Intels åttakärniga Core-processorer stöds av avskalade styrkretsen H310

Permalänk
Melding Plague

Intels åttakärniga Core-processorer stöds av avskalade styrkretsen H310

En bild på ett moderkort med styrkretsen H310 bekräftar att Intels kommande åttakärniga processorer blir kompatibla med Coffee Lake-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel kanske äntligen fattar att vi inte vi som konsumenter inte alltid vill köpa nya moderkort för varje cpu generation.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Funlo:

Intel kanske äntligen fattar att vi inte vi som konsumenter inte alltid vill köpa nya moderkort för varje cpu generation.

Detta är refresh dom brukar stödas av dom gamla moderkort.

Z170,Z270 etc
Z97,Z87
Z77
Z67

etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Intel kanske äntligen fattar att vi inte vi som konsumenter inte alltid vill köpa nya moderkort för varje cpu generation.

Det kan ju också bero på att Intel nu dras med kapacitetsproblem. Begränsningarna brukar vara mer eller mindre artificiella, och har de inte kapacitet att vräka ur sig nya styrkretsar så löser de det genom att låta bli att lägga på den artificiella begränsningen som annars hade skett, så jag tror snarare det är ett affärsmässigt nödgrepp än att de börjat bry sig om vad kunderna vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jäsigt. Nu återstår ju att se hur i9-9900K ställer sig mot 8700K prestandamässigt, om ryktena kring klockfrekvenserna stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Intel kanske äntligen fattar att vi inte vi som konsumenter inte alltid vill köpa nya moderkort för varje cpu generation.

Väldigt bra!

Sen kan jag ju tycka att det låter skapligt onödigt att köpa varje generation av Intels processorer. Men visst ska man kunna uppgradera processorn på en gammal dator utan att behöva köpa nytt moderkort varje gång. Jag är helt för det. Och kan förstå att man retar sig på det då det absolut känns som de gör det enbart av girighet. I alla fall gör en lekman som jag.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju också bero på att Intel nu dras med kapacitetsproblem. Begränsningarna brukar vara mer eller mindre artificiella, och har de inte kapacitet att vräka ur sig nya styrkretsar så löser de det genom att låta bli att lägga på den artificiella begränsningen som annars hade skett, så jag tror snarare det är ett affärsmässigt nödgrepp än att de börjat bry sig om vad kunderna vill ha.

Eller så följer man exakt det mönster man haft det senaste decenniet, kanske? D.v.s. varje styrkrets har varit kompatibelt med två CPU-generationer och alla styrkretsar har fungera med alla CPUer i dessa generationer.

Kolla Intels Q2 2018 rapport. Har de verkligen börjat "bry sig om vad kunderna vill ha" mer än tidigare? I så fall verkar kunder vilja ha dyrare produkter med tanke på att ASP (Average Selling Price) faktiskt ökade något för konsumentprodukter, det trots mer konkurrens än man haft på väldigt länge.

En lite mer trovärdig förklaring där är nog att kapacitetsbristen bl.a. ger sig uttryck i att det första Intel lär kapa är volymerna för det man tjänar minst pengar på (men det lär ske med rätt mycket fingertoppskänsla om man inte ska göra sig ovän med sina OEMs).

Just H370 och B360 lär man vilja hålla ner volymerna på då dessa, till skillnad från Z370, är tillverkade på 14 nm där man har kapacitetsbrist. H310 på 14 nm stoppades ju, den styrkretsen kommer återlanseras när man fått till den på 22 nm.

