Permalänk

Malware på chattjänster.

Hej.

Jag skapade denna profil endast för att försöka få rätsida på detta problem. Det är rättså speciellt så försök orka läsa igenom. Ger även bättre beskrivningar osv till folk som är välvilliga.

Första frågan är enkel. Går det att reverse-"streama" en rättså vanlig datorskärm? Dvs använda den som en kamera helt enkelt.

Är mer än säker på att jag syns på en sida som används till sexchat och detta är utan mitt godkännande. Har misstänkt det rättså länge och har även varit full de flesta gångerna vilket gjort att jag tänkt att det var fylletankar. Jag har alltså ingen kamera själv utan en stationär dator med skärm.

När jag scannade igenom datorn hittade jag en del malware. Det jag inte förstår är den faktiska tekniska lösningen som gör det möjligt att folk kan se mig på den sidan.

Detta är rättså jobbigt så är tacksam om jag kan hitta nått snille.

Mvh

Permalänk
Medlem

En skärm kan ej användas som kamera, nej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En skärm kan inte fånga in utomstående bilder. Utan det är bara kameror som kan göra det, så om du inte har en webcam så har du inget att oroa dig.

Däremot kan de "streama" ditt skrivbord och kan se hur du rör muspekaren dock är det lite komplext att få sån tillstånd om inte din dator är ganska infekterad av virus.

Min rekommendation skulle vara att formatera datorn helt (ta bort allting) och börja från 0 igen. Det är tar tid med att sitta och skanna en dator och man kan aldrig vara 100 % säker på att den är ren så bättre att vara säker och börja från 0.

Permalänk
Inaktiv

Om du med en vanlig datorskärm syftar på en laptop d.v.s bärbar dator, så har de flesta en webbkamera som det inte finns någon hårdvarubegränsning som hindrar diverse program att spela in.
Detta är rent idiotisk och det finns några tillverkare som gör vettiga konstruktioner som en fysisk lucka.

Annars så kan såklart inte skärmen ta emot ljus och skapa en bild som en kamera.

Permalänk
Hedersmedlem

@Teddyboii Inlägg raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers
Observera att all handel hör hemma i marknaden (se §9 i forumreglerna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Syftar på stationär dator. Kommer absolut att formatera hela min dator är något jag skjutit på i 4 år. Tror inte det hjälper att jag har windows 7 utan nyckel.