Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Säger inte vilken tjänst som används, tror dock att i stort sett alla deras tjänster kan använda sig av DDP som tillval.

Har du beställt klistermärken för 1 dollar (och gratis frakt?) så kan du däremot glömma att de betalat alla importavgifterna. Jag vet inte varifrån du fått den texten. Hade de skickat DDP borde de ta betalt för det. Du får fråga Unixstickers/Stickermule vad de sysslar med.

I övrigt kan det framgå av blanketten vilken Incoterms som gäller.

Jag fick ett meddelande till idag när jag frågade varifrån deras varor skickas. Det har både tillverkning i Europa(Italien?) och USA(NY). Beroende på vad man köper, skickas det ifrån olika land. En bit utav meddelandet:

“Thanks for reaching out! Our packaging tape and our poly bags are shipped from our manufacturing facility in New York, USA.

With that said, we have a 4 business day turnaround time to ship and ship via UPS Worldwide Expedited. We also cover all customs/brokerage fees on behalf of the customer.

På deras webbsida står det samma sak, fast lite mer kortfattat:
https://www.stickermule.com/support/how-do-i-make-my-order-ta...

$1 dollar för deras “pro-pack” med free-shipping är deras reklamkampanjspris, inte ordinarie priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

$1 dollar för deras “pro-pack” med free-shipping är deras reklamkampanjspris, inte ordinarie priser.

De har gratis frakt på varor som de inte sänkt priset på också. Det du länkade syftar bara på sales tax i USAs delstater. Om de betalar importmoms eller inte vid export framgår inte någonstans, och det går inte att härleda från vem de skickar med då det alltid är frivilligt att använda. Kör de DDP borde avgifterna dyka upp vid utcheckning, även om de pratar om att det ingår i "free shipping". De talar aldrig om importmomsen, så det är inte säkert det ingår vilket som. Till Storbritannien pratar de bland annat om att de använder USPS samtidigt som de pratar om att tull och speditionsavgift är betald, men USPS erbjuder ingen sådan tjänst så vitt jag sett. På andra ställen pratar de om att de kan erbjuda det, "på större ordrar" bland annat.

Tror UPS tar 15 dollar för att förbetala tull och moms, samt täcker speditionsavgift. Det är också möjligt att skicka så avsändaren står för tull och avgifter, men inte momsen. Har de använt det sista så skulle PostNord egentligen ha debiterat UPS för speditionsavgift. Eftersom tjänsterna kostar så tror jag inte riktigt på att de kan användas på 9 dollar klistermärken, 19 dollar klistermärken eller liknande med gratis frakt. Om de lägger på 20-40 dollar vid utcheckning så visst. Men skulle de betala för tull och importmoms, alltså "duty and taxes" så ska inte PostNord ta något betalt, men UPS borde också hantera sina egna brev och jag vet inte vilka av deras tjänster som eventuellt går via PostNord eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Fick precis meddelande om att mitt Kinapaket som jag har betalat importavgift för nu har blivit uthämtat 70mil från mig. Detta i samma veva som jag frågade varför det tar sån lång tid att få hem kollit. Jag har väntat sedan i början av året...kul...

Någon mer som varit i samma sits? Vad gör man?

Tyvärr är du som jag lärt mig fullständigt rättslös, och du kan absolut inte påräkna minsta hjälp från PostMord.

Framför allt då du inte är fraktbeställare, avsändaren är.

Så kontakta avsändaren omedelbart, be dom ringa +46 771 33 33 10 tryck 9 för Engelska.

Suck vilket företag...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

så posten ska ta emot ditt paket från utlandet samt skicka det till dig utan att hantera det? (hanteringsavgift) hur? magi?

och förutom hanteringsavgiften 6 kr? antingen hämta inte ut det = kostar inte dig något eller gnäll på företaget som skrev fel kostnad och be om nya paket.... eller pröjsa 6 kr?

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta på trådar innan men tänkte jag skriver det igen (jobbat med transporter i 4 år). Värdet man skriver på paketet är inte priset du gett för produkten utan istället vad varan faktiskt är värd. Sen fuskar kinesiska företag med detta för att man ska få betala mindre moms men det är en annan sak.