10 nm betyder rejäl huvudvärk för Intel. Men inte på det sätt som man kan förledas tro när man läser forum, d.v.s. att man faller efter i prestanda. Huvudvärken kommer i första hand från att kapacitetsbrist betyder att man inte kan leverera till kunder som är i behov av att köpa kretsar. Dessa kunder serverar man då till sina konkurrenter, med överhängande risk att de blir nöjda med bytet och inte kommer tillbaka när bristen väl är åtgärdad (håller själv tummarna för att detta kan ge en boost för kommande Cortex A76 laptops, skulle vara väldigt trevligt om det kunde existera ett reellt alternativ till x86 på desktop!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En del kort i lågbudgetklassen kommer nog inte att få officiellt stöd på grund av strömförsörjningen. Annars lär Intels "95W" TDP bita dem i baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju också bero på att Intel nu dras med kapacitetsproblem. Begränsningarna brukar vara mer eller mindre artificiella, och har de inte kapacitet att vräka ur sig nya styrkretsar så löser de det genom att låta bli att lägga på den artificiella begränsningen som annars hade skett, så jag tror snarare det är ett affärsmässigt nödgrepp än att de börjat bry sig om vad kunderna vill ha.

Ett av världens största företag producerar självklart inget kunder vill ha, då skulle dom inte sålt en enda processor.

Permalänk
Medlem

Hoppas moderkortstillverkarna inte snålar för mycket med VRMs på dessa moderkort, 8 kärnor kommer kräva en hel del kräm även om de inte överklockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Funlo:
mmm,
Erfarenheten säger däremot att de inte vill supportera "gamla" plattformar. Kan köpa att det behövs en ny TDP och att nya MB behöver kunna dra spänning annorlunda. Så detta krävs för att Intel ska vilja ha sin stämpel på dem.
Men som rapporterats här som du säkert minns så har hackers dragit igång processorer på "gamla" plattformar. z?70 plattformen?
T.ex
https://www.pcgamer.com/modders-get-intels-coffee-lake-cpus-t...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Blir en hel del offtopic
@sphinx:
Du menar som RAMBUS. Har inget att sälja men patent.

On:
Känns som att mitt intel är så sega att lägga till stöd för nya tekniker i Chipset. Men jag har å andra sidan inte så mycket användning av lägre förbrukning hemma.
Har inte pengarna men en H310 och en 8600k ser ju inte helt fel ut för budget hög IPC byggen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Inget konstigt alls. Samma mönster som tidigare.
Men eftersom övergången till både 14 och 10 nm strular för Intel och med tanke på att H310, B360, H370 och Z390 skall stödja Cannon Lake processorerna så blir jag inte direkt förvånad av att man senarelägger Cannon Lake som skulle varit Core 9th Gen.
Frågan då är om Cannon Lake kommer strykas från dagens kretsar och man släpper en uppdaterad krets i 400 serien, eller om Intel kommer släppa en tredje generation på samma kretsar.

Allt detta strul med både utveckling och produktion av tänkta noder är nog de som egentligen ställer till de för Intel. Detta är ett mycke större problem för Intel än att AMD är med i matchen igen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Detta är refresh dom brukar stödas av dom gamla moderkort.

Z170,Z270 etc
Z97,Z87
Z77
Z67

etc

Fast refresh har det ju inprincip varit enda sedan kaby lake. Bara det att med coffee lake och nu whiskey lake klistar de på fler kärnor det är ju fortfarande socket 1151. Jag kan visserligen förstå att det krävs annan typ av strömförsörjning om man utökar kärn antalet. Men kan dom inte döpa om socketen då typ 1151-2 eller något. Så som de gjorde med socket 2011. Där döptes efterföljaren till 2011-3.

Permalänk
Skrivet av mkk:

En del kort i lågbudgetklassen kommer nog inte att få officiellt stöd på grund av strömförsörjningen. Annars lär Intels "95W" TDP bita dem i baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir väl bara att processorn inte kan boosta lika bra utan håller sig närmare bashastigheten. För det måste väl finnas några minimumkrav från intel om man ska bygga ett kort med deras socket antar jag?
Cpuer med 95w tdp har jag kört många gånger på budget moderkort utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Ett av världens största företag producerar självklart inget kunder vill ha, då skulle dom inte sålt en enda processor.

Läser du ditt eget inlägg så går det inte ihop, men jag tror jag vet vad du menar ändå. Dock rycker du saker ur sin kontext och argumenterar mot en halmgubbe vilket bara är slöseri med tid för alla inblandade parter.

Det jag syftade på, som blir väldigt tydligt om man lägger typ 4 sekunder på kontext, är att kunderna vill ha moderkort som fungerar i många år eftersom man kan byta processorn igen och igen, men det ger de inte kunderna, vilket däremot AMD allderles tydligt gör. Att de nu erbjuder kompatibilitet ser jag alltså inte som ett "goodwill"-drag utan snarare att de har problem och måste.

Sen är det också ett logiskt felslut att anta att Intel ger kunderna vad de vill ha eftersom de är ett av världens största företag. Ett företags storlek är inte ett mått på kundnöjdhet, men det vet ju ju om. Jag bara påpekar att det var jävligt onödigt att tramsa sådär som du gjorde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker gott mitt gamla Z97 moderkort kunde få stöd för detta med en liten sockel adapter. Hatar att behöva köpa svindyrt överprisat RAM som kostar mer än 3 gånger så mycket som jag köpte samma mängd för 2015 tror jag det var. RAM som för övrigt knappast blivit dyrare att tillverka per gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Ett av världens största företag producerar självklart inget kunder vill ha, då skulle dom inte sålt en enda processor.

Så du menar alltså att folk vill ha i7:or utan HT?

Skrivet av tvelander:

Detta är refresh dom brukar stödas av dom gamla moderkort.

Z170,Z270 etc
Z97,Z87
Z77
Z67

etc

Hade inte Intel haft problem med Z390 så hade du nog sett en artificiell låsning av chipsetet.

Skrivet av Ozzed:

Läser du ditt eget inlägg så går det inte ihop, men jag tror jag vet vad du menar ändå. Dock rycker du saker ur sin kontext och argumenterar mot en halmgubbe vilket bara är slöseri med tid för alla inblandade parter.

Det jag syftade på, som blir väldigt tydligt om man lägger typ 4 sekunder på kontext, är att kunderna vill ha moderkort som fungerar i många år eftersom man kan byta processorn igen och igen, men det ger de inte kunderna, vilket däremot AMD allderles tydligt gör. Att de nu erbjuder kompatibilitet ser jag alltså inte som ett "goodwill"-drag utan snarare att de har problem och måste.

Sen är det också ett logiskt felslut att anta att Intel ger kunderna vad de vill ha eftersom de är ett av världens största företag. Ett företags storlek är inte ett mått på kundnöjdhet, men det vet ju ju om. Jag bara påpekar att det var jävligt onödigt att tramsa sådär som du gjorde.

Korrekt. För om storleken på företaget på något sätt skulle reflektera kundnöjdheten så hade ju inte EA games direkt blivit vald till "Scumbag company of the year" typ 3 år i rad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt. För om storleken på företaget på något sätt skulle reflektera kundnöjdheten så hade ju inte EA games direkt blivit vald till "Scumbag company of the year" typ 3 år i rad.

Bah! EA måste ju ge kunderna det de vill ha, eftersom de är ett av världens största spelföretag.

Jokes aside så är det ett annat klockrent exempel på att kundnöjdhet inte alla har med storleken på bolaget att göra. Det är ett klassiskt felslut som lyckligtvis nog de flesta ser rakt igenom.

Det som Intel och EA snarare visar på är väl att vissa företag är så stora att de kan skita i vad kunderna vill ha då de tjänar pengar på rent momentum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Bah! EA måste ju ge kunderna det de vill ha, eftersom de är ett av världens största spelföretag.

Jokes aside så är det ett annat klockrent exempel på att kundnöjdhet inte alla har med storleken på bolaget att göra. Det är ett klassiskt felslut som lyckligtvis nog de flesta ser rakt igenom.

Det som Intel och EA snarare visar på är väl att vissa företag är så stora att de kan skita i vad kunderna vill ha då de tjänar pengar på rent momentum.

Företag som ger kunderna vad de vill ha lär gå bankrutt

Ändå rätt ofta man ser precis det resonemanget i olika forum...

I min mening enda vettiga måttet på företags kundnöjdhet är hur stor andel av tidigare kunder som kommer tillbaka. Det betyder inte nödvändigtvis att kunder alltid köper från det företag som passar dem bäst för stunden, men återkommande kunder är just återkommande för tidigare köp var "tillräckligt bra".

