Permalänk
Medlem

Skapa en egen lampa/armatur

Hej,

Går i tankarna om att skapa en egen lampa, tanken är att skapa något med kopparrör.
Vet att det finns vissa risker med att göra en egen lampa och att de måste CE-märkas om man skulle få för sig att ge bort något liknande.

Min tanke är att försöka efterlikna lampan Star 3 av Jonas Bohlin.

För detta behöver jag 1 kopparrör, 3 lampsocklar i koppar... ja vad mer? I dess enklaste utförande, med 1 lampa, har jag sett att många enbart kört ett rör med en köpt lampa med textilsladd. Men om man skulle vilja koppla ihop tre lampor, vad skulle behövas? Några lampsladdar och någon form av kopplingsplint/förgreningsbox?

Har även sökt febrilt vad den justerbara mackapären mellan lampsockeln och röret kallas... någon som vet?

Denna syftar jag på

Kanske lite spretigt med frågorna, men någon som sitter på lite kunskap och vill dela med sig?

Permalänk

Det kallas ställbar led M10x1/M8x1
"Hitta på www.belysningsmaterial.se men finns säkert fler ställen om du söker vidare"

Tänk dock på att det finns nya regler/lagar sen förra året som gör att du inte får koppla elen själv på lampan. Utan måste kontakta elektrikerfirma för att göra detta.

Permalänk
Skrivet av noyce:

Hej,

Går i tankarna om att skapa en egen lampa, tanken är att skapa något med kopparrör.
Vet att det finns vissa risker med att göra en egen lampa och att de måste CE-märkas om man skulle få för sig att ge bort något liknande.

Min tanke är att försöka efterlikna lampan Star 3 av Jonas Bohlin.
https://i.imgur.com/MzqVgdj.jpg

För detta behöver jag 1 kopparrör, 3 lampsocklar i koppar... ja vad mer? I dess enklaste utförande, med 1 lampa, har jag sett att många enbart kört ett rör med en köpt lampa med textilsladd. Men om man skulle vilja koppla ihop tre lampor, vad skulle behövas? Några lampsladdar och någon form av kopplingsplint/förgreningsbox?

Har även sökt febrilt vad den justerbara mackapären mellan lampsockeln och röret kallas... någon som vet?

Denna syftar jag på

Kanske lite spretigt med frågorna, men någon som sitter på lite kunskap och vill dela med sig?

Tänkte du svetsa ihop rören med lampsocklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengans81:

Det kallas ställbar led M10x1/M8x1
"Hitta på www.belysningsmaterial.se men finns säkert fler ställen om du söker vidare"

Tänk dock på att det finns nya regler/lagar sen förra året som gör att du inte får koppla elen själv på lampan. Utan måste kontakta elektrikerfirma för att göra detta.

Grymt! Hmm, verkar inte finnas allt för många återförsäljare om man drar en googling på det. Men belysningsmaterial verkar ju ha det jag är ute efter!

Ska kika in vad den lagen säger, hittade inget om det förut...

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Tänkte du svetsa ihop rören med lampsocklarna?

Nej, inte i ett första steg. Nu är det mest för att testa vingarna. Något speciellt du hade i åtanke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Satsa på att använda 12V-lampor, då är det inga problem att koppla det själv och du slipper oroa dig för att den blir farlig. Sen köper du en vanlig 12V-transformator och ansluter till hela armaturen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]