Permalänk
Medlem

Annars kanske det finns mindre grispittar?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: åk med skruven till närmaste järnhandel, om dom mot förmodan inte skulle ha det, kan du skicka ett pm till mig med en bild på skruven och storleken på den, jag har formodligen ett antal liggande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@CooingPendulum: Jag har en jävla massa datorskruvar hemma, ta kort på en sån skruv så ska jag nog kunna posta en till dig

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag brukar använda en liten sidavbitartång genom att ta tag i skruvskallen uppifrån lodrätt och se till att få ett bra tag sen vrida. Fungerar för det mesta.
https://www.kjell.com/se/image/Product_337539sv/full/1/dibotech-sidavbitartang?636223934410542763

Jo, den metoden brukar funka bara får tag i skruvskallen.

Permalänk
Hedersmedlem

I liknande situationer har jag alltid fått loss skruvar genom att ta en liten "vass" skruvmejsel och använt den som en huggmejsel. Lägg skruvmejseln på en halvan av skruven i lagom vinkel och "hugg" loss den med bestämda slag. Du ska alltså slå skallen moturs så att den gängar ur sig. Brukar bara krävas några slag så lossnar den och går sedan att skruva ur med fingrarna. Skruvarna är av så pass dålig kvalitet att det inte är några problem att slå ner skruvmejseln i skruven för att få bra grepp.
Hände mig ett antal gånger de åren jag skruvade laptops.

Det kan även gå med en muttertång men ovan metod har aldrig svikit mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Trist bara när det klena plastfästet under viker sig.

Säkrare med vänsterborr.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget kommer att vika sig. Det är så lite kraft som behövs. Jag har som jag skriver gjort det här på många datorer och aldrig misslyckats. Väldigt ofta skruvskallarna gav sig direkt när man rörde dom med en skruvmejsel då de svarta ofta verkar vara tillverkade av bleckplåt. Då var det enklast att försiktigt knacka loss dom med ett par bestämda knackningar.
Det är inte så att du ska slå loss den med en hammare, det räcker med skaftet på en liten skruvmejsel för att knacka loss.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Den skruven håller väl fast i kylflänsarna på både GPU och CPU om jag förstår bilden rätt, så just denna är väl relativt viktig i alla fall.
Beroende på hur den är skruvad på undersidan så kan man kanske lösa det med någon mutter eller sätta en skruv underifrån med mutter på ovansidan istället.

blir lite fundersam om det är fem skruvar som är trasiga eller bara en då den som är "rundriven" är rödmarkerad.
"muttern" på undersidan är fastklistrad i bottendelen av chassit..

ja det första man kan börja med är ju att lösa första delen av problemet.. vad som sen ska göras kan ju diskuteras senare ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all feedback, stöd & hjälp! Verkligen!

Bilden är lånad, så det är endast en skruv som är trasig, dem andra går loss!

Permalänk
Hedersmedlem

Bor du i närheten av Malmö kan jag hjälpa dig att lossa skruven om du vill.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.