulle ha blivit erbjuden mindre än 30 i månaden, civil eller inte.

Vad skulle du säga att ingångslöner ligger på? Jag menar, jag har inte en enda sjuksköterska här i Sundsvall med ingångslön på lägre än 28000 kronor i månaden. Jag går ju inte in som civilingenjör och tar en lägre lön än sjuksköterskor. (Absolut inget illa med dem - men det är så lönerna ser ut.)

Edit; Inte en enda sjuksköterska är att ta i, men de 4-5 jag känner.

Nu använder jag visserligen det där Volvo du nämnde som min referens men där får du vara glad om du hamnar över 30. Andra bolag betalar i regel bättre, men 35 är fortfarande optimistiskt.
Sundsvall låter på din beskrivning som att de betalar jäkligt bra.
En polares fru är specialistsjuksköterska och har drygt 30 t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu använder jag visserligen det där Volvo du nämnde som min referens men där får du vara glad om du hamnar över 30. Andra bolag betalar i regel bättre, men 35 är fortfarande optimistiskt.
Sundsvall låter på din beskrivning som att de betalar jäkligt bra.
En polares fru är specialistsjuksköterska och har drygt 30 t ex.

Kan ju vara så att jag får skev uppfattning. Sundsvall har mycket IT-startups, privat, och det betalar kanske lite bättre då. Jag har en kamrat som precis blev klar som civil inom elektronik. Började på Volvo. Gick in med över 30, (vet inte om jag får skriva exakta löner, avtal och sånt?). Så visst går det.

Jag hade 28 i lön som IT-konsult när jag sommarjobbade förra sommaren. Jag kanske har skev uppfattning men då löneförhandlade jag inte ens. Det kanske blir en chock när jag pluggat i 5 år och tjänar lika mycket som när jag sommarjobbade.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Ja? Amorterar man 2% av sitt lån om året, i 50 år så är man skuldfri. Jag tog 2% eftersom det, sist jag kollade, var minimum nivån enligt amorteringskravet som trädde i kraft. Jag kanske formulerade mig konstigt, hade inte fått någon morgonkaffe än.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |