Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

TV-licensen i sin nuvarande form har funkat utmärkt i 60 år. Varför ska jag betala för något så onödigt som statlig tv som jag ej nyttjar längre. Låt SVT rätta sin mun efter matsäcken och satsa på samhällsinformation, nyheter och utbildning. SVT idag uppfyller ingen samhällsnyttig funktion som borde skattefinansieras.

Jag har inga problem med tv-licensen idag. Har du en Tv-mottagare betalar du licens, ett enkelt och bra system tycker jag.

TV licensen fungerade på den tiden de flesta primärt konsumerade marksänd TV och de flesta hushåll hade en (1) TV att tillgå.
Egentligen blev den förlegad i samma ögonblick som svensson började skaffa en andra TV.
Den nya modellen som inte debiterar per hushåll utan tar hänsyn till hushållets storlek är mer rättvis.
Att göra avgiften/skatten oberoende av själva TV apparaten är också bra då det går att konsumera på så många olika sätt.
Jag hade gärna sett att det var en avgift och inte en skatt men med tanke på att folk i allmänhet verkar ha samma åsikt som den nu f.d. ordföranden för Svenskt Näringsliv (vilken jävla tölp, tjänar miljoner med hjälp av svensk infrastruktur men tycker inte han får något för skattepengarna) så måste det till en skatt för att täcka finansieringen.

God Fortsättning och hoppas alla såg Kalle Anka igår så ni får valuta för licenspengarna

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

TV licensen fungerade på den tiden de flesta primärt konsumerade marksänd TV och de flesta hushåll hade en (1) TV att tillgå.
Egentligen blev den förlegad i samma ögonblick som svensson började skaffa en andra TV.
Den nya modellen som inte debiterar per hushåll utan tar hänsyn till hushållets storlek är mer rättvis.
Att göra avgiften/skatten oberoende av själva TV apparaten är också bra då det går att konsumera på så många olika sätt.
Jag hade gärna sett att det var en avgift och inte en skatt men med tanke på att folk i allmänhet verkar ha samma åsikt som den nu f.d. ordföranden för Svenskt Näringsliv (vilken jävla tölp, tjänar miljoner med hjälp av svensk infrastruktur men tycker inte han får något för skattepengarna) så måste det till en skatt för att täcka finansieringen.

God Fortsättning och hoppas alla såg Kalle Anka igår så ni får valuta för licenspengarna

Det är ju en avgift av samma typ som begravningsavgiften. Media har tjatat om skatt men det är en TV-avgift fortfarande. Pengarna är öronmärkta och kan inte röras av riksdag eller regering...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Sötast

Fick brev från Radiotjänst idag, standard mall för anmälan om tv då jag inte är "kund"

Undrar hur lång tid tills nästa dörrknackare kommer ^^

Edit:

Blev smått irriterad och valde att ringa upp och höra med dem.
Detta brevet var ett "så kallat informationsbrev så att man inte ska glömma" och att jag kan ignorera detta.
Blev lovad att man ej skall starta upp något i mitt namn X)

Dagens löfte

Permalänk
Medlem

Haha de kämpar in i det sista

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Fick med det brevet idag, ska bli skönt när det blir på skatten istället. Inte bästa lösningen men klart bättre än nuvarande.

Och ni som inte har barn antar jag ändå har varit det en gång i tiden själva?
Hade skatt fungerat så att man bara betalar till sånt man utnyttjat så hade det ju aldrig behövts skatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Fick med det brevet idag, ska bli skönt när det blir på skatten istället. Inte bästa lösningen men klart bättre än nuvarande.

Och ni som inte har barn antar jag ändå har varit det en gång i tiden själva?
Hade skatt fungerat så att man bara betalar till sånt man utnyttjat så hade det ju aldrig behövts skatt...

värdelöst ju, vill inte sponsra svts pk propaganda

har ingen tv heller så för jag inte vill betala skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

värdelöst ju, vill inte sponsra svts pk propaganda

har ingen tv heller så för jag inte vill betala skiten

Och jag spelar inte fotboll och därför vill jag inte betala för den nya fotbollshallen i stan.

Men så fungerar det inte riktigt.
Jag gillar heller inte SVT, nyttjar SVT Play kanske en gång om året, kollar aldrig på linjär-tv, men jag tycker definitivt att den nya modellen är bättre än den gamla.

Permalänk
Medlem

Folket som ringer från radiotjänst har ju sån vidrig attityd också. För de första så ringer dem från hemligt nummer. Men även att dem inte frågar om man har TV utan bara drar till med "är det du som ska stå för tvavgiften i ditt hushåll?".
Hade god lust att be dem dra åt helvete men då hade man väl fått hem en faktura på ren jävulskap.

Permalänk
Medlem

@Allexz
Fick du någon kompensation för den tid du behövt lägga ner på det här?

Permalänk
Sötast
Skrivet av mattoys:

@Allexz
Fick du någon kompensation för den tid du behövt lägga ner på det här?

"Ja" på sitt sätt...

Jag lyckades få kontrollanten totalt ursinnig X)
Jag fick möjligheten att ställa frågor till honom och på något sätt så lyckades jag riktigt bra. Fick honom att försäga sig ett par gånger och tillslut blev han lack och sa något i stil med "JAG ÄR FAKTISKT UNDER ED, TROR DU ATT JAG LJUGER ELLER?"
-Nejdå, jag bara ställer relevanta frågor

Det i sig var helt underbart, var lätt värt hela resan

Men i övrigt så nej, ingen kompensation i övrigt.
Om jag inte minns helt fel så kan man få ersättning för förlorad arbetstid och sånt, men inget som jag begärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men i övrigt så nej, ingen kompensation i övrigt.
Om jag inte minns helt fel så kan man få ersättning för förlorad arbetstid och sånt, men inget som jag begärt.

Varför inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte

Det handlar troligtvis bara om några hundralappar. Det kanske inte är värt att krångla för beroende på hur man har det ekonomiskt.

Max man verkar få verkar vara 700 kronor per dag + pengar för transport. Tog det bara TS en bussresa + några timmar kanske det bara går att få ut 300 kronor vilket kanske inte är värt besväret

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §1.6*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte

Jag hade inget inkomstbortfall på grund av tiden jag spenderade i tingsrätten + jag vann, så jag var så glad att det var ovidkommande för mig

Permalänk
Medlem

Mycket trams och skitprat i en tråd som annars hade kunnat vara riktigt intressant. Bra att du vann målet. Gratulerar!

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt ett brev om att anmäla TV-innehav för någon dag sedan.

Jag är rätt trött på att de ringer och hälsar på några gånger per år och det "komiska" var att man fick fylla i "Jag anmäler tv-innehav fr.o.m:" Jag skrev 2052-11-11 för det är dagen jag fyller 67år och går förhoppningsvis i pension om det finns några pengar kvar i systemet. Då kanske jag har tid med linjär TV tänker jag, får se hur detta slutar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Det är ju ett tag sedan nu Lasse, hur gick det? Fick du något svar? Typ en faktura daterad 2052?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju ett tag sedan nu Lasse, hur gick det? Fick du något svar? Typ en faktura daterad 2052?

Ingen faktura på posten än som tur är, men inte heller har jag fått något samtal av radio och TV-tjänst trots att sommaren brukar innebära högsäsong för dem med billiga studenter som ringer runt.
Känslan är att jag redan bör ha fått ett samtal om man tittar på tidigare historik.

Jag vet inte om det är en slump eller om jag faktiskt finns med i deras system så att de inte ringer mig längre men detta kan vara en av de bättre sakerna jag gjort 2018 om det fungerar!

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jaha @Allexz, är det kompis din som är i farten igen måntro?

Läste denna insändare i metro för ett par veckor sedan och tankarna for omedelbart till ditt fall.

Skrivet av Maffiametoder av Radiotjänst:

Jag fick en räkning från Radiotjänst där man uppger att jag enligt uppgift skaffat TV.

När jag via deras hemsida frågar varifrån uppgifterna inhämtats får jag efter flera veckor till svar att de ringt mig och att jag då ska ha uppgett att TV införskaffats men att den ännu ej blivit inkopplad.

Jag har ingen TV och har inte mottagit något telefonsamtal från Radiotjänst. Man meddelar vidare att ifall jag inte betalar så går ärendet vidare till kronofogden. Det är anmärkningsvärt att en statlig inrättning använder sig av rena maffiametoder och indirekt hotar med att ställa till med problem ifall man inte betalar.

- Mikael

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara dags igen för Radiotjänsten.

https://www.expressen.se/kvallsposten/betalade-inte-tv-licens...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Varför krävs det inte att Radiotjänsts kontrollanter tar bildbevis när de "ser" en TV?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:
Skrivet av Expressen:

"– I det här fallet har vi så pass bra bevisning att vi går vidare, säger åklagaren till radion."

Undrar vad som menas med bevisning. Är det kontrollanternas ord som gäller då, eller har dom fotograferat genom fönstret?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jaha @Allexz, är det kompis din som är i farten igen måntro?

Läste denna insändare i metro för ett par veckor sedan och tankarna for omedelbart till ditt fall.

På tal om dettta: Undrar om Radiotjänst är skyldiga att följa GDPR? Kan ringa dit och kräva att dom tar bort alla personuppgifter om mig? Eller kommer dom undan det pga statligt påfund?

https://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/personuppgifter/

Verkar ju som att dom kringgår det lite fint... svårtolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Och jag spelar inte fotboll och därför vill jag inte betala för den nya fotbollshallen i stan.

Men så fungerar det inte riktigt.
Jag gillar heller inte SVT, nyttjar SVT Play kanske en gång om året, kollar aldrig på linjär-tv, men jag tycker definitivt att den nya modellen är bättre än den gamla.

Nej det är vi nog alla medvetna om hur det fungerar. Jag tycker inte alls man skall lägga massa skattepengar på nöjen, speciellt med tanke på hur mycket kommuner slösar med pengar, räknar fel osv. Som arenan som skulle kosta 250 miljoner men det blev dubbla priset. Skattebetalarna blir ju jätteglada. Att vi dessutom har problem i välfärden borde ju verkligen vara ett tecken på att vi kanske ska sluta lägga pengar på saker som inte behövs och istället prioritera vård så att folk inte dör i väntan?

Tycker det är omoraliskt överhuvudtaget att man ska tvingas betala för andras nöjen, nöje får du väl betala för själv? Skatt skall gå till nödvändigheter. Sjukvård/skola/försvar/infrastruktur med mera.

Permalänk
Avstängd

Hahahahah Kenth-Åke Flisborn har jag också råkat ut för.
Riktigt knepig gubbe faktiskt.
Han hade Expert i Trelleborg innan, sen hade han barnvagnsaffär och nu Agent för Radiotjänst.
Han tröttnade på att heta Jönsson och bytade namn på hela familjen till Flisborn.

Roligt att TS fick han att yra till det i tinget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Hahahahah Kenth-Åke Flisborn har jag också råkat ut för.
Riktigt knepig gubbe faktiskt.
Han hade Expert i Trelleborg innan, sen hade han barnvagnsaffär och nu Agent för Radiotjänst.
Han tröttnade på att heta Jönsson och bytade namn på hela familjen till Flisborn.

Roligt att TS fick han att yra till det i tinget.

Låter som en politiker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

På tal om dettta: Undrar om Radiotjänst är skyldiga att följa GDPR? Kan ringa dit och kräva att dom tar bort alla personuppgifter om mig? Eller kommer dom undan det pga statligt påfund?

https://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/personuppgifter/

Verkar ju som att dom kringgår det lite fint... svårtolkat.

Klart de följer GDPR.
Du kan inte kräva precis alla att ta bort information om dig.

Det finns vissa undantag. I fallet med Radiotjänst så faller det in under "Rättsliga Grunder"
Dvs : myndigheten har ett berättigat intresse som väger tyngre än individens behov av skydd.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Och jag spelar inte fotboll och därför vill jag inte betala för den nya fotbollshallen i stan.

Men så fungerar det inte riktigt.
Jag gillar heller inte SVT, nyttjar SVT Play kanske en gång om året, kollar aldrig på linjär-tv, men jag tycker definitivt att den nya modellen är bättre än den gamla.

Om jag kunde slippa betala för sporthallen skulle jag göra det också. Sånt borde kunna byggas med privata medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"Ja" på sitt sätt...

Jag lyckades få kontrollanten totalt ursinnig X)
Jag fick möjligheten att ställa frågor till honom och på något sätt så lyckades jag riktigt bra. Fick honom att försäga sig ett par gånger och tillslut blev han lack och sa något i stil med "JAG ÄR FAKTISKT UNDER ED, TROR DU ATT JAG LJUGER ELLER?"
-Nejdå, jag bara ställer relevanta frågor

Heh... bara det lär ju faktiskt vara värt en del, ja.

Skrivet av Allexz:

Men i övrigt så nej, ingen kompensation i övrigt.
Om jag inte minns helt fel så kan man få ersättning för förlorad arbetstid och sånt, men inget som jag begärt.

Men du borde faktiskt krävt ersättning för resor och div annat iaf. Du har trots allt oskyldigt behövt offra egna pengar för att bevisa din oskuld, varpå de borde ha stått för alla utgifter när målet avskrivs.
Är du nöjd dock så är det väl det viktiga

Permalänk
Sötast
Skrivet av Opatagio:

Varför krävs det inte att Radiotjänsts kontrollanter tar bildbevis när de "ser" en TV?

Är ett lagbrott att fotografera in andras hem, går under kränkande fotografering.

Skrivet av immutable:

Undrar vad som menas med bevisning. Är det kontrollanternas ord som gäller då, eller har dom fotograferat genom fönstret?

Som jag har förstått det så brukar folk krevera när det är hot om rättegång, så antingen erkänner man brott direkt i dörren, i samtal med polis eller senare i rättegång.

I mitt fall så hade jag fotografi samt teknisk dokumentation och min "story" i rättegången och radiotjänst gjorde noll och ingenting för att försöka motbevisa det jag la fram som bevis utan det godtogs utan fråga och man gav då sig omedelbart och fallet lades ner.

För min del så kändes det som att häxjakten tog slut omedelbart då man kunde visa att det man sagt stämde.

Skrivet av Returburk:

Hahahahah -Namn- har jag också råkat ut för.
Riktigt knepig gubbe faktiskt.
Han hade Expert i Trelleborg innan, sen hade han barnvagnsaffär och nu Agent för Radiotjänst.
Han tröttnade på att heta Jönsson och bytade namn på hela familjen till Flisborn.

Roligt att TS fick han att yra till det i tinget.

Hahaha! Bara namnet fick mig att dra på smilbanden
Blev lite av ett "omg" moment dock, undrar om det är ifrån barnvagnsaffären jag kände igen honom. Var det den vid vårdcentralen mitt i stan?!

Edit2: Omg x100 han bor i samma radhus som jag sökt boende nyligen!
Tänka att vi eventuellt blir grannar i framtiden. Now that would be something

Edit3: http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/baby-foll-ur-tr...

X) Japp! Samma snubbe, samma affär! This kills me!!
Jag har köpt en barnvagn av honom en gång