Operatörer ska tvingas lagra uppgifter om kunder i brottsbekämpningssyfte

Permalänk
Melding Plague

Operatörer ska tvingas lagra uppgifter om kunder i brottsbekämpningssyfte

För att hjälpa polis och myndigheter att bekämpa allvarlig brottslighet ska svenska operatörer bli skyldiga att lagra data om sina kunder. Detta enligt ett nytt lagförslag från regeringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Övervakningen bara ökar, Big Brother kommer vare sig vi vill det eller inte!

I Göteborg o Stockholm

Vägtullar läser av all fordonstrafik dygnet på strategiska positioner runt om i staden.

Så kallade "Väder" trafikkameror som finns överallt längs med vägarna i stan.

Operatörer lagrar mobildata som samtal, sms, surf samt din position.

Kameror över allt du går. (bara tidsfråga innan ansiktsigenkänning kommer)

Lokaltrafiken "kommunen" lagrar när du stämplar ditt månadskort och filmar dig.

Vad är nästa övervakningssystem som ska bygga upp till the Big Brother Machine som kontrollerar ALLT?

BIG BROTHER händer inte över natt utan kommer smyga sig på oss genom massa så kallade små oskyldiga övervakningssystem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Suck, de klarar ju inte ens att ta fast de brottslingar som lever på bidrag som Aschberg och co. letade upp på en eftermiddag...
detta kommer enbart användas för den stackars pojke/flicka som laddat ned en film

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Joooooviiiiiist.

Permalänk
Medlem

On de nu vill vara med i EU, hur skulle det vara om de följde de lagar och utslag som kommer därifrån också. Någon måste helt enkelt utbilda merparten av våra politiker så de kan ta informerade beslut och inte ha skygglappar på sig och sen be om ursäkt för övertramp.

Sedan har de grövsta brottslingarna använt någon form av kryptering för kommunikation sedan många år tillbaka. Lycka till och ta fast dessa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tzunamii:

On de nu vill vara med i EU, hur skulle det vara om de följde de lagar och utslag som kommer därifrån också. Någon måste helt enkelt utbilda merparten av våra politiker så de kan ta informerade beslut och inte ha skygglappar på sig och sen be om ursäkt för övertramp.

Sedan har de grövsta brottslingarna använt någon form av kryptering för kommunikation sedan många år tillbaka. Lycka till och fast dessa.

Nä de grövsta brottslingarna är förbjudna att avlyssna.. tydligen heter de politiker. Konstigt namn på en liga 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt någon högoddsare att de kommer fixa till förslaget så att det även gäller fildelning.

Jag gillar ju Bahnhof's hållning att en service provider är en service provider är en service provider, och hoppas att Jon Karlung kan fortsätta att "gapa" (som vissa nedlåtande säger att han gör) om kundernas fri och rättigheter på det sätt han gör idag.

Dock skall sägas att om förslaget BARA används till terrorism- och knarsbrottsbekämpning så är det väl bra. Men våra "kära" politiker har ju som bekant svart bälte i ändamålsglidning så... Ingen högoddsare att det går dithän, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sån jäkla neverending soppa detta!

Lagra data!
Lagra inte data!
Lagra data!
Lagra inte data!
Lagra data!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Övervakningen bara ökar, Big Brother kommer vare sig vi vill det eller inte!

I Göteborg o Stockholm

Vägtullar läser av all fordonstrafik dygnet på strategiska positioner runt om i staden.

Så kallade "Väder" trafikkameror som finns överallt längs med vägarna i stan.

Operatörer lagrar mobildata som samtal, sms, surf samt din position.

Kameror över allt du går. (bara tidsfråga innan ansiktsigenkänning kommer)

Lokaltrafiken "kommunen" lagrar när du stämplar ditt månadskort och filmar dig.

Vad är nästa övervakningssystem som ska bygga upp till the Big Brother Machine som kontrollerar ALLT?

