Intel Core i9-9900K prestandatestas i 3DMark – 25 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K prestandatestas i 3DMark – 25 procent snabbare än föregångaren

Lanseringen av Intel Core 9000-serien närmar sig med stormsteg och nu hittar prestandasiffror för flaggskeppet Core i9 9900K ut i databasen för 3DMark Time Spy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en värdig ersättare till min 3 år gamla 5820K.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Eller ersättare till min 7år gamla 3930K...

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

Det här är min högst personliga åsikt, men jag har tur som sitter på en duglig arbetshäst idag och kommer definitivt inte uppgradera förräns Intel har visat vad de kan göra med en helt ny arkitektur baserad ~10nm runt 2020/2021. Då har (förhoppningsvis) Intel också fått bort (de hittils kända) *Spectre* problemen. Jag väntar även in PCI-Express 4.x samtidigt.

Jag vet att PCI-Express 4.x är overkill, men när jag ändå väntar så kan jag även vänta in det så man slipper uppgradera igen efter några år.

Om Intel inte tar sig i hampan tills 2020/2021 så blir det ett AMD-baserat system garanterat.

Permalänk

Riktigt trevligt! Kan jämföras med att Threadripper 1950X får ca 10500 i samma test. Hoppas AMD kan kontra detta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste 10 åren har jag suttit på Intel system. Men enbart för att hjälpa AMD på traven kommer nästa system bli med AMD som själva hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Senaste 10 åren har jag suttit på Intel system. Men enbart för att hjälpa AMD på traven kommer nästa system bli med AMD som själva hårddisken.

Hur stora hårdiskar har AMD?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur stora hårdiskar har AMD?

Han menar nog modermodemet, själva hjärtat i hårddisken alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur stora hårdiskar har AMD?

Beror nog på modermodemet......

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@Bael: Det är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Innebär att det inte är någon IPC förbättringar ...
Utan som tidigare ytterligate ökat turbo frekvens och nu slängt in två ytterligigate kärnor för att bromsa att många gått över till AMD när man velat ha 8 kärnor eller mer på ett överkomligt sätt ..
Kan bli väldigt tufft för Intel framledes om AMD lyckas höja ribban ytterligate med Ryzen 2 som tänkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv

Fin processor som kanske hade funnits för ett par år sedan om vi hade haft mer konkurrens.

För den stora skaran är det nog prisras på grafikkort och ram för att man nu på både Intel och Amd kan bygga ett billigt system som duger till de flesta.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Bael: Det är ett skämt.

Nämen är det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bulan75:

Innebär att det inte är någon IPC förbättringar ...
Utan som tidigare ytterligate ökat turbo frekvens och nu slängt in två ytterligigate kärnor för att bromsa att många gått över till AMD när man velat ha 8 kärnor eller mer på ett överkomligt sätt ..
Kan bli väldigt tufft för Intel framledes om AMD lyckas höja ribban ytterligate med Ryzen 2 som tänkt

Finns lite andra nyheter om man anser att två ytterligare kärnor är en icke-nyhet, nämligen HW-fixar för Meltdown och Spectre variant 2

"Intel is announcing that they have developed hardware fixes for both the Meltdown and Spectre v2 vulnerabilities, which in turn will be implemented into future processors. Both the next version of Intel’s Xeon server/HEDT platform – Cascade Lake – as well as new 8th gen Core processors set to ship in the second half of this year will include the mitigations."

Det blir ju en implicit ökning av IPC då patchade varianter av Windows har motmedel mot alla varianter av Spectre/Meltdown och dessa har viss negativ prestandapåverkan i vissa lägen. Kan inte säga exakt hur man löst det hela i Windows-kärnan, men Linux applicerar i alla fall bara fixarna vid boot och vid behov vilket då betyder att en CPU-modell som har svagheterna betalar inte heller någon kostnad.

Spectre variant 1 är nog betydligt svårare att lösa, har inte hört att någon CPU-tillverkare nämna något om en lösningen här (om man nu inte räknar att ARM har vissa modeller som inte är påverkade av Meltdown/Spectre, men det handlar om enklare/billigare/mest strömsnåla modeller).

Givet att dessa läckta resultat pekar på att Intels partner har kretsar som går på sin slutgiltiga frekvens pekar ju på att det inte borde vara allt för långt till släpp. Enda jag sett något om är "Cascade Lake", d.v.s. Xeon-serien, där släppet förväntas ske nu under sommaren (mid 2018).

Edit: givet artikeln kan det kanske vara värt att nämna att rent CPU-bundna applikationer, som 3D Mark CPU resultat, Cinebench och liknande ser i praktiken noll prestandapåverkan från fixar för Spectre/Meltdown. Applikationer som är I/O-bundna kan se desto mer, exakt hur mycket beror väldigt mycket på typ av I/O.

Edit2: för att klargöra skillnaden mellan olika sätt att "fixa" Spectre och Meltdown.

För Spectre variant 2 och Meltdown har man lösningar som helt fixar dessa m.h.a. en central patch på CPU-nivå (ARM ska ha det både på nu aktuella modeller samt kommande, Intel på modeller som kommer under hösten och AMD får detta i Zen2). För existerande CPU-modeller får man i stället göra programvarulösningar och/eller firmware patchar.

För Spectre variant 1 finns så här långt ingen generell lösning på CPU-nivå, här är motmedlet att patcha varje enskilt program.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag anar att 9700K är vad de flesta kan tänkas välja, tror att 9900k kommer bli riktigt dyr eller relativt dyr att tillverka.
95W lär vara max 3.6 GHz, 5GHz all core är förmodligen 200W ish om den ens kan det i längre perioder.
Kylning kommer vara viktigt för dessa cpuer tror jag och de kommer säkert krävas en gedigen för att hålla 5GHz på ett par kärnor.

I slutändan så tror jag att amd kommer fortfarande slå intel på cinebench men på spel (speciellt äldre spel) kommer intel att växa ännu mer.

Spännande tider äntligen!

Permalänk
Avstängd

man gör nog rätt i att vänta med att köpa cpu. Dels pga alla hål som uppstått på senaste tiden, Spectre etc. Men även för att AMD kan komma bra ikapp med sin 10nm.
Men främst så ska alla hål vara tilltäppta innan man köper ny CPU.

Permalänk
Medlem

Har varit inne på att köpa 8700k väldigt länge men inte blivit av, hur brukar det se ut vid lansering av en ny generartion? Kommer priset att sjunka något nämnvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det händer mycket på kort tid nu. Om Intel har fått bukt med säkerhetshålen i denna nya generationen så har de legat i.
AMD har verkligen rört om i grytan och har satt en fackla mot Intels arsle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kanske blir en värdig ersättare till min 3 år gamla 5820K.

Skrivet av Amelek:

Eller ersättare till min 7år gamla 3930K...

Eller ersättare till min 9år gamla I5 750...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

man gör nog rätt i att vänta med att köpa cpu. Dels pga alla hål som uppstått på senaste tiden, Spectre etc. Men även för att AMD kan komma bra ikapp med sin 10nm.
Men främst så ska alla hål vara tilltäppta innan man köper ny CPU.

Så istället för att köpa en CPU med bara några hål täppta, så ska man sitta kvar på sin gamla CPU med alla hål öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Eller ersättare till min 9år gamla I5 750...

Samma här.. 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd

Fortfarande UHD 630. Fortfarande DDR4-2666. Tråkigt.

zZzZ 💤 😴

Permalänk
Medlem

Får typ samma med min 8700k
Brukar ha den klockad till 4.8ghz då brukar jag landa på 9980 typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Inväntar Sweclockers test och vad priserna hamnar för CPU, minne, moderkort, men det börjar bli dags att byta ut min i7 3770 nu, efter drygt 6 år börjar den få svårt att hänga med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Så istället för att köpa en CPU med bara några hål täppta, så ska man sitta kvar på sin gamla CPU med alla hål öppna?

Har det någon betydelse om 1 eller 10 hål är öppna?
Allt ska vara täppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jag anar att 9700K är vad de flesta kan tänkas välja, tror att 9900k kommer bli riktigt dyr eller relativt dyr att tillverka.
95W lär vara max 3.6 GHz, 5GHz all core är förmodligen 200W ish om den ens kan det i längre perioder.
Kylning kommer vara viktigt för dessa cpuer tror jag och de kommer säkert krävas en gedigen för att hålla 5GHz på ett par kärnor.

I slutändan så tror jag att amd kommer fortfarande slå intel på cinebench men på spel (speciellt äldre spel) kommer intel att växa ännu mer.

Spännande tider äntligen!

Japp, det tror jag också. Funderar själv att slå till på en 9700K när de väl släpps då 8c 8t kring 5.0 GHz bör räcka väldigt länge! 9900K med sina 8c 16t är ju fin också men kommer förmodligen att kosta minst 1000 kr mer än 9700K, och prestandan i just spel blir nog inte stor alls (inte många spel som drar nytta av flera trådar), iaf sett till skillnaden i diverse spel mellan 8600K och 8700K.

Skrivet av tonix:

Har varit inne på att köpa 8700k väldigt länge men inte blivit av, hur brukar det se ut vid lansering av en ny generartion? Kommer priset att sjunka något nämnvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel brukar oftast inte sänka priserna på sina CPU:er vid lansering av nya utan trenden verkar vara att de istället ökar i pris. Finns kanske någon rea då och då hos bl.a. Komplett men inte lika stora prissänkningar som t.ex. Ryzen såg när Ryzen 2 lanserades.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kanske blir en värdig ersättare till min 3 år gamla 5820K.

Går i samma tankar, dock har min 5820K redan 4 år på nacken ;).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Riktigt trevligt! Kan jämföras med att Threadripper 1950X får ca 10500 i samma test. Hoppas AMD kan kontra detta!

Enligt guru3d så skalar inte timespy med mera än 10 CPU'er. Så 3D mark benchtestet får nog skrivas om lite. Inget fel hos AMD.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med 2500k.

Även om 9900k blir snabb så är det lite utanför min budget då jag antar att den kommer kosta över 4500kr. Utöver det så blir den nog rätt så varm. 9700k är inte intressant pga 8 trådar och lägre L3-cashe.

Känns som man vill vänta på Ryzen 2 men samtidigt så vet vi inte hur dessa kommer prestera, hur varma de blir eller när de egentligen dyker upp. Kanske blir försenade...

Intel lär ju inte heller komma med krympt tillverkningsprocess på ett bra tag så...blir nog att sitta kvar med 2500k till nästa år :). Nuvarande Ryzen är bra men når inte riktigt hela vägen tycker jag. Vill ha lite bättre prestanda i spel, även om jag inte spelar mycket.