Ta bort Xbox Gamebar ur Win10

Permalänk
Medlem

Ta bort Xbox Gamebar ur Win10

Hej,

Jag kör Windows 10 LTSB, och har städat upp så gott jag kunnat även efter installation och uppdateringar. Dock lider jag av xbox och vet inte hur jag kan bota det. Tydligaste symtomet är en "Xbox gamebar" som dyker upp i 3d applikationer. Jag kan dölja popupen, men hotkey och service förblir på.

Tagit bort allt jag lyckas med remove-appxpackage och även i registret, finns inga services som är relaterade och ingenting i gui-settings. Även testat en uppsjö av olika tredjeparts lösningar som borde hjälpa till som antibeacon, shutup och windows clubs olika delar - ingen verkar lyckas. LTSC verkar tyvärr inte heller lösa problemet.

Finns det något sätt att bli kvitt xbox?

Permalänk
Medlem

Kanske redan har gått igenom dessa nycklar men denna guide följde jag och fick bort skiten:
1. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\GameDVR.
2. Change the AppCaptureEnabled DWORD value to 0 to turn it off. Change it to 1 to turn it back on.
3. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore.
4. Change the GameDVR_Enabled DWORD value to 0 to turn it off. Change it to 1 to turn it back on.

Ut/Inloggning lär krävas då det är user-nivå ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kanske redan har gått igenom dessa nycklar men denna guide följde jag och fick bort skiten:
1. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\GameDVR.
2. Change the AppCaptureEnabled DWORD value to 0 to turn it off. Change it to 1 to turn it back on.
3. Navigate to HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore.
4. Change the GameDVR_Enabled DWORD value to 0 to turn it off. Change it to 1 to turn it back on.

Ut/Inloggning lär krävas då det är user-nivå ändring.

Nej, de har jag inte testat - dock finns heller inte "katalogerna" de borde ligga i. I och med LTSB finns heller ingen windows store, är lite osäker på om det är en bra idé att peta in dem ändå. Vet du något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Nej, de har jag inte testat - dock finns heller inte "katalogerna" de borde ligga i. I och med LTSB finns heller ingen windows store, är lite osäker på om det är en bra idé att peta in dem ändå. Vet du något om det?

En av nycklarna fick jag skapa själv.
Bara göra backup av registret först, de kommer ju inte påverka några andra funktioner då båda är väldigt specifika för just de 2 funktionerna, DVR och Game bar.

Permalänk
Medlem

Gör om, gör rätt.
Börja med att installera om utan LTSB. Den versionen kommer skapa mer problem för dig än det du tror du vinner på att köra LTSB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Gör om, gör rätt.
Börja med att installera om utan LTSB. Den versionen kommer skapa mer problem för dig än det du tror du vinner på att köra LTSB.

Skickades från m.sweclockers.com

Som vadå? Skall medge att det är första gången jag kör ltsb även privat, men vad skulle kunna strula med ltsb? Än så länge har jag bara sett fördelar nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Som vadå? Skall medge att det är första gången jag kör ltsb även privat, men vad skulle kunna strula med ltsb? Än så länge har jag bara sett fördelar nämligen.

Du kommer inte att få några nya features. Exempelvis får man inte stöd för nya versioner av .Net. LTSB är till för embedded system, inte för desktops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Du kommer inte att få några nya features. Exempelvis får man inte stöd för nya versioner av .Net. LTSB är till för embedded system, inte för desktops.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju sant, fast det är ju också hela poängen med LTSB - att du slipper väldigt många "feature" updates. 1607 har precis passerat 2 års dagen, men jag har ännu inte hittat något som jag faktiskt har användning för som saknas? (.NET stöds mig vetterligen till dagens datum, även om det så klart inte är nödvändigtvis sant framöver.)

Finns det ett bra sätt att slippa feature updates med någon annan form av windows 10 är jag helt ok med att byta till det, men det verkar omständigare? Kan även nämna att jag inte träffar Microsofts tumregel av "Om maskinen har office installerat, kör SAC".

Permalänk
Medlem

Xbox grejen kan man stänga av inne i Xbox appens inställningar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Det är bara sant om du har en Xbox app.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det är ju sant, fast det är ju också hela poängen med LTSB - att du slipper väldigt många "feature" updates. 1607 har precis passerat 2 års dagen, men jag har ännu inte hittat något som jag faktiskt har användning för som saknas? (.NET stöds mig vetterligen till dagens datum, även om det så klart inte är nödvändigtvis sant framöver.)

Finns det ett bra sätt att slippa feature updates med någon annan form av windows 10 är jag helt ok med att byta till det, men det verkar omständigare? Kan även nämna att jag inte träffar Microsofts tumregel av "Om maskinen har office installerat, kör SAC".

LTSB 2015 stödjer inte .Net 4.7 och LTSB 2016 kommer troligtvis inte att stödja .Net 4.8 som verkar vara på väg ut om typ ett halvår eller så.

