Vem blir Sveriges nästa statsminister?

Permalänk
Medlem

Vem blir Sveriges nästa statsminister?

Nu är det bara några veckor kvar till valet. Om KD blir kvar så tror jag att M+SD+KD bildar regering med Uffe som statsminister. Om det inte räcker blir det nog nyval. S+M+C+L är ett annat alternativ med Löfven som statsminister. Spännande tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Nu är det bara några veckor kvar till valet. Om KD blir kvar så tror jag att M+SD+KD bildar regering med Uffe som statsminister. Om det inte räcker blir det nog nyval. S+M+C+L är ett annat alternativ med Löfven som statsminister. Spännande tider.

Nix. Den här tråden kommer absolut inte att balla ur
*Slår sig ner i hörnet i en skön fotölj med popcornpåsen*

Men för att hålla mig ontopic; Så tror och hoppas jag att ingen av mupparna på något sätt får en mer inflytelserik roll än dom redan har. Hur vi tillåter dessa stolpskott att bestämma något överhuvudtaget är mig en gåta.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tror inte M+SD+KD är möjlig denna mandatperiod. Minoritetsregering bestående av bara Moderaterna eller Socialdemokraterna är nog troligast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tror inte Jimmie har någon chans, då han måste få 50% av rösterna från de som sitter i riksdagen. Tror inte att 50% av de som kommer sitta där vill ha honom som statsminister.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Hur i helvete kan 17 av 35 tro att Jimmie Åkesson blir statsminister?
Jag ser att folk kanske hoppas det blir så men nu var ju frågeställningen vem ni tror blir och det måste ju även de mest inbitna sdarna se inte kommer hända.

Omröstningen skulle kunna göras om till
Stefan eller Ulf, för någon annan statsminister är högst osannolikt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tror inte SD vill regera, dom har lyckats bra med att ändra hela debattklimatet samt tvinga regeringen att ändra sin ställning till vissa frågor. Tror dom är rätt nöjda med det, samt nu när dom kommer få fler mandat än sist så kommer deras position bara att stärkas.

Ser inte direkt fram emot hösten val, inget parti förtjänar min röst.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Angående spekulationerna på vilka partier som kanske kommer ingå i nästa regering så är det bäddat för både trubbel och besvikelse, med en handfull desperation. Så här skrev jag i ett inlägg på Facebook där jag försökte diskutera någorlunda objektivt med en rätt verklighetsfrånvänd person:

Citat:

Min gissning är att MP (förhoppningsvis) åker ur, hoppas hoppas hoppas också att C åker ut för Annie Lööf verkar inte vara helt hooked up right. KD åker säkerligen ut. Sossarna fortsätter att tappa, samma med FP och Moderaterna. SD blir med största sannolikhet största parti. F1 har inte en chans då de inte är ett parti utan bara en samling virrpannor som agerar baserat på känslor och inte realitet.
AfS kommer förhoppningsvis inte in, det är ju partiet som du ska kalla gaphalsar förresten.
MED kommer in i riksdagen.

Sossarna tror jag att dom kommer att krypa till korset och erbjuda att bilda regering med SD, i ett försök att klamra sig fast vid lite makt. Jag gissar det mest för att Stefan inte har sagt ett pip under hela sommaren och han har avböjt alla erbjudanden om debatt med andra partiledare.

Mardörmmen för Sverige är att S + MP + C får tillräckligt med mandat att bilda regering. Då är det kört.

De två sista styckena är det jag är mest orolig för, blir det S + MP + C då kommer finanskrisen skrikande mot oss med längre vårdköer mm i högsta hugg...

Permalänk
Medlem

Och jag vill tillägga att det i slutändan bara handlar om ekonomi, men majoriteten av de som hörs och sysn är så insnöade på värdegrundstrams och genusflams.

Permalänk
Medlem

Hur blev Politik ett akademiskt ämne... fast frågan är väl akademisk om vi säger så...

Jag kan väl kasta ut en krok:

  • Är Moderat sedan 1988

  • Kommunpolitiker sedan 1991

  • Kandiderar i detta val till min Kommun där jag har haft uppdrag sedan 1991, nu även till Region Skåne

  • Har även varit aktiv i Svenska Kyrkan i 10 år och innehaft ledande uppdrag inom min församling

  • Finns även på en Riksdagslista men så lågt så jag kommer inte in och satsar inte våldsamt med energi på den delen

Tar gärna diskussion, men vet inte hur Admins ser på detta så jag avvaktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Litenskit: Exakt! De andra partierna kommer inte låte Jimmie bli statsminister. Hur SD får störst inflytande vore troligen genom M+KD+SD, vilket inte är omöjligt med ~20%+5%+25%. Men detta scenario är inte heller särskillt troligt då SD är "rasister" på något sätt.

Permalänk
Medlem

Lite verklighet folket! Finns noll chans att nästa statsminister blir från SD även om de blir största parti.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

@Litenskit: Exakt! De andra partierna kommer inte låte Jimmie bli statsminister. Hur SD får störst inflytande vore troligen genom M+KD+SD, vilket inte är omöjligt med ~20%+5%+25%. Men detta scenario är inte heller särskillt troligt då SD är "rasister" på något sätt.

KD 5%? Kommer inte att hända. Partiet har tidigare överlevt 4%-spärren tack vare stödröster från moderater, men då M och SD nu ligger och slåss om att bli största parti i den mörkblå/bruna sörjan så kommer KD inte få tillräckligt med röster från varken moderater eller sverigedemokrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror inte M+SD+KD är möjlig denna mandatperiod. Minoritetsregering bestående av bara Moderaterna eller Socialdemokraterna är nog troligast.

Moderaterna gör ett dåligt val, då byter man ut Uffe till någon annan och byter linje.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Moderaterna gör ett dåligt val, då byter man ut Uffe till någon annan och byter linje.

Skickades från m.sweclockers.com

En stor del av deras problem är väl att de helt saknar linje. Mer än att sossarna är dåliga. Ungefär som sossarna fast omvänt..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det nog fortsatt lekstuga med Stefan Löfven i spetsen, dvs total avsaknad av långsiktig måldriven politik där medborgarnas och samhällets bästa för ge vika för genusflum och godhetssignalerande miljö, migrations och biståndspolitik helt utan konsekvensanalys.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir Ulf Kristersson.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

KD 5%? Kommer inte att hända. Partiet har tidigare överlevt 4%-spärren tack vare stödröster från moderater, men då M och SD nu ligger och slåss om att bli största parti i den mörkblå/bruna sörjan så kommer KD inte få tillräckligt med röster från varken moderater eller sverigedemokrater.

"mörkblå/bruna sörjan". Skönt att vi inleder på hög nivå i alla fall!

Permalänk
Medlem

KD åker ur. MP åker troligen (förhoppningsvis) ur. L kan åka ur.

Som det ser ut nu kommer S M och SD bli ungefär lika stora och att det blir första valet sedan 1917 Socialdemokraterna inte blir största partiet. Tror dom försöker få ihop S M och C, med Annie "Jag är en äcklig karriärpolitiker" Bilderberg Lööf. Kan behöva L för att komma över 50-strecket.

SD kan bli överraskande stort att dom andra blir tvungna att samarbeta med SD. Då kan kombinationen bli SD M C och L med Ulf som statsminister. Inga partier kommer acceptera Jimmie som statsminister.

Ett misstag SD har gjort är dom allierat sig med EU-vänlig grupp i Bryssel och Jimmie har sagt att han inte kommer arbeta för svenskt utträde ur denna katastrof. SD har också ändrat sina åsikter senaste åren vilket möjligen inte många nya SD-anhängare är medvetna om.

Parti som har chans att komma in är Alternativ för Sverige. Gustav Kasselstrand säger att Alternativ för Sverige står för det SD tidigare stod för. AFS kommer då vara en ettrig liten hund i SDs byxben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

"mörkblå/bruna sörjan". Skönt att vi inleder på hög nivå i alla fall!

Bra och passade namn på det. Helt klart att jag tog inspiration från den rödgröna röran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bra och passade namn på det. Helt klart att jag tog inspiration från den rödgröna röran.

SDs färg är ju gul så blågul sörja får det väl bli då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Åkesson

SD 33%

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd

Tror ingen blir statsminister iallafall inte till en början för man sätter sina egna intressen framför det svenska folkets givetvis som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

Tyvärr blir det nog fortsatt lekstuga med Stefan Löfven i spetsen, dvs total avsaknad av långsiktig måldriven politik där medborgarnas och samhällets bästa för ge vika för genusflum och godhetssignalerande miljö, migrations och biståndspolitik helt utan konsekvensanalys.

Det är precis det här som är problemet, det spenderas alldeles för frikostigt med andras (vi skattebetalares) pengar, och det är helt fel fokus, men det verkar inte den stora massan fatta. Ett annat problem är att en stor del av politiken utgår från ett Stockholmsperspektiv (Söder), vi som bor på landet kan inte ta tunnelbanan eller elbussen till jobbet.

Återinför tjänstemannaansvaret för politiker så kanske det blir lite ordning och reda.

Permalänk
Medlem

Vi som varit med ett tag har ju iallafall sett att det är samma skit oavsett vem som leder landet. Skillnaden är bara vem som blir beskylld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jo mycket spännande....

Att SD/Jimmy skulle kunna bli statsminister finner jag som uteslutet men "tyvärr" kan jag tänka mig att rösta på Jimmy efter en kraftig transient med F-kassan och min kära fru! F-kassans personal måste vara en bra rekryterare för Jimmy

Förhoppningsvist så slipper vi slumsörjan med MP och deras totalt katastrofala politik, urrrrrk!

KD/Ebba förstår jag inte vitsen med så likaså bör de försvinna.

M/Ulf är förrädiska och jag saknar "hästsvansen"...... men Ulf kan ligga bra till för en statsministerpost.

S/Stefan är enbart pinsamma....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Nix. Den här tråden kommer absolut inte att balla ur
*Slår sig ner i hörnet i en skön fotölj med popcornpåsen*

Men för att hålla mig ontopic; Så tror och hoppas jag att ingen av mupparna på något sätt får en mer inflytelserik roll än dom redan har. Hur vi tillåter dessa stolpskott att bestämma något överhuvudtaget är mig en gåta.

https://www.youtube.com/watch?v=w8HdOHrc3OQ

Vad trött man blir på det där. Vadå "balla ur"? Varför ska man ha ett diskussionsforum om man inte ska diskutera? Poängen med att engagera sig i ett forum är ju inte att bekräfta sina egna idéer utan att diskutera med andra som inte tycker likadant.

Sedan är politik liksom samhällets fundament, klart att det blir intensiva diskussioner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

SDs färg är ju gul så blågul sörja får det väl bli då.

Bara att skrapa på ytan...

Permalänk
Medlem

Man röstar inte på S iaf....

Permalänk
Medlem

En lättnad inför det kommande valet, som säkerligen kommer bli väldigt rörigt och ovisst, är att det knappast kan bli sämre än vad det är idag.

Permalänk
Inaktiv

Stefan Löfven, funderar på att satsa mycket pengar på detta. Men detta blir komplicerat och han blir ej statsminister dag ett..

KD lär får runt 3% och kommer ej över riksdagsspärren, detta leder till att 3% som verkligen är höger blir bortkastade.
MP skulle kunna komma under riksdagsspärren, men nu med det lokala vädret i sverige. Så kommer en större del av befolkningen rösta på dem. Att deras politik inte är bra för miljön är en helt annan femma.
Fi kan komma under riksdagsspärren och isåfall tar röster från nästan enbart V + MP och S

I vilket fall så får alliansen det tufft. Vi har dessutom 2st "högerpartier" L och Centern som släpper igenom precis vilken politik som helst, bara om SD inte har något att säga till om.

Så jag ser några tänkbara utgångar.

S+ V + MP + eventuellt Fi. Inte helt osannolikt, men det blir tufft.

S+ V + MP + C eventuellt L. Dessa partier går inte ihop på samma dag, men det blir en utdragen smörja. Centern sitter redan i Löfvens knä, det handlar bara om ett offentliggörande.

M + C + KD + L. Väldigt tufft, speciellt när KD kanske ej klarar riksdagsspärren.

M + SD + KD. Otroligt tufft, KD riksdagsspärren, plus vill verkligen M detta?

M + S + C + L. Ser det som väldigt osannolikt, de har då förstört demokratin.

Det lär bli kaos tror jag, min gissning är att kärleksparen S+ V + MP + C bildar regering, L kan lite då och då vara med. Jag tror många som röstade på L blir förbannade på att de väljer att samarbeta med V, men sedan när bryr sig L om vad deras väljare tycker?