Vill bryta ned det till något naturvetare förstår: företag som har en positiv derivata för antalet kunder mot tid gör i all fall inget fel, företag som har positiv andraderivata för samma funktion gör uppenbarligen något väldigt rätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan den leverera tillräckligt med ström så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Företag som ger kunderna vad de vill ha lär gå bankrutt
https://i.imgur.com/0pmUcwZ.png?1
Ändå rätt ofta man ser precis det resonemanget i olika forum...

I min mening enda vettiga måttet på företags kundnöjdhet är hur stor andel av tidigare kunder som kommer tillbaka. Det betyder inte nödvändigtvis att kunder alltid köper från det företag som passar dem bäst för stunden, men återkommande kunder är just återkommande för tidigare köp var "tillräckligt bra".

Vill bryta ned det till något naturvetare förstår: företag som har en positiv derivata för antalet kunder mot tid gör i all fall inget fel, företag som har positiv andraderivata för samma funktion gör uppenbarligen något väldigt rätt.

Tar man med i beräkningen att de flesta nog förstår att man måste betala för produkterna så går det ändå göra något vettigare än det EA och Intel gjort. Som det ser ut nu så har ju folk sagt i flera år att de gärna betalar mer för sin i7 bara den kom med lödd värmespridare, så där har du ju ett klockrent exempel på att Intel faktiskt förlorar pengar på att vara obstinata, sett från kundperspektivet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Tar man med i beräkningen att de flesta nog förstår att man måste betala för produkterna så går det ändå göra något vettigare än det EA och Intel gjort. Som det ser ut nu så har ju folk sagt i flera år att de gärna betalar mer för sin i7 bara den kom med lödd värmespridare, så där har du ju ett klockrent exempel på att Intel faktiskt förlorar pengar på att vara obstinata, sett från kundperspektivet.

Majoriteten köper ändå Intel och det är inte hos överklockarna som pengarna kommer in. De allra flesta bryr sig inte om värmespridaren är lödd eller inte. Dock är det viktigt att kunna visa upp att de har högst IPC per kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Majoriteten köper ändå Intel och det är inte hos överklockarna som pengarna kommer in. De allra flesta bryr sig inte om värmespridaren är lödd eller inte. Dock är det viktigt att kunna visa upp att de har högst IPC per kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta vet inte ens om att IPC "Is a thing". Kom ihåg att den stora massan inte är entusiaster utan går på vad deras "smarta polare" läst en gång i en artikel för flera år sedan eller vad folk på typ HLTV.org eller Fragbite skriver.

Men samtidigt. Intel marknadsför deras i7:or mot mer medvetna användare. Vore det inte logiskt att dessa var fastlödda? Du vet.. samma population som vet VARFÖR ens CPU kokar?

Vi vänder på det. Kommer de som inte vet om eller inte bryr sig om att värmespridaren är lödd bry sig om den är fastlödd? De kommer definitivt bry sig om att deras CPU kan koka ägg så varför inte göra något åt det? För det kan ju inte vara så att Intel (mot all rim och reson) inte förstår problematiken med den värdelösa pasta de sätter in?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De flesta vet inte ens om att IPC "Is a thing". Kom ihåg att den stora massan inte är entusiaster utan går på vad deras "smarta polare" läst en gång i en artikel för flera år sedan eller vad folk på typ HLTV.org eller Fragbite skriver.

Men samtidigt. Intel marknadsför deras i7:or mot mer medvetna användare. Vore det inte logiskt att dessa var fastlödda? Du vet.. samma population som vet VARFÖR ens CPU kokar?

Vi vänder på det. Kommer de som inte vet om eller inte bryr sig om att värmespridaren är lödd bry sig om den är fastlödd? De kommer definitivt bry sig om att deras CPU kan koka ägg så varför inte göra något åt det? För det kan ju inte vara så att Intel (mot all rim och reson) inte förstår problematiken med den värdelösa pasta de sätter in?

Har du historiskt haft monopol och konkurrenten har bara skräp produkter i ett decennium, behöver du inte löda fast värmespridaren. Tar ett tag att vända på skeppet efter att ha pillat naveludd och räknat pengar i ett decennium.

Sen har AMD haft ett helt annat behov av att löda värmespridaren pga värdelösa produkter som drog dubbelt så mycket ström. Var knappast att tillgodose behovet av en mikroskopisk kundgrupp av nördar, hade varit en fullständig omöjlighet att kyla FX-serien utan att löda värmespridaren. För exakt samma orsak kommer Intels I9a ha en löda värmespridare.
Gissar att Intel kommer att löda prollarna i det högre segmentet i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Det blir en helt klart intressant processor som kan förändra mycket, både AMD och Intel kommer ha processorer som klarar av att driva väldigt mycket roligt och det kommer ej längre bli en lika stor ekonomisk fråga att lära sig inom datateknik. Dock är det tragisk att typ 99,9% kommer använda dem till enbart spel.

Skrivet av Yoshman:

I min mening enda vettiga måttet på företags kundnöjdhet är hur stor andel av tidigare kunder som kommer tillbaka.

Gäller ej vid monopol, knappt ens vid oligopol.
Det finns så många som har varit missnöjda med t.ex deras interntanslutningar, att de ändå inte bytte leverantör berodde på att det för för dessa inte fanns någon annan att byta till.
Exakt samma dilemma var det med Intel, folk var ej nöjda, AMD för den stora skaran sålde bara skräp. Att folk då fortsatte köpa Intel betyder inte mycket i kundnöjdhet.

Angående Intels beteende så är det inget unikt, jag skulle nästan kalla det för ett naturfenomen om vad som händer när ett företag får monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har du historiskt haft monopol och konkurrenten har bara skräp produkter i ett decennium, behöver du inte löda fast värmespridaren. Tar ett tag att vända på skeppet efter att ha pillat naveludd och räknat pengar i ett decennium.

Sen har AMD haft ett helt annat behov av att löda värmespridaren pga värdelösa produkter som drog dubbelt så mycket ström. Var knappast att tillgodose behovet av en mikroskopisk kundgrupp av nördar, hade varit en fullständig omöjlighet att kyla FX-serien utan att löda värmespridaren. För exakt samma orsak kommer Intels I9a ha en löda värmespridare.
Gissar att Intel kommer att löda prollarna i det högre segmentet i framtiden.

Kan inte annat än att hålla med.
Har man inte behövt löda finns det ingen anledning att så göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Hoppas moderkortstillverkarna inte snålar för mycket med VRMs på dessa moderkort, 8 kärnor kommer kräva en hel del kräm även om de inte överklockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att en del z370 moderkort redan har klent med VRM för 8700k... lär nästa gen Intel bli en moderkortsdödare.
Kan hända att det blir någon 8-core låg TDP variant som kan fungera på dessa 310 kort, men att ens tro deras matning pallar mer, är skrämmande.

Permalänk
Inaktiv

Vinstmaximering och naturligtvis löder man inte dit en värmespridare om det inte behövs. På samma sätt så satte man inte dit värmespridare på de äldre cpuerna. Sen kom ju den berömda corecrushern Thermaltake - the Orb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Och kan förstå att man retar sig på det då det absolut känns som de gör det enbart av girighet. I alla fall gör en lekman som jag.

Man ska dock ta med i beräkningen att man dels får ny hårdvara med massa uppdaterade funktioner, och oftast tillgång nya interface och ökad I/O-kapacitet när det har hunnit gå några år mellan bytena. Dessutom är det ofta större chans att få relevanta mjukvaruuppdateringar för nyare produkter.

Nu verkar ju argumentet här ofta vara att folk inte vill byta minnen, men skiftena mellan DDR-generationerna är ändå bra mycket långsammare än skiftena mellan styrkretsgenerationer och socklar på moderkorten, så frågan är väl hur stor förlust det är på det hela taget. Att det finns spel idag som presterar mätbart annorlunda med olika DDR4-hastigheter borde åtminstone undanröja alla tankar hos gamers om att man lika gärna skulle kunnat köra på [sätt in valfri utdöd standard] istället.