Permalänk

2700x kraschar blir galen

Har nyss skaffat ett nytt system med

2700x
Asus x470-f
Corsair 8GB*2 3000mhz ( klassade att funka med moderkortet)
Rmx 850w

Kör allting på auto förutom att jag satt på XMP profilen

Det som händer är att dator kraschar antingen i ett spel, eller om jag låter dator vara i Idle!
Skärmen blir svart och alla fläktar går på max

Det ända sättet jag kan stänga av datorn är att trycka på off knappen på nättagregatet

Har testat
Avinstallera AI suite
Provat annat nättagregat
Uppdaterat bios till senaste
Uppdaterat alla drivrutiner

Någon som varit med om detta och vet om skitet går o lösa?

Permalänk
Medlem

Sänk ner hastigheten på RAM-minnena.

Permalänk
Medlem

Kvartstår problemen när ingenting är överklockat?

Permalänk
Medlem

Hade liknande symptom på min 1700x vid överklock om vcore droppade för lågt

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Testa först att köra minnena på Auto.

När man kör XMP profiler måste man i en del fall öka spänningen på minnena manuellt.

Många väljer Gskill flare X då de minnena verkligen håller vad de lovar när det gäller Ryzen.

En mer detaljerad förklaring är att minneskontrollern sitter i Ryzen processorn. Sen väljer varje moderkortstillverkare hur de drar signalparen på moderkortslayouten. Beroende på hur bra det är gjort så kan man får väldigt olika resultat med olika minnen och moderkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Coenic:

Även om dom är med på listan för kompitabla minnen?

Vad ska jag sänka dom till?

Permalänk
Avstängd

Körs dina RAM i T1 eller T2? (Command Rate)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu:

Ingen anning hur ser jag det?

Permalänk
Inaktiv

@Speedtriple3: Sätt RAM till Auto så att de körs enligt JDEC-profilen istället för XMP och se om det hjälper. Testa även ett annat operativsystem, typ en GNU/Linux-distribution (antar att du kör Windows?) ett tag och se om samma problem finns där för att utesluta mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@VadSaDu:

Ingen anning hur ser jag det?

kolla i cpu-z, gratis att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Jag har labbat med detta också, kolla vad som lyser på moderkortet när detta händer. I mitt fall var det att auto vcore gick upp och ibland över 1.5v (1600x och msi b350 tomahawk)

Kolla hur volten ligger och är de höga skruva ner det manuellt (passa även på att peta in senaste bios)

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Skulle nog testa någon lägre hastighet på minnena först, t.ex. 2400MHz, bara för att få fram om det är de som orsakar felet eller inte.

Sen om man går efter Corsairs QVL för ditt moderkort med 2nd gen Ryzen så är bara dessa certifierade för 3200MHz:

G.SKILL F4-3200C16D-16GFX 2 * 8GB SS 16-16-16-36 1.35V
G.SKILL F4-3200C16D-16GFXR 2 * 8GB SS 16-16-16-36 1.35V
G.SKILL F4-3200C16D-16GTZR 2 * 8GB SS 16-18-18-38 1.35V
G.SKILL F4-3200C14D-16GTZR 2 * 8GB SS 14-14-14-34 1.35V
Hyper X HX432C18FBK2/16 2 * 8GB SS 16-16-16-36 1.35V

Går man högre i hastighet så blir listan väldigt tom... Efter 2666MHz finns det inte många Corsair kvar.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mina grejer (2700x och Asus x470f gaming), vilket säljaren inte underrättat mig om. Hursomhelst, mina problem löstes av att först uppdatera Windows 10 till senaste uppdateringen och framför allt genom att avinstallera de flesta program som hade att göra med fläktstyrning, överklockning och liknande.

Allra först så dog datorn, precis på det sätt som du beskriver, någon gång mellan 5-45 minuter alldeles oavsett om den var klockad, idle, max load, o-klockad. Enda sättet att stänga av den på var switchen bak på nätagget.

Jag uppdaterade windows 10 och tog bort AMD Master (eller vad det heter) och Asus egna program och liknande. Voila, direkt därefter kör jag den med en uptime på 20+ timmar, jag stängde själv av den. Ett tag senare installerade jag ny programvara för att styra fläktar och kolla CPU temps och sånt, minns inte vilket, och tadaa, fick problemet med random krascher igen. Tog bort programmet, och datorn fungerade som den ska. Jag vet nu att vissa problem orsakar såna krascher, och kör man utan dem så har man inga problem!

Har inga problem idag, och har också program som mäter temp utan problem ("Core temp" funkar bäst och är mycket minimalistiskt, älskar det). Fläktarna styr jag från BIOS. Känner inga behov att mecka mer, men du kan om du vill experimentera med vad som funkar. 2700x verkar vara känslig för mjukvara som interagerar med temp, oc och annat helt enkelt.

Hoppas det hjälper. Blev själv skiträdd men det löste sig rätt fort, idag är jag mkt nöjd

Permalänk

@fesoj:

Okej! Ska prova detta! Kör du nån fläktstyrning för grafikkort? Kör gputweak på min!

Vad har du för minnen?

Permalänk
Medlem

Har ett par extremt random 2133MHz, Kingston tror jag, inget fancy för fem öre. Nej ingen mjukvaru-fläktstyrning öht, har inget behov av det.

Börja att ta bort all sån mjukvara, se om det hjälper (tsm med uppdatering av win10). Om det funka, addera ett program du vill använda och klocka sedan datorn. Funkar den, säg 3h (säg 24h för att vara på den säkra sidan), så har du okejat det programmet. Gå då vidare till nästa, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@Coenic:

Även om dom är med på listan för kompitabla minnen?

Vad ska jag sänka dom till?

Att dom är kompitabla garanterar inte att dom ska vara stabila i den frekvensen, jag tror din XMP profil gör minnena ostabila.

Permalänk

+1 med minneshastighet. Sätt ner de till 2666 Mhz och skippa XMP. Se om det lirar stabilt ett tag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@fesoj:

Det verkar som att ditt tips har hjälpt!

Ingen omstart på 2 dagar nu!

Tack!

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3:

Vad roligt att höra! Jätteroligt! Heja, heja, heja! Min är tokstabil också

Cheers!