Man betalar dessutom moms på gåvor också då en produkt förts från in i landet. Prova googla sånt här innan du beställer det så kommer du inte få en överraskning nästa gång. (OBS, inget illa menat).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att beställa från GearBest med Priority Line shipping efter avgiftshöjningen? Är sugen på en Mi Notebook Pro för 7200kr där nu, men skickas från Hong Kong. Enligt folk från exempelvis Tyskland är detta fraktsätt tullfritt, men jag känner mig lite osäker. Surt att åka på extraavgifter på flera tusen.

Permalänk
Hedersmedlem

@Thriss Inlägg flyttade till "Postnord inför ny avgift på paket från Kina" i enlighet med §2

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har skrivit detta på trådar innan men tänkte jag skriver det igen (jobbat med transporter i 4 år). Värdet man skriver på paketet är inte priset du gett för produkten utan istället vad varan faktiskt är värd. Sen fuskar kinesiska företag med detta för att man ska få betala mindre moms men det är en annan sak.

Man betalar dessutom moms på gåvor också då en produkt förts från in i landet. Prova googla sånt här innan du beställer det så kommer du inte få en överraskning nästa gång. (OBS, inget illa menat).

Värdet på varan är ju vad du betalat. Sen vad Postnord tycker den är värd i sverige är ju helt ointressant mot vad jag gett i utlandet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Värdet på varan är ju vad du betalat. Sen vad Postnord tycker den är värd i sverige är ju helt ointressant mot vad jag gett i utlandet.

Nej och där har du fel. Bara för man t.ex betalar 0 kr är den inte värd 0 (det ligger dessutom i grund med att inget saknar värde).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar tullprocessen?

Jag väntar på ett mindre paket från Kina, värde ca 300 kr. Det nådde Arlanda 26/6 och jag betalade importavgift och tull via PostNords webbsida och Swish samma dag. Bekräftelsen på betald avgift kom omedelbart på hemsidan. Sedan dess ligger paketet still med status "importförsändelsen hanteras av PostNord".

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta innan paketet skickas vidare? Dagar? Veckor? Månader?

Permalänk
Skrivet av willpower:

Jag väntar på ett mindre paket från Kina, värde ca 300 kr. Det nådde Arlanda 26/6 och jag betalade importavgift och tull via PostNords webbsida och Swish samma dag. Bekräftelsen på betald avgift kom omedelbart på hemsidan. Sedan dess ligger paketet still med status "importförsändelsen hanteras av PostNord".

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta innan paketet skickas vidare? Dagar? Veckor? Månader?

Har läst att det tagit låååång tid för vissa. För mig tog det ~3 dagar från att jag betalade in tills att jag hade den i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Nej och där har du fel. Bara för man t.ex betalar 0 kr är den inte värd 0 (det ligger dessutom i grund med att inget saknar värde).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men vem eller vad bestämmer värdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Nej och där har du fel. Bara för man t.ex betalar 0 kr är den inte värd 0 (det ligger dessutom i grund med att inget saknar värde).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig pratat nått om 0kr. Om jag betalar 300kr för nått i utlandet så är det ju det priset jag ska momsa på, inte på 1000kr som varan kostar i sverige.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har aldrig pratat nått om 0kr. Om jag betalar 300kr för nått i utlandet så är det ju det priset jag ska momsa på, inte på 1000kr som varan kostar i sverige.

Får PostNord ett paket/brev med inget deklarerat värde så ger de försändelsen till Tullverket som kommer fråga dig efter underlag.

Om det är något som du fått gratis av en sponsor eller vad fan som helst så kommer de helt enkelt bara uppskatta värdet utifrån vad det är för vara, eller det kommersiella värdet du kan ge underlag för. Har någon blivit lurad på 18,95 dollar för skräp (som de säger vara gratis) som skickas för (kanske) 3-4 dollar i verkligheten så är det dessa 18,95 som är värdet som ska deklareras, dividerat på tre då eftersom det skickades i separata försändelser. Hur som helst, bedragaren skrattar hela vägen till banken med sina ~15 USD i vinst. Det är ingen fråga om PostNord eller import i det fallet, ingen hade väl ändå varit dum nog att betala speditionsavgift och importmoms på 18,95 USD (varuvärdet) för grejerna (om det hade skickats i en försändelse) vilket som? Ingen betalar väl ~271 kr för en gratis kampanjvara som är något 5-10 kr skräp. PostNord försöker hur som helst inte lura personen en andra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får PostNord ett paket/brev med inget deklarerat värde så ger de försändelsen till Tullverket som kommer fråga dig efter underlag.

Om det är något som du fått gratis av en sponsor eller vad fan som helst så kommer de helt enkelt bara uppskatta värdet utifrån vad det är för vara, eller det kommersiella värdet du kan ge underlag för. Har någon blivit lurad på 18,95 dollar för skräp (som de säger vara gratis) som skickas för (kanske) 3-4 dollar i verkligheten så är det dessa 18,95 som är värdet som ska deklareras, dividerat på tre då eftersom det skickades i separata försändelser. Hur som helst, bedragaren skrattar hela vägen till banken med sina ~15 USD i vinst. Det är ingen fråga om PostNord eller import i det fallet, ingen hade väl ändå varit dum nog att betala speditionsavgift och importmoms på 18,95 USD (varuvärdet) för grejerna (om det hade skickats i en försändelse) vilket som? Ingen betalar väl ~271 kr för en gratis kampanjvara som är något 5-10 kr skräp.

jag har fortfarande inte snackat nått om 0kr eller gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

jag har fortfarande inte snackat nått om 0kr eller gratis.

Nej, men han du citerade diskuterade ett sidospår i tråden som hör ihop med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Ok, men vem eller vad bestämmer värdet?

Det är tullverket som bestämmer huruvida värdet angett är rimligt eller inte. Om de anser att det inte är rimligt kommer du behöva styrka det med t.ex. kvitto eller liknande.

Skrivet av Defender:

Jag har aldrig pratat nått om 0kr. Om jag betalar 300kr för nått i utlandet så är det ju det priset jag ska momsa på, inte på 1000kr som varan kostar i sverige.

Jag uttryckte mig klantigt och ber om ursäkt för det. Självklart är det priset du ska betala som du momsar på men om du betalar 1000 kr för en produkt i Kina och de skickar den men skriver 50 kr som värde på tullfakturan (vilket händer) är sannolikheten stor att tullverket kommer säga att det inte är ett rimligt värde och kräva att du styrker värdet med t.ex. kvitto.

Svarade i tråd lite för tidigt på morgonen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

beställde en grej från wish den 15juni avtalet var väll skrivet den 14 juni mellan wish och postnord, men ändå fått 75kr i hanteringsavgift och 11kr i importmoms. har jag missat nått eller skulle inte hanteringsavgiften vara kraftigt reducerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

beställde en grej från wish den 15juni avtalet var väll skrivet den 14 juni mellan wish och postnord, men ändå fått 75kr i hanteringsavgift och 11kr i importmoms. har jag missat nått eller skulle inte hanteringsavgiften vara kraftigt reducerad?

Jo avgiften skulle ju vara helt borttagen.

Stod det på wish vid beställning att momsen var pålagd?
Jag kör på engelska men nuförtiden står det ”VAT included” vid alla priser i appen...

Har du moms med på wish-fakturan så borde det bara vara att kontakta PostNord, har du inte moms på fakturan så hann du väl tyvärr vara för snabb med bedtllningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo avgiften skulle ju vara helt borttagen.

Stod det på wish vid beställning att momsen var pålagd?
Jag kör på engelska men nuförtiden står det ”VAT included” vid alla priser i appen...

Har du moms med på wish-fakturan så borde det bara vara att kontakta PostNord, har du inte moms på fakturan så hann du väl tyvärr vara för snabb med bedtllningen...

ja i appen står det inkl moms överallt., i orderbekräftelse epostarna så syns det ingenting sådan (inkl moms vat etc), inte som senast igår när jag beställde eller för 3 månader sedan. .

