Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Jag har nu kollat runt i hela lägenheten och hittar inget patchskåp. Dock så hittade jag dessa två http://www.bilddump.se/bilder/20180731150833-83.253.13.96.jpg dem sitter i väggen där TV'n sitter. Sen har jag en till i sovrummet på 14kvm http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j... som också är märkt med "nr2"

såhär ser mitt proppskåp ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731151157-83.253.13.96.jpg

så sammanfattningsvis ser nätverksuttagen ut såhär:
Sovrummet på 14kvm har en märkning 2
rummet på 10kvm har märkning 1
Där tv'n står har jag två uttag en med nr 1 och en med nr 2

Det låter ju onekligen som att det inte är fiberuttag som du tror utan snarare bara förlängningar i väggarna. Mao kan du koppla in nätverkskablar mellan ditt kabelmodem och i uttaget där du har både 1 och 2, för att sedan få internet i respektive uttag i dom andra rummen. Sätt mao kabelmodemet där TVn står (utgår från att du har ett CH-uttag där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Om du kopplar in något i den som är märkt 1 kommer den landa i det andra uttaget märkt 1. Samma med uttaget som är märkt 2.

Tänk som det vore en vanlig nätverkskabel, bara att denna ligger dold i väggen.

Just så. Det känns som att han inte ens har fiber ärligt talat. Bara en missuppfattning snarare

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Om du kopplar in något i den som är märkt 1 kommer den landa i det andra uttaget märkt 1. Samma med uttaget som är märkt 2.

Tänk som det vore en vanlig nätverkskabel, bara att denna ligger dold i väggen.

Jag pratade precis med Comhem på deras tekniska support och enligt dem så är det fiberuttag som sitter i väggen, men Comhem har inte support för dessa utan Comhem levererar bara Quax till min lägenhet så ska jag ha fiber i min lägenhet så måste jag byta leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Just så. Det känns som att han inte ens har fiber ärligt talat. Bara en missuppfattning snarare

jag pratade precis med Comhems tekniska support och enligt dem är det fiberuttag, men inte deras så för att jag ska kunna få fiber i min lägenhet måste jag byta operatör.

Permalänk
Medlem

@equip: Prova koppla en dator till vardera uttag med samma siffra, om dem kan pinga varandra så är det helt enkelt bara förlängningskablar i väggen.

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@equip Såg inte vid snabbkoll att det nämnts, har du frågat föreningen om det är fiber in i huset och om de har en deal med någon isp eller om det är öppen fiber? Sorry, missade att du försökt kontakta föreningen. Vi har i alla fall all nödvändig information om tv/data för föreningen på både hemsida och i information man får då man flyttar till huset. Har du kollat på föreningens hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Jag pratade precis med Comhem på deras tekniska support och enligt dem så är det fiberuttag som sitter i väggen, men Comhem har inte support för dessa utan Comhem levererar bara Quax till min lägenhet så ska jag ha fiber i min lägenhet så måste jag byta leverantör.

Skrivet av equip:

jag pratade precis med Comhems tekniska support och enligt dem är det fiberuttag, men inte deras så för att jag ska kunna få fiber i min lägenhet måste jag byta operatör.

Hur kan CH veta att det är fiberuttag som sitter i väggen menar du om dom bara levererar Coax till din fastighet? Det är till 99% nätverkskablar som är dragna i väggarna så att du slipper dra kabel utanpå med kabellister etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Jag har nu kollat runt i hela lägenheten och hittar inget patchskåp. Dock så hittade jag dessa två http://www.bilddump.se/bilder/20180731150833-83.253.13.96.jpg dem sitter i väggen där TV'n sitter. Sen har jag en till i sovrummet på 14kvm http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j... som också är märkt med "nr2"

såhär ser mitt proppskåp ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731151157-83.253.13.96.jpg

så sammanfattningsvis ser nätverksuttagen ut såhär:
Sovrummet på 14kvm har en märkning 2
rummet på 10kvm har märkning 1
Där tv'n står har jag två uttag en med nr 1 och en med nr 2

Låter som att du får fortsätta köra på Comhem då, men att du kan använda dessa uttag i väggen för att skicka vidare nätverk ut i rummen.

