Acer Predator moderkort, accepterar inte vissa grafikkort.

Permalänk

Acer Predator moderkort, accepterar inte vissa grafikkort.

Har ett Acer Predator Moderkort med 12GB minne och en i7 2600 som funkar hur bra som helst, utom en sak, det accepterar inte vissa pci express grafikkort, har läst om att de kan vara så med och att de ska vara låsta på något sätt kring detta, men det var ett tag sedan.

kortet har haft följande grafikkort: GTX770, GTX780, GTX780Ti samt nu senast ett GTX 660, och det har funkat 100% perfekt, gaming i 6 timmar i stöten aldrig några problem....

nu har de sista GTX kortet flyttat till ett annat projekt och jag köpte mig ett nytt GT710 2gb kort, de går ej med detta kort, de låser sig totalt i windows när grafikdrivrutinerna är installerade, har hållt på med 10 olika drivers samt 4 nyinstallationer av Windows 7, GER UPP nu... Nu har GT710 kortet skickats tillbaks.

Tänkte nyttja datorn då den är ganska snabb och ha den som en multimedia PC/HTPC,,, men vad ska nästa steg bli nu.
De enda jag kan komma på som skiiljer GT710 kortet mot de andra GTX korten är att de behöver extern power supply, kan de ha nåt att göra med att pci expressplatsen på moderkortet ej orkar driva kort utan extern power supply, låter lite skummt, eller är de låst på något sätt.... Kommer inte vidare, och vill ej slänga en såpass snabb dator bara för detta.
visst jag kan kolla efter begagnade GTX kort, men tänkte höra om någon känner till detta eller vet nåt mer....

nästan säker på att moderkortet är ett acer predator motherboard, de står: ipisb-vr rev 1.01 på kortet
så här ser de ut:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/gateway-dx4860-motherb...

Lite tråkigt att köpa ett äldre GTX kort , sen strular de också, för jag har ju ingen kolla vilka kort den tar till 100%

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Har ett Acer Predator Moderkort med 12GB minne och en i7 2600 som funkar hur bra som helst, utom en sak, det accepterar inte vissa pci express grafikkort, har läst om att de kan vara så med och att de ska vara låsta på något sätt kring detta, men det var ett tag sedan.

kortet har haft följande grafikkort: GTX770, GTX780, GTX780Ti samt nu senast ett GTX 660, och det har funkat 100% perfekt, gaming i 6 timmar i stöten aldrig några problem....

nu har de sista GTX kortet flyttat till ett annat projekt och jag köpte mig ett nytt GT710 2gb kort, de går ej med detta kort, de låser sig totalt i windows när grafikdrivrutinerna är installerade, har hållt på med 10 olika drivers samt 4 nyinstallationer av Windows 7, GER UPP nu... Nu har GT710 kortet skickats tillbaks.

Tänkte nyttja datorn då den är ganska snabb och ha den som en multimedia PC/HTPC,,, men vad ska nästa steg bli nu.
De enda jag kan komma på som skiiljer GT710 kortet mot de andra GTX korten är att de behöver extern power supply, kan de ha nåt att göra med att pci expressplatsen på moderkortet ej orkar driva kort utan extern power supply, låter lite skummt, eller är de låst på något sätt.... Kommer inte vidare, och vill ej slänga en såpass snabb dator bara för detta.
visst jag kan kolla efter begagnade GTX kort, men tänkte höra om någon känner till detta eller vet nåt mer....

nästan säker på att moderkortet är ett acer predator motherboard, de står: ipisb-vr rev 1.01 på kortet
så här ser de ut:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/gateway-dx4860-motherb...

Lite tråkigt att köpa ett äldre GTX kort , sen strular de också, för jag har ju ingen kolla vilka kort den tar till 100%

Provat att uppdatera bios en i moderkortet?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Varför inte använda IGP? Moderkort har VGA och HDMI port enligt länken du länkade.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Glömde skriva, har även provat med ett GT 620 kort också, samt ett GT 520 kort, samma sak, allt hänger sig... verkar som moderkortet inte fixar kort utan extern power supply, skummt... samt inget fel på GT710 kortet heller, då detta provades i en annan dator innan den skickades tillbaks o funka 100%

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@musse pigg: Varför inte använda IGP? Moderkort har VGA och HDMI port enligt länken du länkade.

HDMI är kravet, och HDMI porten bak på moderkortet är förseglat

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

visst kan jag kanske hitta ett beggat lga1155 moderkort, men de är ganska sällsynta idag, samt att de börjar bli gamla, man vet ej vad man får o hur de funkar o hur länge..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

HDMI är kravet, och HDMI porten bak på moderkortet är förseglat

Förseglat? Är du säker på att det inte bara sitter ett skydd på HDMI-porten, det är ganska vanligt på färdigbyggda datorer (troligtvis för att mindre kunniga användare inte ska sätta skärmkabeln i fel uttag). Dubbelkolla om det inte bara är att plocka bort skyddet så att du kan använda HDMI-porten ändå.

Permalänk
Medlem

Ibland kan OEM-moderkort ha lägre strömförsörjning på PCI-E-porten än vad som är standard, men det borde stå i manualen isåfall.
Eventuellt kan du prova om det gör någon skillnad om du kan tvinga x4 istället för x16 i BIOS.

Permalänk

ska kolla alla tips sen, nätagget(corsair cx750w) i den datorn small för nån vecka sen, datorn var ej igång, men jag hörde en smäll(typ som en liten smällare), undrade vad det var i en hel vecka, när jag sedan skulle starta denna datorn en vecka senare efter smällen, ja då är den stendöd, nätagget helt dött, konstig de kunde smälla så i det när datorn ej var på....

Så måste först köpa ett nätagg billigt först, sen ska jag prova de ni säger.

Ser att cpun har denna gpu:n
Intel® HD Graphics 2000
duger den för full hd 1080p@60hz uppspelning samt stöd för DXVA2 ? annars har jag ingen nytta av att prova det..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

HDMI är kravet, och HDMI porten bak på moderkortet är förseglat

Ta bort plastskyddet och kör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Ser att cpun har denna gpu:n
Intel® HD Graphics 2000
duger den för full hd 1080p@60hz uppspelning samt stöd för DXVA2 ? annars har jag ingen nytta av att prova det..

Den duger för det. Nackdelen långsiktigt är att den inte har något stöd för HEVC eller VP9.
T.ex. använder Chrome VP9 för youtube.