Permalänk
Medlem

Wish kommer aldrig börja ta betalt för moms på det sättet, så att deras hemsida/app är trasig och säger allt möjligt kan ni bortse från. Har inte sett att de börjat förbetala momsen i praktiken och förbetala är inte samma sak som att skriva moms på fakturan/kvittot. Det handlar inte om att säljarna är momsregistrerade i Sverige för fan. Förmodligen kommer säljarna höja frakten ännu mer och inkludera avgifterna där, så det kommer nog aldrig synas som någon egen rad på fakturan/kvittot, men det är helt upp till hur Wish väljer att implementera det. De kan om de vill lägga till en rad som heter importavgifter, men de har som sagt inte sagt något om hur och när de ska införa avtalet så det är ingen som vet något.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

men de har som sagt inte sagt något om hur och när de ska införa avtalet så det är ingen som vet något.

Postnord har dock sagt att det skulle införas den 14 juni kl. 18. Det vanliga är att nya regler införs från midnatt och kl. 18 motsvarar midnatt kinesisk tid.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

Dumt om Postnord och Wish inte säger samma sak om när det införs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Postnord har dock sagt att det skulle införas den 14 juni kl. 18. Det vanliga är att nya regler införs från midnatt och kl. 18 motsvarar midnatt kinesisk tid.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

Dumt om Postnord och Wish inte säger samma sak om när det införs.

PostNord vet inte vem som säljer via Wish innan Wish infört systemet med klistermärken och EDI. Wish har inte sagt något överhuvudtaget för övrigt. Varken till allmänheten eller säljarna. Innan Wish infört systemet avsätts ju inga pengar till importmomsen heller.

Tycker det är tydligt att det inte läggs på, på köpet. Kunder får vända sig till Wish kundtjänst och försöka kräva tillbaka/ersättning för moms och avgift. Då Wish inte lovat något så är det väldigt tveksamt att de ger någon däremot.

Permalänk
Medlem

Fick svar av wish nu att om man fått ett betalnings krav av postnord för order på Wish gjord från 14juni så ska man skicka skärmdumpar osv på allt så löser de problemet.. antar att de kontaktar postnord eller nåt.. Återkommer med det svaret.

Permalänk
Medlem

Intressant, men kan inte bli kul för de att sitta och göra det manuellt i efterhand.

Permalänk
Medlem

Vi på Wish är glada att kunna berätta att kunderna i Sverige inte längre behöver betala moms- och hanteringsavgift till PostNord för att kunna ta emot sin vara. Priset som man ser vid utcheckning är numera det slutliga priset ni som kund kommer att betala.

Om ni bor i Sverige och har fått en faktura från PostNord, på en order gjord efter den 14 juni, 2018, för att betala moms –och hanteringsavgift, vänligen skicka en bild på denna faktura så kommer vi att hjälpa er vidare.

Vi hoppas att detta var tydligt och vi uppskattar ert tålamod. Vi arbetar ständigt med att förbättra våra kunders shoppingupplevelse på Wish.

Lyckades komma ihåg mitt lösenord så jag kunde kopiera texten på datorn,,

Permalänk
Medlem

Ta tag i Wish, och rapportera tillbaka vad som blir det slutgiltiga resultatet. Jag har inget emot att bråka med någon, om avgiften redan är betald, men PostNord tycker de ska ha den igen, men det måste åtminstone finnas en chans att få rätt, annars är det ju bar slöseri med tid.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Är det någon annan som på sistone uppmanats av Postnord att skicka in ett kvitto p.g.a. uppenbart felaktig/inkomplett/ingen CN22-blankett på försändelsen? Hur lång tid tog det i så fall? Nu är det tre veckor sedan jag skickade in ett kvitto och hittils har jag inte hört ett ljud från Postnord.

Permalänk
Medlem

De två sista gångerna har PostMord tagit avgift för gåvor som inte kommit från företag. Denna gång ska det bli stopp på detta.

Kan jag ringa dom innan jag hämtar ut så att de makulerar avgiften, eller behöver jag betala, hämta ut och sedan ringa dom? För jag vill inte vänta två timmar i telefon för att de ska säga, att jag måste göra detta i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

De två sista gångerna har PostMord tagit avgift för gåvor som inte kommit från företag. Denna gång ska det bli stopp på detta.

Kan jag ringa dom innan jag hämtar ut så att de makulerar avgiften, eller behöver jag betala, hämta ut och sedan ringa dom? För jag vill inte vänta två timmar i telefon för att de ska säga, att jag måste göra detta i efterhand.

Du har nog svårt att få igen avgiften om du klagar i efterhand.