Intel listar nionde generationens processorer – Core i5-9600K går i upp till 4,5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Klassisk intel bumpning med 100 mhz och sälja samma sak igen till överpris som är deras melodi och helst ska det vara ny moderkorts version så man kan tjäna lite extra på chipsets som även dom är samma som förra gen men har fått uppdaterad mjukvara så nya cpu ska passa

Hela sättet intel jävlas med kunder för att tjäna extra gör mig så pass irriterad att trots det finns vettiga modeller så tar jag sikte på amd för man får mer för pengarna och kan updatera bättre och får mer pulver för pengarna även om man kan förlora någrra fps som ligger i regionen att man aldrig kommer märka det är ett bättre val med mycket mer kraft över alla kärnor sett till pris

Vad är skillnaderna mellan företagen. AMDs senaste frekvensbump på tex 1600x till 2600x. För mig är det oförstående att 2 företag kan göra i mina ögon samma sak medan ena av företaget målas upp som ondskan själv och det andra som frälsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det för mycket att hoppas på att i7 9700K kommer senare i 10nm, annars blir det att vänta ytterligare 1 år med uppgradering av min 4790K

Det är nog för mycket att hoppas på med tanke på de problem Intel har med 10nm.

Skrivet av XPerion:

Hmm..i5-9xxx är väl fortfarande 8 gen CPU och inte 9 gen som det står i artikeln? Bilden visar ju i5 9600K tillhör ju 8 gen CPU familjen?
Ser inte heller att den listar 9 gen cpu nånstans på bilden.

Beror väl på hur man räknar. 9600K alltså 9th gen.

Skrivet av ClintBeastwood:

Läser man enbart rubrikerna och skaffar en uppfattning så är ju knappast det en person som du hade tagit köpråd av ändå. Ser inte riktigt problemet.

Rubriken ska spegla artikeln samtidigt som den lockar till sig läsare. Att hänvisa till att Sweclockers allt är konsekventa men indirekt bevisar att de inte är det genom att skriva i ena rubriken att det är boost (XFR) medan att utelämna det i den andra rubriken helt är inte att vara konsekvent. Inte för att jag tror att det är en konspiration utan snarare två olika personer som satt rubriken.. och därför skiljer den sig i utförande.

Skrivet av anon200632:

Synd folk ska gnälla över nästan allt.

Är ju bara bra det släpps nytt annars skulle det ju inte konkurreras på marknaden.

Det är just det. Intel släpper inget nytt här. De återanvänder samma nod där man bara pillat in några extra kärnor. Det är där i "gnället" ligger.

Dessutom läggs detta "gnäll" på hög tillsammans med Intels mindre lyckade beslut den senaste tiden därav artificiellt stänga ned chipsets för att kunna sälja nya chip ligger ganska högt upp.

Skrivet av Elektron:

Ja jag finner det lite märkligt, skillnaden för AMDs senaste släpp var väl likartad, typ 1600x vs 2600x. Det kanske är något jag missar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det väl som att jämföra äpplen med päron. AMDs Ryzen nod är sprillans ny. Intel kör med samma nod i flera generationer vid det här laget där man helt enkelt bara puttat in fler kärnor.

Med andra ord. Intel med sin över 100 ggr större budget och fullt mognade nod refreshar mer eller mindre flera generationer trots ett enormt övertag i budget medan AMD inte kan göra något annat pga. ekonomiska restriktioner och en nod som fortfarande lider av vissa barnsjukdomar. Zen2 ryktas komma ut nästa år medan Intel ryktas dessutom ha enorma problem med sin 10 nm nod.

Skrivet av Elektron:

Vad är skillnaderna mellan företagen. AMDs senaste frekvensbump på tex 1600x till 2600x. För mig är det oförstående att 2 företag kan göra i mina ögon samma sak medan ena av företaget målas upp som ondskan själv och det andra som frälsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är som sagt stor. Läs ovan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstår dig rätt nu så menar du att de inte kan köra 8 cores med bibehållen TDP utan att dra ner frekvenserna, vilket är det jag gav uttryck för, och då tycker jag att jag kan dra de slutsatserna jag gjorde.