Det gör ju att ducka för allt detta om man verkligen vill ducka för det. De enda brottslingarna de kommer att få fast är småbrottslingarna, de som verkligen behöver sitta bakom lås kommer de inte att få fatt i.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande att höra detta från propaganda ministern Morgan Johansson som med sina dumma lögner och motiveringar försöker inskränka individens frihet. Han kanske borde inse att brottslingar är tillräckligt smarta som använder E2E kryptering, men klart att den grabben inte tänker ett steg längre utan vill i all hans makt göra landet till en polisstat.

Permalänk
Medlem

Hur ska detta kunna avlyssna dom krypterade tjänsterna som snapchat,whatsapp osv osv..??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ja! Idiotsossarna kläcker nästa geniala idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hellowiener:

Vad hände med mitt inlägg?

Doesn't look like anything to me

Permalänk
Medlem

Detta borde ju inte vara okej enligt GDPR. Man borde inte få sina uppgifter loggade per automatik utan det borde krävas ett samtycke! Opt-in med andra ord vilket gör det tandlöst...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem

Radiotjänst kanske kan säljas till upphovsrättsmaffian och ta hand om kommersiell copyrightövervakning, i övrigt är jag mer rädd för de verkliga övervakarna än staten.
Googles Dont be evil borde förtydligas som we're not evil but we will sell your data to the devil if he pays good. Google kan väl bara sälja sina uppgifter i stället för att man ska bygga upp en ny spionorganisation ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Detta kommer slå mot fildelare och inget annat! Det vet man sen tidigare då man sa samma sak om IPRED. Vad visade det sig att det användes till?

Nu är det dags att byta ut Sossesv..nen och gå ur EU en gång för alla!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Så du tror högern är emot detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Detta kommer slå mot fildelare och inget annat! Det vet man sen tidigare då man sa samma sak om IPRED. Vad visade det sig att det användes till?

Nu är det dags att byta ut Sossesv..nen och gå ur EU en gång för alla!

Måste erkänna att jag har lite svårt att se hur sparande av uppgifter om folks mobiler ska användas mot fildelare? Tror inte det är speciellt många som använder mobilen för det...

Möjligen att man kan se detta som en potentiell öppning för att lagra (mer) kunddata gällande internettrafik generellt, men det verkar inte som att detta lagförslaget i sig går att utnyttja mot just fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sån jäkla neverending soppa detta!

Lagra data!
Lagra inte data!
Lagra data!
Lagra inte data!
Lagra data!

Dom kommer bara göra nya försök hela tiden i hopp om att någon gång få igenom sina förslag.

Permalänk
Medlem

Vilken app fungerar bäst för krypterade samtal?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Egentligen, hur rättssäkert är övervakning av föremål egentligen?
Det är ju inte precis som att det går att bevisa vem som använde den övervakade prylen vid ett givet tidpunkt, eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Övervakningen bara ökar, Big Brother kommer vare sig vi vill det eller inte!

I Göteborg o Stockholm

Vägtullar läser av all fordonstrafik dygnet på strategiska positioner runt om i staden.

Så kallade "Väder" trafikkameror som finns överallt längs med vägarna i stan.

Operatörer lagrar mobildata som samtal, sms, surf samt din position.

Kameror över allt du går. (bara tidsfråga innan ansiktsigenkänning kommer)

Lokaltrafiken "kommunen" lagrar när du stämplar ditt månadskort och filmar dig.

Vad är nästa övervakningssystem som ska bygga upp till the Big Brother Machine som kontrollerar ALLT?

BIG BROTHER händer inte över natt utan kommer smyga sig på oss genom massa så kallade små oskyldiga övervakningssystem.

Har faktiskt inget problem med de punkter nu nämnde då jag inte har något att dölja, O de funkar ju bra, se bara vad som hände vid terrorattentatet i sthlm med lastbilen. De hittade ju förövaren tack vare övervakningskameror.
Den enda punkten jag inte gillar är vad jag surfar på eller vad jag handlar, men det är för det är personligt, de övriga, tex om jag är o åker över en väg bryr jag mig inte så värst om.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag har lite svårt att se hur sparande av uppgifter om folks mobiler ska användas mot fildelare? Tror inte det är speciellt många som använder mobilen för det...