Så sätt kabelmodem/routern i rummet där du har dubbeluttag (1+2), koppla vardera uttag på varsin port i routern.

Permalänk
Medlem

De uttagen är garanterat någon som har gjort en snygg kabeldragning vid renovering där du kan snabbt få en signal från ett rum till ett annat. Uttagen har inget med någoting utanför din lägenhet att göra.

Comhem har i din lägenhet coax, vilket du redan nämt.

Det känns som du borde ha något mer uttag i din lägenhet med hur nätverks uttagen är kopplade. (nära där du har dubbel uttaget) För om någon har använt väggen för nätverk så känns det konstigt att dra från ingående till dubbeluttaget, bara för att fortsätta.

Oftast (efter min erfarenhet, ska jag tillägga) har man i lägenheter bara tillgång till ett fåtal ISPer, och inget stadsnät att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Låter som att du får fortsätta köra på Comhem då, men att du kan använda dessa uttag i väggen för att skicka vidare nätverk ut i rummen.

Så sätt kabelmodem/routern i rummet där du har dubbeluttag (1+2), koppla vardera uttag på varsin port i routern.

ja det har blivit min slutsats också. Tack så hemskt mycket för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

Du skrev i trådstarten att det är en "nybyggd" lägenhet, är hela huset nytt eller är lägenheten/lägenheterna renoverade?
Är det nyproduktion så är det mycket märkligt utfört.

Permalänk
Medlem

Gör som flera tidigare har sagt och sätt routern i ett rum med både 1&2. Sedan drar du en kabel från routern till respektive uttag 1 och 2. Sedan kopplar du tvboxen till det uttag som finns där du ville ha tvn och där du vill ha datorn får du köra med det andra. Lätt som en plätt. Vill du ha fler burkar vid datorn så kopplar du en switch mellan uttaget och datorn etc. Där routern står kopplar du grejorna direkt i routern. Som sagt innan i tråden du har ett sk lägenhetsnät med kablar i väggen i stället för liggande löst. Mycket bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Du skrev i trådstarten att det är en "nybyggd" lägenhet, är hela huset nytt eller är lägenheten/lägenheterna renoverade?
Är det nyproduktion så är det mycket märkligt utfört.

Det är en nyproduktions lägenhet https://www.alfredshus.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Gör som flera tidigare har sagt och sätt routern i ett rum med både 1&2. Sedan drar du en kabel från routern till respektive uttag 1 och 2. Sedan kopplar du tvboxen till det uttag som finns där du ville ha tvn och där du vill ha datorn får du köra med det andra. Lätt som en plätt. Vill du ha fler burkar vid datorn så kopplar du en switch mellan uttaget och datorn etc. Där routern står kopplar du grejorna direkt i routern. Som sagt innan i tråden du har ett sk lägenhetsnät med kablar i väggen i stället för liggande löst. Mycket bra!

Skickades från m.sweclockers.com

yes exakt. tack så mycket för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

Fiber.

@equip:
Hej,
har varit ansluten till stadsnätet med fiber sedan ca år 2000.
Hoppade direkt från 56-kilobmodem till detta.
Jag tror det fungerar likadant hos dej som här när det gäller stadsnät med fiber.
Fastigheten måste vara ansluten till stadsnätet.
Någonstans i kåken finns en central för lägenheterna utan åtkomst för de boende.
Därifrån går fiber upp till lägenheterna där det finns ett eller flera vanliga nätverksuttag. Nu för tiden flera, i ditt fall tre.
Eftersom min installation är från 2000 har jag bara ett uttag uppmärkt med bokstäver och siffror och uttaget sitter på hallväggen. Kontakten i den lilla snedställda dosan är vanlig nätverkskontakt. Min fiber slutar alltså där på väggen i hallen.
I ditt modernare fall går säkert fiber ända fram till uttagen i varje rum.