Det jag menar är att ska man behålla TDP, så åker frekvenserna ner, viket ger sämre eneltrådad prestanda. Skall man däremot ha samma frekvenser som 8700K med 2 extra kärnor så kommer TDP och effektförbrukning att sticka iväg.

Att de skulle lyckas göra em "9700K" med 8700K's frekvenser och 2 extra kärnor, med bibehållen TDP och strömförbrukning finns inte på kartan.

TDP är ju i princip samma på i7-7700K och i7-8700K, ändå har den senare samma frekvens fast 50 % fler kärnor. Ska det då vara så omöjligt att öka antalet kärnor med 33 % men ändå behålla all-core frekvens och TDP?

Självklart kommer peak-effekten gå upp. Men TDP är inte peak-effekt. Vet inte vad maximal tillåten peak-effekt är för LGA1151v2, men den är garanterat >95 W då i7-8700K har en peak-effekt över 95 W.

TDP säger egentligen bara: givet en kyllösning med minst TDP W effekt så kommer kretsen fungerar korrekt. "Korrekt" betyder inte nödvändigtvis att den konsekvent håller max turbo (det gör t.ex. inte i7-8700 vid 65 W utan den behöver ~80 W för det). Både CPUer och GPUer börjar ju bli allt bättre på att känna av kvarvarande termisk- och elektrisk kapacitet hos plattformen och rätta sig efter det, var det jag refererade till med att det är "BRA" (är kasst att total effekt börjar krypa allt högre, men gillar man inte det finns ju andra modeller att välja på).

För traditionell skalär kod lär Intel se till att behålla all-core turbo på samma nivå som i7-8700K, om det nu dyker upp en 8C/16T S-serie CPU (vilket i det här läget allt pekar på).

Kommer basfrekvens minska? Med största sannolikhet!
Kommer peak-effekt öka? Garanterat!

Däremot finns det väldigt lite som pekar på att TDP kommer ändras. Möjligen kommer AVX-frekvensen när alla kärnor jobbar åka ned någon pinnhål (AVX-offset). Är under sådan last som Intels CPUer drar klart mest . Givet att Intel har dubbla kapaciteten med AVX jämfört med SSE kvittar det, AVX är ändå en klar fördel (för AMD är det strömmässigt ingen skillnad mellan SSE och AVX då det är samma teoretiska kapacitet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Jag ville ju uppgradera

Nä skämt och sido, mina egna erfarenheter med AMD är inte de bästa och av den anledningen håller jag mig till Intel.
Jag vet att det förmodligen inte varit något problem nu, men dålig erfarenheter är svåra att bortse från.

Bäst att påpeka att jag inte vill starta något Intel vs AMD med detta svaret, utan det är enbart baserat på personliga erfarenheter och inget annat.

AMD är stabila idag. Vilka erfarenheter är det ifrån, 2003?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är nog för mycket att hoppas på med tanke på de problem Intel har med 10nm.

Beror väl på hur man räknar. 9600K alltså 9th gen.

Rubriken ska spegla artikeln samtidigt som den lockar till sig läsare. Att hänvisa till att Sweclockers allt är konsekventa men indirekt bevisar att de inte är det genom att skriva i ena rubriken att det är boost (XFR) medan att utelämna det i den andra rubriken helt är inte att vara konsekvent. Inte för att jag tror att det är en konspiration utan snarare två olika personer som satt rubriken.. och därför skiljer den sig i utförande.

Det är just det. Intel släpper inget nytt här. De återanvänder samma nod där man bara pillat in några extra kärnor. Det är där i "gnället" ligger.

Dessutom läggs detta "gnäll" på hög tillsammans med Intels mindre lyckade beslut den senaste tiden därav artificiellt stänga ned chipsets för att kunna sälja nya chip ligger ganska högt upp.

Nu är det väl som att jämföra äpplen med päron. AMDs Ryzen nod är sprillans ny. Intel kör med samma nod i flera generationer vid det här laget där man helt enkelt bara puttat in fler kärnor.

Med andra ord. Intel med sin över 100 ggr större budget och fullt mognade nod refreshar mer eller mindre flera generationer trots ett enormt övertag i budget medan AMD inte kan göra något annat pga. ekonomiska restriktioner och en nod som fortfarande lider av vissa barnsjukdomar. Zen2 ryktas komma ut nästa år medan Intel ryktas dessutom ha enorma problem med sin 10 nm nod.

Skillnaden är som sagt stor. Läs ovan.

Slutresultatet förblir dock detsamma 100-200Mhz + för Intel och AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Slutresultatet förblir dock detsamma 100-200Mhz + för Intel och AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Men frågan var ju vad skillnaden var och varför folk inte gnäller på AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TDP är ju i princip samma på i7-7700K och i7-8700K, ändå har den senare samma frekvens fast 50 % fler kärnor. Ska det då vara så omöjligt att öka antalet kärnor med 33 % men ändå behålla all-core frekvens och TDP?

Självklart kommer peak-effekten gå upp. Men TDP är inte peak-effekt. Vet inte vad maximal tillåten peak-effekt är för LGA1151v2, men den är garanterat >95 W då i7-8700K har en peak-effekt över 95 W.

TDP säger egentligen bara: givet en kyllösning med minst TDP W effekt så kommer kretsen fungerar korrekt. "Korrekt" betyder inte nödvändigtvis att den konsekvent håller max turbo (det gör t.ex. inte i7-8700 vid 65 W utan den behöver ~80 W för det). Både CPUer och GPUer börjar ju bli allt bättre på att känna av kvarvarande termisk- och elektrisk kapacitet hos plattformen och rätta sig efter det, var det jag refererade till med att det är "BRA" (är kasst att total effekt börjar krypa allt högre, men gillar man inte det finns ju andra modeller att välja på).

För traditionell skalär kod lär Intel se till att behålla all-core turbo på samma nivå som i7-8700K, om det nu dyker upp en 8C/16T S-serie CPU (vilket i det här läget allt pekar på).

Kommer basfrekvens minska? Med största sannolikhet!
Kommer peak-effekt öka? Garanterat!

Däremot finns det väldigt lite som pekar på att TDP kommer ändras. Möjligen kommer AVX-frekvensen när alla kärnor jobbar åka ned någon pinnhål (AVX-offset). Är under sådan last som Intels CPUer drar klart mest . Givet att Intel har dubbla kapaciteten med AVX jämfört med SSE kvittar det, AVX är ändå en klar fördel (för AMD är det strömmässigt ingen skillnad mellan SSE och AVX då det är samma teoretiska kapacitet).

Då är det nog så att vi är överens men det råder lite begreppsförvirring. Jag borde helt utelämnat TDP så det som du säger har med hur kylningen måste vara dimensionerad och inte mycket annat.

Om de kan öka antalet kärnor med behålla singeltråds-IPC så är det inte direkt en trade-off och då blir det nog ganska lyckat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men frågan var ju vad skillnaden var och varför folk inte gnäller på AMD.

du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

du har rätt

Till vilket jag svarade på. Intel är marknadsledande och har därför en helt annan måttstock. AMD däremot har en ny arkitektur och har hyfsat dåligt med ekonomiska medel medan Intel har alla medel i världen. Det i kombination av ett antal dåliga beslut som inte sitter väl med kunder samt tecken på att Intel har problem gör att kritiken haglar. Som sig bör.

Om jag ska sammanställa det hela så är det för att AMD är en underdog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vad är skillnaderna mellan företagen. AMDs senaste frekvensbump på tex 1600x till 2600x. För mig är det oförstående att 2 företag kan göra i mina ögon samma sak medan ena av företaget målas upp som ondskan själv och det andra som frälsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Att amd faktiskt optimerat 2600x mot 1600x och är inget massivt hopp i ren ipc utan runt 3% + bumpad mhz och uppiffad i övrigt medans intel mer kör ren mhz bump där 7600 / 8400 / 9400 i samma mhz har samma prestanda per kärna och är sameshit

Tittar man på uppgraderings väg så rent tekniskt borde man kunna köra en 9400 på en B150bräda och intel väljer att mjukvaru handikappa moderkort som lätt skulle kunna ha stöd för modernare cpu och amd försöker ha stöd från första gen am4 med alla cpu

Intel väljer att även handikappa cpu för överklockning där man kan köra oc på K modell - det gör inte AMD
Moderkort av samma modell som ej är K modell är ofta mjukvaruhandikappade K modell och skillnaden är bios
Amd må ha 320 chipset men B350 ligger i ungefär samma prisklass och man gör inte en intel att dubbla priset
Amd löder sina ihs "inte på G modeller" medans intel kör sin gamla tandkräm för det är billigare och gör det även på K modeller

Problemet med intel är att du kan ta en 8400 köra den i 5ghz på en b150 bräda så länge vrm orkar driva och den hålls kyld om dom inte medvetet handikappat oc funktioner och både amd och intel är företag som vill tjäna pengar men amd bryr sig mycket mer om kunderna och bjuder till mer medans intel bryr sig bara om att hora in maximalt med pengar och skiter i kunderna

Man kan diskutera ipc mot prestanda över alla trådar krig i all evighet och kasta skit på att 8700k är en brödrost eller ryzen klockar så dåligt att oc funktion inte spelar så stor roll men man får mer för pengarna med AMD men sämre ipc och mer pulver över alla trådar och en bättre uppdaterings väg

Intel har bra produkter och 8400an t.e.x är en bra prisvärd cpu men intel sköter sig så jävla illa på så många sätt att i.a.f jag blir förbannad på dom och kommer köpa AMD över intel av dom orsakerna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att amd faktiskt optimerat 2600x mot 1600x och är inget massivt hopp i ren ipc utan runt 3% + bumpad mhz och uppiffad i övrigt medans intel mer kör ren mhz bump där 7600 / 8400 / 9400 i samma mhz har samma prestanda per kärna och är sameshit

Tittar man på uppgraderings väg så rent tekniskt borde man kunna köra en 9400 på en B150bräda och intel väljer att mjukvaru handikappa moderkort som lätt skulle kunna ha stöd för modernare cpu och amd försöker ha stöd från första gen am4 med alla cpu

Intel väljer att även handikappa cpu för överklockning där man kan köra oc på K modell - det gör inte AMD
Moderkort av samma modell som ej är K modell är ofta mjukvaruhandikappade K modell och skillnaden är bios
Amd må ha 320 chipset men B350 ligger i ungefär samma prisklass och man gör inte en intel att dubbla priset
Amd löder sina ihs "inte på G modeller" medans intel kör sin gamla tandkräm för det är billigare och gör det även på K modeller

Problemet med intel är att du kan ta en 8400 köra den i 5ghz på en b150 bräda så länge vrm orkar driva och den hålls kyld om dom inte medvetet handikappat oc funktioner och både amd och intel är företag som vill tjäna pengar men amd bryr sig mycket mer om kunderna och bjuder till mer medans intel bryr sig bara om att hora in maximalt med pengar och skiter i kunderna

Man kan diskutera ipc mot prestanda över alla trådar krig i all evighet och kasta skit på att 8700k är en brödrost eller ryzen klockar så dåligt att oc funktion inte spelar så stor roll men man får mer för pengarna med AMD men sämre ipc och mer pulver över alla trådar och en bättre uppdaterings väg

Intel har bra produkter och 8400an t.e.x är en bra prisvärd cpu men intel sköter sig så jävla illa på så många sätt att i.a.f jag blir förbannad på dom och kommer köpa AMD över intel av dom orsakerna

Ja och detta ifrågasätter jag inte men ibland upplever jag som att det ofta blir lite samma inlägg i varje ny nyhet om Intel så ibland är det svårt att se vilket som är vettig kritik och vilket som är inlägg från personer som favoriserar företag.

Jag har själv kikat på att köpa en AMD i budgetsegmentet 2200g men det tråkiga är ju att AMD valde att göra en intel och släppa 2200g ihop med ett svindyrt X470 vilket förstår hela bygget. Jag har dock sett på senare tid att det har ploppat upp uppdaterade versioner av a320 med korret bios. Men det roligaste vore att hitta något vettigt b350/b450 för jag tror det kan löna sig i längden att ha möjligheten att överklocka speciellt om man senare köper ny CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja och detta ifrågasätter jag inte men ibland upplever jag som att det ofta blir lite samma inlägg i varje ny nyhet om Intel så ibland är det svårt att se vilket som är vettig kritik och vilket som är inlägg från personer som favoriserar företag.

Jag har själv kikat på att köpa en AMD i budgetsegmentet 2200g men det tråkiga är ju att AMD valde att göra en intel och släppa 2200g ihop med ett svindyrt X470 vilket förstår hela bygget. Jag har dock sett på senare tid att det har ploppat upp uppdaterade versioner av a320 med korret bios. Men det roligaste vore att hitta något vettigt b350/b450 för jag tror det kan löna sig i längden att ha möjligheten att överklocka speciellt om man senare köper ny CPU.

1600x är 14 nm och 2600x är 12nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

1600x är 14 nm och 2600x är 12nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey vad betyder det prestandamässigt?
Mer prestanda per klockfrekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så uppenbart att det här bara är en refresh för att möta ryzen gen2. Min gissning är att det inte är någon som helst IPC-skillnad. Typ som med skylake och kaby lake.

Ja rubriken säger att detta är nya "nionde generationen", men enligt bilden i artikeln så kallar Intel själva detta fortfarande för generation åtta.

@Jacob: Vart kommer generation nio ifrån? Intel kallar ju fortfarande detta för gen8. Rubriken borde väl snarare vara "Intels Core 9000-serie en refresh av generation åtta". Kommer bara bli förvirring senare när Intel släpper gen9.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt många privatpersoner kör idag laster som kräver uppemot 20 core för driva dem. OBS att när jag skrev väldigt många så syftade jag inte på 10%, vilket skulle innebära 1 miljon personer i sverige. Utan många i antal individer räknat i styck.

Nu gjorde du visserligen ett omedelbart förtydligande i meningen efter, och jag vet att du är väldigt insatt, men när du skriver såna här grejer får jag svårt att ta dig på allvar. Det är LÅNGT kvar tills den stora massan kommer ”behöva” fler än fyra kärnor.

Sex kärnor är lite som när alla personbilar plötsligt skulle ha sexväxlade lådor, trots att utväxlingen vid slutväxeln var exakt samma som hos modellen med femväxlad låda som ersattes. Det är ungefär som att ha fler kärnor på samma strömbudget. När folk får för sig att de ”behöver” något så går det sälja precis vad som helst inklusive svaga Bulldozer-kärnor, en CPU som skulle ”bli snabbare med tiden” som det hette då.

Att Intel till sist hoppar på Kärnornas Krig är väl inte så förvånande heller, och det är ju alltid kul med fler kärnor även om nyttan lär bli marginell i de allra flesta vardagliga situationer.

Permalänk
Medlem

intel +5% i prestanda amd+10% mot förgående modell. Det som är intressant är om intel väljer att köra samma pris på kommande serie eller om de väljer att sänka priset för att försöka ta tillbaka marknads andelar. Jag tror att priserna minskar med 5% på Intels kommande CPU produkter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dpom86:

Ja rubriken säger att detta är nya "nionde generationen", men enligt bilden i artikeln så kallar Intel själva detta fortfarande för generation åtta.

@Jacob: Vart kommer generation nio ifrån? Intel kallar ju fortfarande detta för gen8. Rubriken borde väl snarare vara "Intels Core 9000-serie en refresh av generation åtta". Kommer bara bli förvirring senare när Intel släpper gen9.

Processorerna heter 9x00 och kommer därför högst sannolikt att marknadsföras som generation nio. Något annat vore ett trendbrott. Att de i ett dokument för mikrokoder klumpar ihop dessa med åttonde generationen är ju i sig väldigt talande; att det handlar om en väldigt tråkig refresh med undantag för den där åttakärniga kretsen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast är det så konstigt egentligen? Med AMD Ryzen fick vi sämre IPC och lägre klockfrekvens men fler kärnor (jämte konkurrerande lösning från Intel) - vilket gjorde att Ryzen ibland var det snabbare alternativet, ibland det långsammare, allt beroende på vilket arbetslast man körde.

Om vi får en Intel med 8 kärnor har vi då helt plötsligt med lika IPC, (förhoppningsvis) lika frekvens och fler kärnor (jämte tidigare intel CPUer). Den kommer därmed vara det snabbare alternativet oavsett arbetslast. Det är klart det är mer spännande

Strömförbrukning. Intel kommer att få det svårt med bas frekvens om de ska köra på 65/95W. idag så ligger 7820 efter 2700X både i prestanda och i strömförbrukning. 7820 +40w mot 2700X https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...
I spel så har även Intels CPU sämre lägsta värden mot AMD 2700X.

Så Intel kommer att få jobba hårt om de ska kunna slå 2700X (jag tvivlar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Jacob: Hmm, man kan spekulera i att Intel i så fall i teknisk dokumentation kommer hoppa över gen9 och gå direkt från gen8 -> gen10?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@dpom86 Kanske! Det slog mig precis att det vore coolt med generation tio (10) på 10 nanometer med 10 kärnor. Förutsätter dock att de har en väl fungerande 10-nanometersteknik.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu gjorde du visserligen ett omedelbart förtydligande i meningen efter, och jag vet att du är väldigt insatt, men när du skriver såna här grejer får jag svårt att ta dig på allvar. Det är LÅNGT kvar tills den stora massan kommer ”behöva” fler än fyra kärnor.

Sex kärnor är lite som när alla personbilar plötsligt skulle ha sexväxlade lådor, trots att utväxlingen vid slutväxeln var exakt samma som hos modellen med femväxlad låda som ersattes. Det är ungefär som att ha fler kärnor på samma strömbudget. När folk får för sig att de ”behöver” något så går det sälja precis vad som helst inklusive svaga Bulldozer-kärnor, en CPU som skulle ”bli snabbare med tiden” som det hette då.

Att Intel till sist hoppar på Kärnornas Krig är väl inte så förvånande heller, och det är ju alltid kul med fler kärnor även om nyttan lär bli marginell i de allra flesta vardagliga situationer.

Krav på CPU blir också mindre då vi onekligen går mot högre upplösning. 1440p är det nya 1080p & fler & fler går ännu högre, såsom 4k.

Snart är det ända som kräver en hyfsad processor, vanliga program. Jag märker på min 1440p att de ända spel som egentligen belastar den, är lategame Warhammer 2. (7700k på luft & 1080ti på vatten)

Edit: Var det inte en från NVIDIA som gick ut & sa att något om CPUer i framtiden?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Krav på CPU blir också mindre då vi onekligen går mot högre upplösning. 1440p är det nya 1080p & fler & fler går ännu högre, såsom 4k.

Snart är det ända som kräver en hyfsad processor, vanliga program. Jag märker på min 1440p att de ända spel som egentligen belastar den, är lategame Warhammer 2. (7700k på luft & 1080ti på vatten)

Edit: Var det inte en från NVIDIA som gick ut & sa att något om CPUer i framtiden?

Mindre krav på precis allt förutom bra bredband, skärm och inmatningsenheter är framtiden.
Fundera bara på hur många applikationer vanliga personer har på sin dator?
Jag har mängder av bekanta som knappt vet om att det finns något annat program än google Chrome i datorn och i denna webbläsare gör de allt. Vissa av dem bedriver ändå företag med anställda och gör allt arbete själv på datorn genom webbläsaren chrome.

Problemet när man pratar om behov är att man ofta lätt generaliserar till ens behov.
Majoriteten har nämligen vare sig behov av externt grafikkort eller en cpu med mer än 2+ 2ht cores. En snabb ssd och 8GB ram så flyter datorn på som bara den.

Permalänk
Avstängd

Det här är vad man kallar för rebrand.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Var denna lansering verkligen så nödvändig? Eller så tjänar de ganska mycket pengar på refresh lanseringar.

Alternativt är detta ett knep i marknadsföringen för att säga "titta, vi lanserar något nytt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

@dpom86 Kanske! Det slog mig precis att det vore coolt med generation tio (10) på 10 nanometer med 10 kärnor. Förutsätter dock att de har en väl fungerande 10-nanometersteknik.

det kanske kräver 10 iterationer innan dem får det att funka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Okey vad betyder det prestandamässigt?
Mer prestanda per klockfrekvens?

"14nm" och "12nm"

12nm (alltså mindre transistorer och/eller högre transsistortäthet) används inte i Ryzen 2000 serien, det som har hänt är att den förfinade 14nm processen gör kretsen lite mer strömsnål (och mest troligt yieldar det mer identiska hastigheter), vilket i sin tur leder till att den går att klocka högre för att hålla kvar samma TDP.

Största prestandaskillnaden mellan 14 och 12nm i Ryzen kommer just från denna skillnad i utvecklad värme, det har gjort så att de inte bara har kunnat skruva upp frekvensen 5-10% men även köra fler kärnor på högre frekvenser än första generationen.

Fortfarande är det värt att nämna 14nm processen tillverkades för 3GHz krestar, och den har pressats till över 4GHz, med TSMC/GLOFO 7nm som är gjort för högre frekvenser lär prestandan öka på bra från denna generation, men vi får vänta och se vad som händer.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dpom86:

Ja rubriken säger att detta är nya "nionde generationen", men enligt bilden i artikeln så kallar Intel själva detta fortfarande för generation åtta.

@Jacob: Vart kommer generation nio ifrån? Intel kallar ju fortfarande detta för gen8. Rubriken borde väl snarare vara "Intels Core 9000-serie en refresh av generation åtta". Kommer bara bli förvirring senare när Intel släpper gen9.

Är det inte uppenbart vad som händer här?

Intel är fast besluten av att behålla ledartröjan i varje segment.

AMD fick ju in en fin snyting genom att döpa sina chipset förvillande likt Intels. Men det gick ändå inte att se någon logik i Intels namngivning av chipset så inte superkatastrof. Däremot var det ett rent genidrag att Ryzen 2000 faktiskt är första generationens Zen, fast med ett litet plus. Andra generationens Zen kommer ju självklart vara 3000-serien...

Det spetsat med att man tillverkar den, d.v.s andra generationens Ryzen som är första generations Zen, på 12 nm, som egentligen var tänkt att heta 14 nm+ men "12 nm" måste ju vara bättre?

Så här brann det i knutarna. Vad kan Intel göra för att återta ledningen i totalt förvirrande namngivning av produkter (krävs ju trots allt en databas för att kunna göra någon rätsida på det hela)?

Självklart döper man höstens modeller av 8:e generationens core till 9000-någoting! Nu fattas bara att man döper om 14 nm+++ (eller hur många plus det nu är), till "12 nm". Eller varför inte 11 nm, då har man ju nästan lanserat 10 nm. Nästan "mission accomplished" på 10 nm då, superstart för den tillfälliga VD!

* Författaren kan inte garantera att det inte smugits sig in spår av sarkasm i texten ovan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Strömförbrukning. Intel kommer att få det svårt med bas frekvens om de ska köra på 65/95W. idag så ligger 7820 efter 2700X både i prestanda och i strömförbrukning. 7820 +40w mot 2700X https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...
I spel så har även Intels CPU sämre lägsta värden mot AMD 2700X.

Så Intel kommer att få jobba hårt om de ska kunna slå 2700X (jag tvivlar)

Angående effekt på en eventuell 8C/16T S-serie CPU från Intel. Tänk på att SKL-X tillverkas på 14 nm+, d.v.s. samma som Kaby Lake.

Jämfört med ursprungliga Skylake på 14 nm har man på 15 W TDP gått från 3,4 GHz (3,2 GHz dual core turbo) i dåvarande toppmodell i7-6770U till nu hela 4,2 GHz turbo (single och dual core, 3,9 GHz quad-core). Det är en ökning på hela 31 % av perf/W vid dual-core turbo.

Från 14 nm+ med i7-7700K till 14 nm++ med i7-8700K ökade man antal CPU-kärnor med 50 % men behöll TDP i princip konstant. Maxeffekt ökade, men långt ifrån med 50 %. På 28 W TDP har man numera nått 4,5 GHz turbo.

Intels tick/tock var bra så långe den fungerande, men en sak man missade med den metoden var att inse hur mycket det faktiskt går att optimera en given nod. Något man nog ändå visste med tanke på vad TSMC och Samsung lyckades åstadkomma på 28 nm!

Intel största problem just nu är egentligen inte att 10 nm blir försenat, på plussidan i vågskålen ligger ju att man kunnat fortsätta tjäna väldigt pengar på att använda en extremt mogen nod (vilket nog är del i förklaringen till att Intel radat upp vinstrekord på senare år).

Deras största problem är att man fortfarande inte kopplat loss uppdatering av mikroarkitektur från nodkrympning. Man har helt enkelt inget att nytt lansera om inte 10 nm går igång snart. Nästa mikroakitektur är Ice Lake (Cannon Lake är i princip bara Skylake på 10 nm). Hade garanterat gått att släppa Ice Lake på 14 nm+++, men att designa om även en redan färdig microarkitektur tar rätt lång tid. Framförallt då det handlar om en x86 (garanterat >12 månader), så det är inte en vettig strategi i detta läge.

Vi lär få se mer än en uppdatering av mikroarkitektur på 10 nm, det är jag väldigt nära 100 % säker på.

Går kanske att hitta någon YouTuber som kan visa att 2700X har bättre lägsta FPS jämfört med i7-8700K. Ska man däremot tro t.ex. SweClockers och TechSpot/Hardware Unboxed drar R7-2700X jämnt med i5-8400 sett till lägsta FPS. Men varför tjata om smådetaljer i spel, det är inte Zen-arkitekturens styrka (men den har definitivt andra styrkor)?

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

* Författaren kan inte garantera att det inte smugits sig in spår av sarkasm i texten ovan.

Haha.
Men jo inget är konstigt ur Intels företagsperspektiv. Jag tyckte bara att det ur SweC's perspektiv vore vettigare att ha en mer faktabaserad rubrik då deras perspektiv är att ge smidig och intressant information till läsarna. Om det var Intel själva som satt rubriken hade det varit en annan femma. Nu hade Jacob dock en poäng i att Intel antagligen kommer kalla detta för generation nio utåt så då kan det vara lika bra att köra på den benämningen i media också.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Undra vad som händer med generationen efter den sen, om de kör 10600K osv eller något nytt!