Amazon i samtal med Postnord inför Sverige-etablering

Permalänk
Melding Plague

Amazon i samtal med Postnord inför Sverige-etablering

Postnord bekräftar att de varit i kontakt med Amazon gällande hantering av leveranser i Sverige, något som talar för en stundande etablering av shoppingjätten i landet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kan ju bli klart intressant

Permalänk
Medlem

Äntligen, ser fram emot Amazon.se

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Va nice det hade varit ifall Amazon kommer till Sverige med flera tjänster och som tidigare skrivit amazon.se!

Hoppas hoppas!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

Behövs, tröttnat på svenska butiker som tar ockerpriser på diverse småprylar,

Permalänk
Medlem

Lustigt...väntade leverans från Amazon i Tyskland via DHL idag, men paketet verkar ha övergått i Postnords händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p0tatis:

Lustigt...väntade leverans från Amazon i Tyskland via DHL idag, men paketet verkar ha övergått i Postnords händer.

Finns exempel på folk som beställt från just amazon.de, och åkt på PostMord´s 75:- avgift + moms.

Hoppas du klarar dig, men dom är i BerzerkerMode för tillfället.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre om amazon inrättat en helt ny posthantering i Sverige?
Skulle blivit betydligt bättre än postmord...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Yes! Äntligen!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Synd om dom väljer det sämsta fraktbolaget vi har här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Finns exempel på folk som beställt från just amazon.de, och åkt på PostMord´s 75:- avgift + moms.

Hoppas du klarar dig, men dom är i BerzerkerMode för tillfället.

Det som hänt i såna fall är troligtvis att de köpt från någon säljare på Amazon som skickat paketet från t.ex. Kina, och då ska man mycket riktigt betala moms och importavgifter. Köper man direkt från Amazon själva eller någon säljare som skickar från Tyskland så ska man självklart inte betala något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Synd om dom väljer det sämsta fraktbolaget vi har här.

Har funkat bra med den lokala posten.
Både med PostNord och DHL etc.
De Amazon eller andra beställningar som haft PostNord som sista leverantör, de har så gott som alltid kommit ungefär samma tid.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Avstängd

och dom tar kontakt med de sämsta fraktbolaget i sverige haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D_River:

Har funkat bra med den lokala posten.
Både med PostNord och DHL etc.
De Amazon eller andra beställningar som haft PostNord som sista leverantör, de har så gott som alltid kommit ungefär samma tid.

Kul att det funkar felfritt för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det som hänt i såna fall är troligtvis att de köpt från någon säljare på Amazon som skickat paketet från t.ex. Kina, och då ska man mycket riktigt betala moms och importavgifter. Köper man direkt från Amazon själva eller någon säljare som skickar från Tyskland så ska man självklart inte betala något extra.

Men man betalar ju moms till amazon.de i samband med köpet? Sen att de inte har något sätt att visa det när paketet kommer från Kina betyder att man får betala dubbel.

Permalänk
Medlem

Fan orka postnord.
Men kul om amazon kommer hit.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Roligt med lite större utbud av grejer och annat. Tråkitg för arbetarna som kommer behöva slava

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kul att det funkar felfritt för dig

För majoriteten så fungerar det helt felfritt, men det är ju alla som drabbas av strul som märks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Detta kan ju bli klart intressant

Ja för ebay.se lyckades ju jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ja för ebay.se lyckades ju jättebra!

Öhm, vad har det med saken att göra? Är det förresten inte så att tradera defacto är ebay sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Synd om dom väljer det sämsta fraktbolaget vi har här.

Läste du ens artikeln?

"Postnord uppges endast vara en av flera nordiska logistikföretag som företaget haft diskussioner med."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Men man betalar ju moms till amazon.de i samband med köpet? Sen att de inte har något sätt att visa det när paketet kommer från Kina betyder att man får betala dubbel.

Det gäller inte om man köper från Amazon Marketplace, d.v.s. från säljare som sköter leveranser och annat själva. Se denna supportsida (översättning). Specifikt punkten under sektionen om tullavgifter: "Om du beställer till en leveransadress inom Europeiska unionen är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifterna".

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ja för ebay.se lyckades ju jättebra!

Tradera är skit. Jag vill ha ett äkta ebay.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Synd om dom väljer det sämsta fraktbolaget vi har här.

Nja, vet inte om jag skulle säga det .. Jämfört med motsvarande fraktbolag i vissa andra länder så är ju ändå Postnord någorlunda skötsamma. Kolla t.ex. på USPS i USA, Royal Mail i Storbritannien eller Correros i Spanien som alla har i stort sett samma problem som Postnord, om inte värre.

Sedan själv så har jag upplevt mer problem med övriga företag såsom UPS och Fedex. UPS var inte så farliga men Fedex levererade vid ett tillfälle ett paket som var så svårt skadat att killen som knackade på själv reagerade och kommenterade att han hoppas att inget blivit skadat (spoiler: det var skadat). Sedan avskyr jag leverans till dörren i allmänt då leveranserna deras tider sällan passar mina egna. Fedex framför allt då man typ bara får ett "leverans idag mellan kl. 8 och 17" så man måste ta ledigt typ hela dagen för man aldrig vet när de kan tänkas dyka upp...

Missade en sådan till-dörren leverans från DHL vid ett tillfälle under en fredagsmorgon då de valde att dyka upp tidigt under morgontimmarna och jag inte hunnit vakna förrän efter att de konstaterat att jag troligtvis inte var hemma. I stället för att försöka igen senare under dagen så fick jag besked att de skickar det till ett ombud nån kilometer bort. Dock fick jag vänta hela helgen fram tills Måndag med att hämta upp paketet då de tydligen inte kunde lämna det till ombudet före tidigare än så ........

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Behövs, tröttnat på svenska butiker som tar ockerpriser på diverse småprylar,

antar du menar kina grejer för 1 dollar men som svenska vill ha flera hundra? ja det är helt åt helvete...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Tradera är skit. Jag vill ha ett äkta ebay.se

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Tradera är en beklaglig historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Tradera är skit. Jag vill ha ett äkta ebay.se

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon114264:

Ja Tradera är en beklaglig historia.

Vad är fel på Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Behövs, tröttnat på svenska butiker som tar ockerpriser på diverse småprylar,

Lugn bara, om Amazon öppnar så kommer de ha minnst 50% högre priser på sin .se sida (25% sverige pålaga samt moms)

Skrivet av g146:

Roligt med lite större utbud av grejer och annat. Tråkitg för arbetarna som kommer behöva slava

Med tanke på hur utbudet varierar mellan de olika Amazon sidorna så tvivlar jag starkt på att det kommer att vara nått annorlunda utbud än att man kan köpa deras tablets och e böcker från dem jämfört med fynda t.ex...

Skrivet av anon285805:

Vad är fel på Tradera?

Dålig koll på bedrägerier, väldigt slumpmässig utövande av deras regler, det ständigt pågående Omdömes utpressningen (åt båda håll), konstiga krav på att använda Klarna, de låter det framstå som om posten inte har nån paket tjänst (visserligen är jag inget fan av Posten men att bara visa deras brevtjänster är skevt), de la ner sitt forum etc etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

Nja, vet inte om jag skulle säga det .. Jämfört med motsvarande fraktbolag i vissa andra länder så är ju ändå Postnord någorlunda skötsamma. Kolla t.ex. på USPS i USA, Royal Mail i Storbritannien eller Correros i Spanien som alla har i stort sett samma problem som Postnord, om inte värre.

Sedan själv så har jag upplevt mer problem med övriga företag såsom UPS och Fedex. UPS var inte så farliga men Fedex levererade vid ett tillfälle ett paket som var så svårt skadat att killen som knackade på själv reagerade och kommenterade att han hoppas att inget blivit skadat (spoiler: det var skadat). Sedan avskyr jag leverans till dörren i allmänt då leveranserna deras tider sällan passar mina egna. Fedex framför allt då man typ bara får ett "leverans idag mellan kl. 8 och 17" så man måste ta ledigt typ hela dagen för man aldrig vet när de kan tänkas dyka upp...

Missade en sådan till-dörren leverans från DHL vid ett tillfälle under en fredagsmorgon då de valde att dyka upp tidigt under morgontimmarna och jag inte hunnit vakna förrän efter att de konstaterat att jag troligtvis inte var hemma. I stället för att försöka igen senare under dagen så fick jag besked att de skickar det till ett ombud nån kilometer bort. Dock fick jag vänta hela helgen fram tills Måndag med att hämta upp paketet då de tydligen inte kunde lämna det till ombudet före tidigare än så ........

Ja alltså budbilsleveranser är gjorda för företag, personer som beställer hem måste läsa upp vilka leveranstiderna är och vara beredd på detta. Man kan om man är lite smart skriva "Måste ringa 15 min innan" eller liknande. Chaufförerna känner sig tvingad till detta om dom inte har megamycket att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Technoid:

Lugn bara, om Amazon öppnar så kommer de ha minnst 50% högre priser på sin .se sida (25% sverige pålaga samt moms)

Med tanke på hur utbudet varierar mellan de olika Amazon sidorna så tvivlar jag starkt på att det kommer att vara nått annorlunda utbud än att man kan köpa deras tablets och e böcker från dem jämfört med fynda t.ex...

Dålig koll på bedrägerier, väldigt slumpmässig utövande av deras regler, det ständigt pågående Omdömes utpressningen (åt båda håll), konstiga krav på att använda Klarna, de låter det framstå som om posten inte har nån paket tjänst (visserligen är jag inget fan av Posten men att bara visa deras brevtjänster är skevt), de la ner sitt forum etc etc

Håller verkligen om att de har dålig koll på bedrägerier och det där med Klarna.