Vill man ha stadsnät med fiber får man kolla om fastigheten är ansluten till nätet.
Sedan välja någon av internetleverantörerna som finns i stadsnätet.
När man tecknat sej hos vald leverantör aktiverar dom ditt uttag hos dom.
Du kan naturligtvis inte sticka i kontakten och bara hux flux ha fiber levererat.
När det strulat och jag kontaktat min leverantör har jag fått uppge den kod som står på uttaget på hallväggen och sedan ser dom ända in i lägenheten.

Jag har en lokal internet leverantör som tar 285:- för 100/100.
Eftersom jag måste fördela själv i lägenheten (slipper du med tre uttag) har jag en egenköpt WiFi-router kopplad till uttaget i hallen. Därifrån trådat till stationär i sovrummet och Xbox One S i vardagsrummet.
Sedan trådlöst till nalle och bärbar i sovrum och vardagsrum.
Har tv från ComHem så en TiVo-box till antennkontakten i väggen och trådat till routern.

Tror alltså att du får ta reda på om huset tillhör stadsnätet och sedan välja leverantör för att få fibern aktiverad.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

@equip:
Hej,
har varit ansluten till stadsnätet med fiber sedan ca år 2000.
Hoppade direkt från 56-kilobmodem till detta.
Jag tror det fungerar likadant hos dej som här när det gäller stadsnät med fiber.
Fastigheten måste vara ansluten till stadsnätet.
Någonstans i kåken finns en central för lägenheterna utan åtkomst för de boende.
Därifrån går fiber upp till lägenheterna där det finns ett eller flera vanliga nätverksuttag. Nu för tiden flera, i ditt fall tre.
Eftersom min installation är från 2000 har jag bara ett uttag uppmärkt med bokstäver och siffror och uttaget sitter på hallväggen. Kontakten i den lilla snedställda dosan är vanlig nätverkskontakt. Min fiber slutar alltså där på väggen i hallen.
I ditt modernare fall går säkert fiber ända fram till uttagen i varje rum.

Vill man ha stadsnät med fiber får man kolla om fastigheten är ansluten till nätet.
Sedan välja någon av internetleverantörerna som finns i stadsnätet.
När man tecknat sej hos vald leverantör aktiverar dom ditt uttag hos dom.
Du kan naturligtvis inte sticka i kontakten och bara hux flux ha fiber levererat.
När det strulat och jag kontaktat min leverantör har jag fått uppge den kod som står på uttaget på hallväggen och sedan ser dom ända in i lägenheten.

Jag har en lokal internet leverantör som tar 285:- för 100/100.
Eftersom jag måste fördela själv i lägenheten (slipper du med tre uttag) har jag en egenköpt WiFi-router kopplad till uttaget i hallen. Därifrån trådat till stationär i sovrummet och Xbox One S i vardagsrummet.
Sedan trådlöst till nalle och bärbar i sovrum och vardagsrum.
Har tv från ComHem så en TiVo-box till antennkontakten i väggen och trådat till routern.

Tror alltså att du får ta reda på om huset tillhör stadsnätet och sedan välja leverantör för att få fibern aktiverad.
Mvh.

Tack för din väldigt grundliga förklaring. Problemet jag hade var inte att jag trodde att det bara skulle räcka med att köra in en nätverkskabel i väggen så skulle jag få fiber. Det var snarare ettt problem om att jag inte fick dem alls att fungera så jag trodde det var skillnad på Quax och fiber kablarna. Men nu har jag fått det att fungera efter guidningen ovan.
det visade sig bara vara indraga förlängningskablar i väggarna, så mina 3 uttag är kopplade till en switch vid TV'n:)