Möjligen att man kan se detta som en potentiell öppning för att lagra (mer) kunddata gällande internettrafik generellt, men det verkar inte som att detta lagförslaget i sig går att utnyttja mot just fildelning.

Nej du har rätt, Brådis från jobbet och hann uppenbarligen inte läsa att det enbart gällde mobila enheter. Men missbrukas kommer det göra hur som helst! Jag har absolut inget emot att polisen jagar brottslingar men när intresseorganisationer använder detta som verktyg för att utpressa folk så är det för krassligt! Detta är väl ett sätt att hålla koll på folk, Hoppas det inte innebär vanligt folk men det lär det göra.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har personligen inga större problem med hur förslaget presenteras här på SWEC. Naturligtvis kommer ju definitionen av "brott" i förslaget vara intressant att syna noggrant för att se hur stor ändamålsglidningen blir.
Tyvärr är det ju som noterats ovan att kryptering med stor sannolikhet kommer göra åtgärderna tandlösa mot alla utom amatörerna. Så värdet av förslaget känns tveksamt om man nu inte i samma veva förbjuder kryptering...

Men jag tycker att det är höjden av komik att risken för att åka dit för fildelning, fortfarande 2018, lyfts som ett argument mot ökade möjligheter för brottsbekämpande åtgärder på nätet. Integritetsintrång kan jag köpa, men fildelning, allvarligt???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr:
Till skillnad från alla anti-pirat förslag där de kräver att operatörerna ska lagra all data och ge direkt åtkomst till anonyma tredje parter under "copyright alliansens" flagga, så de kan skicka hotbrev till svenskar. Kräver detta ett beslut från en åklagare, något som endast görs när stark brottsmisstanke redan existerar. Inget som görs för något pirat-jagande inte.

Så nja, är inte så starkt emot det här, det nya förslaget är mer i linje med EU, där datan måste skyddas något enormt och inte ens får vara tillgängligt för polisen på polisens efterfrågan, det måste komma från en åklagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hur ska detta kunna avlyssna dom krypterade tjänsterna som snapchat,whatsapp osv osv..??

Schhhyy

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem

@klotim: Det faktum att han redan var känd via andra kanaler sedan långt tidigare och att ha övervakningskameror på utvalda platser inte är samma sak som att lagra trafikdata från alla mobiltelefoner bekommer dig inte?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@NcLr:
Till skillnad från alla anti-pirat förslag där de kräver att operatörerna ska lagra all data och ge direkt åtkomst till anonyma tredje parter under "copyright alliansens" flagga, så de kan skicka hotbrev till svenskar. Kräver detta ett beslut från en åklagare, något som endast görs när stark brottsmisstanke redan existerar. Inget som görs för något pirat-jagande inte.

Så nja, är inte så starkt emot det här, det nya förslaget är mer i linje med EU, där datan måste skyddas något enormt och inte ens får vara tillgängligt för polisen på polisens efterfrågan, det måste komma från en åklagare.

Med tanke på införandet av GDPR i Maj så kommer ju även den lagen att påverka utformningen av detta förslaget. Kan man göra undantag från GDPR? Möjligt kan jag tro med rätt motivering men att göra undantag som skulle ge $$$wood att jaga fildelare tror jag inte.

Att konstatera att övervakningen ökar däremot tror jag vi kan göra. Men är det något man ska hålla sig undan om man vill vara så "anonym" man kan så är det väl alla produkter som går under iot hellre än att misstänkliggöra alla politiker för hollywoodlakejer. Av med foliehatten nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Sist försökte "dom" tvinga internet-leverantörerna att spara surf-data. Det gick inte så bra. EU-beslut bla bla etc. Begäran om att få telefoni-data sparad lär sluta på samma sätt och är nog mest att ses som formalia för fastställande av gällande regelverk. Länge leve EU!!!

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba