Halvtrasiga ikoner, känns ensamt.

Permalänk
Medlem

Halvtrasiga ikoner, känns ensamt.

Jag har haft det här problemet i många år, Vista, win7, 8.0, 8.1, win10 på 5 datorer.
Ikoners storlek slumpas när man startar windows eller nåt, en ikon som är som den ska kan gå fram & tillbaka från att vara halvtrasig som på bilden. idag var första gången någon annan på internet haft detta problem då var det 1 ikon som var buggig i hans fall. jag har prövat göra ikoner (när default ikoner som följer med programmen inte funkar) olika bild program såsom irfanview, xnview, gimp i alla möjliga storlekar(endast kvadrater såsom 512x512) & websidor som gör bilder till ikoner åt en, buggat alltjämmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Jag har haft det här problemet i många år, Vista, win7, 8.0, 8.1, win10 på 5 datorer.
Ikoners storlek slumpas när man startar windows eller nåt, en ikon som är som den ska kan gå fram & tillbaka från att vara halvtrasig som på bilden. idag var första gången någon annan på internet haft detta problem då var det 1 ikon som var buggig i hans fall. jag har prövat göra ikoner (när default ikoner som följer med programmen inte funkar) olika bild program såsom irfanview, xnview, gimp i alla möjliga storlekar(endast kvadrater såsom 512x512) & websidor som gör bilder till ikoner åt en, buggat alltjämmt.
http://i.imgur.com/MPLFsRX.jpg

Windows ikoner/tummnaglar ballar ur när cachen blir för stor.
Har du t.ex. mappar med massor bilder så kommer windows förr eller senare att ge upp.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tackar för svar. Har prövat rensa & ändra cache storleken i regedit från större till jättestor, det funkade, lite, ett tag. :Z ce la vie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Windows ikoner/tummnaglar ballar ur när cachen blir för stor.
Har du t.ex. mappar med massor bilder så kommer windows förr eller senare att ge upp.

Kan förklara varför viss ikon hela tiden försvinner då får nollställa cache då och då. Bör ju inte vara något problem för ms och fixa(är ju något störande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan förklara varför viss ikon hela tiden försvinner då får nollställa cache då och då. Bör ju inte vara något problem för ms och fixa(är ju något störande).

Jag är ganska säker på att cachen endast lagrar ikoners utseende & inget mer.

Permalänk
Medlem

https://www.winhelponline.com/blog/how-to-rebuild-the-icon-ca... Detta hjälpte mig när jag hade problem med att vissa ikoner inte dök upp.

Permalänk
Medlem

vbs filen från den guiden & manuell väg har ingen effekt på mitt windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Jag är ganska säker på att cachen endast lagrar ikoners utseende & inget mer.

Nu menar jag inte bokstavligen försvinner utan blir trasig icon, får nolla då och då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar