Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Inaktiv

ÅF har ökat marginalerna under miningboomen så visst bör de bära en del av förlusten nu. Men Nvidias beteende är verkligen inte okej. Såg detta rykte(!) imorse där Nvidia enligt uppgift sitter och håller på färdigtillverkade kort av nästa generation tills överlagret av Pascal är borta.

NVIDIA Has A Stock of Over A Million Next-Gen GeForce Graphics Cards

Permalänk
Medlem

Ganska naivt av folk som tror att ÅF är de enda som har lagt på priset till slutkund.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

HM som jag ser är det mest dom som vill köra 4k i spel som suktar efter nästa generation av grafikkort..
Är själv nöjd med mitt GTX 1070 kort.. väntar gärna ett prisras på GTX 1080ti 😅

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Hade vart toppen att få ett GTX 1080 TI för 4k.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Då får du gärna härleda till någon källa. Tills dess tror jag inte dig.

Gnälliga girigbukar? Testa att läsa nyhetsartikeln?

Vad de tjänar är såklart affärshemligheter, men kverulera och sprida rykten kostar ju inget. Att de i själva verket bäddar för högre priser med hänvisning till detta är ingen högoddsare. Jag saknar för övrigt alla som brukar skrika ”KARTELL!! REEEE!!1” på typ alla andra nyheter som handlar om priser. Var är dom nu?

Alla är ju rimligen i en kartell, förutom ÅF som procentuellt tjänar mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aholman:

Skulle säga att bästa kort blir AMD men då får dom fasiken ta sig i kragen och styra upp ett riktigt bra kort också...

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat påverkar några % dig på ett relevant sätt? GPU påverkar inte anatomin oberoende av PR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

ÅF har ökat marginalerna under miningboomen så visst bör de bära en del av förlusten nu. Men Nvidias beteende är verkligen inte okej. Såg detta rykte(!) imorse där Nvidia enligt uppgift sitter och håller på färdigtillverkade kort av nästa generation tills överlagret av Pascal är borta.

NVIDIA Has A Stock of Over A Million Next-Gen GeForce Graphics Cards

Det är väl iofs logiskt, för på grund av att folk köpt Nvidia i alla år som en skock får så har AMD's kapital sinat och de har halkat efter så till den grad att de inte har något att sätta emot. Man kan inte både gnälla på att Nvidia är taskiga ur konkurrenssynpunk och samtidigt belöna deras beteende genom att köpa deras produkter.

Om Nvidia skulle släppa 11-serien nu så skulle de konkurrera med sig själva. det finns snart fler 1000-serien kort i överlager än det finns stjärnor i vår galax, och den situationen skulle ju inte förbättras om de släppte 11-serien.

Ett alternativ skulle vara att branda om 1080TI till 1140, 1080 till 1130 osv, men ingen gillar ju rebrands, och folk förväntar ju sig dessutom att korten i de lägre segmenten skall vara strömsnåla... Så det är skit, helt enkelt.

Marknaden som helhet kanske lär av detta och stävjar framtida mining-bubblor, och då kommer det kanske inte bli såhär igen, men det återstår att se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@sniglom: Kan bara hålla med, var väl runt 10 år sedan jag jobbade för en stor ÅF och kan intyga marginalerna på huvudprodukterna.

Kollar man efter Inet på allabolag ser man detta: https://www.allabolag.se/5565918884/inet-ab

Bruttovinstmarginal på strax under 12% tyder ju inte direkt på några makalösa påslag

Permalänk
Medlem

''miljontals grafikkort som inte blir sålda och Nvidia har flera hundratusen kretsar ur arkitekturen Pascal som partnertillverkare inte vill ta emot.''

Hur är det möjligt? När butikerna samtidigt stått tomma. Kan inte få mitt huvud runt den logiken. Hoppas nu bara folk orkar vänta på nästa generation och att amd kommer in i matchen så får Nvidia lida lite för hur dåligt de hanterat situationen. Antar att butikerna greppade läget med mining snabbare och köpte upp kort billigt, när Nvidia ville ha en del av kakan och höjde inköpspriset blev läget annorlunda. Sen stirra blint på bitcoinvärdet när det uppenbart är en megabubbla. Helt enkelt otroligt dåligt hanterat.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Gör mig inte förvånad; nvidia kommer alltid vara nvidia.

Permalänk
Medlem

"Håller inne på nya produkter tills att lagren minskat/tömts".
Folk här på Sweclockers blir "upprörda" över det? Hur lågt har kunskapsnivån sjunkit egentligen?

OBS, syftar endast på texten inom citattecken

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Alla hardcore NVIDIA fanboys är ju i alla fall nöjda, detta var exakt det som de ville ha.

"Not my problem" - AMD

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sniglom:

Har ni någon som helst insikt i vilka marginaler ÅF tar ut på grafikkort och andra komponenter?
På den tiden jag jobbade för en stor och välkänd ÅF låg marginalerna alltid under 5% på fetare grafikkort.

Jobbat på större och mindre butiker, det är samma marginaler ungefär men kan skilja lite i inköpspris beroende på volymer man köper.

ca 15% på instegskort och ca 5-10% på highend är normen.
Sedan tillkommer såklart bolagets frakt, lager, hanteringskostnader med mera vilket gör att ÅF sällan tjänar pengar på grafikkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Att ÅF tjänar pengar på Grafikkort det gör man inte man har ca 2.5-5% marginal på datakomponeter generellt, har aldrig sett ett endaste komponent som man har haft över 10% i marginal.

Det är inte marginaler såsom inom konfektions branschen (Kläder) där man ligger på ca 44-46% marginaler.

Så tex om du köper en jacka för 3000:- kunde man tjäna in ca 1300:-, och säljer du ett grafikkort för 3000:- så tjänar man 120:- med 4% marginal. Att ÅF har tjänat lite mer under krypto boomen absolut man kanske har haft uppemot 6% i marginal dvs ca 200:- i vinst.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Nvidia har väl samma pris till distributörer som när det lanserades alt något lägre, möjligen har dollarn påverkat en del så de blivit lite dyrare i lokal valuta, distributörer har ganska låga marginaler men har nog också de tagit ut lite extra och ÅF rejält extra.

Förresten miljontals kort i lager, har ju varit skriande brist bara för enstaka månader sen, antar att minners köpt enorma mängder då förut.

Ska man kanske gissa att man kan köpa 1000 serien för ca 30-35% lägre i höst, och alla miljontals begagnade kommer användare tvingas säljas för en spottstyver eller behålla eller skrota, jag skulle inte vilja ha ett begagnat 1070, 1080, 1080ti som har gått för fullt 24/7 i många månader om det inte är extremt billigt. typ max en tredjedel av nytt normalpris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt trist att Nvidia vill suga pengar och göra vinster på sina återförsäljares bekostnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl iofs logiskt, för på grund av att folk köpt Nvidia i alla år som en skock får så har AMD's kapital sinat och de har halkat efter så till den grad att de inte har något att sätta emot. Man kan inte både gnälla på att Nvidia är taskiga ur konkurrenssynpunk och samtidigt belöna deras beteende genom att köpa deras produkter.

Om Nvidia skulle släppa 11-serien nu så skulle de konkurrera med sig själva. det finns snart fler 1000-serien kort i överlager än det finns stjärnor i vår galax, och den situationen skulle ju inte förbättras om de släppte 11-serien.

Ett alternativ skulle vara att branda om 1080TI till 1140, 1080 till 1130 osv, men ingen gillar ju rebrands, och folk förväntar ju sig dessutom att korten i de lägre segmenten skall vara strömsnåla... Så det är skit, helt enkelt.

Marknaden som helhet kanske lär av detta och stävjar framtida mining-bubblor, och då kommer det kanske inte bli såhär igen, men det återstår att se.

Har inte Ryzen sålt väldigt bra? Jag tror inte att det är stödköp som har sålt Ryzen utan att de har släppt en bra produkt till en bra pris. Så istället för att skylla försäljningen på kunderna så är det i mitt tyckte bättre och släppa produkter som kunderna vill köpa.

När du står i affären och ska välja chips mellan OLW eller Estrella så är det ju mer troligt att du köper de som du tycker smakar bäst alternativt de som har lyckats bäst med marknadsföringen osv, det är nog knappast troligt att man köper en påse chips baserat på att det företaget gjorde lägre vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

NVIDIA har sålt för standardpris på deras hemsida hela tiden

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1080-...

Lite intressant att de höjde priset inför juli däremot.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Maffiametoder från Nvidia att tvinga ÅF köpa fler kort eller bli utan vid nästa lansering. Smutsigt.
Samtidigt så har ju ÅF hjälpt till att höja priserna pga miningboomen vad jag förstår på andra kommentarer här och om så är fallet är ju inte de helt utan skuld heller.

Dock så är det ju Nvidias eget fel att de producerar på tok för mycket kort och fyller sina egna lager. Skit i det och lansera nästa omgång istället. Vill de bli av med sitt överskott får de väl själva sänka sina priser och stå för sitt misstag.

Jag har alltid gillat AMD och kommer stå kvar vid dem just för att jag vill inte stöda Nvidia som i mina ögon är ett smutsigt mobbarföretag. Hoppas AMD kan dra nytta av detta och att ÅF som behandlas såhär av Nvidia faktiskt satsar hårdare på AMD.

Nu är det väl så att ÅF köper flest kort från producenter som Asus, Gigabyte m.fl. och inte direkt från nVidia. Så nVidia kan knappast vara med och styra den delen av kedjan och tvinga dem att köpa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jobbat på större och mindre butiker, det är samma marginaler ungefär men kan skilja lite i inköpspris beroende på volymer man köper.

ca 15% på instegskort och ca 5-10% på highend är normen.
Sedan tillkommer såklart bolagets frakt, lager, hanteringskostnader med mera vilket gör att ÅF sällan tjänar pengar på grafikkort.

Jag jobbade för en större ÅF för snart ett år sedan, marginalen på datorkomponenter låg runt 5% men kunde inte se siffror för individuella produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

@sniglom: Kan bara hålla med, var väl runt 10 år sedan jag jobbade för en stor ÅF och kan intyga marginalerna på huvudprodukterna.

Kollar man efter Inet på allabolag ser man detta: https://www.allabolag.se/5565918884/inet-ab

Bruttovinstmarginal på strax under 12% tyder ju inte direkt på några makalösa påslag

Visst, efter att de skrivit av ”lånen” (och liknande) från moderbolag/koncern. Varifrån tror du att t.ex. Inet Holding fick sina dryga 17 miljoner ifrån?

Du kan nog räkna med att marginalerna är betydligt större före siffertrixandet.

Permalänk
Medlem

Så ÅF har tecknat dåliga avtal och skyller nu ifrån sig med en tår i ögat... business as usual låter det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jobbat på större och mindre butiker, det är samma marginaler ungefär men kan skilja lite i inköpspris beroende på volymer man köper.

ca 15% på instegskort och ca 5-10% på highend är normen.
Sedan tillkommer såklart bolagets frakt, lager, hanteringskostnader med mera vilket gör att ÅF sällan tjänar pengar på grafikkort.

Några 10% på highend såg jag aldrig hos varken någon av de mindre eller större ÅF där jag arbetade. Rörde sig snarare om 1-5%. Undantaget skulle vara de överdrivet dyra mindre ÅF som finns, där dessa komponenter normalt var beställningsvaror.

Får jag frågade om de ÅF du arbetat åt siktade på att hamna i toppen på prisjakt? Att det finns dyra utstickare tvivlar jag inte på en sekund, men att toppen på prisjakt skulle kunna hämta ut några 10% på highend låter för mig helt orimligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

@Xyborg: Den stora kakan i prislappen är ALLTID i ÅF-ledet i alla branscher. Distributörerna har givetvis saltat prislappen när efterfrågan är högre än tillgången också, men det är ju inte heller Nvidias fel utan helt normala marknadsmekanismer.

Att gråta ut på Sweclockers via proxy över detta och skylla på Nvidia är så jävla lågt, rentav lägre än Glocalnet.

Skrivet av Ozzed:

ÅF tar ju alltid största delen av marginalerna, så då det självklar inte bara är ÅF's fel så har de självklart stört del i det, och det är helt rätt att Nvidia nu trycker till dem utav helvete och mellan raderna säger att de är väl medvetna att de saltar priserna jävel, men att det nu får vara slut på det om de vill ha några volymer av kort i framtiden. Jag ser ingen orimlighet i detta, och då brukar jag ändå titt som tätt felaktigt anklagas för att ge Nvidia oförtjänt skit. Men sanningen är att jag är av uppfattningen att "skit ska skit ha", sen om det är AMD, Nvidia, eller i det här fallet ÅF beror självklart på vem det är som för tillfället ertappats med brallorna nere, och i det här fallet så är det ÅF!

Då får ni gärna visa fakta på det. Jag kan inte ta fram information om marginaler på specifika produkter. Men en hyffsad Proxy är bolagens vinstmarginal.

Webhallen på MINUS 0,24% https://www.allabolag.se/5565588224/webhallen-sverige-ab
Inet på 4,03% https://www.allabolag.se/5565918884/inet-ab

Jämför vi det med Nvidia under samma tidsperiod så hade dem:
Nvidias vinstmarginal: 30,1% https://ycharts.com/companies/NVDA/profit_margin

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Har inte Ryzen sålt väldigt bra? Jag tror inte att det är stödköp som har sålt Ryzen utan att de har släppt en bra produkt till en bra pris. Så istället för att skylla försäljningen på kunderna så är det i mitt tyckte bättre och släppa produkter som kunderna vill köpa.

När du står i affären och ska välja chips mellan OLW eller Estrella så är det ju mer troligt att du köper de som du tycker smakar bäst alternativt de som har lyckats bäst med marknadsföringen osv, det är nog knappast troligt att man köper en påse chips baserat på att det företaget gjorde lägre vinst.

Intäkterna från Ryzen har ej hunnit påverka AMDs utveckling av grafikkort, det tar lång tid att skapa en arkitektur. Möjligtvis kan de lägga mer krut på 7nm korten men då är det fortfarande med den underpresterande Vega-akitekturen i grunden.
Sedan vet jag inte om AMDs interna struktur tillåter att de bara flyttar över pengar från CPU-sidan till GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För min del så är det rätt som Nvidia gör. Det är just sånt här som jag förväntar mig att återförsäljarna har koll på, en person som är lite insatt måste ju se ju att krytobubblan skulle spricka = grafikkortsefterfrågan minska. Chansar man på att det fortsätter upp så får man stå sitt kast annars ska de som satsat och förlorat pengar på kryptovalutor kunna kräva stöd också?

Det är lite som bankkrisen när bankerna lånat ut för mycket och sen när det sket sig så fick staten komma in och stödja bankerna för att de inte fick tilbaka sina pengar.

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Detta kommer bli mycket intressant att följa, varken Nvidia eller återförsäljarna kommer vinna på detta i slutändan då en panikartad prisdumpning blir oundviklig ju längre de drar ut på det. Nvidia har själva satt sig i den här sitsen, lite synd om återförsäljarna som får utstå rena maffiametoderna av Nvidia för att korrigera deras dåliga beslut. Man önskar ju bara att AMD kunde kläcka ett guldägg nu för elda på i baken på Nvidia men det lär väl knappast hända.

Har funderat på om jag ska byta sida eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Lite intressant att de höjde priset inför juli däremot.

https://i.imgur.com/gzsePCU.png

Nvidia har samma pris, men stark dollar /svagare krona gör att det blir så där..
I början av året låg dollarn på lite dryg 8 kronor, strax före juli runt 9 kronor, efter det sjunkit något till ca 8.76

http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?valutaid=638313

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Visst är det konstigt att kassabehållningen ökar samtidigt som man redovisar ett negativt rörelseresultat?

Det är precis som att de redovisar sina siffror väldigt kreativt.

Permalänk
Avstängd

Är en fin affärsmodell att släppa problemen på andra istället för att ta sitt jävla ansvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w