Det är de problem som jag har stött på i praktiken. Ja, och att uppgradering mellan olika LTSB är krångliga och kräver nya licenser från Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

LTSB 2015 stödjer inte .Net 4.7 och LTSB 2016 kommer troligtvis inte att stödja .Net 4.8 som verkar vara på väg ut om typ ett halvår eller så.

Det är de problem som jag har stött på i praktiken. Ja, och att uppgradering mellan olika LTSB är krångliga och kräver nya licenser från Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Fair enough, kör som sagt 1607 och i ärlighetens namn ser jag inte att jag skulle komma att använda .NET till något i överskådlig framtid. Nu verkar det ju inte komma några fler LTSB, så får ta det som det kommer vad gäller licensproblem, men om frekvensen av uppdateringsrelaterade problem kan sänkas till 3 gånger per 5 år är jag mer än lycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

@Cooling23: Det är bara sant om du har en Xbox app.

Du skulle ju kunna återställa xbox appen, göra inställningen och sedan ta bort den igen.

Men jag tror också att en sönderhackad installation kommer ge dig mer huvudvärk än att köra den version som är tänkt för konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Fair enough, kör som sagt 1607 och i ärlighetens namn ser jag inte att jag skulle komma att använda .NET till något i överskådlig framtid. Nu verkar det ju inte komma några fler LTSB, så får ta det som det kommer vad gäller licensproblem, men om frekvensen av uppdateringsrelaterade problem kan sänkas till 3 gånger per 5 år är jag mer än lycklig.

Ja, de byter ju det där hela tiden, jag minns faktiskt inte vad de ändrade runt denna gången. Men du har säkert rätt i att LTSB är borta. Men det skulle komma något liknande som ersättare för det som de tog bort minns jag iallafall.

Jag körde 2003 server på desktopen när det begav sig. Det var jobbigt, men kul att pilla med, nu har jag blivit lat och försöker köra mer stock, mindre strul då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör LTSB och har gjort i ett par år - Du kan få feature updates där men man kan bocka ur det i windows-update (vilket man gärna gör, vem fan vill ha friends och sign-in skit och annan bloatware som följer med där?).
Sen att du inte kan installera senare versioner av .NET vet jag inte riktigt var du fått det ifrån - Källa?

On-topic så har jag tagit bort Xbox gamebar från min installation men det var ett tag sedan så minns inte riktigt hur jag gick tillväga, men minns att det var som du säger att man inte winstore och några grejer finns inte i registret. Det finns en lösning på det, dock minns jag inte var. Googla LTSB och Xbox DVR och remove så borde du hitta något.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@henkiii: Nu blir jag osäker på vad du säger. Varken Xbox appen eller Windows Store följer med installationen. Precis som du säger vill jag göra så små förändringar som möjligt, och därmed vill jag låta bli att installera saker bara för att ta bort det igen. Inte minst då jag inte har en susning vad de har för dependencies.

@Glyph: Det är lustigt, jag orkade aldrig.med att köra någon av de varianterna någon längre tid. Mest obskyra jag kört en längre tid var nog XP x64, men gav upp det just för att det var för omständligt. Det enda som gett mig mer bekymmer av windovs varianterna var just Win10 SAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

@henkiii: Nu blir jag osäker på vad du säger. Varken Xbox appen eller Windows Store följer med installationen. Precis som du säger vill jag göra så små förändringar som möjligt, och därmed vill jag låta bli att installera saker bara för att ta bort det igen. Inte minst då jag inte har en susning vad de har för dependencies.

Jag tolkade följande som att det syftade till xbox appen.

Citat:

...
Tagit bort allt jag lyckas med remove-appxpackage och även i registret
...

Om inte xbox appen följer med så är der ju konstigt att du har en game bar.
Har du alltid haft deb eller har den följt med något?
Vad händer om du trycker på "win-g"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tolkade följande som att det syftade till xbox appen.
Om inte xbox appen följer med så är der ju konstigt att du har en game bar.
Har du alltid haft deb eller har den följt med något?
Vad händer om du trycker på "win-g"?

Skickades från m.sweclockers.com

I ärlighetens namn vet jag inte hur jag borde benämna komponenterna, kan mycket väl vara så att jag missbenämner något. https://www.microsoft.com/en-us/p/xbox/9wzdncrfjbd8?activetab... den finns inte och kan inte installeras, då det inte finns någon windows store.

Däremot, om du startar någon 3d-mjukvara så får man by default upp en ruta som föreslår att du trycker på win + G och då får upp en liten ruta som visar klockan och ett gäng alternativ. Rutan som föreslår att du trycker på Win +G går att stänga av i själva gamebarens settings, men gamebar i sig har inget uppenbart sätt att stänga av, det vill säga om du trycker Win + G får du upp samma ruta som innan du stängde av notisen.

Nu verkar det dock som sagt vara disablat, efter de registerförändringar som nämndes tidigare.